Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe organiseer je een sponsorfietstocht? - Forum Wereldfietser

Hoe organiseer je een sponsorfietstocht?

Komende zomer ben ik van plan een sponsortocht te gaan fietsen van Rotterdam naar Roemenië. In Roemenië ondersteunt de organisatie waar ik nu werk een project en via deze tocht wil ik geld inzamelen voor dit project.

Wie heeft ervaring met het opzetten van een dergelijke tocht? Waar moet ik allemaal aan denken?

Hoor graag tips en tricks via slvonk@gmail.com.

Bedankt!
Ik vind sponsortochten altijd een vrij treurige bedoeling, jij gaat lekker op fietsvakantie en dat zou een reden moeten zijn om andere mensen een bedrag aan een goed doel te geven.

Als je gaat skieen, zeilen, paragliden of kanoen ga je toch ook niet laten sponoren per kilometer, lekke boot of noodlanding.

Vraag bekenden om geld en werk zelf een week voor niks en ga dat geld brengen.
Ik ga het bedrag ook brengen: op de fiets!! :D

Maar... ik heb dit topic niet neergezet om een discussie over het al dan niet nuttig vinden van een sponsortocht te beginnen ;-) dus graag inhoudelijke adviezen!
Beste Suzanne,

Het is natuurlijk van belang dat je als je aandacht vraagt voor een sponsortrektocht dat je duidelijke informatie geeft. Allereerst: waarom juist dat project, wat is jouw relatie ermee, voor wie werk je zelf, komt het geld goed terecht, wat geef je er zelf aan (100 procent van de inkomsten) en waarom moeten mensen jou vooral steunen hierbij. Een goed verhaal is dus al een eerste stap. Zo voorkom je vragen en discussies. Belangrijk is ook om aan te geven welke feedback je de mensen geeft.

Succes,
Rutger
Dag Suzanne,

Vorige jaar heb ik een sponsorfietstocht gedaan via de Hanzefietsroute van Sneek in 9 dagen naar Stralsund.

Op mijn site kun je het nodige vinden al heb ik het meeste al weggehaald.
Mijn stappen waren:
1. een goede website de lucht in (kan gratis en heel eenvoudig via webklik)
2. de link naar je website onder aan elk e-mailbericht
3. proberen via een markante foto aandacht te trekken (lukte bij mij eenvoudig door in toga op de fiets te gaan. Alle kranten in Friesland pikten het op)
4. aankondigen dat je onderweg je website bij houdt en dat vervolgens ook doen
5. de pers zoeken en handige mensen met zaken om je heen
6. duidelijk aangeven hoe mensen je kunnen sponsoren. In mijn geval: per km, per Hanzestad, of in natura (fietstassen, sportschool ter voorbereiding, etc) en of je daarin grenzen trekt. Fietshandelaren willen ook nog wel eens wat doen (bijvoorbeeld je een fiets in bruikleen geven)
7. zorgen voor een goede folder waarin je je plannen uiteenzet en aangeeft hoe mensen je kunnen sponsoren. Kan goedkoop in kleur gedrukt worden via een copyshop.
8. op je website dagelijks verslag doen van je voorbereidingen, je trainingskilometers, grote en kleine ongemakken en dergelijke.
9. op je website ook bijhouden hoe hoog de stand van sponsoring is.

Mijn sponsoractie heeft een kleine 9000 euro opgebracht voor een kindertehuis in Addis Abeba, waar we hier in Sneek ook al actie voor hielden.

Als je website in de lucht is, mail die me dan even, dan plaats ik een link.

Veel plezier!

Aart C. Veldhuizen, Sneek.
www.domineeaart.nl
Ik denk dat mensen je niet gaan sponsoren vanwege de 'prestatie' van een lange fietstocht. Als ze geld geven is het omdat ze vertrouwen hebben in jou en in het goede doel - "die Suzanne is zo'n tof wijf, daar zou ik zonder al dat gefiets ook wel een bijdrage aan toevertrouwen". Dat is dus waar je je volgens mij op zou moeten richten en de fietstocht kun je dan als kapstok gebruiken. De kosten van de fietstocht kun je het beste zelf voor je rekening nemen. Anders denken mensen al snel dat het je om een goedkope vakantie te doen is.
Suzanne Vonk schreef:Ik ga het bedrag ook brengen: op de fiets!! :D
Ik hoop toch van niet. Banken zijn soms verwerpelijke organisaties, maar in dit geval lijkt me het verstandiger om van hun diensten gebruik te maken.
Voor de rest lijkt deze fietstocht me als elke fietstocht naar Roemenië.
Leon
Beste Suzanne,

je kan mensen ook late sponsoren via de site http://www.geefsamen.nl/.
Er wordt dan bij gehouden wat je doel is (streef bedrag, pestatie, etc.) en in dit elektronische tijdperk kunnen mensen makkelijk betalen.

Succes

PS Als je voor je plezier fietst, dan is het moeilijk voor anderen aan te nemen dat het een prestatie is die ondersteund moet worden.
Dag Suzanne,

Laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen dat er geen sponsors op af gaan komen. Mijn ervaring is precies andersom. Door ontzettend veel mensen die allemaal kleine beetjes schonken, zamelde ik 9000 euro in.

Mensen zijn dus wel degelijk bereid om een sponsortocht te steunen. En niet zozeer vanwege de prestatie, maar vanwege het goede doel. Die prestatie heeft meer een 'ludiek' effect. Zo heb ik dat tenminste ervaren.

Groeten, Aart
www.domineeaart.nl