door
Revanho » ma 06 dec, 2010 16:34
Gunter schreef:jullie Nederlanders zijn toch verwende nesten hé
jullie hebben in mijn ogen zeer goede fietspaden (veel in aantal, veilig, goede ondergrond, proper onderhouden, gestrooid, enz); elk nieuw initiatief moet je met open armen aannemen neen?
hier in België kunnen wij alleen maar jaloers zijn: meeste fietspaden zijn niet afzonderlijk, vele gevaarlijke wegen hebben totaal geen fietspad, wegdek algemeen gezien in slechte staat, fietspaden worden gebruikt om de glasscherven van de auto-ongelukken naartoe te borstelen (laat staan dat de fietspaden onderhouden of gestrooid worden), ...
Ik wilde ook al zo iets posten, maar het was er nog niet van gekomen. Natuurlijk is er niets mis met kritisch zijn en de lat hoog liggen (anders dreigt de kwaliteit snel achteruit te gaan), maar over het algemeen is Nederland nu al echt een fietsparadijs als je b.v vergelijkt met België.
In Antwerpen b.v worden er nog steeds fietspaden (op drukke stadswegen) van minder dan 1,50 m breed aangelegd. Twee jaar geleden heb ik zelf nog de vernieuwing van een fietspad in een drukke straat in Wilrijk/Antwerpen aangeklaagd omdat het maar 0,70 cm breed was. Het smaltste fietspad in Antwerpen dat ik ken - eveneens in een drukke straat - is op zijn smalst zo'n 40 cm breed.
Renaat
(voorzitter Fietsersbond afdeling Antwerpen, dus elke dag met dit thema bezig)
P.S.:
@ Gunter, om toch met een positieve nood af te sluiten, in o.a Antwerpen is er dit jaar - in tegenstelling tot vorig jaar - wel werk gemaakt van het sneeuwvrij maken van fietspaden.