Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 16 nieuwe fietsroutes - Forum Wereldfietser

16 nieuwe fietsroutes

Vanmorgen las ik onderstaand bericht:

16 nieuwe fietsroutes

Ik ben benieuwd!
ellenvanderzwan schreef:Vanmorgen las ik onderstaand bericht:
16 nieuwe fietsroutes
Ik ben benieuwd!
Erg goed dat er weer wat geld voor fietsvoorzieningen komt. Stel je er echter niet te veel van voor. Dit is een bericht uit de Telegraaf. Ik denk niet dat Melanie helemaal stom is, dus ik vermoed dat de Telegraaf het verhaaltje wat optimistisch heeft gemaakt: "nieuwe grote fietsroutes" leg je heus niet aan "binnen twee jaar", en zestien ervan niet voor het luttele bedrag van 80 miljoen euro. Het oorspronkelijke bericht is vast genuanceerder.
Leon
Leon schreef: Het oorspronkelijke bericht is vast genuanceerder.
Leon
Zie ook De Volkskrant

Zoals uit dit stukje blijkt, gaat ook dit volgens het bekende patroon van dit kabinet, een besluit nemen en een ander er voor laten betalen.

Peter
Toch blijft het een goed besluit. Het is beter dat de provincies zo hun geld uitgeven dan in een bodemloze put op een IJslandse bank.

Het was net op de radio. Ze gaan voornamelijk bestaande fietspaden opknappen en zorgen er voor dat de fietsers beter kunnen doorrijden oa dmv tunnels.
Het wordt ook tijd dat de door Rijkswaterstaat gehanteerde normmaten voor alle fietspaden en fietsstroken worden aangepast. De sturen zijn in de loop van de jaren breder geworden, en de meeste fietspaden zijn tegenwoordig net te smal voor twee fietsen naast elkaar. Misschien kon dat vroeger ook wel niet, maar het is nu wel heel hinderlijk. Een tegel erbij in de breedte en de capaciteit is ineens veel groter.
Wim
Wim schreef:Het wordt ook tijd dat de door Rijkswaterstaat gehanteerde normmaten voor alle fietspaden en fietsstroken worden aangepast. De sturen zijn in de loop van de jaren breder geworden, en de meeste fietspaden zijn tegenwoordig net te smal voor twee fietsen naast elkaar. Misschien kon dat vroeger ook wel niet, maar het is nu wel heel hinderlijk. Een tegel erbij in de breedte en de capaciteit is ineens veel groter.
Wim
Dat fietspaden vaak te smal zijn beaam ik, maar dat komt niet in eerste instantie door de normen, maar door het feit dat de wegontwerpers en -beheerders - gemeenten, provincies en in een erg klein aantal gevallen het rijk - zich bijzonder weinig aantrekken van normen en richtlijnen. Normen en richtlijnen zijn namelijk niet verplichtend voor fietsvoorzieningen.
Leon

Voorbeeld: ze vinden altijd wel weer een smoes om een TRAP aan te leggen waar je met de fiets moet zijn:
van http://www.fietsersbond.nl

Fietsersbond Breda wil camera in plaats van trap
Gepubliceerd op 04-11-2010

De Fietsersbond is teleurgesteld over het antwoord dat minister Eurlings op de valreep gaf op de Kamervragen over de slechte plannen voor de bereikbaarheid van de nieuwe fietsenstalling op station Breda. Volgens demissionair minister Eurlings is de trap onmisbaar omdat er anders misschien brommers door de tunnel gaan rijden.

Ook uit een aantal andere antwoorden blijkt dat de fietser vooral de dupe is van maatregelen om overlast door brom- en snorfietsers tegen te gaan. Afgelopen week bleek dat een meerderheid van de huidige Tweede Kamer de overlast die fietsers ondervinden van brom- en snorfietsers wil aanpakken.

Voor de Fietsersbond is dit een extra argument om betere fietsvoorzieningen naar de stalling te bepleiten en de overlast van brom -en snorscooters op de route naar de stalling op een andere manier aan te pakken. Op station Apeldoorn gebeurt dit nu al simpel en succesvol: met camera’s worden brom- en snorscooters geregistreerd en automatisch geverbaliseerd.
De Fietsersbond is ook niet onder de indruk van het argument dat verder uitstel onverantwoord is.

Het uitvoeren van het plan zoals het nu is zal in de toekomst onvermijdelijk tot grote problemen en dus tot aanpassingen en extra kosten leiden.
De Fietsersbond blijft zich ook inzetten voor bereikbaarheid van de stalling via de zuidzijde omdat daar de meeste fietsers vandaan komen. De Fietsersbond hoopt de gemeente en de Tweede Kamer toch nog te kunnen overtuigen van het belang van een goede, snelle ingang aan de kant waar duizenden stallers vandaan komen en het belang van een fietspad dat breed genoeg is. Eerder kreeg de afdeling Breda van de Fietsersbond honderden reacties van fietsers die de vraag om een goede, logische, snelle en veilige toegang tot de nieuwe fietsenstalling ondersteunden.
Wim schreef:...en de meeste fietspaden zijn tegenwoordig net te smal voor twee fietsen naast elkaar...
Wim
Hier op de grens met Belgie zie je het verschil. Afgelopen jaren zijn hier wat vernieuwde stukken gekomen, ga je van Hollandse kneuterige 1,2m naar een breedte van ca 2m+.

Al is het laatste nieuwe stukje fietsbeton dat ik hier ken, (en dat niet eens ingevuld staat op de ANWB fietskaart, druk 2010 :( ) ook van de nieuwe breedte.

Op deze ruime breedte kun je tenminste ook met een driewieler gewoon op het pad blijven en elkaar passeren.
EN hoezo een driewieler? Nu, er zijn bij de lokale fietsverhuurder ook driewielers te huur waar voor een rolstoel op kan. En mogelijk omdat er een fabriek in Eersel staat die ze maakt, zie ik hier diverse mensen rondrijden op een driewieler.
Hmm, volgens mij zijn deze plannen niet nieuw maar passen ze in een reeds bestaand plan om meer van dit soort fietssnelwegen te bouwen.

zie oa http://www.anwb.nl/fietsen/nieuws-en-ti ... wegen.html

Nico
jullie Nederlanders zijn toch verwende nesten hé ;-) jullie hebben in mijn ogen zeer goede fietspaden (veel in aantal, veilig, goede ondergrond, proper onderhouden, gestrooid, enz); elk nieuw initiatief moet je met open armen aannemen neen?

hier in België kunnen wij alleen maar jaloers zijn: meeste fietspaden zijn niet afzonderlijk, vele gevaarlijke wegen hebben totaal geen fietspad, wegdek algemeen gezien in slechte staat, fietspaden worden gebruikt om de glasscherven van de auto-ongelukken naartoe te borstelen (laat staan dat de fietspaden onderhouden of gestrooid worden), ...

ter info een manier hoe de Belgische fietsersbond te werk gaat:

We fietsen door het stadscentrum met eieren op onze bagagedrager. Op het einde van de rit kijken we of er nog iets over is van onze eieren. Niet veel waarschijnlijk. Op deze ludieke manier onderstrepen we nogmaals hoe oncomfortabel en onveilig kasseien zijn voor fietsers en andere ‘actieve’ weggebruikers.
Ik denk dat Verkeersnet.nl een betrouwbaardere bron dan de Telegraaf is... :wink:
Gunter schreef:jullie Nederlanders zijn toch verwende nesten hé ;-) jullie hebben in mijn ogen zeer goede fietspaden (veel in aantal, veilig, goede ondergrond, proper onderhouden, gestrooid, enz); elk nieuw initiatief moet je met open armen aannemen neen?

hier in België kunnen wij alleen maar jaloers zijn: meeste fietspaden zijn niet afzonderlijk, vele gevaarlijke wegen hebben totaal geen fietspad, wegdek algemeen gezien in slechte staat, fietspaden worden gebruikt om de glasscherven van de auto-ongelukken naartoe te borstelen (laat staan dat de fietspaden onderhouden of gestrooid worden), ...
Ik wilde ook al zo iets posten, maar het was er nog niet van gekomen. Natuurlijk is er niets mis met kritisch zijn en de lat hoog liggen (anders dreigt de kwaliteit snel achteruit te gaan), maar over het algemeen is Nederland nu al echt een fietsparadijs als je b.v vergelijkt met België.

In Antwerpen b.v worden er nog steeds fietspaden (op drukke stadswegen) van minder dan 1,50 m breed aangelegd. Twee jaar geleden heb ik zelf nog de vernieuwing van een fietspad in een drukke straat in Wilrijk/Antwerpen aangeklaagd omdat het maar 0,70 cm breed was. Het smaltste fietspad in Antwerpen dat ik ken - eveneens in een drukke straat - is op zijn smalst zo'n 40 cm breed.

Renaat
(voorzitter Fietsersbond afdeling Antwerpen, dus elke dag met dit thema bezig)

P.S.:
@ Gunter, om toch met een positieve nood af te sluiten, in o.a Antwerpen is er dit jaar - in tegenstelling tot vorig jaar - wel werk gemaakt van het sneeuwvrij maken van fietspaden.
In de Deense hoofdstad Kopenhagen en omgeving bestaan er soortgelijke plannen om "fietssnelwegen" aan te leggen. Was vorige week op het nieuws.
Ja, het is helaas erg moeilijk om in Belgische steden behoorlijk te fietsen. De Turnhoutsebaan in Antwerpen is zeer slecht. Binnen de ring moest ik voor mijn eigen veiligheid over het trottoir fietsen omdat de tramrails er op geringe afstand van het trottoir liggen, waar geen ruimte is voor auto's en fietsen tegelijk naast elkaar, laat staan met een betonnen rand en hoge stoepranden. Deze foto heb ik op 21 maart 2010 genomen vanuit mijn fiets.

Afbeelding
ik weet niet of het uitsluitend Belgisch is maar de "fietssuggestiestroken" zijn in mijn ogen een mooi voorbeeld hoe de Belgische politiek fietspaden toevoegt

ps: dat zijn die rode stroken waar ook de auto mag op rijden als er geen fietsers zijn, allée voor zover ik de verkeersregels hieromtrent ken; kort samengevat: levensgevaarlijk om daar met je kinderen over te rijden
Zat net even op verkeersnet.nl te kijken zag dat daar ook Zaandam-Amsterdam bij stond als nieuwe route. Deze route is echter al ruim twee jaar in gebruik. Werkt ook prima als je niet verder hoeft dan sloterdijk want daarna sta je gewoon weer in de file voor het stoplicht. Terwijl Amsterdam toch echt pas begint vanaf sloterdijk erg jammer want in Zaanstad is het goed uitgevoerd met verkeerstunnels onder grote kruisingen door.
Gunter schreef:ik weet niet of het uitsluitend Belgisch is maar de "fietssuggestiestroken" zijn in mijn ogen een mooi voorbeeld hoe de Belgische politiek fietspaden toevoegt

ps: dat zijn die rode stroken waar ook de auto mag op rijden als er geen fietsers zijn, allée voor zover ik de verkeersregels hieromtrent ken; kort samengevat: levensgevaarlijk om daar met je kinderen over te rijden
Fietssuggestiestroken zijn geen fietspaden en hebben juridisch geen enkel waarde (Ze bestaan niet in de Belgische wegcode, het is vanuit die optiek dan ook logisch dat auto er over mogen rijden.)
Dat betekent niet dat op bepaalde locaties en onder strikte voorwaarden fietssuggestiestroken geen goede zaak kunnen zijn. Maar er worden natuurlijk ook fietssuggestiestroken aangelegd op plaatsen en manieren waar dat geen goede zaak is.

Renaat
@Nico: Hoogstwaarschijnlijk zal het traject erna (Amsterdam in) dan ook aangepakt worden bij dit 'nieuwe' beleid. Mogelijk is men er achter gekomen dat dat stukje erna nog niet goed genoeg is om mensen over de hele route een reëel alternatief te bieden voor de auto.

@de Vlamingen: in Nederland werkt een "fietssuggestiestrook" al vele jaren prima. Het heet hier volgens mij gewoon een "fietsstrook". Of bedoelen jullie zonder belijningen?
Kijk dat is nieuws ik rijd nu elke dag buitenom door noord naar het science park het zou toch wel een stuk schelen als je door de stad redelijk kon doorfietsen.
[quote="Robertjan@de Vlamingen: in Nederland werkt een "fietssuggestiestrook" al vele jaren prima. Het heet hier volgens mij gewoon een "fietsstrook". Of bedoelen jullie zonder belijningen?[/quote]

Ik ken de wegcode/het verkeersreglement van Nederland niet, maar het zou me niet verbazen dat er juridisch een verschil is tussen de "fietsstrook" in Nederland en de "fietssuggestiestrook" in België. (De wegcode van België ken ik op fietsvlak wel erg goed.)

Een "fietssuggestiestrook" heeft in België geen enkele juridische waarde en wordt daarom ook een fietssuggestiestrook genoemd, ze suggereert slechts waar je als fietser het beste zou kunnen rijden, zorgt voor een visuele versmalling van de weg en maakt andere weggebruikers duidelijk dat er daar fietsers te verwachten zijn.

Om verwarring met een echt fietspad te vermijden wordt er net afgeraden om enige vorm van belijning te gebruiken en om een rode kleur te gebruiken, net om het onderscheid met een (aanliggend) fietspad te voorkomen.

Zo is de tweede foto op deze webpagina: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1 geen fietssuggestiestrook maar een echt fietspad.

Renaat
Martin E. van Doornik schreef:De Turnhoutsebaan in Antwerpen is zeer slecht. Binnen de ring moest ik voor mijn eigen veiligheid over het trottoir fietsen omdat de tramrails er op geringe afstand van het trottoir liggen, waar geen ruimte is voor auto's en fietsen tegelijk naast elkaar, laat staan met een betonnen rand en hoge stoepranden.
Afbeelding
De Turnhoutsebaan is natuurlijk ook wel een echte ramp.
Toch vind ik dat er in en rond Antwerpen de laatste jaren mooie initiatieven genomen zijn om het de fietser makkelijker te maken.
Ik denk aan het fietspad evenwijdig met de Antwerpse Ring, de fietspaden langs de Leien, de fietspaden langs de Scheldekaai, de uitmuntende fietspaden langs de Scheldelaan en de Noorderlaan die zéér intensief gebruikt worden voor woon-werkverkeer, etc....

De Turnhoutsebaan renoveren kan m.i. maar op één manier, er eerst een bom opgooien :wink: