Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kun je fietsen per dag? - Forum Wereldfietser

Hoeveel kun je fietsen per dag?

Beste forumleden, ik heb jullie hulp nodig om een praktische theorie te toetsen.

Ik ben bezig met m'n 7e boek en daarin wil ik een discutabele tabel gebruiken :wink:, waarmee fietsers globaal kunnen vaststellen wat de maximale dagafstand is.

Het werkt als volgt: kijk naar wat op jou van toepassing is en tel de punten bij elkaar op. Het totaal aantal punten is de maximale dagafstand. Maar euh, het is maar een indicatie hoor!

Mijn vraag is: Kun jij eens kijken of dit een beetje klopt voor jou.

Afbeelding


Bijvoorbeeld:

Je bent 30 jaar: 25 punten
Je fietst als het mooi weer is in de weekenden: 20 punten
Je gaat fietsen in noord Duitsland: 20 punten
Het is zomer, gemiddelde temperatuur is 30 graden: 25 punten
Je gaat over asfalt en af en toe onverhard: 20 punten
Totale maximale afstand per dag (indicatie) 110 kilometer per dag

Mis je nog iets? Bijvoorbeeld kwaliteit van de fiets :oops:

Bij voorbaat dank voor je hulp.

Eric Schuijt
Eric, leuk alleen wat is het doel van je reis, wil onderweg ook nog iets zien? al naar gelang de tijd die je je hiervoor geeft kun je ook weer meer of minder fietsen. Houdt je ook nog rekening met de wind? In Griekenland heb ik eens ruim 30 in het uur gereden op een vlakke weg zonder enige inspanning, (als de weg 240 km lang was geweest had ik die die dag in 8 uur kunnen fietsen) de andere kant van de medaille heb ik ook een keer meegemaakt met wind tegen maximale snelheid 18 op een vlak stuk en toen besloten om te keren ging hetzelfde stuk met 28 in het uur aan het eind van een dag met klimmen, tegenwind en temperaturen boven de 30, aan het eind stonden er ruim 110 km op de teller. Leeftijd 45=15, normaal getraind=30, middengebergte=10, grof asfalt=25, temperatuur 30+=10 totaal kom ik dan op 90, als ik de geplande route had gevolgd was ik op 130 uitgekomen en kapot op de plaats van bestemming. Het is leuk voor beginners als een handvat om uit te rekenen wat mogelijk is, het leuke van fietsen tijdens een vakantie is nog altijd dat er niets moet en je doet elke dag wat dan goed voelt. Daarnaast zijn er nog zoveel factoren waarop je geen invloed op hebt van invloed op de afstand die je theoretisch af zou kunnen leggen dat het leuk voer voor een discussie is maar meer ook niet. Na ruim 20 jaar op de fiets op vakantie weet ik wel wat mogelijk is in welk terrein en soms verbaas ik mezelf wel eens maar over het algemeen zit ik zo rond de 80 tot 100 km per dag, meer is best mogelijk, maar is het dan nog vakantie of is het werk waar je niet voor wordt betaald. Als het antwoord het laatste is moet je op zoek naar een baas die je betaald om te fietsen. (of een andere hobby zoeken).
Een leuke poging.
De vraag is wel of 150 km niet wat veel is voor ideale omstandigheden. Het is wel fietsen met bagage en dan moet je dus al 6 uur fietsen met een gemiddelde van 25 km/u. Lijkt me wat fors.

In de puntenschaal mis ik de 15 punten.

Moeite heb ik met de bepaling van het wegdek (wat zijn eigenlijk straattegels?). Gravel staat er niet bij, hoewel je dat ook in veel kwaliteiten hebt.
Voor mijn gevoel is het verschil tussen glad asfalt en een keienpaadje goter dan 30 km per dag.

Even rekenkundig: de verschillen zijn steeds in absolute getallen aangegeven. Beter zou zijn om met vermenigvuldigingsfactoren te werken. Bijv. op asfalt leg je 2 keer zoveel kilometers af dan op wasbord gravel.

Type banden, gewicht fiets, hoeveelheid bagage e.d. doen ook terzake.
Mijn laatste vakantie: Canada (Kettle Valley Railway en Icefields Parkway)

conditie: af en toe gefietst - 10 punten
leeftijd: 60 - 5 punten
landschap: (gemiddeld) midengebergte - 10 punten
temperatuur: 5-20 - 20 punten
wegdek: veel asfalt, maar ook flinke stukken onverhard - 25
totaal: 70 punten

gefietst: 2581 km in 33 dagen.

Gerd
Hoi Eric,

Het is een mooie poging om iets wetenschappelijks :shock: te zeggen over de te fietsen afstand op een dag.

Mijn eigen ervaringen.
Met het ouder worden ben ik steeds gevoeliger geworden voor de temperatuur. Toen ik nog jong en onbedorven was, liep ik makkelijk met een rugzak van 18 kilo op mijn rug 30 tot 32 km per dag in de Jura bij een maximumtemperatuur van 30 graden.
Nu, op mijn 59e ben ik nauwelijks meer vooruit te branden bij die temperatuur.

Toch ga ik er nog steeds vanuit bij het plannen van vakanties een gemiddelde van 100 km per gefietste dag afleg.

Maar onderweg per dag hanteer ik een andere methode.

Iedere avond plan ik de etappe voor de volgende dag.
Op een fietsdag ga ik er vanuit dat voor 12 uur de helft van de geplande etappe is afgelegd. Is dat zo, dan kan ik ook de geplande afstand halen.
Zo niet, dan is de totale afstand ongeveer het dubbele van het aantal kilometers wat ik voor 12 uur heb afgelegd.

Voorbeeld.
Gepland: 100 km.
Afgelegd voor 12 uur: 60 km
:arrow: Geplande afstand te bereiken.

Gepland: 100 km.
Afgelegd voor 12 uur: 40 km
:arrow: Geplande afstand niet, of moeizaam te bereiken.

De reden van het niet halen van die 50% van de afstand is volstrekt onbelangrijk. (Te lang op een terras blijven zitten, een leuke plaats, steile hellingen, harde tegenwind, schuilen voor zware regen, en verzin er nog maar een paar.)
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat ik een vroege starter ben. Ik zit meestal tussen 7 en 8 uur op de fiets.

Iets wat je niet meeneemt in je tabel is het feit dat als je in de loop van je tocht steeds makkelijker langere afstanden fietst.
Je zou dus ook iets moeten opnemen over de lengte van de tocht en dan langzamerhand meer punten toekennen. Hoe je dat zou moeten doen, weet ik niet, maar daar ben jij de wetenschapper voor. :D

Peter
Je hebt fietsers die reizen, en reizigers die fietsen, dat is al een flink verschil

Met navigeren was ik tot nu toe altijd veel tijd kwijt. Een makkelijke route (40 km deze weg volgen) rijdt sneller dan iedere keer weer stoppen en waar is die afslag nou?

Een rechtop fietser met traktorbanden en klapstoelen gaat duidelijk minder ver komen dan een lichtgewicht randonneur

De eerste dagen schiet het nooit op omdat je in je eet en fourageer ritme moet komen, op de laatste - vanavond in mijn eigen bed- dag kun je altijd 30% meer ;)

Theoretisch kan een groepje harder fietsen , maar ik verdenk ze er altijd van langer te pauzeren :D
Hoi Eric,

Ik mis de bagage die je mee neemt. Het scheelt nogal hoeveel spullen je meeneemt. Ik merk dat als ik met mijn vriendin ga fietsen en de een heeft bagage en de ander niet. Ook als we met de fietskar met onze zoon er in fietsen scheelt dat veel in de afstand die je af kunt leggen. Natuurlijk door het getreuzel en kindergedoe, maar ook puur gewicht en weerstand.

groet,
Claar
Interessante benadering en vooral leuke poging. Had wel wat moeite om de puntentelling te begrijpen.... Zou de tabel andersom benaderen, dus de puntentelling centraal in de tabel en de variabelen naar de randen, als je begrijpt wat ik bedoel....

En zoals hier eerder gemeld wat ik mis is de factor tijd en tot op zekere hoogte de factor gewicht (paklijst, water/etenvoorraad mee, bmi, gewicht fiets). En dat terwijl er hier regelmatig mensen tot op de milligram nauwkeurig hun favoriete paklijstjes plaatsen :).

Wellicht zou je de uitkomst van je dagafstand kunnen veranderen in een gemiddelde snelheid. Dan kunnen de mensen dat zelf vermenigvuldigen met het aantal uren dat ze fietsen. De een vind het leuk om van zonsopgang tot zonsondergang te fietsen, de ander gaat vooral terrasjes plukken of kasteeltjes bezoeken..... en dat scheelt nogal in tijd ;).

maar leuke poging!
Eventjes proberen op basis van mijn tocht naar Santiago de Compostela in 2009:

conditie = goed: 30 punten
leeftijd in categorie 20: 30 punten
landschap = heuvelachtig: 20 punten
gemiddelde temperatuur 20-25°: 30 punten
kwaliteit wegdek = glad: 30 punten

Dan kom ik uit op 140 km/dag. Mijn gemiddelde was toen +/- 160 km/dag. Het is er niet ver vanaf. Dat ik een sportieve fiets met weinig bagage mee had zal ook wel wat schelen.


De Moezel in 2010:

conditie = goed: 30 punten
leeftijd 20: 30 punten
landschap = glooiend: 25 punten
gemiddelde temperatuur was 5 - 20°: 20 punten
kwaliteit wegdek was grof asfalt: 25 punten

Dan kom ik uit op 130 km/dag. Hoewel het gemiddelde toen net geen 120 km/dag was. Maar ik had wel meer bagage mee.
Hej Eric,

Wat mijn Noordkaapfietstochtje betreft klopt het als een bus; 85 km per dag.
Daggemiddelde van mijn fietstochtje naar de Middellandsezee verschilt echter; te veel leuke marktjes en dorpjes/stadjes waar ik graag rondstruin en daardoor minder kilometers maak. Valt er een factor 'cultuur' in te voegen?

Groeten van Loes, die een opkomende verkoudheid probeert te tackelen.
Leuke tabel, idd discutabel, weinig wetenschappelijk 8) maar dat was ws ook de bedoeling niet... Ik zie de leeftijdsgrens/omslagpunt bij 60 staan. 65 lijkt me meer redelijk gezien de tegenwoordige fitheid van de oudere mensch. :P EN doet het ook beter naar je lezerspubliek lijkt mij.
En zoals eerder genoemd de mate van bepaktheid van de fiets?
Laatste: hoe steil is een zeer steile helling? 14% en meer? en hoe lang? :shock:
Hoi Eric,

Wat mezelf betreft klopt het aardig. Overhard als verhard, vlak en/of klimmend.
Alleen wannneer er een enorme wind waait, vooral tegen en het (dagen achtereen) met bakken de lucht uit komt wordt het een ander verhaal. Als er een schuilplek (binnen) is worden de pauzes langer/meer.
Mooie plekken, leuke ontmoetingen maken dat de dagafstand minder wordt.
Eric, een leuk initiatief, maar jij wilt een uiterst complex probleem in een relatief eenvoudige tabel zetten.

Naast de factoren die je zelf al noemt (conditie, leeftijd, landschap, gemiddelde temperatuur en kwaliteit wegdek) worden ook de volgende factoren genoemd:
-doel van de reis
-bagage: wel/niet kamperen; wel/niet veel water mee
-weersomstandigheden: koud/warm, wind, regen
-bandensoort
-fietssoort en kwaliteit van de fiets
-beschikbaar aantal fietsuren per dag: vroege of late starter; wel/niet fotograferen; wel/niet terrasbezoeker; wel/geen bezienswaardigheden; korte of lange schemering
-mate van vermoeidheid gedurende de reis: begin of einde van de tocht
-lengte van de totale tocht
-goede of slechte navigatie
-wel/geen fietskar
-wel/niet een beetje ziek
-inidividueel of in groep

Ongetwijfeld zijn er nog meer factoren die van invloed zijn op de dagafstand. Karakter, materiaal, persoonlijke omstandigheden en omgevingsomstandigheden verschillen immers enorm.

Wel is er volgens mij al snel sprake van overschatting bij de niet-ervaringsdeskundigen. Zij denken dat ik op vakantie makkelijk 25 tot 30 kilometer per uur haal met dagafstanden ver boven de 100 kilometer. Vakantiefietsen wordt dan vergeleken met racefietsen.

Ter informatie: Mijn dagafstand ligt tussen de 70 en 95 kilometer, met uitschieters naar boven en naar beneden.
Eric Schuijt schreef:Afbeelding
Jan Eleveld schreef:Beter zou zijn om met vermenigvuldigingsfactoren te werken. Bijv. op asfalt leg je 2 keer zoveel kilometers af dan op wasbord gravel.
Hallo Eric,
Leuk idee, maar i.d.d. discutabel :wink:

Ik snap wel dat een tabel met punten die je optelt handig is in het gebruik, maar wat Jan zegt over vermenigvuldiging vind ik wel een heel goede. Ik ben ook bang dat de grootste fout zit in de inschatting van de conditie met behulp van omschrijvende termen. Ik heb diverse vrienden die zichzelf beslist redelijk of normaal getraind noemen maar na 50 km van de fiets afvallen :lol: Anderen fietsen nooit voor de lol maar brengen al jaren twee kinderen in de kar naar school 10 km verderop, met een onvermoede dijk van een conditie natuurlijk.
Bij deze vereniging heb ik geleerd dat de leeftijd een heel slechte indicatie is om iemand in te schatten op uithoudingsvermogen.

Juist omdat de tabel bedoeld is voor beginners die nog niet weten wat ze zullen bereiken denk ik dat de beginnen beter af is met een andere benadering.
Die begint met een inschatting uit ervaring van wat de fietser in Nederland/Vlaanderen onder gunstige condities haalt. "Hoe ver kun je op een mooie zomerdag fietsen zonder dat je uiteindelijk helemaal kapot bent?". Ik denk dat de meeste geïnteresseerden wel een idee daarvan hebben.

Daarna volgen aftrekpercentages voor kampeerbagage, temperatuur, heuvelachtigheid en evt. wegdek. Dat hoeft niet eens in een tabel, want dat schept misschien te hoge verwachtingen voor de nauwekeurigheid.

De aftrek voor bagage is tamelijk vast, wel afhankelijk van de kilo's natuurlijk. Die voor temperatuur is al tamelijk persoonlijk. Die voor heuvelachtigheid is meer regiogebonden, om te voorkomen dat een beginner Toscane e.d. onderschat; daarbij horen eisen aan de verzetten anders gaat het helemaal niet door met de schatting. De inschatting voor wegdek kun je ook weglaten, want degenen die op vakantie onverhard gaan doen hebben meestal zelf al een inschatting.
Succes,
Leon
Zelf heb ik persoonlijk helemaal niets met dat soort tabellen.

Het gaat zo het gaat en het komt zo het komt.

Ik fietste 2 keer binnen 80 uur Parijs-Brest-Parijs 1200 km, op een lichte randonneur met lichte bepakking, ook in de nachten fietse ik gewoon door.

Net wat Marten zegt... op tractor banden met zware bepakking in minder effen terrein zal het anders gaan dan op een randonneur.

Ik fietse ooit naar Marrakesch en door de antie atlas, een totaal van 5500 km in 58 dagen met regelmatig dagafstanden van 160-180 km. Op een randonneur maar wel met tent en potten en pannen.
In 2009 fietste in van Moldavie naar Odessa [Oekraine] een afstand van 180 km op 1 dag, 26 inch. brede banden zware bepakking. Maar dat was een uitschieter.

In Kazachsan werden de afstanden steeds korter naargelang de temperatuur steeg en ondanks ik in een zeer goed ritme zat met een uitstekende conditie.
En de wegen zolang waren dat je blij was dat je een bocht tegen kwam, je geniet dan drie keer van zo'n bocht, eerste keer als de bocht er aan komt, tweede keer in de bocht, derde keer kijk je achterom en denkt, heerlijk een keer zo'n bocht. :)

Fiets ik met mijn dochter naar Praag dan zijn de afstanden aanzienlijk korter 110 km per dag over geplaveide paden en via bordjes. Wel met tentje etc. En daar geniet ik volop van.

In de middelmaat heeft het leven zijn behoud. Alleen in de uitersten heeft het zijn waarde.

Henk Kamphuis.... kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Dit leert men door ervaring.
Eerst dient men te weten wat van hen verwacht wordt.
Terreinkennis en goed kunnen navigeren maken dat alles vlotter verloopt.
Sinds ik met gps fietst, rij ik zelden verkeerd, iets dat vroeger wel eens voorviel toen ik met kaart fietste.
Het spreekt voor zich dat op gravel moeizamer dezelfde afstand afgelegd kan worden.
Maar het hangt ook af van wat je wil, aan je leeftijd kun je niets veranderen.
Ik doe 2 soort reizen.
De laatste jaren fietste ik tot ik ergens met een groep samenkwam met bagage, eens aangekomen ging de bagage er af.
In de aanloop fietste ik zo'n 100km per dag, meestal glooiend tot licht heuvelachtig. Vertrek rond 8u en aankomst rond 17u. Mijn gemiddelde lag toen meestal net onder de 20km/u. Ik fietste dus een goeie 5u.
Eens in groep dus zonder bagage en vertrek meestal rond 8u30. De afstanden werden groter, tot 140km, maar meestal rond de 110km.
Er was een gezamelijke middagstop waar iedereen ongeacht hoe laat hij/zij aankwam, kon eten en drinken en dan werd er in kleine groepjes opnieuw verder gefietst. Zelf kwam ik meestal aan op de camping rond 16u-17u. Mijn gemiddelde lag richting 25km/u maar het terrein was zeer heuvelachtig.
De reizen hadden plaats in de pyreneeën of de alpen.
Een col beklimmen kost tijd, maar ik rij in 1 keer naar boven, eet of drink al dan niet op de top en daal snel naar beneden.
De stelvio kostte me 2u40, voor bijna 30km maar dan heb ik op 4u ook 50-60km gefietst. De zwaarste col die ik gedaan heb, was de Timmelsjoch of Passo del Rombo (Rambo?) en daar heb ik meer dan 3u over gedaan (meer dan 30km) en daar was ik kapot van, wat een onregelmatige rotzak. Die dag heb ik in totaal 135km gefietst en ook toen was ik al rond 17u op de camping.
Tijdens een vlakkere etappe in de pyreneeën heb ik eens 150km gedaan aan 25km/u gemiddeld. Ik heb een 26inch stalen fiets van 15kg.
De wijsheid dat men indien men 100km vooropgesteld heeft en men tegen de middag nog maar aan 40km zit, betekent dat er nog het dubbele dient afgelegd te worden, vond ik zeer nuttig, al kende ik die al.
Ik probeer ook de meeste kilometers in de voormiddag te doen zodat de namiddag nog even doorbijten is en dan nog een deel van de namiddag en vroege avond genieten van wat rust.
De aanlooptocht die ik dit jaar plan, is weeral 100km/dag met hier en daar een uitschieter tot 140km. Maar met gps vlot dit goed al is het misschien een uur langer op de fiets zitten dan gewoonlijk.
Is de vraag niet veel meer 'hoeveel wil je op een dag fietsen?' Ik merk dat de netto fietstijd (de uren in het zadel) bij mij redelijk constant zijn. Vijf uur is prima, zes uur kan net, daarna heb ik echt geen zin meer. Sommigen hier op het forum fietsen met plezier 7-8 uur per dag netto. De gemiddelde snelheid hangt af van de omstandigheden en kan dus door de dag heen nog flink variëren. Straffe wind tegen is een grote invloed en dan helpt het als je in een groepje fietst. Slecht wegdek, grote hoogteverschillen en fietsen op grote hoogte tellen mee. Zo kan het gebeuren dat je in goede conditie maar 40 km per dag aflegt rond 4000 meter hoogte met slecht wegdek en heuvelig terrein (zuidwest Bolivia). Verder merkte ik dat de verhouding fietsdagen/'rust'dagen (fietsonderhoud, was laten doen etc.) verschuift bij een lange reis.
Nou, in de Andes haalde ik zeker geen 80-85km/dag toen ik 23 was (30+25+5+20+(0of5)=80á85). Ik heb toen ook een dagje maar 7 km gefietst toen ik er even helemaal doorheen zat. Feitelijk zat ik toen soms op zo'n 25km als het de hele dag alleen maar stijgen was, en rond de 50-60 gedurende een hele dag.

Langs de kust in de woestijn haalde ik zo'n 80-110km/dag. Theoretisch zou dat 30+25+30+25+30 = 140 geweest moeten zijn.

In Marokko begonnen we de eerste dag in Zagora en fietsten we zo'n 25km over een keienpad. We hadden die dag 2 uur meer kunnen 'fietsen', en dan hadden we op zo'n 35km uit gekomen.
Theoretisch hadden we 25+25+25+25+0 = 100km moeten kunnen fietsen.

De getallen zijn aldus wat te rooskleurig.
Ik raak helemaal gefrustreerd van deze tabel. Wat ik ook invul ik had veel meer moeten rijden dan ik deed...

Ik vind het ook een heel raar iets zo'n tabel. Wil je dat mensen die nooit gefietst hebben zo een reis plannen en dan er vanuit gaan dat ze dat moeten fietsen, moeten kunnen tenminste? Het gaat wel het laatste om de km, bij mij in ieder geval.

Ik denk dat de mensen op dit forum al meer km maken dan de gemiddelde vakantiefietser.

Iemand van 70 jr die in het weekend wat fietst en de Elbe route wil fietsen, mooi vlak op een normale zomerse dag, geasfalteerd, moet 110 km fietsen.... Ik denk dat de helft wat realistischer zou zijn.

Ik zou zeggen laat die tabel maar weg.
Hoi iedereen,

Hoewel ik nog geen echte relevante ervaring heb wil ik jullie er toch even op wijzen dat er bij staat dat het de maximale dagafstand betreft. Mijns inziens wil dit dan zeggen dat het een dag betreft waarop alles zo goed mogelijk meevalt en men geen terrasjes, zijwegen en dergelijke doet.

Een maximale dagafstand interpreteer ik ook als iets dat je zeker niet elke dag haalt en wil halen, maar misschien is het wel een idee om dit duidelijk te vermelden. Ook lijkt het me handig om expliciet te vermelden wat je bedoelt met "af en toe gefietst" en dergelijke. Zoals eerder gezegd, zijn dit zeer subjectieve begrippen (hoewel ik begrijp dat het moeilijk is om dit objectief te plaatsen, maar misschien iets als XX km per week?). Het kan ook handig zijn als je erbij zet wat voor jou een "dag fietsen" is (5 uur fietsen of 8 uur fietsen). Dit kan ook een handige richtlijn zijn lijkt me.

Als ik het even uitreken voor mijzelf lijkt mijn maximale dagafstand haalbaar, maar niet eentje die ik elke dag zal (en wil) halen. Aangezien het een maximale dagafstand betreft en geen gemiddelde lijkt de tabel voor mij dus te werken, hoewel er altijd details te verbeteren zullen zijn.

Kort samengevat lijkt het me het beste als je in de inleidende tekst van je tabel zeer duidelijk beschrijft wat je bedoelt met alle termen die je gebruikt en op basis van wat je deze tabel hebt gemaakt.

Alleszins een tof initiatief!

Lieve groetjes,
Kikitjah