Additionally, paste this code immediately after the opening tag: radon TCS 10 - Forum Wereldfietser

radon TCS 10

Hallo,

Ik ben juist verhuist en fiets nu elke dag naar het werk (elke dag 23 km). Ik ben hiervoor op zoek naar een nieuwe fiets en dacht hiervoor aan een trekking (ik dacht eerst een racefiets te kopen, maar er zijn enkele minder goede stukken in de weg en ik wil er later misschien ook nog fietsvakanties mee doen). Ik ben dan wat gaan rondkijken en kwam terecht bij de radon TCS 10 (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/TC ... 11661_.htm) is dit een goede fiets? Ik twijfel ook wat tussen deze en de TCS 9. Maar ik weet niet veel van fietsen, zou iemand de belangrijkste verschillen kunnen uitleggen? Een van de verschillen is bijvoorbeeld de schijfrem (ik denk dat dit wel en voordeel is bij de TCS 10 omdat je dan niet je hele velg verslijt door te remmen, maar enkel de schijven, of ben ik hier fout?)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
De comfort serie lijkt zijn comfort naam vooral te danken aan de verende voorvorken. In mijn ervaring is een verende voorvork enkel aan te raden bij het zwaardere offroad werk. Bij het rijden in normale omstandigheden is de winst qua comfort minimaal (of onbestaande) en doe je vooral verlies wegens duikneigingen bij het remmen, speling op de vorkpoten, extra gewicht en verlies aan efficiëntie door pompen.

Als ik even snel rondkijk op de site zou ik gaan voor de TLS9.0 of de 7.0, afhankelijk van het budget. Die zijn 2 kilo lichter wat je zeker in stadsverkeer best wel merkt.

Schijfremmen remmen zeker niet slecht, vakantiefietsers zijn er niet zo'n fan van omdat onderdelen moeilijker te vinden zijn in afgelegen plaatsen en omdat het geheel nauwkeurig moet afgesteld worden. Als de schijf krom komt te staan door een hevige impact dan kan je niet anders dan de rem tijdelijk demonteren en verder rijden tot je een nieuwe schijf vind. Velgremmen hebben zoals je zegt het nadeel dat je velg slijt, maar volgens de meeste weegt dit niet op tov de extra betrouwbaarheid. (HS33's zijn weliswaar ook exotisch, maar mochten ze onverhoopt de geest geven dan kan je altijd nog v-brakes monteren op dezelfde nokken, iets wat je met schijfremmen niet kan).

succes met je zoektocht!
Zelf zie ik het voordeel van schijfremmen en een verende voorvork ook niet, maar daar is al een half forum over volgeschreven dus dat doe ik niet dunnetjes over.

Aangezien je de fiets dagelijks voor woon-werk gaat gebruiken vraag ik me af of je ook een naafversnelling hebt overwogen? Door de mogelijkheid van een 'kettingkast' minder gevoelig voor zand, modder en zout. Waarschijnlijk bedrijfzekerder en goedkoper in onderhoud

Rohloff is een prijzige optie, maar er komt komend jaar ook een Alfine 11-speed naaf. Voor vakantie in de bergen niet ideaal, maar blijf je op 'de vlakte tot licht heuvelachtig' dan zou het wel een overweging zijn.

Veel plezier met uitzoeken.

Groet,
Eric

PS: Wat voor fiets(en) heb je nu? Als je een oude racefiets hebt kun je daar 28 mm bandjes om leggen en kijken hoe het je bevalt. Misschien vallen die mindere stukken mee, op een racefiets ben je (ik in ieder geval) vaak een pak vlotter onderweg dan op een meer 'trekking'fiets...
Is de verende voorvork en de schijfremmen het enige verschil tusen de comfort serie en de lichte serie? ik zie dat de shimano onderdelen bij de comfort serie nog een extra nummr krijgen wat niet bij de lichte serie staat maar heb geen idee wat dat wilt zeggen. Verder vraag ik mij ook af of dat het een goede prijs is voor dat type fiets.
23 km is een behoorlijke afstand. Ik zou kiezen voor een zo licht mogelijke fiets en het comfort laten afhangen van de bandenkeuze.

Er zijn veel opties. Je kan bijvoorbeeld deze Jan Janssen RaceRox nemen.

Maar een racestuurtje lijkt me net even wat prettiger met de Jan Janssen Globe.

Of een Koga Roadrunner. Alleen de afmontage is niet zo bijzonder.

(het zijn maar voorbeelden)

Qua banden zou ik Voor een wat dikkere nemen als Achter. De achterband is bepalend voor de snelheid (daar heb ik een Marathon Racer). En een voorband is voor het comfort en de wegligging belangrijk (daar heb ik een Marathon Supreme).
DeFietsreiziger schreef: Qua banden zou ik Voor een wat dikkere nemen als Achter. De achterband is bepalend voor de snelheid (daar heb ik een Marathon Racer). En een voorband is voor het comfort en de wegligging belangrijk (daar heb ik een Marathon Supreme).
Zelf heb ik het gevoel dat comfort toch ook best wel veel door de achterband bepaald wordt, net zoals snelheid (rolweerstand) door de voorband...

Die Jan Jansen Globe is een mooie fiets zeg! (waarbij ik wel voor een CroMo voorvork zou kiezen ipv de alu versie....)

Groet
Eric
eric190173 schreef:Zelf heb ik het gevoel dat comfort toch ook best wel veel door de achterband bepaald wordt, net zoals snelheid (rolweerstand) door de voorband...
Dan fiets maar eens met een achter zachte antilekband en een voorband op 5 bar over kasseien. Wordt je door elkaar geschud én doodmoe :D
Leon
Leon schreef:
eric190173 schreef:Zelf heb ik het gevoel dat comfort toch ook best wel veel door de achterband bepaald wordt, net zoals snelheid (rolweerstand) door de voorband...
Dan fiets maar eens met een achter zachte antilekband en een voorband op 5 bar over kasseien. Wordt je door elkaar geschud én doodmoe :D
Leon
Andersom (voor zachte antilekband, achter dun bandje, 5 bar) evengoed. Mijn vraag is waarom 2 verschillende banden voor en achter? Zeker qua comfort heeft de achterband veel invloed (vooral als je een 'star' zadel hebt...)

Groet
Eric
Maar mijn vraag is dus wat het verschil is tussen de comfort TCS10 en de lichtere TLS9 (op dan de voorvork na). En is de prijs die ze vragen voor deze fietsen een goede prijs. (die fiets van jan jansen kost bijvoorbeeld 600 euro meer en dat is wel boven mijn budget)
:oops:

Volgens mij is qua groep allebei volledig XT, overige onderdelen kan ik niet inschatten.
Gewichtsverschil zal vooral in voorvork en misschien ander zadel etc. zitten.

Prijs is volgens mij wel scherp. Ik denk dat je niet veel XT-afgemonteerde fietsen zult vinden onder de € 1.000.

Groet
Eric
Dus het enige verschil tussen de comfort en de light serie is het gewicht en de voorvork?
Op zulke afstanden wordt een snellere zit toch ook belangrijk. Wat dacht je van een Surly Long Haul Trucker met wat luxere bredere banden? Dat is wel heel wat meer fiets dan zulke hybrides. Kijk verder eens bij Fahrradmanufaktur. Ook die zijn erg scherp geprijsd, maar hebben wat meer klassieke uitstraling met veelal stalen frames. Smaken verschillen, maar ik hou niet zo van alu frames.
Wim
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... lang=de_DE heeft ook een leuke prijs kwaliteit verhouding en vaste vork.
Om nog even op de vraag van fietszoeker te antwoorden:
Ik zie volgende verschillen:
-De comfort heeft GP1 handgrepen, de light niet, of die van de light dan zoveel slechter zijn zal je zelf moeten bepalen dit is afhankelijk van je handen.
-De ketting en schakelmechaniek is hetzelfde, hoewel de comfort een rapidfire derailleur heeft. Dit wil zeggen dat ie omgekeerd schakelt als een normale derailleur. Je moet dus duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen. Bij de light staat dit niet vermeld, maar ik zou hierover misschien wel even informeren als je het belangrijk vind.
-De comfort heeft Firmtech remmen vooraan, naar het schijnt een erg mooi systeem, maar past wel enkel op specifieke voorvorken, die nu ook niet bepaald courant zijn.
-Naafdynamo: de comfort heeft de N80, de light de N72. De N80 is lichter doordat er een alu as in zit, de N72 zou iets beter afgedicht zijn. Ik heb over beiden positieve reacties gehoord en het gewichtsverschil is minimaal.

Algemeen kan je inderdaad zeggen dat enkel de voorvork een noemenswaardig verschil is.
Uhum, en er is nog een klein verschilletje. Het frame is beter! Tripple ipv double butted.
Ach, sommige van de mooiste frames zijn ook double butted. De gewichtsbesparing is knap irrelevant als je er verder zoveel aan hangt. Echt mooie frames zijn dit vast niet.
Wim
Ik heb een TCS 9.0 Disc 2 jaar geleden gekocht. Ben er voor naar Bonn gereden, want gek genoeg worden alle andere fietsen gewone online verzonden behalve de trekking bikes. Heb fiets aangepast met oud type koga stuur en brooks zadel.
Fiets heeft lock-out op stuur dus geen krachtverlies.
De fietst bevalt heel erg goed en is mijnsinziens absoluut geen miskoop. Enigste nadeel was dat de de barbeque-black na een hete zomer geen zwart was maar mooi bruin. Eigenlijk is ie er alleen maar mooier op geworden.
Jammer dat er in de nederlands trekkingsbladen zo weinig aandacht wordt besteed aan de duitse alternatieven.