In de komende Wereldfietser willen we informeren over (fiets)verlichting. Hoe regel je verlichting tijdens het fietsen en tijdens het kamperen? Wie heeft daar iets over te zeggen?
Ik ben met name benieuwd naar
systemen die echt goed werken
dingen die je anders zou willen, of vroeger beter had
wat mis je in het huidige aanbod?!
dingen die niet werken (terwijl je dacht dat het wel zou werken)
minimale oplossingen die maximaal goed werken
dat je voor positieve of negatieve verrassingen kwam te staan
hoe goed ben je zichtbaar van de zijkant (reflectie, voor/ achterlicht?)
mensen die veel in het donker fietsen (zoals ik )
Zelf ben ik van de zijkant slecht zichtbaar. Tassen hebben geen reflectie, banden niet, kleding meestal ook niet. Voorlicht straalt wel iets uit. achterlicht is geblokkeerd door tassen maar voor kritieke situaties heb ik een hoofdlichtje (en zet ik mijn koptelefoon af!).
Wat ik mis is een dimbaar lampje voor een (naaf)dynamo.
Voor verlichting. gebruik ik een goedkope Basta Comet IV op 4 penlite batterijen, in combinatie met een Petzl Tikkina en aan mijn achterdager heb ik een groot achterlicht op batterijen.
Het fietslampje is wat zwak maar heeft een enigszins gespreide bundel. Als ik meer licht nodig heb dan schakel ik het hoofdlampje erbij aan. De Comet IV is niet waterdicht, ik plak het aan het begin van de reis goed dicht met tape. Het transparantie sluitstuk aan de voorkant lekt een beetje licht naar boven, wat onaangenaam is. Met stuurtas is dat geen probleem, zonder wel. Ik heb er zwart tape overheen geplakt. De nieuwe Comet IV Pro heeft trouwens 2,7 Lux opbrengst i.p.v. 1, brandt langer op slechts drie AAA batterijen (veel minder gewicht dus), is regendicht en nauwelijks duurder, maar heeft waarschijnlijk een meer gerichte bundel. Weet iemand hier iets over? Ooit had ik een dure CatEye EL 500 maar die heeft een te gerichte bundel waardoor hij voor fietsen eigenlijk niet geschikt is.
Batterijlampjes die bedoeld zijn voor het stuur, kun je met een beugeltje op de voorvork monteren. Dat is noodzakelijk als je een stuurtas hebt. Je moet uitkijken dat de remkabels niet blijven hangen in het fietslampje als je stuur draait. En als je de stuurhoogte verstelt, dan gedragen de kabels zich weer ander, wat best een gehannes is. Batterijlampjes hebber er meer last van dan gewone voorlampjes omdat ze langwerpig zijn. Koga http://www.koga.com/fsi.asp?id=37807 heeft het probleem helemaal opgelost. Maar dan heb je een naafdynamo nodig.
Mijn hoofdlampje draag ik in principe altijd als ik in het donker reis. Ik zet het aan om richtingwijzers en / of mijn route kaart/boekje te verlichten. Bovendien kan ik tegenliggers, die hun licht niet dimmen, makkelijk attenderen op mijn aanwezigheid.
Nadeel van hoofdlampjes is dat je door de lichtbundel heenkijkt. Het minste of geringste beetje nevel (en dat heb je eerder dan je denkt) levert dan al een wazig beeld. Daarbij moet het lampje zover vooruit steken dat het puntje van je neus niet aangelicht wordt, want dan wordt je verblind door je eigen neus. Mijn Petzl lampje doet dat net goed, maar het is een transparant ontwerp en ik moet daarom de onderkant van het lampje afplakken, wat niet erg handig is.
Ik heb het idee dat de meeste moderne LED hoofdlampjes genoeg licht geven en dat de verschillen marginaal zijn. Het is voor mij belangrijk dat ze goed te dimmen zijn, om energie te besparen. Mijn lampje brandt meer dan 150 uur in de meest gedimde stand, volgens opgave.
Zou ik een nieuwe fiets kopen, dan zou ik een naafdynamo willen met een niet al te fel lampje. Fel licht is door mij niet gewenst want hoe meer licht voor me, hoe minder goed ik de omgeving zie, en dat kan verrassend veel zijn 's nachts. Nadeel van een zwak lampje is dat je te weinig ziet nadat een tegenligger gepasseerd is. De pupillen zijn dan een paar seconden klein. Tunnels zijn wel een ramp met mijn systeem.
Ik ben met name benieuwd naar
systemen die echt goed werken
dingen die je anders zou willen, of vroeger beter had
wat mis je in het huidige aanbod?!
dingen die niet werken (terwijl je dacht dat het wel zou werken)
minimale oplossingen die maximaal goed werken
dat je voor positieve of negatieve verrassingen kwam te staan
hoe goed ben je zichtbaar van de zijkant (reflectie, voor/ achterlicht?)
mensen die veel in het donker fietsen (zoals ik )
Zelf ben ik van de zijkant slecht zichtbaar. Tassen hebben geen reflectie, banden niet, kleding meestal ook niet. Voorlicht straalt wel iets uit. achterlicht is geblokkeerd door tassen maar voor kritieke situaties heb ik een hoofdlichtje (en zet ik mijn koptelefoon af!).
Wat ik mis is een dimbaar lampje voor een (naaf)dynamo.
Voor verlichting. gebruik ik een goedkope Basta Comet IV op 4 penlite batterijen, in combinatie met een Petzl Tikkina en aan mijn achterdager heb ik een groot achterlicht op batterijen.
Het fietslampje is wat zwak maar heeft een enigszins gespreide bundel. Als ik meer licht nodig heb dan schakel ik het hoofdlampje erbij aan. De Comet IV is niet waterdicht, ik plak het aan het begin van de reis goed dicht met tape. Het transparantie sluitstuk aan de voorkant lekt een beetje licht naar boven, wat onaangenaam is. Met stuurtas is dat geen probleem, zonder wel. Ik heb er zwart tape overheen geplakt. De nieuwe Comet IV Pro heeft trouwens 2,7 Lux opbrengst i.p.v. 1, brandt langer op slechts drie AAA batterijen (veel minder gewicht dus), is regendicht en nauwelijks duurder, maar heeft waarschijnlijk een meer gerichte bundel. Weet iemand hier iets over? Ooit had ik een dure CatEye EL 500 maar die heeft een te gerichte bundel waardoor hij voor fietsen eigenlijk niet geschikt is.
Batterijlampjes die bedoeld zijn voor het stuur, kun je met een beugeltje op de voorvork monteren. Dat is noodzakelijk als je een stuurtas hebt. Je moet uitkijken dat de remkabels niet blijven hangen in het fietslampje als je stuur draait. En als je de stuurhoogte verstelt, dan gedragen de kabels zich weer ander, wat best een gehannes is. Batterijlampjes hebber er meer last van dan gewone voorlampjes omdat ze langwerpig zijn. Koga http://www.koga.com/fsi.asp?id=37807 heeft het probleem helemaal opgelost. Maar dan heb je een naafdynamo nodig.
Mijn hoofdlampje draag ik in principe altijd als ik in het donker reis. Ik zet het aan om richtingwijzers en / of mijn route kaart/boekje te verlichten. Bovendien kan ik tegenliggers, die hun licht niet dimmen, makkelijk attenderen op mijn aanwezigheid.
Nadeel van hoofdlampjes is dat je door de lichtbundel heenkijkt. Het minste of geringste beetje nevel (en dat heb je eerder dan je denkt) levert dan al een wazig beeld. Daarbij moet het lampje zover vooruit steken dat het puntje van je neus niet aangelicht wordt, want dan wordt je verblind door je eigen neus. Mijn Petzl lampje doet dat net goed, maar het is een transparant ontwerp en ik moet daarom de onderkant van het lampje afplakken, wat niet erg handig is.
Ik heb het idee dat de meeste moderne LED hoofdlampjes genoeg licht geven en dat de verschillen marginaal zijn. Het is voor mij belangrijk dat ze goed te dimmen zijn, om energie te besparen. Mijn lampje brandt meer dan 150 uur in de meest gedimde stand, volgens opgave.
Zou ik een nieuwe fiets kopen, dan zou ik een naafdynamo willen met een niet al te fel lampje. Fel licht is door mij niet gewenst want hoe meer licht voor me, hoe minder goed ik de omgeving zie, en dat kan verrassend veel zijn 's nachts. Nadeel van een zwak lampje is dat je te weinig ziet nadat een tegenligger gepasseerd is. De pupillen zijn dan een paar seconden klein. Tunnels zijn wel een ramp met mijn systeem.