Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame: T400 vs LHT ? - Forum Wereldfietser

Frame: T400 vs LHT ?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan mijn behoorlijk veel te kleine fiets, een mountainbike van ca 47cm, te vervangen door een nieuwe fiets die ik zelf opbouw. Over de meeste componenten ben ik al redelijk zeker. Maar over het frame, wat toch het belangrijkste onderdeel is, twijfel ik nog...

Gebruik:
dagelijks heen en weer naar universiteit/werk
fietsvakanties met alle kampeermateriaal
ik installeer waarschijnlijk een recht stuur met barends, vind dat wel prettig rijden, maar wil misschien ooit een racestuur uitproberen of een meer klassiek stadsding

Enkele eisen:
26 inch
plaats voor banden van 50mm + spatborden
mogelijkheid om zowel voor als achter rekjes te installeren zonder adapters of dergelijke
voldoende chain stay length om mijn voeten (46/47) en fietstassen (Ortlieb Backroller Classic) vredig samen te laten leven
sterke prijs/kwaliteit verhouding

Frame + vork die ik nu op het oog heb:
VSF Fahrradmanufaktur T-400 (plus minus 360 euro bij La Maison Du Vélo)
Surly Long Haul Trucker (370 euro bij Bike-components.de)

Verschillen op het eerste zicht:
LHT heeft 3 paar drinkbushouders, T400 slechts 2 (of zie ik dat verkeerd op de foto?)
LHT heeft iets langere chainstay
LHT is beschikbaar in meer en grotere maten (ben zelf 1,9m)
T400 heeft schuine dropouts en kan dus ook gebruikt worden zonder kettingspanner als ik eens geen derailleur zou willen itt LHT
T400 heeft voorziening om slot voor achterwiel vast te schroeven, LHT niet (toch?)

De LHT krijgt veel zeer lovende reviews, de T400 is veel minder bekend maar negatiefs heb ik daar ook nog niet over gevonden...

Mijn vraag is dus: zijn er kwalitatief verschillen tussen beide frames of andere details waar ik op moet letten voor mijn gebruik?

Alvast bedankt!
Lasse
Belangrijkste is dat het frame goed past, Surly kost in een fysieke winkel iets van 480 en zou dus een betere prijskwaliteit verhouding moeten hebben (oa mooiere vork).
T400 heeft behoorlijk veel slooping, moet je ook maar net mooi vinden.

Zou ook een optie kunnen zijn: http://www.sjscycles.co.uk/thorn-thorn- ... prod11587/
Het passen zal inderdaad het belangrijkste zijn, maar de LHT zal in de gemiddelde toonzaal wel alleen met racebocht opgesteld zijn en die Thorn is voor zover ik weet alleen op bestelling in België/Nederland verkrijgbaar. Wel veel verschillende maten, ook met langere bovenbuis voor recht stuur, maar wel ook wat duurder dan de andere twee...

Is de vork van de Surly dan ook steviger dan van de T400 denk je? Of bedoel je esthetisch mooier? Esthetisch boeit mij minder dan functioneel, ik vind alle 3 de kaders mooi in hun eenvoud :)

Klein nadeel van de Thorn Sherpa lijkt mij de alles behalve standaard oogjes voor de spatborden, is dat een probleem voor bv SKS Bluemels? Iemand ervaring mee? Of zet ik dan gewoon de spatborden vast in het zelfde oogje als de bagagedrager (voor en achter) ?

Ik begin ook alsmaar meer te twijfelen over hoe praktisch die horizontale dropout van de T400 is, lijkt mij vooral vervelend wanneer er een derailleur geïnstalleerd is en het achterwiel steeds netjes op de juiste plaats moet gezet worden als ik de remmen niet opnieuw wil instellen en misschien zelfs de spatborden corrigeren... Lijkt mij niet dat dat ontworpen is om het wiel volledig tot achterin het pad te installeren? Dan is verticaal toch steviger en praktischer.

Hoe meer ik erover lees, hoe meer het erop lijkt dat ik beter zo specifiek mogelijk ben in wat ik wil. Het wordt dus een derailleurfiets met recht stuur waarmee ook op slechte wegen gereden kan worden, met plaats voor 50mm banden + spatborden en een kader voorzien op mijn gewicht (pakweg 75kg incl kleren) en een kilo of 30 bagage (worst case scenario). Als ik later ooit een degelijke naafversnelling wil, koop ik wel een nieuw frame dat daar specifiek voor gemaakt is...

Een mens kan nooit zeker genoeg zijn ;)
Lasse schreef: Klein nadeel van de Thorn Sherpa lijkt mij de alles behalve standaard oogjes voor de spatborden, is dat een probleem voor bv SKS Bluemels? Iemand ervaring mee? Of zet ik dan gewoon de spatborden vast in het zelfde oogje als de bagagedrager (voor en achter) ?
Je bedoeld de hoge oogjes op de voorvork? Thorn doet dat niet omdat ze gek zijn. Door de plaatsing van de oogjes zal het spatbord zich niet in de band draaien als er iets klem tussen band en spatbord komt te zitten. Je kunt dus het plastic klemsysteem van de spatborden veilig weglaten, en dat scheelt weer een onderdeel dat op prijs geconstrueerd is.;)

Zonder de stangen ertussen zit de voordrager ook beter vast

Bij montage levert het geen probleem op, je moet alleen wat meer van de stangen afzagen
Ik heb zelf vorig jaar voor de keuze gestaan: surly lht of een thorn sherpa. Uiteindelijk om diverse redenen voor de thorn gekozen. Toevallig heb ik ook de 50mm brede marathons EN sks bluemel spatborden gemonteerd. Het monteren van de spatborden is geen enkel probleem op de bestaande oogjes. Kwestie van de stangetjes van de spatborden wat verder afzagen.

De Thorn is vrij snel geleverd door een fietsenmaker uit kiel windeweer.... Geen spijt gehad van de keuze.
Zeg Richard, Weet jij wat de Thorn Sherpa frame kost?