Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Map of Norwegian tunnels - Forum Wereldfietser

Map of Norwegian tunnels

Deze site kwam ik tegen:
http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
foto's en informatie per tunnel
tevens POI voor garmin gps
Ook kun je een complete lijst uitprinten.
Dat is handige informatie om bij de fietsvakantiewiki te zetten!
Bedankt voor de info! Ik zie nu dat de tunnel bij Ibestad/Hamnvik niet mogelijk is.

Daarmee rijst bij mij de vraag: wanneer wordt de E6 eigenlijk befietsbaar? Ten noorden van Narvik of nog noordelijker?
janenliseth schreef:Deze site kwam ik tegen:
http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
foto's en informatie per tunnel
tevens POI voor garmin gps
Ook kun je een complete lijst uitprinten.
Ja goed hè, die had ik al op 28 oktober in jullie eerdere item genoemd, klik maar.
DeFietsreiziger schreef:Bedankt voor de info! Ik zie nu dat de tunnel bij Ibestad/Hamnvik niet mogelijk is.

Daarmee rijst bij mij de vraag: wanneer wordt de E6 eigenlijk befietsbaar? Ten noorden van Narvik of nog noordelijker?
Bij Ibestad/Hamnvik gaat het fietstraject (deels) over de oude E6 en fiets je heerlijk zonder veel verkeer. 't Is iets van 10 kilometer langer dan door de tunnels. Van zuid naar noord ben ik 1x op een zondagmorgen door de tunnels gereden. In de laatste zit een flink hoogteverschil zodat je er in genoemde richting doorheen zoeft. Noord-zuid zou ik er op de fiets ook op een stille dag niet aan beginnen.
Ten noorden van Narvik weet ik zo geen tunnels meer in de E6 (nog wel 3 in het laatste stukje naar de Noordkaap, maar dat is geen E6).

De E6 is voor het grootste deel te fietsen. Alleen tussen de Zweedse grens en Oslo en rond Trondheim (tot Steinkjer) is het autoweg en wordt je als fietser over binnenwegen gestuurd (er staan voldoende bordjes).
Afgezien van de tunnels is de E6 maar een 2-baans weg die voor Noorse begrippen druk is. Als je er de tijd voor wilt/kunt nemen is het prettiger fietsen op de rustiger zijwegen.

Jan
Leo,

Op mijn Noordkaapfietstocht kwam ik bij Olderdalen op de E6. De drukte viel mij alles mee. Af en toe een oplegger die supermarkten bevoorraadt waar ik mijn lekkernijen haal. Tja. Zo ook combinaties met hout. Verder plaatselijk verkeer en toeristen met auto met of zonder caravan en campers.
Ik was daar begin juli.
Uiteraard ben ik bij Bodo naar de Lofoten overgestoken, naar het uiterste noorden gefietst en in Andenes de boot naar Gryllefjord (bijna het vaste land) genomen. Daarna met de boot (Hurtigruten, rustdagje en toch vooruit) via Finnsnes en Tromso naar Olderdalen.
Noordelijke weg over Senya is echter mooier. In Bothhamn overvaren en zo naar Tromso.
Als ik me ergens ongevraagd toch even tegenaan mag bemoeien: de lofoten is wel een must als je daar toch eens in de buurt bent. Dan de Vesteralen en Andoya er ook maar bij. Echt de moeite waard.
Tussen Fauske en Narvik wil je niet op de E6, al was het alleen maar om die tunnels. Was je al bekend geloof ik.
Loes.
jimvdberg schreef:
janenliseth schreef:Deze site kwam ik tegen:
http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
foto's en informatie per tunnel
tevens POI voor garmin gps
Ook kun je een complete lijst uitprinten.
Ja goed hè, die had ik al op 28 oktober in jullie eerdere item genoemd, klik maar.
Jim,
Ik had wel op Wiki gekeken of deze link bekend was. Had aan jou link nog geen aandacht besteed, maar aan jou komt alle eer.
mvg
Jan Schoutsen
DeFietsreiziger schreef:Daarmee rijst bij mij de vraag: wanneer wordt de E6 eigenlijk befietsbaar? Ten noorden van Narvik of nog noordelijker?
Deze zomer heb ik erg veel over de E6 gefietst, vanaf Kirkeness tot aan Otta. In het verre noorden en noord van Narvik een paar stukken over andere wegen. Rond Trondheim volgde ik de omleidingen voor fietsers. Ik vond het goed te doen. Pas ten zuiden van Dovrefjell begon het druk te worden en waren er veel onhandige fietspaden, toen ben ik over Oost-Jotunheimen gegaan wat sowieso wel een aanrader is.

Voor wat wij als Nederlanders gewend zijn, is het rustig en veilig. Sommige stukken hebben niet eens een middenstreep en in de Finnmark heb ik schapen op de E6 gezien. Een paar hielden het verkeer op, omdat ze lagen te herkauwen en het niet nodig vonden aan de kant te gaan.

Grtjs, Waltertje