Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paar daagjes Duitsland - Forum Wereldfietser

Paar daagjes Duitsland

Over een week of twee willen wij een paar (4) daagjes naar Duitsland. Bij voorkeur Sauerland of Teutobergerwald m.a.w. niet te ver over de grens vanaf Arnhem. Wie weet een mooi uitvalspunt voor dagtochtjes (op de fiets uiteraard)?

gr. Johojo
Hoi,

Ken alleen de Eiffel, maar het idee zal hetzelfde zijn: een heuvelachtig Marklin-landschap (voor wie ooit een modeltrein heeft gehad) met vlakke rivierdalen en soms pittige klimmetjes voor wie het dal wil verlaten. Voordeel is dat de klim nooit heel erg lang is, zo hoog is het daar niet. Elke grotere plaats (of klein dorp, nog makkelijker, want sneller weg) is een goed uitvalspunt; Trier is typisch Duits, met knusse vakwerkhuizen en zo. Als je accomodatie zoekt is dat de bepalende factor, anders zou ik zeggen: zoek een idyllische camping. Fietsroutes beginnen overal en zijn meestal goed aangegeven. Een plaats in de buurt met een VVV is natuurlijk altijd handig voor het vinden van de juiste routes.
als je fietsroutes zoekt in de Eifel, bekijk dan eens:
www.eifel-radtouren.de

daarmee kan je dagenlang routes uitstippelen
Ik heb de R1 gereden vanaf Arnhem. Je fietst dan eerst de LF4 tot aan de grens en komt in het Münsterland. Daar zijn onwaarschijnlijk veel fietsroutes. Dus misschien kun je Münster als uitvalsbasis nemen. Verderop is dan het Teutoburgerwald, helemaal prachtig. Ik kwam daar in de volle herfst doorheen gefietst. Nevels waa rzonnestralen dorrheen vallen, dat soort dingen. In dit boek zie je het (tweede reis).
Eifel en Münsterland zijn beiden goede gebieden. De keuze zou ik in dit jaargetijde zwaar van het weer laten afhangen. In de Eifel kan het dagen regenen terwijl het op hetzelfde moment in het Münsterland stralend is. Bij laaghangende mist is de situatie soms andersom.
Succes,
Leon
In de herfst van 2008 hebben wij (Jans, Rene, Wouter, Marlous, Douwe en ik) vier dagen in de Ardennen en IJfel gefietst. De tocht was uitgezet door Wouter en mij. We zijn gestart en geeindigd in Maastricht en sliepen in jeugdherbergen, een stacaravan en een goedkope B&B. Op de site van Wouter vind je de route en overnachtingsplaatsen. Bovendien hier nog een filmpje van de trip van Wouter.....


Bron
Niet ver van Arnhem is de Hohe Mark http://www.naturpark-hohemark.de/. Ik ken het eerlijk gezegd niet maar het lijkt zo te zien vlak en nogal op de Veluwe en te klein voor vier dagen fietsen. De Eifel is denk ik leuker om doorheen (en overheen) te fietsen. In de landeninformatie van de wiki kun je ook ideeën opdoen. En hier nog een overzicht van fietsroutes in Duitsland.
Leon had ooit wat leuks gevonden:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ing#p90077
Mijn plan is vanuit Nederland naar Duitsland te rijden, eerst in het noorden, en dan laangzaam naar zuid. Zo tot München en dan blijf ik daar een weekje genieten. Is iemand wel eens in omgeving München geweest? Wil daar in die week wat bezienswaardigheden doen, bijvoorbeeld naar de Englischer Garten. Hoor het graag!
In München zijn teveel bezienswaardigheden om hier even op te noemen.
Koop een gids over de stad, daar staat alles in. Onvoorbereid en zonder goede documentatie werkt alleen als je even heel snel in één dag wat dingen wilt zien (om achteraf te constateren dat je jouw voorkeuren nou juist gemist hebt).
Je kunt heel goed meerdere dagen besteden in München.

Schloss Linderhof ligt op 20 km. ten westen van Munchen en is dus een leuke combinatie van fietstochtje + bezoek.
Englisher Garten is 'gewoon' een groot stadspark met meerdere biergartens. Alleen daarvoor hoef je niet naar Munchen.
Meerdere dagen betekent wel dat je ook een paar musea bezoekt. Als dat niet je interesse heeft wordt een langer verblijf toch weer minder...

Parkeren van je fiets in een parkeergarage.
Ik dacht dat Johojo niet al te ver over de grens wilde kijken. Sauerland is al een stukje rijden met de auto maar we zitten nu bijna in Oostenrijk.
Ism7x7 schreef:Mijn plan is vanuit Nederland naar Duitsland te rijden, eerst in het noorden, en dan langzaam naar zuid. Zo tot München en dan blijf ik daar een weekje genieten. Is iemand wel eens in omgeving München geweest? Wil daar in die week wat bezienswaardigheden doen, bijvoorbeeld naar de Englischer Garten. Hoor het graag!
En dat allemaal in 4 dagen, zie de beginposting van Johojo?

Ik heb een tijdje in München samengewoond maar ook veel op en neer gependeld in weekends (nachttrein). Het is een enerverende stad met een tweeslachtig verleden. Op sommige megalomane pleinen hoor je bwvs nog de stampende laarzen. Er is veel te zien en te beleven. Naast de ontegenzeggelijke burgerlijkheid (Jagdhut Dirndlkleid) is er ook een activistisch studentenvolkje met veel al dan niet linke Kneipes. Ankeric noemde al de talloze musea met allerlei ook toegepaste kunst zoals porselein maar ook de extravagante Villa Stuck. Ik heb kort op een kamer gewoond in de buurt van de Isar die door de stad stroomt. Het Museuminsel daar is een bezoek waard. Je hebt er het Deutsche Museum o.a. waar je dagen kunt ronddwalen. Ook een Kino waar Arthousefilms worden vertoond. Das Olympiapark, met een hoog draaiend eethuis, is waar veel studenten elkaar buiten ontmoeten. Schlosspark Nymphenburg is mooi en stil. Alles makkelijk bereikbaar met U- of S-Bahn maar ook met de fiets natuurlijk. Warm eten (Mittagessen) doe je vooral tussen de middag en kan al voor een prikje.

Oja, destijds waren op zondag de musea gratis. Misschien is dat nog zo. :wink:
En ja, een pietsie voorbereiding op München met bijbehorende voorpret is handig.
Hoi,

Een paar daagjes munsterland is zeker aan te bevelen,
m.n. inde buurt van Tecklenburg is het goed toeven.
Wij fietsen hier regelmatig omdat dit vanaf huis maar 45 min rijden is met de auto.
April 2010, 5 dagen fietstochten vanuit Ostbevern, 15km ten nw van Münster. Münsterland viel ons, behoudens de stad Münster en het ongelooflijk mooie Wagendorf(15km ten w van Münster) enigszins tegen. Ondanks dat Münsterland als dé fietsregio van Duitsland wordt gepresenteerd nodigde de omgeving ons niet uit tot een 2e keer. Teutoburgerwoud vonden wij vooral vanwege de lichte geaccidenteerdheid stukken mooier. Met name Teclenburg, Bad Rothenfelde(gradierwerke), Bad Iburg usw. waren heel mooie locaties en zijn een aanbeveling voor een tocht waard.
DriesBa schreef:Münsterland viel ons, behoudens de stad Münster en het ongelooflijk mooie Wagendorf(15km ten w van Münster) enigszins tegen. Ondanks dat Münsterland als dé fietsregio van Duitsland wordt gepresenteerd nodigde de omgeving ons niet uit tot een 2e keer.
Helemaal mee eens.
Ruhrgebied daarentegen is verrrassend, vooral vergeleken met het beeld dat ik altijd had van het Ruhrgebied. Aanrader!
Bedankt! :D
sveldhuis schreef:Hoi,
Een paar daagjes munsterland is zeker aan te bevelen,
m.n. inde buurt van Tecklenburg is het goed toeven.
Wij fietsen hier regelmatig omdat dit vanaf huis maar 45 min rijden is met de auto.
Tecklenburg en omgeving is niet gelegen in Münsterland, maar in het Teutoburgerwoud en valt onder het gebied van het Osnabrückerland.
Tecklenburg en het Teutoburgerwald waren in de 60-erjaren het toeristisch gebied voor dagjesmensen uit Noord en Oost Nederland:!:
Dit voorjaar hebben wij in vier dagen de Ruhrtalradweg gefietst.
Met de trein naar Winterberg en van daar terug naar Duisburg op de fiets. Wij hadden onze auto in Duisburg geparkeerd.

Ook het Münsterland is een heel mooi en prettig fiets gebied. Daar hebben we de 100 Schlosser route gefietst, welgeteld 1 Slot hebben we daar gezien :lol: Maar het was een prachtige fietsroute.
Dreelien schreef:Dit voorjaar hebben wij in vier dagen de Ruhrtalradweg gefietst.
Met de trein naar Winterberg en van daar terug naar Duisburg op de fiets. Wij hadden onze auto in Duisburg geparkeerd.

Ook het Münsterland is een heel mooi en prettig fiets gebied. Daar hebben we de 100 Schlosser route gefietst, welgeteld 1 Slot hebben we daar gezien :lol: Maar het was een prachtige fietsroute.
Nu is Munsterland vrij groot en wij hebben voornamelijk in het noord en westelijk deel gefietst en dat viel ietsjes tegen. Welk deel bedoel jij en kun je plaatsnamen noemen?
We hebben onze auto in Billerbeck bij het station geparkeerd en hebben daar de 100 kastelen route opgepakt, die loopt door Münster naar Greven, Neuenkirchen, Wettringen, Bad Bentheim,Gronau en Schoppingen weer naar Billerbeck.

Het landschap was zeker niet spectaculair, maar we vonden het wel heel erg prettig fietsen, in het voorjaar was alles nog zo heerlijk frisgroen en we hadden het geluk van erg lekker weer.