Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meest fietsvriendelijke stad van de wereld - Forum Wereldfietser

Meest fietsvriendelijke stad van de wereld

Op Fietsen123 staat een leuk stukje over een Amerikaans onderzoek naar de meest fietsvriendelijke stad in de wereld. Drie keer raden welke stad op nummer 1 staat ;-)

http://www.fietsen.123.nl/entry/12513/w ... ietsnieuws

Nico
Dan zijn ze waarschijnlijk niet in Groningen geweest :?
Als inwoner van Amsterdam ben ik het er niet mee eens. Het is natuurlijk waar dat er veel gefietst wordt in Amsterdam maar de term fietsvriendelijkheid suggereert dat het gaat om expliciet beleid van de overheid (gemeente), en die kan nog best een flink stuk beter.
Het gemeentebeleid is tamelijk repressief als het gaat om parkeren van fietsen; met name in de buurt van het Centraal Station. Fout geparkeerde fietsen kunnen verwijdert worden, en meer in het algemeen krijg ik de indruk dat fietsers toch in de eerste plaats als lastige gebruikers (en overtreders) van de openbare ruimte worden gezien.
Ook heeft de gemeente in 1992 niet de consequentie getrokken uit de meerderheid van een raadgevend referendum (55%) die de binnenstad autovrij wilde hebben. De auto regeert nog steeds; ook in Amsterdam.

Er valt dus nog wel wat te verbeteren, wat eigenlijk iets zegt over hoe bedroevend het wel niet is gesteld in andere steden en andere landen.

Zie verder:
http://www.mediastudies.nl/nap/modules. ... le&sid=469
Kan best zijn dat Amsterdam de stad is met het meest fietsvriendelijke beleid, wellicht zijn de anderen nog beroerder. Er wordt gewoon heel veel gefietst in Amsterdam, er zijn dus ook wel voorzieningen maar het gemeentebeleid is op z'n best ambivalent t.a.v. fietsen en fietsers.

Ik heb er 30 jaar dagelijks gefietst. Heb ook een tijdje geturfd: gemiddeld eens per 6,2 km moet je vol in de remmen om niet plat gereden te worden door een auto of truck. Heel fietsvriendelijk :)
In het bericht hebben ze het over 'steden'. En dan staat op nr. 6 Sandes in Noorwegen met 6.000 inwoners ..... Voor Noorse begrippen misschien een stad, in mijn beleving meer een dorp.
Ik krijg dan het gevoel dat er redelijk willekeurig steden beoordeelt zijn. Want als er geen ondergrens is qua inwoners dan betwijfel ik of überhaupt Amsterdam nr. 1 in Nederland zou zijn. Zelf fiets ik liever door Groningen of Assen (heuse fietssnelwegen) dan Amsterdam....

Groeten
Eric
Ik was vorig jaar met de fiets een paar dagen in Berlijn, en was blij verrast over de fietsvriendelijkheid.

Amsterdam, en dan met name de binnenstad, lijkt me helemaal niet zo fietsvriendelijk. Dat komt deels door het gedrag van fietsers zelf.

Zou Londen trouwens fietsvriendelijker zijn geworden? Daar zie je sinds de centrumheffing voor auto's veel meer fietsers, die vervolgens met hun gele hesjes overal door rood rijden en midden op kruispunten gaan staan. Dus wel meer fietsers, maar ze maken het zelf onveiliger als je het mij vraagt.

Overigens zegt fietsvriendelijkheid vervolgens niet zo veel over leefbaarheid. Ik bedoel: een Vinex locatie met brede doorgaande fietspaden en fietssnelwegen is wel handig om snel en veilig van a naar b te komen, maar of je er wilt wonen is een tweede.
De steden werden beoordeeld op infrastructuur, voorlichting, promotie, fietsveiligheid en -wetgeving en toekomstplannen.
Ik denk dat ze beter alléén hadden kunnen beoordelen op infrastructuur en veiligheid, want in Nederland zijn toekomstoplannen graag in fraaie vorm gemaakt, maar als het er op aankomt zijn fietsvoorzieningen er niet echt in opgenomen.
Ook het meenemen van promotie en voorlichting in een beoordeling zegt meer iets over de slinksheid van de overheid dan over fietsvriendelijkheid.
Leon