Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikte fiets kopen - of toch nieuw? - Forum Wereldfietser

Gebruikte fiets kopen - of toch nieuw?

Hallo,

Eerder bracht ik hier de draad over 'met rollerbrakes de bergen in'. Mij is duidelijk geworden dat ik dat niet moet gaan doen. Met mijn Gazelle Medeo fietste ik naar tevredenheid de Noordelijke route van de Hanzefietsroute (voor het verslag: zie website www.domineefietst.webklik.nl) en heel wat tochten in Nederland, maar voor de zomer kan dat niet. De Gazelle gaat er dus uit.
Van de zomer ga ik van Maastricht naar de voet van de Pyreneeën fietsen via de route 'Langs oude wegen'. Daarvoor moet ik een andere fiets. In Sneek is de VSF Manufaktur T400 leverbaar. Alleen weet ik niet of ik de 1199 euro over heb voor een nieuwe fiets. In Sneek staan ook twee gebruikte fietsen te koop, waarvan ik wil vragen of het verantwoord is om daar op de zomerreis te gaan ondernemen. Mijn gewicht loopt naar de 100 kg, ik ben 1 meter 86 en ik ga in mijn eentje met tent. Zijn ze sterk genoeg?

De eerste fiets is een Koga Myata Roadrunner uit 2000/2001. Voor 350 euro heb ik daarbij:
-Shimano nexus naafdynamo met uitval-as
-Deore LX achternaaf
-Deore LX achterderailleur
-Deore LX voorderailleur
-Deore hollowtech crankstel
-Deore LX shifters
-V-brake remmen
-HG72 shimano ketting
-Continental toptouring 2000 37-622 voorband
-Veerubber achterband (geen idee wat dat is)
-Postmoderne zadelpen
-Treelock RS440 Slot
Framemaat 63cm

De andere fiets is van de fietsenmaker zelf die hem als inruiler van iemand overnam. Het is een Koga Myata Terraliner Alloy van een jaar of 7:
- voor deore LX, achter XT (de fietsenmaker had het over STX)
- vaste voorvork
- V brake remmen
- tube dragers voor en achter
- op de as staat: Parallax
- op velg staat: Mavic T217 Sup
Deze fiets kan ik voor 300 euro kopen.

De prijzen zijn natuurlijk erg leuk, zeker voor het gezin dat ik heb met studerende kinderen, temeer daar ik voor dezelfde prijs mijn eigen Gazelle PCHoofdtractor wel kwijt raak. Ze hebben allebei aluminium frames en zijn al wel op leeftijd. Voordeel van aanschaf van zo'n fiets is dat ik het aanschaffen van een dure vakantiefiets nog even kan uitstellen tot ik exact weet wat ik wil en ik deze zomer een van deze fietsen mee kan nemen. Volgens mij zijn ze van het lichtgewichte type. Is dat sterk genoeg voor mij?

Graag hoor ik van jullie. Hartelijke groet,
Aart Veldhuizen, Sneek.
Probeer eens uit te vinden hoe oud ze precies zijn? Beetje zoeken in de Koga catalogi van begin deze eeuw (te vinden op de Koga site) en je bent er zo achter wat precies de originele specs zijn geweest. Zegt ook e.e.a. over wat er intussen aan versleuteld is.

.tsooJ
Ave schreef: De eerste fiets is een Koga Myata Roadrunner uit 2000/2001. Voor 350 euro heb ik daarbij:
-Shimano nexus naafdynamo met uitval-as
tegenwoordig zijn ze beter, deze is wel erg minimaal

-Deore LX achternaaf
-Deore LX achterderailleur
-Deore LX voorderailleur
-Deore hollowtech crankstel
-Deore LX shifters
-V-brake remmen
-HG72 shimano ketting
Ketting is een slijtageartikel, dus wat voor type boeit niet. Maar hoever is die gesleten, en hoe zijn de tandwielen er aan toe?


-Continental toptouring 2000 37-622 voorband
-Veerubber achterband (geen idee wat dat is)
in ieder geval goedkoop ;)
-Postmoderne zadelpen
-Treelock RS440 Slot
Framemaat 63cm

De andere fiets is van de fietsenmaker zelf die hem als inruiler van iemand overnam. Het is een Koga Myata Terraliner Alloy van een jaar of 7:
- voor deore LX, achter XT (de fietsenmaker had het over STX)
Eh dat maakt nogal verschil XT - STX is 5 niveau's verschil

- vaste voorvork
- V brake remmen
- tube dragers voor en achter
- op de as staat: Parallax
- op velg staat: Mavic T217 Sup
Deze fiets kan ik voor 300 euro kopen.
.
Je wil een passend frame en betrouwbare wielen. Bij dit soort fietsen op leeftijd zou ik toch voor nieuwe velgen budgeteren (google maar op Koga en Mavic ;) )
VErder kan het reuze meevallen, maar het kan ook zo een rekening van 350 euro zijn om er wat van te maken
De juiste maat lijkt me hier toch niet te negeren, 63 cm is voor mij (1m87) behoorlijk groot. Dus best eens passen, als het stuur buiten bereik lijkt, ...

Beide fietsen zijn mits wat randinvesteringen zeker te gebruiken (tenzij er bv een carbon vork is ingezet door de vorige eigenaar?). Dus maak bij beide fietsen een lijstje met welke investering je wil doen en wat ze je kosten. Ga dan passen en bepaal of de prijs + je geplande kosten voor jou gerechtvaardigd is.

Nog een tip: op de site van m-gineering staat "the collection of broken dreams" en nog enkele andere mooie plaatjes van dingen die kunnen fout zijn bij oude fietsen. Maak een checklist en koop geen fiets voor je alles hebt nagekeken.

PS: Ik heb ook Mavic 217 op mijn 15 jaar oude globetraveller staan. Tot hiertoe ben ik erg tevreden over de staat van de velgen rekeninghoudend met het vermoedelijk groot aantal afgelegde km's. Google levert me niet veel problemen op, dus als ik even offtopic mag gaan: Wat was er mis met die velgen?
EnriceV schreef: Wat was er mis met die velgen?[/i]
Bij oude Koga's met Mavic velgen kom je wel erg vaak gescheurde spaakgaten tegen.

Dit soort werk:

Afbeelding
Dank je wel voor de eerste reacties.

Vijf klassen verschil tussen STX en LX schrijf je. Hoe zit dat? Volgens de fietsenmaker (niet de eigenaar van de fiets, maar diens collega) is hij afgemonteerd op STX maar ik zie ook LX Deore onderdelen. Hoe zit dat?

Verder hoor ik nog niemand over het feit dat het beide lichtgewicht fietsen zijn. Dat is prettig bergop, maar is het ook stevig genoeg? Ik weeg namelijk wel wat en vermoedelijk is dat tegen de tijd van vertrek nog altijd zo.

De stand van de velgen kan ik dus beter maar goed controleren met het oog op scheurtjes rond de spaken.
O ja,
er zit (gelukkig) geen carbon voorvork op.
In 2004 kocht ik een Koga Traveller uit 2002 (alu). Heb er inmiddels al wel het nodige aan vervangen maar heb er ook meer dan 30.000 km mee gefietst. Een goeie tweedehands Koga of Santos kun je naar mijn ervaring nog jaren mee vooruit. Probleem is alleen hoe de goeie te herkennen... :roll:
Ave schreef:De stand van de velgen kan ik dus beter maar goed controleren met het oog op scheurtjes rond de spaken.
Zeker maar let er ook op of de zijkanten niet te veel ingesleten zijn door de remmen.

Jan
oh ja, ik ben ook de lichtste niet. De sterkte van de frames van Koga en Santos zou ik me niet zo'n zorgen om maken, als het frame in orde is.
Even gestolen van de site van Sheldon Brown:
Shimano Mountain Group Heirarchy (1997)
1. XTR
2. Deore XT
3. Deore LX
4. STX-RC
5. STX
6. Alivio
7. Acera-X
8. Altus
9. Tourney
Op dit moment is de reeks uitgebreid met Deore, LX en SLX die zich onder XT bevinden.
(over de stevigheid van frames kan ik geen gefundeerde uitspraken doen)
Morgen ga ik op beide fietsen een tochtje maken. Lijkt me handig, zo pal na elkaar zodat ik ze goed kan vergelijken. De Terraliner Alloy heb ik goed bekeken. Ondanks dat de collega zei dat er STC op zat, zag ik voor Deore LX en achter Deore XT zitten. Het lijkt er op dat hij in de war is. Er zitten verder nogal wat krassen op het frame. Hij is overduidelijk als vakantiefiets gebruikt en niet netjes meer. Ook een van de velgen heeft op de zijkant nogal wat slijtage. Het is volgens mij de lichtste van de twee. Wel kan ik het erg goed vinden met de fietsenmaker, die mij geweldig als sponsor geholpen heeft bij de Hanzefietsroute naar Stralsund.
De andere fiets heb ik nog niet echt goed bekeken. Hij zag er op zich wel keurig uit, maar ik had toen niet veel tijd. Morgen beter kijken.
Zoekend in oude catalogie is de Terraliner Alloy een stuk lichter dan de Roadrunner.
Ave schreef:Verder hoor ik nog niemand over het feit dat het beide lichtgewicht fietsen zijn.
Koga staat niet bepaald bekend om het lage gewicht van hun fietsen. Fietsfabrikanten in het algemeen staan niet bepaald bekend om de juistheid van opgegeven gewichten. M.i. is er maar een manier om zekerheid te kijgen over het gewicht van een fiets: wegen!

Ave schreef:Morgen ga ik op beide fietsen een tochtje maken.
Ik zou een weeschaal meenemen.


Gerd
Ik heb erg veel plezier van een meer dan 10 jaar oude Giant Expedition, die echter te klein is om op door te rijden (toch een tocht van Ljubljana naar Tirana op gedaan met veel bagage en over nogal wat steenslag) en nu ben ik heeeeelemaal verliefd op mijn Vottorio van 30 jaar oud, 100 euro aanschafwaarde. OK, de achtervork van de Vittorio moet van achter opgerekt worden (van 126 naar 135 mm), maar als je een fiets koop in de klasse van Koga, Santos, etc.) van niet veel meer dan 10 jaar, heb je in elk geval een goed frame.

Als je niet echt met fietsen aan de slag wilt met onderdelen vernieuwen en zo, koop dan een nieuwe. VSF is prima. Kun je waarschijnlijk heel wat jaartjes probleemloos mee vooruit.
Wanneer je een fiets koopt, is het belangrijkste de maat.
Want als deze niet goed is, zal je nooit niet "goed zitten".
En met een 2dehands die niet past.....
Kijk hier eens: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=2026
En met je 1.86m, een maat 62 zal je waarschijnlijk wel passen.
En voor 639€.....
En geloof me maar dat je duizenden km's ermee kan doen voor je de eerste
kosten zal hebben, en een 2dehands kan soms zelfs duurder uitkomen.
En wat later verslijt vervang je door "beter".
Dank je wel, 'eenzame',

VSF wordt hier in Sneek verkocht, tenminste per 1 december a.s., en ik heb de folder in huis. De fiets die jij me laat zien heeft Alivio derailleur. Dat heb ik nu ook en dat schakelt wel erg traag. Eerder keek ik vooral naar de T400, maar ja, die zit op een haar na op 1200 euro. Zo'n T100 die je me aanwijst zou natuurlijk ook kunnen. En een stuk goedkoper, al zit ik dan wel met een Alivio opgescheept. Voordeel is wellicht wel dat ik mijn eigen fiets kan inruilen en misschien maar een 350 tot 400 hoef bij te betalen.

Toch blijft na jullie reacties de indruk bij me over dat ik aan een oude Koga een hele hoop kan hebben. Zoals de fietsen er nu bij staan, zeker de Roadrunner, denk ik er zo op weg te kunnen, op de banden na dan. Morgen ga ik er eerst maar eens op rijden.
De staat van de onderdelen (vergeet niet de zijkant van de velgen bij een vakantiefiets..) bepaalt voor een groot gedeelte de prijs.
Ik vind de Terraliner een fijne fiets en tubus dragers zijn ook fijn. Als het een opgebouwde 'kale' fiets is dan heb je een lekkere basic fiets die redelijk sportief rijdt.
Maar ik zou er vooral op gaan fietsen en kijken wat je het meeste bevalt qua zithouding.

Succes
Eric
(ik heb nog nooit een nieuwe fiets gekocht.....)
@eric en anderen,

Het kan dus: fanatiek fietser zijn en nog nooit een nieuwe fiets gekocht hebben. Dat spreekt me wel aan.
Het valt me op dat eric enthousiast doet over de Terraliner. Nu ziet de Roadrunner er veel beter uit. De Terraliner wekt de indruk nogal afgekard te zijn. In de catalogus is de nieuwe aanschafprijs van een Roadrunner bovendien beduidend hoger. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze fietsen? Volgens mij zijn het allebei redelijk vlotte fietsen die tamelijk licht zijn. Zie ik dat goed? Of is de Roadrunner gewoon minder geschikt?
Ik zou me niet primair laten leiden door wat er over verschillende types gezegd wordt. Beide zijn ze geschikt voor fietsvakanties. Ik zou kijken welke het lekkerste zit, staat van onderhoud en de uitrusting. Waarschijnlijk is dan de roadrunner geschikter, maar de zit zou mij persoonlijk niet sportief genoeg zijn.. (maar dat is erg persoonlijk)

Mijn vrouw rijdt op een stalen terraliner en die hebben we 'kaal' gekocht en toen alleen de zaken erop geschroefd die we wilden. Het is gewoon een fijne fiets, niet meer en niet minder. De reden dat het die fiets is geworden was omdat Koga destijds (2000 ofzo) de kleinste herenframes had met een relatief korte bovenbuis. Mijn vrouw zat (en zit) er lekker op en dat is hem geworden.
Zelf liep ik toen tegen een Koga Randonneur in mijn maat aan die 1 vakantie naar de Ardennen was geweest. De man was er helemaal gek geworden van de heuvels en ik kon hem kopen inclusief tassen, tellertje enz. voor 60% vd nieuwwaarde. We waren net student af en mijn budget was beperkt, ik zou nooit naar die fiets gekeken hebben (veel te duur) maar dit was toch wel interessant. Volgens mij heb ik de fiets toen voor 900 gulden gekocht (wat was hij blij dat hij er van af was en ik trots op mijn bijna nieuwe fiets..).

Ik doe niet snel iets van de hand wat nog functioneert en goed bevalt. Het frame van de randonneur is nog goed, maar voor de rest is alles (behalve trapas en remmen) al één of meerdere keer vervangen*. Ik ben verknocht aan de zit en zal dus niet snel een andere fiets kopen zolang het frame nog goed is, ik heb er ook teveel mooie herinneringen aan.

Met mijn laatste fietsaankoop ging het net zo. Ik had een oud racertje die ik helemaal opgereden had. daarnaast ik wilde toch graag remmen die het deden en schakelen aan het stuur en was het frame een tikkeltje te groot. Afgelopen winter ben ik toen wat zaken bij langs gelopen om te kijken wat ik wilde, ik had me verheugd op het uitzoeken van de kleur van de fiets etc.
Ik kwam toen bij de een racefietsspecialist bij ons buurdorp en was al aardig ver in het kopen van een nieuwe fiets. Ik liep nog even een rondje door de zaak en zag in het magazijn een gebruikte (1 seizoen) trainingsfiets van de schaatsbond staan (mijn maat). Echt zo goed als nieuw (misschien nog wel beter, want alles was gemonteerd met ruim vet). Ik had toen een klasse betere afmontage en onderdelen dan ik initieel van plan was aan te schaffen voor minder geld.... Tja, dan hoef ik ook niet heel lang na te denken.

Eigenlijk is dit een (te) lang verhaal om te zeggen dat praktisch en economisch gezien het niet onverstandig is om een gebruikte fiets te kopen. Wel zou ik dan op zoek gaan naar een jonge fiets met weinig kilometers. Anders heb je kans dat je andermans ellende koopt en zeker als je zelf geen onderdelen kan vervangen wordt de fiets snel duurder.
Koga's (en waarschijnlijk ook wel andere merken) worden vaak aan mensen verkocht die denken dat ze veel gaan fietsen. Na twee jaar willen ze dan wat anders en kun je voor weinig veel fiets kopen. De Terraliner die jij beschrijft lijkt niet in die categorie te vallen en moet je dus goed kijken hoe de staat van de onderdelen is en/of vertrouwen hebben in de verkoper.

Succes met je overwegingen

Groet
Eric


* Doet me denken aan het verhaal van de Prins van Wales. Het is algemeen bekend dathij aan het einde van de 19e eeuw regelmatig mee uitrukte met de Brandweer van Londen. Ze hebben de originele bijl nog die hij gebruikte. Natuurlijk is de steel al vier keer en de kop al twee keer vervangen....
GerdC schreef:Koga staat niet bepaald bekend om het lage gewicht van hun fietsen.
Een vakantiefietsframe (excl vork) weegt 1500 gram voor een lichtgewicht en 2750 gram voor een type tank. Wat er aan hangt bepaalt het gewicht. Dat kun je er dus deels ook afhalen. Bovendien lijkt het me voor de bedoelde aanschaf een van de laatste criteria.
Ave schreef:De Terraliner wekt de indruk nogal afgekard te zijn.
Laten staan.
Ave schreef:De fiets die jij me laat zien heeft Alivio derailleur. Dat heb ik nu ook en dat schakelt wel erg traag. Eerder keek ik vooral naar de T400, maar ja, die zit op een haar na op 1200 euro. Zo'n T100 die je me aanwijst zou natuurlijk ook kunnen. En een stuk goedkoper, al zit ik dan wel met een Alivio opgescheept.
Als het alleen aan de derailleur ligt kun je die voor wat tientjes vervangen door een duurder type. Ik ben zelf wel te spreken over mijn fiets met alivioderailleur. Ik heb twee fietsen naast elkaar, een met LX en een met Alivioderailleur. Ik merk nauwelijks verschil. Beiden gaan elke 10000-15000 km kuren vertonen, wat volledig op te lossen is met een goede schoonmaakbeurt, nieuwe wieljes en nieuwe binnen- en buitenkabels.
Groet,
Leon