Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: Wereldreiziger in de jaren dertig.. - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: Wereldreiziger in de jaren dertig..

Gerard Monnik
Wereldreiziger in de jaren dertig/met de fiets naar de Orient
Uitgeverij Elmar
ISBN 90389 10460

Het is erg bijzonder om te lezen hoe ze vroeger op fietsreis gingen. Je kunt het geen fietsvakantie noemen want ze waren maanden op reis. Op een gewone fiets met een terugtraprem. Paar fietstasjes achterop en hup, gaan.
Geen Rohloff, geen lichtgewicht fietsen, geen waterdichte fietstassen en geen ademende kleding. Het is grappig om te zien (het boek bevat heel veel foto’s) dan de man gewoon met een stropdas op de fiets zit! Het is nauwelijks voor te stellen hoe ze hun spullen meenamen in die twee achtertasjes. En tel er dan nog de katoenen tent bij op! En geen digitale camera maar…

Heel voorzichtig deponeerde Toon een groot pak in de tas, waarin zich zijn apparatuur voor het ontwikkelen en afdrukken van de foto’s bevond. Hiervoor zou hij ’s nachts de tent als donkere kamer gebruiken.

Hij beschrijft zijn fietsreis naar de Oriënt. Eerst door Europa, oversteken naar Afrika en dan door naar Egypte. Het is leuk om te lezen, roept veel verwondering bij mij op, maar het komt toch erg geromantiseerd op mij over. Het reizen was toen geen sinecure. Gevaar lag overal op de loer. Als je in een ravijn stort, of je wordt beroofd en het leven erbij laat: geen haan die ernaar kraait.
Monnik beschrijft de ontmoetingen met de mensen die hij tegenkomt. Het landschap in het begin van de vorige eeuw en zijn problemen die hij onderweg ondervindt. Een deel gaat ook over zijn ontmoeting met zijn, dan nog aanstaande, vrouw. Soms is het wat gezocht en langdradig, Soms leest het teveel als en jongensboek. Naast de reisverhalen staan er nog een aantal verhalen die zijn vader heeft verteld.
De uiteindelijke indruk die bij me achterblijft is dat ik toch wel een fietswatje ben vergeleken met deze echte bikkels uit de pionierstijd van het vakantiefietsen. Kleine troost is dat Frank van Rijn eerder in mijn categorie zou vallen dan in hun groep.
Afbeelding
Met stip het leukste boek over fietsvakanties dat ik heb gelezen!

Fantastische 'niet lullen, maar poetsen' mentaliteit, gecombineerd met Twentse levenslust.

Sjors
Prachtig boek, en verplicht leesvoer voor elke wereldfietser (in spe)!

En dan ben ik ook nog in het gelukkige bezit (gekocht op het forum) van een gesigneerd exemplaar.

Afbeelding

Gee
Heel leuk item die boekbesprekingen Hans! :D

Ik leende het boek alweer een poos geleden van Wouter H en las het tijdens een fietsvakantie in Spanje. Vond het een erg leuk boek. Een aanrader! Jammer was wel dat op het eind de boel een beetje afgeraffeld werd.

In Twente kan je trouwens de plek bezoeken waar Toon en Gerard elkaar ontmoette en besloten om samen op reis te gaan. Er staat een gedenksteen. Tijdens 'het Twente weekend' fietste we erlangs en traden we een beetje in de voetsporen van deze vroege Wereldfietsers. Let op het citaat aan het begin van de video! >>>>

Bron
Grappig, voor het eerst dat er een bijbehorend filmpje is bij een boek.
Leuk gedaan, bedankt voor het plaatsen!
Het is inderdaad een ikoon in mijn ogen. Niet zozeer vanwege de schrijfstijl ofzo, maar meer in welke tijd het zich af speelt. De wereld was toen nog zo onbekend, prachtig zoals dat in beeld gebracht wordt.

Groet
Eric
HansvanderVeeke schreef:Grappig, voor het eerst dat er een bijbehorend filmpje is bij een boek.
Leuk gedaan, bedankt voor het plaatsen!
Thanks....ik heb zelfs wel eens zitten dromen van een verfilming van het boek met Wereldfietsers als acteurs. Ik had gelijk een goede kandidaat voor Toon, nl. onze eigen mopperpot Rene van der Lubben. :D
HansvanderVeeke schreef:Gerard Monnik
Wereldreiziger in de jaren dertig/met de fiets naar de Orient
Uitgeverij Elmar
ISBN 90389 10460

Afbeelding
Dit boek heb ik al enkele jaren tussen andere fietsboeken op de boekenplank staan! Erg sneu, dat veel van zijn foto's in Egypte verloren zijn gegaan!
Afbeelding

Sinds vandaag ook bij mij op de boekenplank. Er staat alleen niet in wat het jaar is van deze uitgave. De uitgeverij was Holland Uitgeversmaatschappij Amsterdam. Iemand een idee?