Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek naar (fiets)verlichting onderweg. - Forum Wereldfietser

Onderzoek naar (fiets)verlichting onderweg.

In de komende Wereldfietser willen we informeren over (fiets)verlichting. Hoe regel je verlichting tijdens het fietsen en tijdens het kamperen? Wie heeft daar iets over te zeggen?

Ik ben met name benieuwd naar

:lol: systemen die echt goed werken

:? dingen die je anders zou willen, of vroeger beter had

:roll: wat mis je in het huidige aanbod?!

:x dingen die niet werken (terwijl je dacht dat het wel zou werken)

:!: minimale oplossingen die maximaal goed werken

:P dat je voor positieve of negatieve verrassingen kwam te staan

:arrow: hoe goed ben je zichtbaar van de zijkant (reflectie, voor/ achterlicht?)

:oops: mensen die veel in het donker fietsen (zoals ik :wink: )


Zelf ben ik van de zijkant slecht zichtbaar. Tassen hebben geen reflectie, banden niet, kleding meestal ook niet. Voorlicht straalt wel iets uit. achterlicht is geblokkeerd door tassen maar voor kritieke situaties heb ik een hoofdlichtje (en zet ik mijn koptelefoon af!).

Wat ik mis is een dimbaar lampje voor een (naaf)dynamo.

Voor verlichting. gebruik ik een goedkope Basta Comet IV op 4 penlite batterijen, in combinatie met een Petzl Tikkina en aan mijn achterdager heb ik een groot achterlicht op batterijen.

Het fietslampje is wat zwak maar heeft een enigszins gespreide bundel. Als ik meer licht nodig heb dan schakel ik het hoofdlampje erbij aan. De Comet IV is niet waterdicht, ik plak het aan het begin van de reis goed dicht met tape. Het transparantie sluitstuk aan de voorkant lekt een beetje licht naar boven, wat onaangenaam is. Met stuurtas is dat geen probleem, zonder wel. Ik heb er zwart tape overheen geplakt. De nieuwe Comet IV Pro heeft trouwens 2,7 Lux opbrengst i.p.v. 1, brandt langer op slechts drie AAA batterijen (veel minder gewicht dus), is regendicht en nauwelijks duurder, maar heeft waarschijnlijk een meer gerichte bundel. Weet iemand hier iets over? Ooit had ik een dure CatEye EL 500 maar die heeft een te gerichte bundel waardoor hij voor fietsen eigenlijk niet geschikt is.

Batterijlampjes die bedoeld zijn voor het stuur, kun je met een beugeltje op de voorvork monteren. Dat is noodzakelijk als je een stuurtas hebt. Je moet uitkijken dat de remkabels niet blijven hangen in het fietslampje als je stuur draait. En als je de stuurhoogte verstelt, dan gedragen de kabels zich weer ander, wat best een gehannes is. Batterijlampjes hebber er meer last van dan gewone voorlampjes omdat ze langwerpig zijn. Koga http://www.koga.com/fsi.asp?id=37807 heeft het probleem helemaal opgelost. Maar dan heb je een naafdynamo nodig.

Mijn hoofdlampje draag ik in principe altijd als ik in het donker reis. Ik zet het aan om richtingwijzers en / of mijn route kaart/boekje te verlichten. Bovendien kan ik tegenliggers, die hun licht niet dimmen, makkelijk attenderen op mijn aanwezigheid.

Nadeel van hoofdlampjes is dat je door de lichtbundel heenkijkt. Het minste of geringste beetje nevel (en dat heb je eerder dan je denkt) levert dan al een wazig beeld. Daarbij moet het lampje zover vooruit steken dat het puntje van je neus niet aangelicht wordt, want dan wordt je verblind door je eigen neus. Mijn Petzl lampje doet dat net goed, maar het is een transparant ontwerp en ik moet daarom de onderkant van het lampje afplakken, wat niet erg handig is.

Ik heb het idee dat de meeste moderne LED hoofdlampjes genoeg licht geven en dat de verschillen marginaal zijn. Het is voor mij belangrijk dat ze goed te dimmen zijn, om energie te besparen. Mijn lampje brandt meer dan 150 uur in de meest gedimde stand, volgens opgave.

Zou ik een nieuwe fiets kopen, dan zou ik een naafdynamo willen met een niet al te fel lampje. Fel licht is door mij niet gewenst want hoe meer licht voor me, hoe minder goed ik de omgeving zie, en dat kan verrassend veel zijn 's nachts. Nadeel van een zwak lampje is dat je te weinig ziet nadat een tegenligger gepasseerd is. De pupillen zijn dan een paar seconden klein. Tunnels zijn wel een ramp met mijn systeem.
Erik,

Wij hebben bewust gekozen voor een vast achterlicht op batterijen. Voorlicht hebben we niet. Niet echt dan. Het is een froglight (zoiets als deze) die in noodgevallen laat zien dat er iemand fietst. Ons uitgangspunt is dat we (bijna) nooit in het donker fietsen. De afgelopen jaren bleek dat ook de praktijk.
Voor het kamperen hebben we een Pettzl. In de zomer is het vaak vroeg licht. En als we de hele dag fietsen gaan we ook vroeg naar bed. We gebruiken die om in de tent nog wat te lezen. Meestal red ik het einde van de bladzijde niet :D

Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik wel een Son nemen. En dan meer voor het eventueel opladen van spullen dan voor het licht.
Heb ik inderdaad ook, in mijn reflector achter zit een lampje dat gevoed wordt door twee penlight batterijen en ik gebruik mijn hoofdlampje als voorlamp. Ik fiets ook bijna niet in het donker, is ook niet nodig in de zomer in Europa.
Geeft zo'n Petzl Tikkina voldoende licht om in het donker fatsoenlijk bij te fietsen en genoeg te zien?

Tijdens het kamperen heb ik een miniem Hema-lampje aan de achtertas geknoopt voor het geval ik een tunnel door moet. Normaal gesproken fiets ik op vakantie ook niet in het donker. Als voorlamp kan ik eventueel mijn hoofdlamp (cheapo merkloos) met de hoofdband om het stuur vastmaken. Maar dat is dan om gezien te worden, voldoende licht om bij te fietsen geeft het niet.
Pedalero schreef:Geeft zo'n Petzl Tikkina voldoende licht om in het donker fatsoenlijk bij te fietsen en genoeg te zien?
Voor mij niet. Ik zie het fietspad voor me niet goed genoeg. Bij de (weinige) keren dat ik in het donker gefietst heb op vakantie was de straatverlichting of het maanlicht genoeg.

Ik gebruik het meer om gezien te worden.
Ik heb een luxe naafdynamo met felle led koplamp en dynamoachterlicht op mijn vakantiefiets. Echt nodig is dat niet, maar fijn is het wel. Ik kom best wel eens wat later aan, en ook overdag zijn er momenten dat het zicht slecht is en je zichtbaar wilt zijn.
Batterijverlichting is in mijn ervaring veel minder betrouwbaar, dus als ik een eenvoudiger systeem zou kiezen voor heel af en toe, dan werd het een gewone dynamo als de Dymotec 6, met een goedkope halogeen koplamp als de ronde Lumotec, plus een B&M dynamoachterlicht met condensator standlicht. Samen kost dat iets van 50 euro, is heel betrouwbaar, voldoet aan de wettelijke eisen, geeft genoeg licht om goed gezien te worden, maar zelfs genoeg licht om zelf te zien wat je doet als je rustig te rijdt. Als zelfs dit teveel is, dan zou ik nog altijd een batterijachterlicht met reflector op de achterdrager willen hebben, en dan voor dat heel zeldzame geval een hoofdlampje of zaklamp op het stuur gebruiken.
Wim
Een naafdymamo vind ik meer iets voor woonwerkverkeer. Onlangs heb ik voor de komende fietsvakantie wat lichtgewicht led-verlichting aan geschaft in combinatie met een normaal voorwiel.

Koplamp, Cateye Uno (1*AA batterij, 55 gram)

Afbeelding

Achterlicht: Trelock LS610 (2*AAA batterij, 41 gram)

Afbeelding

De koplamp heeft 1 led en is net aan voldoende om je door een tunnel heen te loodsen (exact wat ik wil, niet meer en niet minder).
Je kan hem ook loskoppelen voor gebruik rondom de tent.
Het achterlicht heeft 4 leds en is super helder.
Da's waar, mijn huidige stadsfiets heeft een aardige dynamo en dat vind ik eigenlijk wel prima, zeker met een muziekje op mijn hoofdtelefoon ;-) . Naafdynamo lijkt me wel lekker luxe.

Een hoofdlampje heeft als groot voordeel dat ermee kan scannen, veel meer dan een koplamp (een fiets heeft een kop, een mens een hoofd!). Bij een koplamp is dat natuurllijk superbeperkt. Voor mij maakt dat veel goed aan de mindere opbrengst en de geringere spreading. Daarom wil ik mijn koplamp ook niet te sterk hebben, om in ballans te zijn met mijn hooflichtje.

Als wildkampeerder wacht ik graag tot het donker voordat ik mijn tent opsla. En in de Balkan is het in augustus pikdonker om half acht.

Pas als je echt in het donker zit valt het mij steeds op hoeveel licht een goed batterijlampje geeft. Dat is in Nederland zeldzaam, dus daarom ook dit onderzoek. Als het echt donker is, dan geeft een mobiele telefoon genoeg licht om comfortabel een tent op te zetten.

Ik heb mijn goedkope Basta lampje gekocht omdat ik hem tijdens een wintertrektocht bij iemand op een Snel gemonteerd zag. Snel had die erop gezet, dus dacht ik: dat ik dat kan niet slecht zijn.
Na gemier met een bracket-dynamo gebruik ik al sinds 8 jaar een SON-28 naafdynamo en na de laatste vakantie met iets teveel onverlichte lange tunnels (langs de Drina) nu ook een Edelux lampje om echt wat in het donker te kunnen zien. Daarnaast wordt de dynamo gebruikt om eea aan electronica op te laden of te gebruiken. (extra kracht die dat kost is te verwaarlozen) Achterlicht is gewoon op (oplaadbare) batterijen. 's Nachts op de camping de kleinste tikka die voldoende licht geeft om iets te vinden, te lezen of je nek niet te breken als je er 's nachts eens uit moet. Het enige waar die verder nog voor gebruikt wordt is het in het donker lezen van de borden onderweg, in een tunnel is het ding niet bruikbaar. Licht op batterijen is leuk als ze het doen en je ze elke keer als het nodig is kan opladen, daarnaast zijn de lampen die ook echt licht geven niet echt licht in gewicht en heb je in veel gevallen weer een extra houder op het vaak toch al volle stuur.
Ik heb begin vorig jaar bewust gekozen voor een Son naafdynamo, edelux koplamp en een B+M achterlicht (bedraad) op mijn nieuwe fiets. De redenen voor mij waren:
- veiligheid, zien en gezien worden zonder afhankelijk te zijn van batterijen die opgaan.
- de helft van het jaar fiets ik mijn woon / werk KM's (ca. 4.000) in het donker, veelal over niet verlichte paden door de weilanden. Ik wil graag kunnen zien waar ik fiets op dit soort paden (boeren laten nog wel eens flinke bonken klei, groente of andere zaken achter.....)
- ik wil als ik op pad ga self supporting zijn en de mogelijkheid om de dynamo te gebruiken als voedingsbron voor een oplader vind ik erg prettig (ik ben nog aan het kijken naar wat ik hier allenmaal voor nodig heb). Ik heb ook een zonnepaneeltje, maar dat heeft toch een zeer laag rendement.

Hiervoor heb ik veel soorten batterij lampen gehad. Ik ben erg tevreden over de B+M IXON, die ik als laatste op mijn vorige fiets had. De lamp heeft 2 standen, werkt op penlites, je kan er penlites mee opladen en hij is als zaklamp te gebruiken.
bikelike schreef: :lol: systemen die echt goed werken

:? dingen die je anders zou willen, of vroeger beter had
Ik combineer deze twee, want ik heb een echt goed systeem (vind ik) waar haast niet meer aan te komen is - vroeger was alles beter... Ik heb op mijn vakantiefiets, die tevens woon-werkdienst doet, een Lightspin dynamo met daarop aangesloten een B&M IQ Fly koplamp en D'Toplight achterlamp. Geeft lekker veel licht en loopt ook heel...licht. :) Eeuwig zonde dat die Lightspin niet meer gemaakt wordt! Geen gedoe met batterijtjes - bij mij altijd leeg natuurlijk - en mocht het ding problemen geven, dan hoef je op vakantie geen nieuwe voornaaf te regelen (+ tov naafdynamo). Mijn vorige fiets had een goedkope Halfords-verlichting op dynamo (Basta geloof ik) en daar gebruikte ik voor woon-werkverkeer in het donker een Princeton Tec EOS hoofdlampje bij; dat doet nu nog wel dienst in en om de tent op vakantie.

Overigens heb ik vanwege die dubbelfunctie als forensfiets gekozen voor lampen met standlicht, maar een vakantiefietsende vriend wees me erop dat dat ook heel nuttig is als je op vakantie eens in het donker verzeild raakt; hij stond ooit bij het licht van zijn koplamp kaart te lezen. (Hij aan een verbaasde voorbijganger uitgelegd: "Ik laat mijn fiets zien waar we heen moeten." :wink: )

Groeten,

Carl
Voor een (3 of 5 Watt LED) zaklantaarn naar keuze, en een supereenvoudige houder: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31871
Achter een combi reflector en LED.

Voor de rest koop ik een goedkoop reflectievestje van 3 euro, torn de strepen eraf en plak/naai ze naar beste inzicht op tassen en kleding.

Als broekklem zo'n reflecterende snap-band. Kosten een euro in de partijenwinkel. Je moet alleen geen te dikke enkels hebben.

Niks is ideaal maar zo ben ik voor 30 euro klaar, en het verslaat aardig wat 'professionele' oplossingen.
Zelf heb ik ervaring met Reelights (Deens).
Dit zijn ledlampjes die werken op inductie, dus met magneetjes. Ze bestaan in verschillende modellen: gemonteerd op de naaf, aan balhoofd of op het stuur; flash, flash met condensator of continue.
Op dit moment staat er nog één met continue licht gemonteerd op m'n voornaaf met twee magneten op de spaken (je kan zelf het aantal magneten bepalen). Werkt perfect en geeft voldoende licht om gezien te worden. Om in het donker (zonder straatverlichting) de baan meer te verlichten, zou ik er één nemen aan het balhoofd of op het stuur. Der staat geen aan/uit knop op, dus altijd licht.
Achteraan stond een flash met condensator gemonteerd met drie magneten, maar die is stuk gegaan. Mss dat teveel magneten en een goed trapritme :wink: de condensator overbelast.
Zelf ben ik van de zijkant slecht zichtbaar. Tassen hebben geen reflectie, banden niet, kleding meestal ook niet. Voorlicht straalt wel iets uit. achterlicht is geblokkeerd door tassen maar voor kritieke situaties heb ik een hoofdlichtje (en zet ik mijn koptelefoon af!).
Ik weet dat er Pedalite bestaat (heb ik geen ervaring mee).
Led's in de trappers ingebouwd verlichten ook de zijkant en werkt op trapperomwenteling.

Wat op m'n verlanglijstje staat is de Lazer Urbanize N'Light. Heeft toevallig daar iemand ervaring mee?


http://reelight.com/

http://www.pedalite.com/home.aspx

http://www.lazerhelmets.com/en/catalog/ ... -light-636
Ik rijd niet veel in het donker en heb daarom niet voor een dynamo naaf gekozen. Als koplamp heb ik een Sigma Quadro, maar die zou ik niet weer kopen want het ding kan niet tegen stoten. Zodra je een beetje begint te stuiteren door een oneffen wegdek of zo gaat de lamp uit. Beroerde contacten dus, niet erg praktisch. Daar schijnen wel meer van dat soort lampen last van te hebben. Van fietsverlichting zou je toch enige schokbestendigheid mogen verwachten lijkt me, maar goed.
Om gezien te worden gebruik ik een simpel led-achterlichtje op batterijen en reflecterende plakstrips die ik op mijn zwarte regenkleding heb geplakt. Als ik het daarmee nog niet vertrouw, bijvoorbeeld in een lange, donkere tunnel, zet ik soms mijn hoofdlampje (een erg krachtige Led Lenser) nog achterstevoren op. 8)
Reflecterende strips zijn inderdaad erg zinvol. De flexiblele zelfklevende 3M tape is mij erg goed bevallen. Ze is erg degelijk, en komt niet los. Zie hier: http://www.beseenonabike.co.uk/acatalog ... Tapes.html
Wim
Tsja...fietsen in het donker.....Ik stoor me dan genoeg aan fietsers (en dat is niet alleen de jeugd) die onverlicht zich verplaatsen....

Ik fiets de hele winter door naar mijn werk (18km) en terug in het donker over veelal schamel verlichte fietspaden. Je schrikt je wild als opeens een onverlichte fietser opduikt. Ook hou je je soms je hart vast wanneer er een auto aankomt en die onverlichte fietsers net op tijd ziet....of misschien ook wel niet ziet en niet doorheeft dat ie er rakelings langs scheert....

Ik zelf fiets met mijn "oude" Batavus MPact, met schijfremmen en dus wel fluoreserende velglinten! Verder heb ik een Sigma met accupack. Dat werkt erg goed...al wordt de accu nu na een paar jaar wel minder en moet ik m ipv 2-dagelijks, elke dag opladen. Dus ik wil hierna wat anders...misschien toch een naafdynamo plaatsen. Want het komt ook wel eens voor dat ik de accu vergeet op te laden....

Dan heb ik altijd nog de Knog Toad 5LED voorlicht transparant.
http://www.futurumshop.nl/product/6211- ... rant.phtml

Geeft ook flink wat licht, en is mooi om de stuurstang te klemmen, en zo weer los te maken. En is waterdicht.

Als ik kans heb op tunnels tijdens mijn fietsvakantie, dan neem ik een fluoreserend vestje mee om goed op te vallen. Ik draag dat in de winter (nog) niet....

Als achterlicht heb ik net op mijn fietsen een nieuw vast achterlicht geplaatst met batterijtjes. (ik had de Basta zoom, maar die beviel mij niet...en een gewone reflector met 2 ledjes) Heeft een smalle reflector en in het midden zit een erg felle LED. Kost een 13 euro. Naam weet ik zo even niet....

en als er sneeuw ligt, licht alles wat op...da's ook mooier!
Afijn,....nog veel fietsplezier, ook in het donker!
Hoi,
Op vakantie in het buitenland fiets ik niet in het donker en zijn een naafdynamo en koplamp op mijn reisfiets overbodig. Wel heb ik op het stuur een bevestigingsmogelijkheid voor mijn ledzaklamp, om toch een stukje in het donker te kunnen fietsen.
Afbeelding
Die zaklamp is van een led-type van de begintijd van de witte leds, dus erg veel licht komt er niet uit en er gaan drie AA-batterijen in wat zwaar is. Bovendien is een losse zaklamp in de tent erg onhandig mdat je een extra hand nodig hebt.
Ideaal voor mij is dus een hoofdlamp die je ook rammelvrij op je stuur kunt monteren. Bovendien met twee ipv drie batterijen, want drie is altijd onhandig.
Een nog niet genoemd nadeel van een hoofdlamp bij het fietsen is dat het licht van tusen je ogen komt, er dus geen schaduwen zijn en je de onefenheden en kuilen in de weg slechter ziet. Probeer maar eens.
Wat ik niet meer doe is een hoofdlamp van een supergoedkoop merk kopen. Ik had eens zo'n ding gekocht, en het werkte prima tot de eerste avond in de tent. Het ding weigerde en ik heb het nooit meer aan de praat gekregen. De drie euro die het ding gekost had waren geen probleem maar ik zat ineens zonder licht. Licht bij kamperen hoeft dus niet veel te zijn, maar je moet minimaal één echt betrouwbare lichtbron bij je hebben.
Leon
Ik gebruik mijn ligfiets bijna het hele jaar door. Alleen als het glad is blijft hij in de garage staan.
Ik heb in mij 20 inch voorwiel een SON naafdynamo. Die leverd licht aan een B&M achterlicht en een 20 lux koplamp. Beide hebben stand licht. De koplamp geeft een ferme bundel licht dus ik kan veel zien en goed gezien worden.
In het systeem heb ik net een lader van Dahon geplaats. Zo kan ik al fietsend mijn telefoon weer opladen. Eventueel zou ik de GPS er ook op aan kunnen sluiten. Er zit een USB 5,2 V uitgang op met een weelde aan verloop stekkers. (Bij interesse: DAHON BioLogic ReeCharge gekocht op Ebay)
Komende voorjaar ga ik het testen en ik hoop het van de zomer te gebruiken bij het rondje van Nederland
Nou, dat is heel wat extra informatie. En een leuke anekdote van Carl. Dank jullie wel!

Anekdotes zijn zeer welkom!

Voor mijn zijaanzicht zit ik hieraan te denken :wink:.
Voor zijverlichting kwam ik recentelijk dit tegen op het internet..

http://www.youtube.com/watch?v=Qbb9OKgeDLY

Meer info op http://www.lunasee.com/