Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Projct: Oldschool stalen racer als basis voor trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Projct: Oldschool stalen racer als basis voor trekkingfiets

Beste leden,

Allereerst hallo. Ik ben blij dat ik deze forum heb gevonden en hopelijk kunnen jullie mij de komende maanden bijstaan met mijn eerste trekking project.

Ik ben een fanatieke wielrenner en mountainbiker en voor aanstaande zomermaanden wil ik voor het eerst een lange fietsvakantie wagen, door Europa.

Op de racefiets maak ik geregeld lange ritten met uitschieters richting de 200km en de gedachte om met een racefiets (lees: frame) te toeren spreekt me erg aan. Het frame moet natuurlijk een redelijke comfortable gemoterie hebben en een lange wielbasis. Het idee is om binnen 6-7 weken een rondreis te maken naar Bulgarije en daartoe wil ik zelf een trekking fiets opbouwen. Ik zal voornamelijk gebruik maken van hostels, hotels ed. maar ik wil naast de gebruikelijke essentialia ook lichte camper en kookspullen meenemen.

Mijn idee is om een oude stalen racefiets frame te vinden, deze volledig te reviseren en waar nodig te voorzien van nieuw spul. Een Brooks zadel en veel leer staat vast. Daarnaast wil ik in iedere geval niet op de wielen bezuinigen. De aandrijving ik wil op de belangrijkste punten voorzien van nieuw materiaal (bottombracket, derailleurs, cassette ketting en, afhankelijk van wat ik aantref, de remmen). Ik heb inmiddels enig voorbereidend onderzoek gedaan en een grofte plan opgesteld.

De eerste fase is het vinden het frame en daarover zou ik graag jullie advies willen vragen. Is mijn plan om van een oldschool raceframe een trekking fiets te maken überhaupt slim/gebruikelijk? Of moet ik toch kijken naar een stalen toer of cycloframe? Welke oude stalen frames die nu nog in de omloop zijn hiervoor geschikt? Waar moet ik opletten als ik opzoek ga en zijn er adressen of type frames of waar ik vooral op moet letten?

Ik lees graag jullie eerste reacties op mijn plan. Alles is welkom. Ik zal dit topic geregeld updaten en voorzien van mijn voortgang.

Alvast bedank.
DuraLex schreef:
De eerste fase is het vinden het frame en daarover zou ik graag jullie advies willen vragen.
Wat je wil is een 60-70-er jaren racefiets met spatbordoogjes en waar dikke banden in passen. Dat zijn dus frames zoals de Gazelle Champion Mondial A etc , vaak te herkennen aan de middenoptrekremmen. Alles wat Frans is links laten liggen, die hebben rare schroefdraad. Als er geen 27.0 of 27.2mm zadelpen in past is het gaspijp. Oude frames hebben vaak een korte bovenbuis, koop dus niet een te kleine maat. Of een Brooks echt wat is, weet alleen jouw achterwerk ;)
DuraLex schreef:Beste leden,

maar ik wil naast de gebruikelijke essentialia ook lichte camper en kookspullen meenemen.

Is mijn plan om van een oldschool raceframe een trekking fiets te maken überhaupt slim/gebruikelijk? Of moet ik toch kijken naar een stalen toer of cycloframe? .

Leuk project.

Mijn tip is om niet een raceframe maar een mtb frame te zoeken , in staal inderdaad. En zonder vering, dus ook geen verende voorvork.
Je hebt dan een sterker frame en als je een beetje oplet ook een frame met de nodige bevestigingspunten voor een achterdrager.

Om marktplaats staan veel goede stalen mtb fietsen voor een habbekrats.
( Toch een beetje '' A kid in a candystore " soms als ik die fietsen daar zie :D )

Als je kampeerspullen meeneemt heb je misschien aan alleen achterdragers niet genoeg, In dat geval is een voordrager ook handig, en die laten zich vaak makkelijker plaatsen op een vaste voorvork, zeker als deze al de bevestiginspunten heeft.
Anders kun je er losse bevestingings stukjes bijkopen.

Goede achterdragers zoals de bekende Tubus Cargo kosten iets van 90 euro geloof ik. Voor weet ik niet.

Succes met je speurtocht.
DuraLex schreef:De eerste fase is het vinden het frame en daarover zou ik graag jullie advies willen vragen. Is mijn plan om van een oldschool raceframe een trekking fiets te maken überhaupt slim/gebruikelijk?
Ik denk het wel.

Marten (van de reply hier boven) heeft het klaarblijkelijk gedaan want deze foto staat op internet Afbeelding

Ik heb getoerd met mijn moderne racefiets. Met 8 a 9 kilo bagage aan een lichte drager ging dat net. Deze winter heb ik zo een gazelle A frame gekocht als winter alternatief op mijn gewone racefiets. Er zaten 20mm bandjes op, die ik heb vervangen door 31mm en ik heb er spatborden op gezet. Dat past net. Al met al fiets dat een stuk comfortabeler dan mijn zomerfiets. Het nodigt ook uit om wat minder (gehaast) te racen. Op zich zie ik me met deze fiets ook wel toeren maken, maar dan moet vooral de aandrijving drastich veranderen.
DuraLex schreef:Daarnaast wil ik in iedere geval niet op de wielen bezuinigen. De aandrijving ik wil op de belangrijkste punten voorzien van nieuw materiaal (bottombracket, derailleurs, cassette ketting en, afhankelijk van wat ik aantref, de remmen). Ik heb inmiddels enig voorbereidend onderzoek gedaan en een grofte plan opgesteld.
Wielen zijn in ieder geval bij mij niet het probleem. Ik ga voor een grote toer zeker een keer naar de naven kijken en de spaken kunnen denk ik ook wel wat beter gespand worden, maar verder zijn ze volgens mij best goed.

Mijn remmen zijn gewoon goede single pivot die wat afstelling vereisten, maar nu prima functioneren.

De aandrijving is een heel ander paar mouwen. Mijn lichtste verzet is 46x21 of misschien nog wel wat zwaarder, dit is veel te zwaar om rustig een heuvel op te kunnen fietsen. Andere cranks (44-30 oid) vereisen vermoedelijk een andere voorderailleur, die dan waarschijnlijk niet past op de aangelaste derailleurhouder. Achter moeten er kransjes vervangen worden, maar met maar vijf kransjes is het moeilijk kiezen, zeker als je tien kransjes en dus een mooi verloop gewend bent. De achterderailleur moet dan ook nog vervangen worden om het grotere bereik op te vangen. Meer kransjes kan, maar dan moet het frame gebogen worden om ruimte te maken en moet er waarschijnlijk een andere as in.

Daarnaast bevalt mijn zadel niet echt, wil ik een iets kortere stuurpen en ben ik geen fan van het stuur dat er nu op zit. Om vervolgens echt te kunnen vertrekken moet er ook nog ergens bagage aan gehangen worden.

Ik zie dus wel mogelijkheden, maar denk niet dat het de makkelijkste weg is. Als je die weg wilt in slaan zou ik vooral even de webpagina van Marten over stalen racefietsen checken, daar staat veel over waar je naar moet zoeken. Zie http://www.m-gineering.nl
Ik vind het een leuk plan, en Marten's adviezen zijn het beginpunt lijkt me. Wel denk ik dat je de randvoorwaarden goed in de gaten moet houden. De eerste is dat dit echt alleen maar leuk is als je weinig bagage meeneemt. Probeer je wel veel mee te nemen dan zul je merken dat het frame niet lekker meer fietst, dat de belasting voor de fiets wat veel wordt, en dat de overbrengingen ineens te zwaar zijn. Mijn advies is dus heel lichtgewicht kamperen, met twee voortasjes aan de achterdrager, of anders een grote zadeltas als de Carradice Camper Longflap.
Ik zou niet teveel aan de fiets gaan verbouwen, en dat hoeft ook eigenlijk niet als alles nog heel is. Oude achternaven waren smaller (5 sp 120 mm) en een bredere 130 mm naaf past alleen na een bezoek aan de framebouwer. Ik zou de naaf dus handhaven, en leren leven met minder kransjes (ook zo is ooit de TdF gewonnen). IRD maakt 5 sp freewheels tot 32 t en 28 t is nog makkelijker te krijgen, dus dat zou moeten lukken. Aan de voorkant moet je gewoon kijken wat voor crankset erop zit, en of daar kleinere tandwielen voor te krijgen zijn. Anders is iets als de nieuwe Velo Orange Grand Cru cranks misschien een goed plan (moderne variant op de oude Stronglight 49D en de TA Pro Vis). Kleinste voortandwiel is dan 26 t. Kun je gelijk die oude voorderailleur nuttig maken.
Veel plezier,
Wim
Is absoluut haalbaar zo'n project. Zoals Wim al aangaf zul je drastisch op je bagage moeten bezuinigen wil je 200km/dag afleggen zonder totaal afgedraaid te zijn.
Afgelopen zomer heb ik nog een 7-daagse tour naar Denemarken gemaakt op een oud stalen SLX frame uit '92 zonder spatbord/bagagedragerogen. (Hoe ik dat heb opgelost kun je hier zien: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=12798)
Maximale bandbreedte is voor dit frame 25mm en met een Tubus Fly dragertje en 10kg aan bagage (alleen achtertassen en een stuurtasje) was dit goed te doen, toch had ik voor het comfort liever 28mm bandjes gehad.
Voor de snelheid zou ik niet breder gaan dan 32mm. Pasela's in 32mm lijken mij de beste band voor deze onderneming. Antilekbanden van zbs. Schwalbe zijn zwaar/stug en rollen derhalve niet lekker - op een rit van 200km een zeer belangrijk aspect, het bespaart gewoon een hoop brandstof als je soepel lopende bandjes hebt (lekrijden is IMO een klein ongemak, zeker als je op een racefiets rijdt-een beetje geoefende fietser is in 5 minuten weer verder).

De korte achtervorken kunnen problemen geven als je bagage wilt vervoeren: door de achtertassen maximaal naar achteren te plaatsen had ik nog voldoende ruimte voor mijn maat 45 voeten; dit kan volgens mij alleen bij tassen waarvan je de ophanghaken over een railssysteem kan verplaatsen (idg Carradice Super C's).

ik gebruikte 36spaaks wielen met nieuwe LX naven (135mm!) en hoge V-profiel racevelgen van 590gram-deze wielen gaven geen krimp.
Verzet was 46-38 en achter 13-24; voor de rit naar DK was dit voldoende. Als je naar het zuiden gaat is een triple- of compact crank een betere optie bijv. 46-34 icm 12-28 of 46-36-26 icm 12-28.

Succes!
DuraLex schreef:Is mijn plan om van een oldschool raceframe een trekking fiets te maken überhaupt slim/gebruikelijk?
Zoals je ondertussen denk ik hebt begrepen is het project voor de liefhebber zeer gebruikelijk en als je er van houdt ook slim. Grosso modo gebeurt het echter niet erg veel want er zijn zoals gemeld randvoorwaarden en beperkingen, en alles bij elkaar met klusuren voor 5 euro per uur* geteld wordt het ook niet echt goedkoop.
Leon

*: Het tellen van de uren begint bij het lezen van de tips in deze discussie.