Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corrosie of iets anders? - Forum Wereldfietser

Corrosie of iets anders?

Net terug van vakantie heb ik mijn fiets eens goed schoon gemaakt en bij dat schoonmaken kwam ik dit (zie foto) tegen. Het is een niet te verwijderen laag, wittig en hard. Ik kwam het ook tegen op de achtervork. Mijn fiets is pas anderhalf jaar oud.
Kan iemand me vertellen wat dit is, of het kwaad kan en of ik er iets aan moet doen?

http://i183.photobucket.com/albums/x67/ ... ing001.jpg
Ik krijg de volgende mededeling:
An HTTP error occurred while getting:
http://i183.photobucket.com/albums/x67/ ... ing001.jpg

Details: "connect timed out".

Later wel goed!

Lijkt op aluminiumcorrosie - maar mijn ogen zijn niet zo scherp meer - wat ook na 1 1/2jr een normaal verschijnsel kan zijn op anders dan gladde delen. Zie het als een beschermlaagje.
Nog een keer klikken en ik zie de foto.
Had ik ook op mijn alu. mtb, op het deel waar alleen blanke lak op zat.
De inwerking van pekel was denk ik bij mij de voornaamste oorzaak. Alleen blanke lak is denk ik ook niet zo goed bestand tegen water, pekel e.d. als kleur-lak.

Heb met dat gecorrodeerde frame jaren gereden tot ik het frame begin dit jaar verkocht aan iemand die het overgespoten heeft.

Gideon
Misschien pekel? en even langs de dealer gaan :idea:
Een dergelijk iets heb ik ook al eens op mijn Koga gehad. Tevens kwam er een nippel los van het frame. Er werd mij verteld dat het frame niet goed is schoongemaakt voor het spuiten, waardoor uiteindelijk de verf los ging laten. Ik kreeg toen een nieuw frame.
Lijkt mij idd ook een kwestie van corroderen van aluminium..
Heb van FM begrepen dat dit nogal eens voorkomt, vooral omdat steeds meer fietsen van deze metaalsoort worden gemaakt.. jammer genoeg..

Schijnt te beginnen tussen de verflaag en het metaal zelf en FM vertelde re bij dat, wanneer dit eenmaal was begonnen er geen stoppen meer is. Of dat laatste waar is weet ik niet zeker maar zo is mij verteld..

Succes en ik hoop voor je dat dit onder garantie valt..


greetz - yohta
Die corrosie blijft doorgaan.
Alleen bij zuiver aluminium dekt een corrosie of oxide laag het aluminium af.
Zodra het vervuilt is (legering) blijft de boel door rotten.
Weghalen tot op het normale aluminium en met een etsprimer afdekken en daarna verf.

John.
Dit laatste hangt wel sterk van de legering af. Een 6061 legering is bijvoorbeeld veel corrosiebestendiger (i.e. 'marine grade') dan 7005 en 7075.
Van de dealer heb ik bij de aanschaf begrepen dat "levenlange" garantie op het frame zit en ik zal binnenkort even informeren wat er in het geval van corrosie wordt gedaan.
Hallo Franke,

Aan de foto herken ik een Koga!
Ik heb ook zo'n blank frame gehad en na 3 1/2 maand Azie, waarvan een halve dag regen, zat er op de onderbuis op diverse plekken corrosie tussen de blanke lak en het alu in.
Frame werd door Koga vervangen voor een nieuw, ook blank frame.
Dit heeft twee jaar geduurd voordat de eerste plekken weer zichtbaar werden. Alsnog weer terug naar de fietsenman en binnen drie dagen had ik weer een nieuw frame. Nu is het frame zwart en hoop dat de zwarte lak sterker is.

Dus, Koga kent het probleem en heeft mij daarin erg coulant geholpen.

vriendelijke groet

hans
hans stalpers schreef:Hallo Franke,

Aan de foto herken ik een Koga!
Ik heb ook zo'n blank frame gehad en na 3 1/2 maand Azie, waarvan een halve dag regen, zat er op de onderbuis op diverse plekken corrosie tussen de blanke lak en het alu in.
Frame werd door Koga vervangen voor een nieuw, ook blank frame.
Dit heeft twee jaar geduurd voordat de eerste plekken weer zichtbaar werden. Alsnog weer terug naar de fietsenman en binnen drie dagen had ik weer een nieuw frame. Nu is het frame zwart en hoop dat de zwarte lak sterker is.

Dus, Koga kent het probleem en heeft mij daarin erg coulant geholpen.

vriendelijke groet

hans
Bedankt voor je reactie, dat klinkt hoopvol. Ik overweeg in dat geval ook een zwart frame te nemen want bij de fiets van mijn vrouw, een Koga signaturen 2010 zijn de lasnaden van haar zwarte frame veel mooier weggewerkt.
Ik hoop niet dat dat alleen maar verf is.
Wim