Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinschalige campings in Toscane? - Forum Wereldfietser

Kleinschalige campings in Toscane?

Wie kent leuke Kleinschalige campings in Toscane?
In de omgeving van plaatsen als Florence, Sienna, Volterra, Assisi en daaromheen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Florence in Cornwall?

Gerd
Blanche schreef:Wie kent leuke Kleinschalige campings in Toscane?
In de omgeving van plaatsen als Florence, Sienna, Volterra, Assisi en daaromheen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Afbeelding

Dit is de kleinschalige camping bij de voetbalclub in Gaiole, maar volgens mij bedoel je wat anders :D
Iemand nog echte antwoorden?
Hoe Blanche,
Net terug en nu al weer aan het plannen ?
We hadden in elk geval mooi weer, dus jullie waarschijnlijk ook !
10 jaar geleden, maar het bestaat nog steeds :

http://www.agriturismoilgrilloparlante.com/4/

Als je gaat surfen, zijn er nog wel meer agriturismo's te vinden.
Ik weet alleen niet meer welke.

Groeten
Ariën
Voor Florence lijkt me kleinschaligheid niet het belangrijkste criterium. Je wilt lopend de stad in kunnen. Wij hebben er nog niet zo lang geleden gekampeerd op een nette stadscamping vlak boven de Ponte Veccchio. Ik weet nu even niet de naam, maar hopelijk kom ik er nog wel op. Het uitzicht was prachtig en de camping was netjes. Idyllisch in de natuur was het niet.
Wim
Italianen doen niet aan campings en kamperen. Een paar jaar geleden op lesoline gestaan en het overleefd, binnen de italiaanse context was dat wel ok. Ligt onder Sienna, handig voor het l'eroica rondje. Wild in de heuvels achter een hooiberg was wel een stuk leuker
Blanche,

We hebben afgelopen zomer door Italie gefietst. We zijn daarbij nauwelijk kleinschalige campings tegen gekomen.
Bij Florence heb je twee keuzes. Een bovenop de berg, Camping Michelangelo. We stonden daar tussen de olijfbomen met het tentje en dat was wel releaxed. Je kon lopend naar de stad toe. De andere ligt bij de jeugdherberg een stuk buiten de stad. Schijnt wel een mooie camping te zijn heb ik horen zeggen.

De andere plaatsen die je noemt heb ik geen ervaring mee. De stad Verona heeft wel indruk gemaakt op mij. Meer dan Florence nog.

Voor meer informatie en foto's kijk even op mijn reisverslag.
Blanche

Wij zaten in 2007 op de Camping Panorama Del Chianti
Via Marcialla 349
50020 Certaldo/Marcialla
Italië

http://www.campingchianti.it/

Wij vonden dat een prima uitvalsbasis naar alle high lights van Toscane.

mvg
Jan Schoutsen
Klopt, het was Camping Michelangelo. Tja als ik aan mijn Italiaanse collegae probeer uit te leggen dat ik graag kampeer, en dat bij ons het kleinste tentje de hoogste status geeft, kijken ze me meewarig aan. De enige nog ietsje respectabele vorm van kamperen is een camper. Campers met stinkende dieselmotoren kom je dus veel tegen. De meeste Italiaanse campings zijn daarmee geen groot feest. Ze zijn vol, en zitten vol met mensen die iets beters niet kunnen betalen, en zeker ook met weekend kampeerders die hun caravan het hele seizoen laten staan. Maar er zijn ook genoeg uitzonderingen, zeker in het voorjaar. Vergeet niet dat het voor Italianen in mei nog te koud is om je zonder winterjas op straat te begeven. Je hebt dan vaak nog het rijk zowat alleen.
Wim
Wim schreef:Voor Florence lijkt me kleinschaligheid niet het belangrijkste criterium. Je wilt lopend de stad in kunnen. Wij hebben er nog niet zo lang geleden gekampeerd op een nette stadscamping vlak boven de Ponte Veccchio. Ik weet nu even niet de naam, maar hopelijk kom ik er nog wel op. Het uitzicht was prachtig en de camping was netjes. Idyllisch in de natuur was het niet.
Wim
Deze? Ik ben er eens in juli geweest en vond het wel druk. Zoals overal in de mediterraneé geldt : mei=stil of dicht, juni=rustig, begin juli-gezellig, eind juli=druk, augustus=paniek, september=stil.
Marten, arme zielepoot, je hebt wel pech gehad zeg :wink:
Leon
Handig om te weten is mischien dat je in Orvieto kunt kamperen op de stukjes gras van de camperparkeerplaats. Uitstekende locatie, direct naast de funnicolare. 's Avonds werd er, in ieder geval een paar jaar geleden, vanuit de beheerdersruimte een compleet restaurant naar buiten gereden. Een waar genoegen.
Leon schreef:
Wim schreef:Voor Florence lijkt me kleinschaligheid niet het belangrijkste criterium. Je wilt lopend de stad in kunnen. Wij hebben er nog niet zo lang geleden gekampeerd op een nette stadscamping vlak boven de Ponte Veccchio. Ik weet nu even niet de naam, maar hopelijk kom ik er nog wel op. Het uitzicht was prachtig en de camping was netjes. Idyllisch in de natuur was het niet.
Wim
Deze? Ik ben er eens in juli geweest en vond het wel druk. Zoals overal in de mediterraneé geldt : mei=stil of dicht, juni=rustig, begin juli-gezellig, eind juli=druk, augustus=paniek, september=stil.
Marten, arme zielepoot, je hebt wel pech gehad zeg :wink:
Leon
september :D
In Italië mag je meestal al blij zijn dat er ergens een camping is, dus stel je eisen niet te hoog. Reken ook op forse tarieven, tot € 30 voor twee personen en een tentje. Van wat ik me herinner, waren de campings bij San Gimignano, Bolsena, Assisi (ligt overigens in Umbrië) en de al genoemde Michelangelo boven Florence zo gek nog niet, al wordt die laatste bij regen één grote modderpoel.
De camping bij Siena (Colleverde of zo) was jarenlang gesloten maar is geloof ik weer open. Siena is niet te missen, zeker ook 's avonds niet.
Er schijnen ook agriturismo's te zijn waar je je tentje mag opzetten, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen tijdens tochten in Toscane en Umbrië.
Een voordeel van Italiaanse campings is wel dat je er vaak verrassend goed en goedkoop kunt eten (behalve op internationale feestcampings waar bijna geen Italianen zijn).
In de zomer van 2009 heb ik vlakbij Florence en bij Siena gekampeerd.

Florence:
Fiésole, Camping Panoramico, prachtig uitzicht. Nadelen: Ondergrond is fijn grind (ik heb er redelijk wat haringen krom gebogen) en het is een zeer steil, stevig klimmetje naar de camping zelf. Wel een goede busverbinding naar Florence.

Siena:
Het eerder genoemde camping Colleverdo. Was inderdaad een tijdje gesloten, is nu weer open met nieuwe eigenaar, vernieuwd sanitair en nieuw restaurant.

Voor beide campings geldt stevige prijzen, maar wel lekker afkoelen in het zwembad. In het zwembad van Fiésole moet je overigens wel een badmuts op.

Kleine campings zijn zeldzaam in Toscane, ik ben ze niet tegengekomen.
Hoi Blanche
Afgelopen zomer waren we ook in Italië. Geen kleinschalige camping tegen gekomen. En inderdaad, duur en vol waren ze meestal ook. Maar aangezien de meeste Italianen graag gezellig doen, viel het ons ondanks de grote campings toch erg mee. We zagen wel veel Agriturismo's, maar die zijn (zeker in Toscane) erg duur (of wij hebben de goedkope gewoon niet gevonden). Wat de door ons aangedane campings in (en rondom) Toscane betreft (zie kaartje):Afbeelding
- De camping in San Lazzaro (bij Bologna) (http://www.centroeuropauno.it) was redelijk klein, bij een soort hostel, maar van een immense treurigheid in een treurige wijk. Afrader.
- De camping in La Martina (aan de Via Campeggio rechts van Monghidoro) is een natuurcamping (en is vanwege deze reden extra duur "this is a very very special campsite, we have wolves here!"). Kleinschalig is het niet, wel groen, en het kost wat klim/daalwerk om er te komen. :wink:
- De camping in San Piero a Sieve (Campeggio Mugello Verde) was groot (met zwembad en restaurant), maar ook mooie plekjes onder de bomen.
- In Florence hebben we ook op Michelangelo gestaan. Leuk, zo dicht bij het centrum, prachtig uitzicht, maar veel te veel mensen en dan vooral veel verveelde backpackers. Wel een erg goede optie als je de stad wilt bekijken
- Camping Colleverde (http://www.sienacamping.com) bij Siena was ok, maar kleinschalig is wat anders
- In Casteglione del Lago stonden we op een Italiaanse rommelcamping aan het meer. Was prima en er waren veel gezellige Italianen.

Wie weet heb je hier iets aan,
Gerco
Voorbije zomer (juli) hebben wij in Toscane op een aantal campings gestaan. Ik wist dat het in vergelijking met Frankrijk niet zou meevallen, maar het viel toch nog érg tegen...

Kleinschalig, dat zijn vooral de standplaatsen, grootschalig de prijzen. De plaatsen zijn 2x zo klein, en je betaalt 2x meer dan in Frankrijk.

Welke unieke ervaring zou het zijn om je tentje op te slaan bijvoorbeeld in het midden van de souk van Marrakech ? Als je dat wil weten, boek dan een nachtje op de camping van Viareggio :lol: :twisted: . De ideale plek om te voelen hoe de warmte van de kudde je koude rillingen kan bezorgen.

Ook op de weliswaar relatief rustige camping van Montopoli stonden/zaten we als haringen in een ton. Te weinig schaduw trouwens. Niet zo erg als de camping toch maar een stek is van waaruit je rondritjes maakt. Was 40€ voor tent/auto 2 volwassenen en 2 kinderen. Fietsen gratis 8) .

De camping Bel Sito bij Montecatini ligt goed als uitvalbasis naar Pisa, Pistoia en Firenze. Op de tentenweide riskeer je ook niet om te vallen van verbazing, vooral omdat iedereen er zo dicht opeen staat. Prijs voor dezelfde bezetting : 48€. De Nederlandse uitbaters vertelden me openlijk dat ze in vgl. met het jaar voordien alle standplaatsen op de tentenweide gewoon in 2 gesplitst hadden om een sneller return on investment te krijgen. Ze gaven ook toe dat ze met dergelijke kwaliteitsdegradatie weinig riskeren, omdat er in Italië toch al zo weinig campings zijn (zeker in het binnenland) en de vraag groot genoeg is.

Op de camping Michelangelo bij Firenze (vlakbij de Piazzale Michelangelo) heb ik niet gestaan, maar ben er wel gestopt om te zien of het te doen zou zijn voor ergens dit voorjaar. Leek me wel ok, maar ook weer minuscule standplaatsen. Echter moeilijk te kloppen als uitvalsbasis voor Firenze city.
Kleinschalig? Vergeet het maar, daar.
Leuke kleinschalige betaalbare campings heb ik alleen bovenin de Apenijnen gezien.

Maar goed. Groot betekent nog niet per sé dat de camping niet deugt.
In de categorie groot en toch niet schrikbarend, ken ik:
  • camping st Michel in Tirrenia aan de kust bij Pisa. Een camping in een zeedennen-bos. Zelfs in juli redelijk rustig.
  • la casa di pietra, op een heuvel ten zuiden van Pistoia, op de Benjaminse-route. Gigantisch en *****. Maar wel mooie plekken om je tent op te zetten. En ik kan me niet herinneren dat ik geschrokken ben van de prijs.
  • Michelangelo in Florence. Al vaker genoemd. Voor een gemeentelijke camping in een supertoeristische stad valt deze camping eigenlijk heel erg mee. Je tentje in een olijfboomgaard. De camping heeft een terrassen-opzet, dus elke tent heeft een mooi uitzicht. De binnenstad van Florence ligt op loopafstand. Prijs valt mee. Het restaurantje bij de camping was behoorlijk.
    Ik heb erg goede herinneringen aan deze camping, maar ik was jong en verliefd.
Ik kwam gisteren erachter dat als je bij Google Maps alleen "Camping" intypt, je op de kaart alle Campings te zien krijgt. Aan de rechterkant kun je je verblijf selecteren en staan er allerlei beoordelingen en recensies van de verschillende campings, SUPER handig!

Afbeelding
@ Allen Bedankt voor de antwoorden!

@Bas Dank je Bas, dat wist ik al. Maar de reacties op google komen ook van mensen die kinderen hebben, activiteiten willen enzv. Eeen andere doelgroep dus daarom stelde ik de vraag in dit forum :wink: