Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 tot 5 weken fietsen juni 2011 - Forum Wereldfietser

4 tot 5 weken fietsen juni 2011

Hoi allemaal!

Ik heb net een beetje zitten kijken of ik al een leuke route voor volgend jaar kan plannen voor een volgende fietsvakantie. Door verschillende routes aan elkaar te knopen kwam ik op het volgende:
Praag - Ljubljana - Venetië - Diest - Eindhoven (zo om en nabij de 2600 km)
De trein of het vliegtuig naar Praag nemen en dan via een omweg terugfietsen naar huis.

Ik heb tot nu toe twee langere fietsvakanties gehouden, beide in mijn eentje omdat ik in mijn omgeving niemand gek genoeg kon vinden om mee te gaan. Vorig jaar ben ik vanuit Eindhoven naar Barcelona gefietst en de afgelopen zomer heb ik een halve ronde door Schotland gedaan en heb daar toen de "Groene ronde van Ierland" aan vastgeplakt.
Hoewel het me goed beviel om in mijn eentje rond te trekken (lekker doen waar ik zelf zin in heb en onderweg zijn er altijd leuke mensen om te ontmoeten), wil ik nu toch een tocht doen met wat gezelschap.

Ik ben van plan om een vakantie van 5 weken te nemen en dat te doen omstreeks juni 2011. Verder vind ik kamperen echt bij een vakantie horen, dus tenzij het niet anders kan slaap ik in mijn tentje. Ik heb ook niets tegen wild kamperen, maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik geen camping of iets dergelijks kan vinden, want douchen aan het eind van een dag fietsen vind ik toch wel prettig.

Dus, spreekt dit allemaal jou wel aan, laat wat van je horen!

Groeten, Wytse
Beste Wytse,

Ik ben Evert, 19 jaar, uit Brasschaat (Antwerpen).
Sinds Juli ben ik al bezig met de voorbereiding op mijn eerste fietsreis, die ik in Juni 2011 zou doen. De samenstelling van een goeie trekfiets, equipment (camperen) en een route uitstippelen van hier naar de Pyrineeën en terug, hoorde tot nu toe bij die voorbereiding. Een reis van rond de 5 weken was dus ook mijn plan.

Maar alleen is maar alleen en voor de eerste keer, zou het niet slecht zijn om eerst wat ervaring en zelfvertrouwen in zo'n tocht te winnen; dus ik ben zeer geïnteresseerd in je voorstel. Ik hou ook van camperen en de vrijheid die erbij hoort. Ik doe al bijna 6 jaar wielrennen, doe ook competitie in de zomer dus mits goede voorbereiding kan ik gemakkelijk dagelijkse tochten aan over de honderd kilometer.

Ik studeer grafisch ontwerp dus ik heb nog school en exames tot eind juni, maar daarna kan ik gerust direct vertrekken.
Je traject lijkt zeer interessant. Ik kan wel alleen engels en un peu francais.
Maar ik ben erop uit.

groetjes,
Evert
Hoi Wytse en Evert,

Het idee spreekt mij aan. Mijn plan is om eind mei, begin juni te beginnen met een fietsvakantie en dan 4 weken rond te trekken. Bestemming vind ik niet zo belangrijk, al neig ik naar een route richting het zuiden omdat zon en warme temperaturen het leven een stuk aangenamer maken. Maar volgens mij is Praag en Oost-Europa qua temperatuur goed te doen.

Ik heb sinds een half jaar een vakantiefiets en ben in november een keer een weekend weggeweest met de wereldfietser. Dit jaar wil ik mijn eerste echte vakantie gaan doen, het lijkt me leuk om dit met andere mensen te doen.

Iets over mezelf: man, 29 jaar, woon in Rotterdam en ben vrij sportief – namelijk hardlopen, spinning en fitness. 100 kilometer per dag klinkt goed, maar ik vind het ook fijn regelmatig rustdagen te hebben om te relaxen en om mooie dingen te bekijken.

Ik blijf graag op de hoogte van jullie plannen.

Groet,

Marijn
Hoi Marijn en Evert!

Leuk dat jullie reageren! Op mijn werk wilde ze graag dat ik al aangaf wanneer ik vakantie wilde hebben, omdat ik dan 5 weken weg ben. Dus ik heb mijn zomervakantie nu in de maand juni (+een paar dagen van juli).

Ik zal ook nog even wat meer over mezelf vertellen: ik ben 29 jaar en werk in de horeca. Aan sport doe ik op het moment niet, mijn conditie heb ik door iedere werkdag door de 8 km naar mijn werk te fietsen en ik op het werk eigenlijk alleen rustig zit als ik pauze heb.
Voorbereiden qua conditie doe ik niet voor de vakantie. In het begin doe ik het gewoon op karakter en dan komt de conditie vanzelf.

Rustdagen en mooie dingen kijken is zeker goed om onderweg te doen. Als er iemand in mijn gezelschap is om me daar aan te herinneren is dat helemaal goed, want ik heb soms de neiging om iets te veel te willen doorfietsen (vorige vakantie in bijna 5 weken fietsen 3 rustdagen genomen). Die 100 km per dag is voor mij ook maar een getal. In de zin van: 5 of 6 uur per dag fietsen en je zit daar redelijk makkelijk aan. Ik weet vaak in het begin van de dag nog niet hoeveel ik die dag ga fietsen en waar ik terecht kom om te overnachten. Er zitten ook wel eens dagen bij dat ik misschien maar 60 of 70 km fiets.

Misschien is het een goed idee om een keer iets af te spreken om een dagje of weekend samen te gaan fietsen om elkaar wat beter te leren kennen (als de sneeuw en ijs weg is). Dan weten we namelijk of het een beetje klikt. Iets wat wel redelijk belangrijk is als je weken lang met elkaar wilt optrekken.

Groeten, Wytse
Hallo Marijn en Wytse
Goed idee om eerst eens samen erop uit te trekken Wytse,

misschien komen er nog reacties van andere mensen, je weet maar nooit. Maar 3 fietsers zou alvast ideaal zijn. Ik ben al lang op zoek naar fietsmakkers en juist zoals bij Wytse is er niemand in de buurt die 5 weken weg van huis wil zijn, en vooral niet van mijn leeftijd.
Maar van jullie kan ik vast veel leren.

Momenteel ben ik nog een fiets aan het maken. Kwestie van wat techniek te leren. Maar ik moet nog nieuwe wielen kopen. Vraag is of ik peperdure, stevige wielen moet kopen of volstaan gewone wielen voor zo'n fietsreis van 5 weken?

groetjes
Evert
Hallo Wytse,

Afgelopen Septmeber ben ik voor het eerst (alleen) op fietsvakantie naar Engeland gegaan wegens een blessure, ik kon niet meer bergbeklimmen wat ik gewoonlijk doe ik de zomer. Ik heb de Reivers route en de Coast to Coast gefietst. Deze fietsvakantie is me echter zo goed bevallen dan ik aankomende Juni een maand heb vrijgenomen om weer op fietsvakantie te gaan. Ik zat zelf te denk aan IJsland of Noorwegen, maar sta open voor andere locaties ed.

Even voorstellen: Marieke, bijna 23 jaar, woon in Nieuwegein en werk als Laborant in een Ziekenhuis. Ik fiets elke dag heen en weer naar mijn werk; dat is ongeveer 40km in totaal. Ik ben dus een keer op fietsvakantie geweest. En voor de rest ben ik nog regelmatig in de klimhal te vinden.

Groetjes, Marieke
Momenteel ben ik nog een fiets aan het maken. Kwestie van wat techniek te leren. Maar ik moet nog nieuwe wielen kopen. Vraag is of ik peperdure, stevige wielen moet kopen of volstaan gewone wielen voor zo'n fietsreis van 5 weken?
Mijn eerste (kortere) fietsvakanties deed ik op een standaard toerfiets. Toen had ik altijd last van kapotte spaken. Op mijn huidige fiets heb ik mountainbikewielen (banden wel met asfaltprofiel). Nu moet ik wel toegeven dat ik niet de beste persoon ben om raad daarover te vragen. Zeker omdat jij je fiets zelf aan het bouwen ben. Toen ik besloot langere fietsvakanties te willen, ben ik gewoon naar de Vakantiefietser (http://www.vakantiefietser.nl/) in Amsterdam gegaan en gemeld dat ik een goeie fiets voor mijn vakantie nodig had. Je kunt hier goed terecht voor alle advies die je nodig hebt. De eigenaar van de winkel en de mensen die er werken doen zelf ook aan fietsvakanties.

En zelf leer ik ook ieder jaar weer dingen bij. Vast een Wet van Murphy: "dat waar je niet aan gedacht hebt, gaat fout".

Dat samen een keertje fietsen is een goed idee. Nu alleen nog wat warmer weer. Het glibberen is grappig en een uitdaging, maar het je compleet inpakken tegen de kou vind ik minder.

Wytse
Hey Marieke!

Leuk dat je ook reageert! Klinkt alsof je de smaak te pakken hebt na je eerste fietsvakantie. IJsland lijkt me ook ontzettend mooie land om te verkennen. Maar dan voor volgend jaar. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar sinds ik me die route heb voorgesteld door (soort van) zuid-oost Europa, heb ik er mijn zinnen een beetje op gezet.
Dus als ik jou mag overhalen om dit jaar in Praag te vertrekken, ben ik er van overtuigd dat ik daarna zeker over te halen ben om naar IJsland te gaan.

Ik ben er wel voor om elkaar eerst te ontmoeten. Om met elkaar 4 tot 5 weken te kunnen fietsen, moet het wel klikken.

Hoe heb je trouwens je vakantie meegemaakt? Hoeveel kilometers? Stel je jezelf doelen? Camping of een bed? Andere dingen waar ik nu even niet op kan komen?

Groetjes, Wytse
Leuk die enthousiaste reacties.

Ik ga waarschijnlijk zondag naar de nieuwjaarsborrel van de wereldfietser in Utrecht. Als jullie dan ook kunnen komen - dan zouden we daar onder het genot van een drankje - met elkaar kunnen kennis maken. Een weekend proeffietsen zie ik ook zitten, maar dan wel als het weer wat beter is. Eind maart, april?

@Evert: Ik heb geen ervaring met het in elkaar zetten van een fiets. Ik heb de mijne kant en klaar gekocht bij bike4travel in Capelle a/d IJssel en ik ben daar zeer tevreden over.

@Marieke: Ik ben meer een warm weer type dus mij trekt de tocht in Oost en Zuid Europa meer dan IJsland of Noorwegen (sorry, maar ik heb gehoord dat het daar zomers behoorlijk koud kan zijn).

Zie ik jullie zondag bij de nieuwsjaarsborrel?

Marijn
@Wytse: Ik heb mij voor die vakantie helemaal geen doelen gesteld, ik ben gewoon gegaan. Toen ik van de boot af reed bedacht ik me dat ik nog nooit eerder met bagage had gefietst... Ik had al een goede fiets en fietstassen heb ik van mijn buurman geleend. Het idee om naar Engeland te gaan kwam van mijn vader, die fietste vroeger altijd naar/in Engeland. Plus ik vind Engeland een prachtig land en ontzettend leuke en gezellige mensen. Ik heb die vakantie +/- 500km gefietst in 6 dagen (overigens wel heuvel op/heuvel af). Waarvan een dag van 35km, lekke banden :wink:
Ik kampeer zelf altijd tenzij het heel slecht weer is, wat ik in Engeland een keer had, of als er geen mogelijkeheid tot kamperen is. Wildkamperen vind ik ook prima, die douche kan ik wel missen. Het liefst ga ik zo licht en zo compact mogelijk op pad. Alleen maar het brood nodige mee, is altijd wel een leuke uitdaging :)
De reden waarom ik eigenlijk naar IJsland of Noorwegen wil is, omdat het zo afgelegen is. Je moet eten/drinken ed. voor meerdere dagen meenemen. Het voegt iets speciaals toe en ander soort uitdaging.
Ik denk dat het belangrijk is om voor je zelf duidelijk te hebben wat je uit een fietstocht wilt halen.

@Marijn: Ik denk dat ik zondag wel kan. Het lijkt me wel een goed idee om dan te ontmoeten.
En het is in de zomer rond de 10C, prima tempratuur toch? Zweet je niet zoveel :D

@Evert: Ik heb een hybride fiets: helemaal kaal gekocht en daar zelf bagage dragers ed. op gemonteerd.
Hoi allemaal,

Met veel belangstelling heb ik dit draadje gelezen. Ik ben zelf namelijk ook voornemens om zo medio juni 2011 een fiets kampeer tocht te gaan maken.

Iets meer over mezelf; ik ben 34 en kom uit arnhem, sinds ik zo'n jaar of zestien was maak ik regelmatig fietstochten. Zo ben ik o.a. in Normandië, Zwitserland, Denemarken, Duitsland en meerdere malen door Nederland gefietst. De afgelopen jaren bouw ik m'n fietsen vaak zelf, de tocht naar Normandië heb ik zo op een singelspeed fiets gemaakt.
Heb daarnaast een jaar of drie als fietskoerier gewerkt en ben ook fervent hardloper.. dus conditie is geen probleem.


@Wytse, mooie route lijkt die je hebt uitgestippeld, veel te zien ook! Lijkt me erg mooi om te fietsen.

@Marieke, echter een tocht richting Noorwegen of IJsland spreekt mij erg aan, het ruige landschap en zoals je al aangeeft het op jezelf aangewezen zijn kwa voedsel e.d. Voorts ben ik er ook altijd een voorstander van om zo licht mogelijk te reizen..

@Evert, Wat voor een fiets is het? Hybride, moutainbike of randonneur? Afhankelijk van je frame kun je de wielen uitkiezen.. en afhankelijk daarvan weer de banddikte etc.. Vele mogelijkheden...


Iig lijkt het me leuk met jullie in contact te komen en wie weet eens een proeftochtje te maken..

Groetjes, Michaël.
amai veel enthousiasme en bedankt voor de tips allemaal!

Marijneke: Morgen ga ik proberen te komen naar de nieuwjaarsborrel in Utrecht, met de trein vanuit Antwerpen. Wie van jullie gaat er nog zijn? Het is een goede gelegenheid om eens kennis te maken, al komen er nog kansen natuurlijk.
Hoi Allemaal

Mijn naam is Bob en mijn leeftijd is dit moment 35 jaar.
Ook ik heb dit jaar ook een fiets vakantie geplend in juni voor 4 weken. Ik heb in het verleden maar een redelijke
fietstocht gemaakt van Oss naar Aken en retour.

Mijn idee dit jaar om naar Tauriano te fietsen in Italie. Het ligt in het noord oosten van italie. Mijn plan is om vanuit nederland naar tauriano te fietsen en daarna naar milaan te fietsen om met de fietstrein richting nederland te gaan.

Het lijkt om ook erg leuk en gezellig met jullie mee te fiesten voor 4 weken. Ik heb gelezen dat Wytse graag naar venetie wou fietsen.
Dan ligt tauriano er mooi tussen voor een tussen stop en slaapplaats. Er is plek genoeg voor iedereen.

Mijn conditie is op dit moment nog niet echt goed. Ik ben van plan mijn conditie langzaam beter te maken.
Daar heb ik nog 5 maanden voor dus dat hoeft nu geen probleem te zijn.



Een proef fietstocht lijkt mijn ook een goed plan.


Groetjes Bob
Ik kan morgen niet, ik heb een afspraak tot 17.00. Misschien kunnen we daarna nog afspreken?
Ik ben ook nog op zoek naar een fietsmaatje, ook voor een 4-5 weken door duitsland ed, niet te veel bergen en ook niet elke dag 100 km moeten fietsen.
Ook gewoon lekker elke nacht in een tentje camperen en zelf dan ook wat koken enzo.
Geen hotels en restaurants.
Ik heb geen ervaring met lange fietstochten dus zou het wel leuk zijn om met iemand mee te fietsen die al wat meer ervaring hierin heeft.

Ik ben 30 jaar en best sportief :D
hey,
voor de geïnteresseerden: ook ik zoek naar een eventuele reisgenoot, wel in de maand juli, zie andere topic:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =5&t=13872

groetjes,
Gunter
Hoi allemaal,

Ik was op de nieuwjaarsborrel en ik heb een boeiende presentatie aangehoord met mooie foto's. Daarna nog gezellig gebabbeld over fietsen en exotische bestemmingen. Helaas heb ik jammer genoeg geen van jullie ontmoet, volgende keer beter...

groet,

Marijn
Marijn,

ik ben uiteindelijk toch niet gegaan (Van Antwerpen naar Utrecht met de trein op een zondag terwijl het dan nog Belgisch kampioenschap veldrijden was op tv) was een beetje te gek omdat ik wist dat enkel jij aanwezig zou zijn en niemand anders van deze groep. Er zullen nog wel kansen komen om elkaar te ontmoeten, misschien ineens op het zadel ook..

groeten,

Evert
Er is een fietsbeurs in Retie (nabij Turnhout in België) op 19 en 20 maart, voor alles wat met trekfietsen te maken heeft. Misschien een kans om elkaar te ontmoeten? Ik zou zeggen, wie komt, geeft op een of andere manier een seintje.

Of is dit plan volledig afgeblazen?