Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water zuiveren, welk systeem - Forum Wereldfietser

water zuiveren, welk systeem

Ik ga in september 2 weken off de road fietsne in de pyreneeen en het lijkt mij nie tonverstandig om water uit "bronnen" te zuiveren.
welk filter/zuiveringssyteem is een aanbeveling waard? (compactsysteem)

Fietsers verbruiken nogal veel vocht, dus is het logisch dat ze veel drinken. Jurriaan, zorg daarom goed voor het desinfecteren van water. Dit kun je het beste (en goedkoopste) doen door het water te koken; minimaal vijf minuten. Een handiger mogelijkheid is een waterfilter waarmee je de meeste schadelijke bacillen en parasieten verwijdert. Ikzelf zou kiezen voor een Katadyn pocketfilter. Niet het goedkoopste, maar het feit dat Katadyn al tientallen jaren wordt gebruikt bij grote expedities is voor mij reden genoeg. De MSR miniworks is een goedkoper kunststof waterfilter dat iets minder degelijk is dan Katadyn, maar net zo goed. Er is ook een nieuw waterfilter van MSR maae daar weet ik vanutit de praktijk nog niet veel van. Als je niet van plan bent een waterfilter mee te nemen, neem dan toch maar een Care-plus waterfilter mee, hiermee kun je 100 liter water filteren en is ideaal voor noodgevallen! Je kunt water ook desinfecteren met chloor-, jodium-, of Micropurtabletten of Hadex druppels. Deze methode is een echter minder betrouwbaar en een groot nadeel is dat de pillen een paar uur in het water moeten oplossen alvorens het zuiver is.

Eric Schuijt schreef:Fietsers verbruiken nogal veel vocht, dus is het logisch dat ze veel drinken. Jurriaan, zorg daarom goed voor het desinfecteren van water. Dit kun je het beste (en goedkoopste) doen door het water te koken; minimaal vijf minuten.
Dat langkoken is vorig jaar in de Op Pad toch ontkracht? Er werd gesteld dat als het eenmaal hevig kookt, je gerust op kunt houden.
Groeten, Leon

Ik weet niet precies wat je gaat doen, maar mijn ervaring is dat elk dorp aan de Spaanse kant wel een bron heeft waar je gerust uit kunt drinken.

Lisette

ik ga van coast to coast fietsne op de mtb, in september. we over nachten in berghutten e.d. We fietsen op de eerste en de laatste dag na aan de spaanse kant.
waterkoken lijkt me minder praktisch omdat we enkel dagbagage meenemen. de rest van de bagage wordt vervoert in een volg auto.
In dat geval lijkt het me toch echt onzin je zorgen te maken over waterzuivering... niet alleen komt er overal in de Pyreneeën heerlijk helder en zuiver bronwater uit de kraan.... je kunt toch zeker wel een dagvoorraadje water meenemen op je rug??? En als je het kraantjeswater niet vertrouwt, kun je je volgauto altijd nog langs de winkel sturen voor water uit dezelfde bronnen, maar dan in toxische PET fles....

Als er één gebied is geweest waar ik me werkelijk NOOIT zorgen heb gemaakt over de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van water, dan zijn het de Pyreneeën wel...

Groetjes,

Astrid

bedankt voor de reacties.
ik drink lekke ruit de spaanse kraan in de pyreneeen.