Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29er/randonneur welke? - Forum Wereldfietser

29er/randonneur welke?

Bikers,

Ik ben me aan het oriënteren voor een 29er. Het zou een fiets moeten zijn waarmee je door de bossen kan, maar het liefst ook lange afstanden mee op de weg zou kunnen rijden. Eventueel nog met lichte bepakking.

De wensen:

Stalen frame
Stalen vork
Naafversnelling (geen Rohloff want te duur dus dan vast Alfine).
Racestuur
Bij voorkeur klassieke uitstraling

Vooralsnog kom ik dan uit bij een Singular Gryphon of een Salsa Fargo. De laatste vind ik qua looks niet echt fantastisch.

Zou een Gryphon evt. voorzien van andere banden geschikt zijn voor langere afstanden op de weg? Waar zou ik kunnen proefrijden op een Gryphon? Singlespeed.nl is volgens mij alleen een webshop die bovendien ook nog alleen frame's levert. Op enkel een frame is het lastig proefrijden.
Misschien een Surley frame, Cross Check bijv..

Groet
Eric
Johojo schreef:Bikers,

Ik ben me aan het oriënteren voor een 29er. Het zou een fiets moeten zijn waarmee je door de bossen kan, maar het liefst ook lange afstanden mee op de weg zou kunnen rijden. Eventueel nog met lichte bepakking.
hoe moet ik dat interpreteren?Op de hardere bospaadjes kom je met een Audaxfiets ook een eind

De wensen:

Stalen frame
Stalen vork
Naafversnelling (geen Rohloff want te duur dus dan vast Alfine).
Racestuur
Bij voorkeur klassieke uitstraling

Vooralsnog kom ik dan uit bij een Singular Gryphon of een Salsa Fargo. De laatste vind ik qua looks niet echt fantastisch.

Zou een Gryphon evt. voorzien van andere banden geschikt zijn voor langere afstanden op de weg? Waar zou ik kunnen proefrijden op een Gryphon? Singlespeed.nl is volgens mij alleen een webshop die bovendien ook nog alleen frame's levert. Op enkel een frame is het lastig proefrijden.
Ik zou Jelle een mailtje sturen, er kan daar meer dan jij denkt
Ik zou een derailleur nemen, geloof ik. In feite wil je een lichte randonneur waar wel brede banden op kunnen. De klassieke oplossing is dan een fiets met 650B wielen (etrto 584). Die hebben de omtrek van een racewiel met dunne banden, maar het comfort van een mtb wiel. Nadeel is wel de verkrijgbaarheid van vooral de banden. Grandbois Hetre banden voor snelheid en iets van Kirk Pacenti voor de modder? Schwalbe Marathon voor als het practisch moet blijven.
Wim
Surly en Salsa leveren ook de juiste sturen (e.g. Salsa Woodchipper) voor offroad controle en comfort.
Voor een echte bosfiets is Rohloff onontbeerlijk, voor een fiets waarmee je daar ook wel door komt lijkt me die Alfine 11 wel een aardige (mits 'ie ook laag genoeg kan qua verzet).
Ik zou denken aan een 29"er met dikke banden als demping, tenzij je veel wilt gaan stuiteren (bijv. zoals in de Ardennen of Alpen). Dan is vering niet overbodig. Een rekje 'voor' achter (Cargo is prima), en batterijverlichting (hoofdlamp vóór), en gáán.
Johojo,
Het is me niet erg duidelijk waar de fiets nu voor gaat dienen.
Uiteraard overkomt het iedereen dat hij/zij delen van de route onverhard rijdt of af en toe met of zonder bagage rijdt.
Maar wat wil je nu echt met de fiets gaan doen, bv geef aan wat de verhoudingen asfalt en gravel versus kasseien en zwaar onverhard zijn, en hoeveel bagage je daarbij bij je wilt hebben. Of geef een typisc he fietstocht aan waar je vindt dat de fiets écht goed in moet zijn waarbij je enig ongemak voor andere tochten voor lief neemt.
En wat zijn je lengte en gewicht en/of ben je van het sterke type wat ook op het middenblad tegen een onverharde helling van 15% ramt?
Leon
De vraag van Leon is de vraag waar je eigenlijk je fietskeuze mee zou moeten beginnen, en die wordt hier wekelijks aan mensen gesteld. Soms denk ik dat het handig zou zijn om een soort keuze-boom of matrix te maken op deze site om aan de hand daarvan tot een fietskeuze te komen.

Wat voor soort tocht en wil je maken:

1 - onverhard en zo ruig en zwaar mogelijk.
...
...
...
...
...
x - Strak asfalt en geen heuvels, laat staan bergen

Hoeveel bagage neem je mee:

1 - Ruime tent en alles wat ik denk nodig te hebben en daarvan nog reserve-exemplaren. Of eigenlijk het liefste een fiets-caravan
...
...
...
...
x - Bagage? Een banaantje voor onderweg en een creditkaart voor het hotel

Wat voor soort fietsen vind je mooi:

1 - Zo klassiek mogelijk, ik luister nog vinyl en mijn telefoon heeft nog een draaischijf.
...
...
...
...
...
x - Mijn fiets moet het modernste van het modernste zijn. Carbonische aerospacemultilegeringen zie ik het liefst als materiaal en remmen en versnellingen moeten ook de laatste versie zijn.

Als je die drie dimensies invult dan kun je er ook een fiets bij plaatsen...

Groet
Eric
Eric, wat let je om zoiets op de wiki te plaatsen?
JPG's zijn makkelijk in te voegen.
Robertjan schreef: Voor een echte bosfiets is Rohloff onontbeerlijk
Hoe fietste men dan in de jaren voor Rohloff? Een Rohloff is een prachtig ding met heel veel voordelen, maar het gaat te ver om nu maar alle alternatieven van de kaart te vegen.
Hij is er (vermoed ik) al aan uit dat hij een naafversnelling wil. Dan lijkt het me niet voor de hand te liggen om toch een derailleur aan te bevelen. Of je moet zijn gedachtes daar over kunnen omdraaien...
Waarschijnlijk te veel een MTB 29'er dan een randonneur, maar Ragley komt binnenkort ook met een nieuwe stalen 29'er (ontworpen voor gebruik zonder verende voorvork). Zo'n frame heeft waarschijnlijk geen rekmogelijkheden echter. Meer info hierover als Eurobike is geweest (geen idee wanneer dat is). Op shedfire.com staat mogelijk wat meer, maar zeker weten doe ik dat niet.
pascoa schreef:Waarschijnlijk te veel een MTB 29'er dan een randonneur, maar Ragley komt binnenkort ook met een nieuwe stalen 29'er (ontworpen voor gebruik zonder verende voorvork). Zo'n frame heeft waarschijnlijk geen rekmogelijkheden echter. Meer info hierover als Eurobike is geweest (geen idee wanneer dat is)

5 september laatste dag
Wellicht iets meer een randonneur dan een 29'er is de Kona Sutra. Ook als los frame verkrijgbaar.

Voor asfaltvakantie en woonwerk met snelle bandjes en spatborden. Op de wat meer offroad georiënteerde ritten kunnen er noppen onder. Tenminste, daarvoor heb ik 'm aangeschaft.
Voor wat betreft de versnelling: de fiets moet zoveel mogelijk een 'kale' uitstraling hebben zoals je dat ziet bij menig singlespeedfiets. Ik wil echter wél versnellingen dus dan wordt het Alfine. Geen Rohloff want voor de prijs van één Rohloff-naaf koop ik een hele fiets.

Ik begrijp dat het gebruik niet helemaal duidelijk is.

Als randonneur: het zou mooi zijn als ik een praktisch alternatief zou hebben voor de diepe zit van een racefiets en de rechtopzit van mijn Stevens Randonneur. Bijvoorbeeld voor langere tochten naar familie met lichte bepakking. Ik heb een prima rugzak voor dat doel dus dat is ook goed.

Als 29er: mountainbiken is leuk, maar het hoeft mij niet al te technisch en hobbelig. Gewoon lekker onverhard toeren over gravel, bospaden mag wat modderig zijn soms. Gewoon lekker touren dus.

@ Leon: 84kg en 1.90. En nee, ik ga in een soepele pedaaltred omhoog. Nou is het geen ramp als deze fiets qua verzet te kort komt op extreem steile hellingen. Zoveel zal ik die niet fietsen. Afgelopen April heb ik in Winterberg op Voornamelijk gravel/karresporen gefietst. Daar had prima met een Alfine naaf en 29" wielen kunnen fietsen.

@Marten, ik zal wellicht eens met Jelle contact opnemen en horen wat er mogelijk is. Momenteel staat de Singular qua looks en uitrustingsmogelijkheden bovenaan.
Johojo schreef:Momenteel staat de Singular qua looks en uitrustingsmogelijkheden bovenaan.
Mooie fiets. Lekker basic inderdaad. Heb je ook de mogelijkheid om V-brakes te monteren?

Zelf heb ik ooit op een Surley Karate Monkey gereden. Ook met een Alfine naaf, maar met V-brakes (vind ik meer passen dan schijfremmen). Reed erg relaxed en het frame is zeer eigenwijs met de 'bochel' in de zitbuis.

Groet
eric190173 schreef:
Johojo schreef:Momenteel staat de Singular qua looks en uitrustingsmogelijkheden bovenaan.
Mooie fiets. Lekker basic inderdaad. Heb je ook de mogelijkheid om V-brakes te monteren?
Groet
Nee, helaas niet. Kennelijk gaan er ook mechanische schijfremmen op aangezien er STI(achtige?) shifters op zitten. Hydraulisch is voor zover ik weet geen optie.
Aanvulling: ik bij deze fiets al vaker de term BB7 tegengekomen. Even opgezocht: blijken inderdaad mechanische remmen te zijn. Op Mtbr is men zo te zien erg positief over deze remmen.
Wow, mooie fiets, die Singular Gryphon. Lijkt me, net als de Surly Karate Monkey, overigens wel een hardcore modderfiets. Voor mijn gevoel zou een gewone crosser (bijvoorbeeld de Surly Cross Check) beter voldoen op het asfalt. Bovendien kun je op de Cross Check ook makkelijk een achterdrager schroeven om wat zooi mee te nemen.
Ja gaaf ding he? Meerdere typen Surly zou kunnen dienen voor wat ik zoek. Maar de Singular heeft qua looks zoveel voor t.o.v. de Surly's dat ik me eerst daar op richt. Qua 'geschiktheid' om op de weg te rijden.

Zou niet enkel het feit dat er 29" wielen op zitten een beter weggevoel geven? Ik bedoel dan dat ik het verschrikkelijk vind om op mijn MTB op de weg te rijden. Kom echt niet vooruit op dat ding. Ook de lompe zithouding, tamelijk rechtop, recht stuur draagt niet bij aan een lekker weg-gevoel. Wellicht dat een diepere zit op de Singular + racebocht i.c.m. wegbanden al een perfect weg-gevoel geeft?
De fabrikant geeft juist aan dat de zit hetzelfde is, maar dan je handen in een andere positie.
Als je dus een diepere zit wilt dan op je/een mountainbike, moet je naar een ander model kijken.

M'n gevoel op de weg is bij m'n 29" mountainbike (met stekelbanden) minder dan bij m'n 26" wegfiets (met Kojaks), maar desondanks fiets ik op allebei ongeveer even hard op de weg. Toch fiets ik op de weg liever met die 26" (ook vanwege de Rohloff, SON, en racestuur).

Als ik alles zo nog eens lees, zou je inderdaad het beste even kunnen contacten met Jelle. De wensen en het gebruiksdoel lijken ook overeen te stemmen.
En qua stuur, deel ik de voorliefde van de schrijver van de Gryphon-pagina. Alleen al daarom zou ik voor die kiezen... :D