Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tik - Forum Wereldfietser

tik

tik

Wie kan helpen:
Heb sinds een half jaar een idworx road marathon. Zeer fijne fiets, alleen...een tik die zich manifesteert als de linker cranck op 11 uur staat, dus juist over het hoogste punt heen. De tik is er niet altijd, kan soms een half uur afwezig zijn.
Inmiddels geprobeerd:
- andere fietsschoenen
- andere pedalen
- crancks verwijder met as, alles ingevet en opnieuw gemonteerd
- zadelpen ingevet en opnieuw gemonteerd
De tik correspondeert met de pedaalomwenteling, dus ketting of wiel is uitgesloten.
Wie of wie heeft een idee?
Klinkt alsof je al veel alternatieven hebt geelimineerd. Ik zou het door de fietsenmaker laten oplossen. Daar heb je toch wel voor betaald. Idworx maakt mooie fietsen, maar Truvativ maakt geen erg goede cranks.
Wim
jbpg schreef:Wie kan helpen:
Heb sinds een half jaar een idworx road marathon. Zeer fijne fiets, alleen...een tik die zich manifesteert als de linker cranck op 11 uur staat, dus juist over het hoogste punt heen. De tik is er niet altijd, kan soms een half uur afwezig zijn.
Inmiddels geprobeerd:
- andere fietsschoenen
- andere pedalen
- crancks verwijder met as, alles ingevet en opnieuw gemonteerd
- zadelpen ingevet en opnieuw gemonteerd
De tik correspondeert met de pedaalomwenteling, dus ketting of wiel is uitgesloten.
Wie of wie heeft een idee?
Bladboutjes?
(Nu al rotte lagers of een uitgelubberde spline kan natuurlijk ook best)
Idworkx bellen :?:
Zadel? Ook weleens gehad. Geluid lijkt van beneden te komen, maar wellicht toch niet?
ik lees nog niet de trapas. Jammer dat je die niet even hebt gecheckt meteen.
Maakt het ook uit of als je kracht zet of niet? Of is er geen verschil?
jbpg schreef:Wie kan helpen:
Heb sinds een half jaar een idworx road marathon. Zeer fijne fiets, alleen...een tik die zich manifesteert als de linker cranck op 11 uur staat, dus juist over het hoogste punt heen. De tik is er niet altijd, kan soms een half uur afwezig zijn.
Inmiddels geprobeerd:
- andere fietsschoenen
- andere pedalen
- crancks verwijder met as, alles ingevet en opnieuw gemonteerd
- zadelpen ingevet en opnieuw gemonteerd
De tik correspondeert met de pedaalomwenteling, dus ketting of wiel is uitgesloten.
Wie of wie heeft een idee?
Beste JB,

Die tik: vast punt in omwenteling soms wel soms niet, juist iets harder traopen dan niet, juist iets minder kracht uitoefenen dan ook niet. had ik ook. Echter na 15000 km (avaghon) . trapas (of lagers? dat weet ik niet meer) bleek versleten. Nieuwe: geen last meer : nu 21000 km

Hoeveel km heb je gefietst in dat halve jaar?

Rob
hier mag je bijna met zekerheid zeggen dat het de trapas is die versleten is, mogelijk een klein barstje erin of een beetje vervormd en dan ga je bij het zetten van veel kracht op de pedalen duidelijk iets horen

kan ook vuiligheid (zandkorreltjes, modder) zijn die daar zitten te schuren en zo lawaai maken

ik weet niet welke trapas erop zit maar een eerlijke fietsenmaker verhelpt je voor 20-25euro
Zit de excenter wel vast? Dat was het laatst bij mij.
Wim
Gunter schreef: ik weet niet welke trapas erop zit maar een eerlijke fietsenmaker verhelpt je voor 20-25euro
Er zijn een boel trapassen die, wil je ze kunnen monteren voor €25, wel eerst van een vrachtwagen gevallen moeten zijn :D
Wim schreef:Zit de excenter wel vast? Dat was het laatst bij mij.
Wim
Dit is de "racefiets"met verstandige banden van Idworx, en er zit gewoon een tripeltje op
Bedankt voor alle reacties. In het halve jaar dat ik de fiets heb, zijn er ongeveer 5000 km weggetrapt in weer en wind, want daar nodigt deze fiets voor uit. Zal de bladboutjes nog eens opnieuw en met vet monteren. Het enige wat dan nog overblijft is het lager. Dit is dan een klusje voor de fietsenmaker, want de betreffende sleutel heb ik niet zelf.
groet
Toch nog even een update: dit weekend twee trips gemaakt en....géén tik. Ik vermoed dat dit komt omdat het nogal fris was. Wellicht is dit van invloed. Woensdag wordt het weer aangenaam warm. Een kijken wat er dan gebeurt.