Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koude voeten - Forum Wereldfietser

koude voeten

Gister een mooi tochtje gemaakt van 80 km. Heerlijk, alleen die koude voeten :roll: De laatste 20 km waren het bijna ijsklompjes; de rest was aangenaam warm.
Wie heeft er een tip?

Gister had ik goretex fietsschoenen aan (ja, die halfhoge van Shimano) met (dacht ik) warme sokken. Regelmatig afstappen en een beetje lopen helpt, maar das niet het idee van fietsen, toch?

Anneke

Afbeelding
Die schoenen heb ik ook, en ze zijn inderdaad niet warm genoeg, al helemaal niet als ze ook nog nat worden. Er zijn warmere schoenen, maar tot nu toe heb ik ook een goed resultaat met de Vaude overschoenen erover heen. Dat beviel me ook in Noorwegen erg goed. Dezer dagen heb ik nog niet echt een tocht gefietst omdat ik met iets van griep binnen zit. IK weet dus niet of het nu ook nog lekker zou gaan, maar ik vermoed van wel. Kijk anders eens op de icebike site.
Wim
Overschoenen. De vorige winter heb ik die ook vaak aan gehad, dat beviel uitstekend. De uiteinden van je lichaam, handen en voeten wil je op langere afstanden zeker warm houden, daar zweet je toch niet. Met een beetje geluk kan er daardoor net een laagje minder aangetrokken worden op plaatsen waar je meer zweet.
Daar heb ik al last van als het kwik onder de tien graden komt... . :cry:
Slechte doorbloeding zou je denken, maar met hardlopen heb ik er weer geen last van.
Een oplossing heb ik nog niet gevonden, maar wat mij enigszins helpt zijn de volgende tips.
- Draag schoenen waarin je tenen ruimte hebben om te bewegen en beweeg ze dan ook geregeld.
- draag Sealskin waterdichte sokken zodat je voeten droog blijven (zijn ook redelijk warm)
- Wat je al deed, af en toe even afstappen en gezellig een stukje gaan lopen ijsberen.
- Neopreen overschoenen.
- Ook met kou regelmatig drinken, anders wordt je bloed dikker en de doorbloeding van voeten en vingers minder. (weet niet zeker of dat echt zo is)
- En dan zijn er voor de liefhebbers nog heel erg dure sokken met ingebouwde verwarming (op batterijen), maar daar heb ik geen ervaring mee.
- Ga schaatsen, dat is ook leuk. :P
Net als bij schaatsen, wil je dat je schoenen behoorlijk strak zitten om een goed contact met je pedaal (dan wel je schaats en het ijs) te houden. Dat is in tegenspraak met wat je wilt om warme voeten te houden: ruime schoenen zodat je een warme luchtlaag rond je voeten creëert.

Net als bij schaatsen is de oplossing: (neopreen) overschoenen. (Schaatsers pakken het nog extremer aan: schoenen een maatje te klein kopen en dan met blote voeten erin!)

.tsooJ
Ik doe gewoon mijn bottinen aan. :D
Anneke schreef:Gister een mooi tochtje gemaakt van 80 km. Heerlijk, alleen die koude voeten :roll: De laatste 20 km waren het bijna ijsklompjes; de rest was aangenaam warm.
Wie heeft er een tip?

Gister had ik goretex fietsschoenen aan (ja, die halfhoge van Shimano) met (dacht ik) warme sokken. Regelmatig afstappen en een beetje lopen helpt, maar das niet het idee van fietsen, toch?

Anneke
de schroefjes en sleuven naar de SPD plaat zijn een flink warmtelek. Goed afplakken helpt. En bij extreme koude gewone pedalen monteren en schoenen met een wandelzool
Hoi Anneke,

Er bestaan nu speciale voetenverwarminkjes. Ik dacht dat ik ze gezien had bij Roseversand.
Ik gebruik isolerende/reflecterende inlegzooltjes. Ooit bij de Bever gekocht voor een paar euro. Heb wel eens gehoord dat bouwvakkers ze ook gebruiken in de winter, dus je kan ook eens kijken bij de professionele bouwmarkt of ijzerhandel.

Verder draag ik gewoon mijn Sidi's met waterdichte overschoenen en wandelsokken.

Grtjs, Waltertje - vond het te glad vanochtend
Als aanvulling:
Vergeet niet de benen en vooral de onderbenen goed te isoleren. Als het bloed al koud is voordat het bij de voeten is, is alle hoop op warme voeten ijdel.
Leon
Abacus schreef:... met hardlopen heb ik er weer geen last van.

- Wat je al deed, af en toe even afstappen en gezellig een stukje gaan lopen ijsberen.
Bloed naar je voeten stampen dus, geen wonder dat je tijdens hardlopen geen last hebt. :wink:

Ik zou eens beginnen met een paar goede, winddichte overschoenen.
Overschoenen dus.

Maar, punt is dat je tijdens het fietsen je voeten niet zo intenstief beweegt en dat ze daardoor koud worden? Met hardlopen en zelfs wandelen heb ik ook nergens last van, maar dan beweeg je je voeten zelf ipv als geheel op en neer op het pedaal.

En ik maar wiebelen met mijn tenen in mijn schoenen onderweg :)
Met schaatsen heb ik er ook soms last van. Met fietsen afgelopen weekend had ik (ondanks overschoenen) na pakweg veertig kilometer twee stugge ijsklompen onder mijn kuiten hangen en toen moest ik nog 20 km... . Tegen middernacht was alles gelukkig weer ontdooit. Die tip om de onderkant bij de plaatjes goed af te plakken ga ik nog uitproberen, daar komt inderdaad veel kou doorheen.
niet iedereen zijn voeten kunnen even goed tegen de kou, en tussen kou en nat is nog een groot verschil; mijn ervaring (lees: mijn voeten) leert me dat er bij nattigheid en extreme koude temperaturen er geen enkele oplossing is die langer dan 1 uur volhoudt. Eenmaal de voeten bevroren zijn is het ook belangrijk om het ontdooien geleidelijk aan te doen, bv eerst met blote voeten op je koude garagevloer rondlopen (dit gaat trouwens lekker warm aanvoelen dan).

bij extreme kou ziet het er als volgt uit bij mij:
- 3 paar sokken: gewone nylon kousen, thermokousen, dikke winterkousen
- winterschoenen shimano met spd en met dikke inlegzolen
- neopreen overschoenen van minimum 2mm dik

daarnaast gebruik ik ook nog een spieropwarmingszalf (wel niet teveel want de voetspieren worden niet echt gebruikt en dat gaat gloeien op den duur) en soms ook nog van die inlegdoekjes met een soort boekwijt-korreltjes erin die zo'n half uurtje warmte geven

om de topic iets breder te bekijken: koude vingers vind ik persoonlijk nog veel erger want je handen en vingers heb je nodig om te fietsen; ikzelf heb ik alle soorten handschoenen uitgeprobeerd (goedkope, dure, goretex, neopreen, dubbele over elkaar, ...) maar niets die hielp. Uiteindelijk gebruik ik nu goedkope ski-handschoenen van 8euro: ze zien er niet uit maar ik kom wel met warme handen thuis nu ;-)
Als het gaat om fietsen in koude omstandigheden is de informatie op http://www.icebike.org heel interessant.

Als het echt koud wordt vind ik het ook niet makkelijk om de extremiteiten warm te houden, maar de volgende zaken (waarvan er vele al genoemd zijn) kunnen helpen:

- Zorg dat de rest van je lichaam het warm genoeg heeft. Zeker onderbenen, maar ook het hoofd (want daar verlies je veel warmte).

- Overschoenen, liefst in neopreen of ander goed isolerend materiaal

- Andere en/of aangepaste schoenen: isolerende inlegzool, winterfietsschoenen, het afdekken van de schoenplaatjes, fietsen met niet-fiets-winterschoeisel , ...
Er zijn tegenwoordig ook heel degelijke winterfietsschoenen te koop (http://www.rose.nl/artikel/lake-mtb-win ... he-mxz-302).
(Zelf in de winter zijn er mensen die bewust voor sandalen kiezen, maar dan wel in combinatie met enkele lagen sokken, waaronder waterdichte sokken en isolerende overschoenen.)

- Voeten niet te strak in de schoenen.

- Laagjes, m.a.w meer dan één paar sokken.

- Voeten/tenen in beweging houden.

Maar als al die maatregelen niet helpen dan zou ik - als ik lang in de koude zou moeten fietsen - toch de aanschaf van voetverwarmers overwegen.

Er zijn er voor eenmalig gebruik, maar die zijn natuurlijk niet geschikt als je regelmatig en/of langdurig in de koud wil fietsen: http://www.rubytec.com/eng/winter-warme ... osable.php

Er zijn er herbruikbare maar die geven maar relatief kort warmte en moet je elke keer weer heractiveren in kokend water: http://www.rose.nl/artikel/warm-up-sohlenwaermer

En er zijn de voetverwarmers met batterijen: http://www.rose.nl/artikel/alpenheat-schuhheizung-trend
Relatief kostelijk, maar als dat er voor zorgt dat je niet elke dag met bevroren voeten zit, zeker het overwegen waard.
Inderdaad neopreen overschoenen gebruik ik, maar dat is soms ook niet afdoende. Als m'n voeten desondanks toch nog koud beginnen te worden - wel tijdig opmerken - dan schudt ik, net als vroeger tijdens het wielrennen, m'n voeten uit en beweeg ze desnoods iets op de trapper. Alles doen om de bloedcirculatie in de benen en voeten te bevorderen. Uitschudden is soms het toverwoord.
Gunter schreef: om de topic iets breder te bekijken: koude vingers vind ik persoonlijk nog veel erger want je handen en vingers heb je nodig om te fietsen; ikzelf heb ik alle soorten handschoenen uitgeprobeerd (goedkope, dure, goretex, neopreen, dubbele over elkaar, ...) maar niets die hielp. Uiteindelijk gebruik ik nu goedkope ski-handschoenen van 8euro: ze zien er niet uit maar ik kom wel met warme handen thuis nu ;-)
beetje andere oplossing: windscherm monteren of pogies
Gunter schreef:bij extreme kou ziet het er als volgt uit bij mij:
- 3 paar sokken: gewone nylon kousen, thermokousen, dikke winterkousen
- winterschoenen shimano met spd en met dikke inlegzolen
- neopreen overschoenen van minimum 2mm dik
Ik mag aannemen dat de maat van de winterschoenen is afgestemd op de 3 paar sokken? Dat scheelt zeker een hele maat, maw met alleen zomersokjes bungelen zulke schoenen los aan de voeten.
Leon
Misschien moeten we in de leer bij de Iceman...? http://wimhof.org/ :idea:
Schaatsend, zonder sokken, heb ik zelden of nooit koude voeten. Op de fiets bij deze temperatuur al na 30 km. De fietsschoenen hebben SPD, daardoor gaat ongetwijfeld veel warmte verloren, in de schaatschoenen zijn door de zool metalen boutjes geschroefd, ook een prima koudebrug.
Er moet dus iets anders zijn dat die ijskoude voeten op de fiets veroorzaakt. Ik denk aan afklemming van een bloedbaan ergens tussen onderrug en voetzool. Is daar iets over bekend?