Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duurzaamheid Alivio versus Deore - Forum Wereldfietser

Duurzaamheid Alivio versus Deore

Hoi allemaal,

Hier zal vast al veel over geschreven zijn, en het antwoord is een inkoppertje voor velen, maar toch: hoe schatten jullie de duurzaamheid van een Alivio-derailleur in versus een Deore-systeem? Ik weet dat Deore zeker duurzamer is, langer meegaat en lichter loopt (en misschien minder weegt), maar... hoeveel gemiddelde kilometers doen beide systemen?

Dank!

Groet,

Lenny
Ik denk dat het vooral afhankelijk is van onderhoud, ik heb ooit een keer een documentaire gezien van een leraar uit Engeland die van UK naar Australie gefietst is, en weer terug en pas in het midden oosten een probleem met zijn alivio derailleur krijgt... (overigens leek het me niet eens een 'super-onderhouder')

Groeten,
Eric
Ik zelf zou de duurzaamheidheid van een deore echt niet enorm veel hoger inschatten dan een alivio. Zorg dat alles netjes is onderhouden, dat scheelt een hoop.

Deore heeft 9 versnellingen ipv 8 aan de achterzijde, dat is het grootste verschil. Pas de LX groep is merkbaar beter als het om schakelen gaat.
Dank voor jullie antwoord. Ik vraag het, omdat ik dub tussen een Alivio of Deore-groep voor een toerfiets die ongeveer 1500 km. per jaar zal draaien (niet heel veel, lijkt me). Op de gewone stads-Batavus (woon-werk) maak ik aanzienlijk meer kilometers. Kun je voor dit aantal kilometers (mits goed onderhouden, wat jullie zeggen) rustig uitgaan van een Alivio-systeem?

Dank weer!

groet,

Lenny
Lijkt me geen enkel probleem. Ik heb in 2006 een fiets met Deore gekocht. Enkele duizenden kilometers probleemloos mee gereden. 5 jaar later zal Alivio vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van 2006 Deore.
heb nu zelf een fiets met Alivio en dat bevalt allemaal hartstikke goed! Doe bijna niets aan onderhoud, maak het alleen maar schoon met een spons en af en toe spuit ik er wat vet op, maar hij is nog erg soepel. De fiets is nu 3 jaar oud en heeft 2 fietsvakanties meegemaakt.

De volgende keer doe ik er wel een deore set op, maar vooral omdat ik dat nog wat mooier vindt qua uiterlijk :P . Heb het deore crankstel al voor een JIS as.
Ik heb nu zo'n 19000 km gefietst met mijn fiets met Alivioderailleur en 33000 met een LX op de andere fiets. Ik merk nauwelijks verschil in schakelgedrag dat afhankelijk is van de derailleur. Wel heb ik bij beide fietsen af en toe onderhoud moeten plegen aan kabels en derailleurwieltjes, maar daar zat geen verschil in. De wieltjes gaan zo'n 15000 km mee voordat het schakelgedrag er (plotseling en fors overigens) onder gaat lijden. Kabels halen ongeveer de helft bij mij. (Ik schakel wegens de heuvelachtigheid hier wel erg veel in vergelijking met polderfietsers)
Ik denk dat Alivioderailleurs vooral vaker kuren vertonen doordat ze, meestal gemonteerd op goedkopere fietsen, minder aandacht krijgen van hun baasje.
Leon
Allen dank voor jullie antwoorden. Leon, jouw laatste zin is een goede, zo had ik het nog niet bekeken! En die sluit weer naadloos aan bij de eerste commentaren: als je de zaak maar goed onderhoudt...
Leon schreef:I
Ik denk dat Alivioderailleurs vooral vaker kuren vertonen doordat ze, meestal gemonteerd op goedkopere fietsen, minder aandacht krijgen van hun baasje.
Leon
Inderdaad een interessante observatie.
dat is een waarheid als een koe. duurdere fietsen staan vaak in de schuur, of overdekt, er wordt beter voor gezorgd, dus gaan ze langer mee. ik denk dat daat 80 % van de slijtage scheelt.
Waar slijt een derailleur dan van?

De derailleurwieltjes slijten natuurlijk omdat ze ronddraaien, maar die zijn eenvoudig en goedkoop te vervangen. En zolang ze ronddraaien is het in principe goed.

Maar de rest?
Speling op de draaiende delen/lagers. Na verloop van tijd gaat dat minder schakelen. Maar dan moet je er wel erg veel mee fietsen. Derailleurs zijn een relatief probleemloos onderdeel. Shifters, naven etc zijn veel vervelender.
Wim
Precies mijn idee.

Toch zit ik te twijfelen nu ik binnenkort de achterderailleur van mijn vakantiefiets ga vervangen (zit speling op, de kooi staat op het lichtste verzet schuin naar buiten): Deore of LX?
Wim schreef:Derailleurs zijn een relatief probleemloos onderdeel.
Zou je dat hier wel melden? Strakts gaat Sh*mano deze onderdelen óók "verbeteren" :roll:
Leon