Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waterkoker - Forum Wereldfietser

waterkoker

Wie weet of ik in cambodia of thailand een (staaf) waterkoker kan kopen. Ik mis mijn kop koffie als ik wakker wordt.
Zit op dit moment in Phom penh en ga richting Thailand.

Groet Michel.
Maak een tekening van een waterkoker of print een plaatje uit, ga naar buiten, vraag iemand en met wat geluk heb je binnen 10 minuten zon ding.
(link naar groot plaatje: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/313006 ... eater_.jpg)
Leon
Michel,

Een aantal jaren geleden in Thailand zo'n ding aangeschaft kostte meen ik 170 Bath en dat in een achteraf winkeltje in Mukdahan. Ik denk zo in de wat grotere plaatsen zeker te verkrijgen.

Groet,
Paul
Is een dompelaar niet iets voor je?

Zelf vind ik het altijd een van de meest waardevolle attributen die ik op fietsvakantie meeneem. Heerlijk een vers kopje thee of koffie (Nescafé) als je op de plaats van bestemming bent aangekomen.
Mijn vader is electrotechnicus. Bij ons kwamen de dompelaars het huis niet in: hij vond ze te gevaarlijk.
Wim
Hoi fietsers,
Ik bedoel inderdaad n dompelaar. Ik vond er al een in n electrociteitswinkel in Phn Penh. Vol vreugde kocht ik er meteen twee. De eerste deed niks. De tweede smolt meteen (de kop)..
Ik blijf zoeken....
Michel
Nog een geluk dat ze niet sneuvelden terwijl ze in het water zaten dat in je metalen beker zat. Dat is wat mijn vader bedoelde.
Wim
Het lijkt me sowieso al niet echt handig om een elektrisch apparaat in een metalen beker te stoppen. :roll:
Wim schreef:Nog een geluk dat ze niet sneuvelden terwijl ze in het water zaten dat in je metalen beker zat. Dat is wat mijn vader bedoelde.
Wim
Mijn dompelaar is gekocht in Nederland. Houdt dat niet automatisch in dat het een veilig apparaat is?

Eén keer heb ik pech gehad toen ik mijn dompelaar per ongeluk heb laten droogkoken. Er zit een zekering in die doorsloeg en toen ik kon het hem weggooien. Repareren is nl. niet mogelijk.

Ik gebruik ook geen metalen maar plastic bekers.
Hans van Lent schreef:Mijn dompelaar is gekocht in Nederland. Houdt dat niet automatisch in dat het een veilig apparaat is?
Dat neemt niet weg dat het erg eenvoudig is een hand-dompelaar onveilig te gebruiken. Het effect wordt vervolgens sterker door een vaak voorkomende afwezigheid van randaarde over de grens. Daarna komen een afwezige aardlekschakelaar en de handige aanwezigheid van electriciteitsaansluitingen in natte ruimten en het feit dat het in de doelgebieden aangenaam is om op blote voeten te lopen.
Leon
Als ik het goed begrijp is er dus eerder sprake van warmwatervrees dan van koudwatervrees. :lol:
Dreelien schreef:Het lijkt me sowieso al niet echt handig om een elektrisch apparaat in een metalen beker te stoppen. :roll:
Was mij ook zoiets overkomen, het was in 1981. In Polen heerste er toen hongersnood. Daar was ik op fietsvakantie. Ik had kant-en-klare vriesdroogmaaltijden in vacuumzakjes van Bever Sport meegenomen. Ik wilde in een "schronisko" in het stadje Radom boerenkoolstamppot uit zo'n zakje bereiden middels een dompelaar in een aluminium pan. Ik kreeg bij het aanraken van de pan een flinke stroomstoot :!: te verwerken en liet het hele zaakje vallen. Zonde maaltijd!
Zo Martin, daar ben je dus nog mooi van afgekomen. De combinatie van water en electriciteit is een heel gevaarlijke.
Wim
Hans van Lent schreef: Mijn dompelaar is gekocht in Nederland. Houdt dat niet automatisch in dat het een veilig apparaat is?
Is een handgranaat met de pin er nog in veilig? :roll:

Je hebt een dunne gebogen metalen buis, en je hoopt dat alle keramische afstandhouders de hittedraad in het midden van de wand af kunnen houden. Om het spannend te maken wordt de stroomvoerende hittedraad gloeiend heet, is op dat moment behoorlijk verzwakt en alles zet daarbij ook nog flink uit.

Als je zo'n ding wil gebruiken zou ik stoten in warme toestand vermijden, het ding niet in bedrijf uit de vloeistof trekken, van de pan afblijven als de stroom er op staat en even een paar seconden wachten voor je hem uit de pan trekt als je de stroom er af hebt
hey,

de ervaring van 'fietsfreak' over dompelaars gekocht in ZO-Azie komt me bekend voor (de eerste deed het niet en de tweede smolt). Nu begrijp ik van de andere reacties dat een dompelaar op zich al gevaarlijk is, de dompelaars in ZO-Azie zijn allemaal 'made in China' (al bedenkelijk) en ik verdenk de Chinezen er ernstig van de afgekeurde exemplaren te dumpen in Cambodja, Birma, etc. Het houdt er wel de spanning (?) in