Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Estland/Letland/Litouwen - Forum Wereldfietser

Estland/Letland/Litouwen

Name: Angela

Wie heeft informatie over fietsen in de Baltische staten?
Zijn er aardige (al dan niet) uitgeschreven fietsroutes?
Zijn er onderweg gemakkelijk B&B's of kleine hotels te vinden (we zijn namelijk geen kampeerders?
Wat is de beste en/of goedkoopste manier om er vanuit Nederland met de fiets te komen?
Alvast dank van nuttige tips. Angela.

Name: Jan Willem

Email: jw.van.dalen@hccnet.nl

Ik heb drie en een half jaar geleden in de Baltische staten gefietst. We zijn toen gevlogen (met Finn air) naar Helsinki en vandaar per boot naar Tallinn (Estland). Dit was toen verreweg de goedkoopste manier.
We hebben een tocht gemaakt van Tallinn langs de kust naar het westen, over Saarame, Parnu naar Estland (Dauga-rivier,Sigulda, Riga), vervolgens naar Litouwen, Klaipeda, Neringa tot aan de grens met Kalinigrad.
Wij hebben deels gecampeerd, deels hebben we in huisjes (meer trekkershutten) gezeten. Ook een paar keer in een hotel en twee keer bij particulieren.
De landen zijn dun-bevolkt. De plaatsjes zijn veelal klein. Restaurants zijn goedkoop en goed (veel pub-achtige tenten).
Esten zijn vrij afstandelijk. Litouwers zijn een stuk vrolijker. Letten zitten daar tussenin.
Wil je meer weten, dan kun je me bellen: 026-443.4779
Jan Willem

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Hallo Angela,

Het is heerlijk fietsen in de Baltische staten, en je zult zien dat die drie landen heel anders zijn. In 2005 zijn wij er met z'n tweeën in 2005 doorheen gefietst, op weg naar St. Petersburg. Kan ik je aanraden, trouwens. Vanuit Estland naar St.Petersburg is nog geen 200 kilometer, en het is wel echt de moeite waard.

Overnachten in hotelletjes of bij mensen thuis in Litouwen. Letland en Estland is geen enkel probleem. Elk stadje groter dan 3000 inwoners heeft wel een klein hotel en er zijn verenigingen van landhuisjes, boerderijen en B&B’s waar je goedkoop en met persoonlijk kontakt kunt overnachten (boekjes hiervan te verkrijgen in de Touirst Information Centres in alle grotere steden). Mocht een adres vol zijn, dan helpt de gastvrouw je graag bij het vinden van een andere overnachtingsplek. In de Lonely planet gids staan aardig wat adressen.

Over onze tocht door Polen, Litouwen. Letland en Estland hebben we een dagboek bijgehouden, waarin allerlei informatie staat en ook sfeervolle beschrijvingen. Ik zal het je doormailen naar je eigen e-mailadres. Ook wat overnachtingsadressen die we nog op allerlei plaatsen hebben verzameld.

Er bestaat een officiele route, de R10, vanuit Berlijn, die je op Internet kunt vinden (zoek op R10), maar dan zie je maar een heel klein stukje van Litouwen en ga je ook door het stukje Rusland. De route die wij gefietst hebben vonden we veel mooier: die ging langs alle Hanzesteden, en dat zijn de mooiste plaatsen om te bezoeken.

Voor allerlei practische informatie voor fietsers in Estland, Letland en Litouwen moet je kijken in de landeninformatie op de wereldfietsersite. En als je eventjes goed zoekt zul je zien dat het op internet barst van de sites met toeristische informatie van Estland, Letland en Litouwen.

Als je nog meer wilt weten, dan mail je me maar.
Verder heel veel plezier met je voorbereidingen!

Hi Angela,
Twee jaar geleden ben ik van Amsterdam naar Tallinn (Estland) gefietst, via Litouwen en Letland. Ik was niet zo enthousiast als de vorige posters, met name omdat de Balten rijden als beesten. Omdat wij niet over de via Baltica wilden fietsen hebben we steeds kleine weggetjes gekozen en ik heb minimaal 3 x gedacht dat ik het er niet levend zou afbrengen. Ze scheuren op die kleine weggetjes erg hard en het tegemoetkomend verkeer haalt gewoon in, net waar jij op de smalle weghelft (smalle wegen) rijdt. Kortom: ik voelde mer er niet honderd procent veilig en heb ik er geen fijne herinneringen aan overgehouden. Af en toe een stukje via Baltica gefietst en dat was honderdmaal beter. Weliswaar rijd je dan steeds langs de autoweg, maar de auto's die op de via baltica rijden zijn om een of andere reden niet van die ouwe barrels die je op de binnenwegen treft. Alles hangt daar van plakband aan elkaar en regelmatig verliest zo'n pruttelende ouwe bak weer wat. Een pijp, een uitlaat, van alles. Achteraf gezien had ik er beter aan gedaan over de via baltica te blijven rijden. Dus dat zou ik jou ook aanraden.

Hotelletjes enzo zijn wel te vinden, alleen moet je er op alert zijn dat een hotel niet HOTEL heet, maar viesbutis of viesbucis o.i.d. Als je daar eenmaal achter bent :-) kom je overal wel -tamelijk goede- hotelletjes tegen. Als je mazzel hebt ook nog oude staatshotels, wat echt een belevenis is.

De mensen zijn inderdaad vriendelijk en gezellig. Wel erg veel dronken oude mannen. Het gemiddeld aantal tanden is ook erg laag, viel me op. Ik kwam eens in een kroegjes, daar zaten 3 mannen en bij elkaar hadden ze 7 tanden. Ik vond de Balten veel gezelliger dan de Polen, die ik vrij afstandelijk vond.

Maar al met al vond ik het een interessant gebied. Hopelijk heb je andere ervaringen dan ik.
Charlotte

PS: Ik heb hier nog een boekje "velo via baltica"(Duitstalig), ongebruikt, kun je voor de helft van de prijs van me overnemen als je wilt. Ik hoor het wel.

Hoi Angela,

In 2004 in Estland en Letland gefietst. Zeer goed bevallen. In Estland zijn meerdere, zeer goed aangegeven, fietsroutes over rustige landwegen. Meer informatie, ook over de fietskaarten, en de fietstocht, op www.wimleeuw.nl .

Veel Plezier

In Estland zijn op het platteland zogenaamde toeristenboerderijen te vinden waar je kan overnachten (bed & breakfast formule). Kijk uit naar kleine wegwijzers met de vermelding "külalistemaja" of "puhkemaja" (wat "guesthouse" betekent) of "turismitalu" (gastenboerderij).

De wegen van en naar Tallinn zijn vrij druk (alhoewel er een groot verschil bestaat in de interpretatie van "druk" in België & Nederland enerzijds en Estland anderzijds :wink: ). De weg van Pärnu naar het zuiden is heel druk, vanwege zwaar vrachtwagenverkeer tussen Polen en Finland. Voor het overige is het in Estland rustig tot zeer rustig fietsen.

Als je dat wil, kan ik jou een verslag mailen van een fietsreis in Estland in augustus 2006.

Groeten,

Frank.

Hoi Angela,

Nieuw hier op t forum en gelijk maar zo brutaal om n reactie op je vragen te geven:
In 2005 door de baltische staten gefietst grotendeels via, de al eerder genoemde, R1 route. Toentertijd viel het met de drukte mee. Als je de tijd hebt zou ik zeker het noorden van Estland aan doen (erg mooie kust). Rustige wegen (af en toe gravel) welke goed fietsen.

Letland hebben we ook erg gewaardeerd. Over het algemeen rustig te fietsen wegen, Riga wat drukker maar zeker de moeite waard. Zeer goede mogelijkheden om 'bij de boer' te kamperen (veel mensen hadden toen ter tijd de mogelijkheid om in een schuur of huisje op t erf te kamperen). In bijna alle plaatsen was een VVV aanwezig die goed op de hoogte was van de verschillende gelegenheden.

Litouwen zijn we te kort geweest, Klapeida was erg toeristisch. t Natuurgebied eromheen (naar beneden richting enclave Rusland) wel erg mooi.

Qua vriendelijkheid sluit ik me bij 1 van de vorige schrijvers aan, Esten kwamen stug over, Letten en litouwers vriendelijker.

Fietskaarten die wij gebruikten waren van reise-know-how, voldeden erg goed.

Enig minpunt is dat de baltische staten snel 'westers' worden wat ten koste gaat van de eigen cultuur. Dus dit jaar gaan!
Fijne vakantie!