Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Droge tik in crankstel - Forum Wereldfietser

Droge tik in crankstel

Sinds een tijdje maakt mijn crank (of iets daar in de buurt) een nogal naar tikkend/krakend geluid. Kon zelf niets geks vinden, dus fiets naar Dik in Groningen gebracht. Volgens de monteur daar zat mijn trapas los. Die hebben ze weer vastgezet (volgens de uitleg op het servicekaartje) maar het probleem blijkt niet verholpen. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.

Het zit in ieder geval niet in de pedalen. Die heb ik vervangen.

ps Ik heb met veel enthousiasme de cursus bij Marten gevolgd, maar heb het technisch inzicht van een aardappel... Misschien moet ik maar eens op herhaling.
Aaldrik Pot schreef:Sinds een tijdje maakt mijn crank (of iets daar in de buurt) een nogal naar tikkend/krakend geluid. Kon zelf niets geks vinden, dus fiets naar Dik in Groningen gebracht. Volgens de monteur daar zat mijn trapas los. Die hebben ze weer vastgezet (volgens de uitleg op het servicekaartje) maar het probleem blijkt niet verholpen. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.

Het zit in ieder geval niet in de pedalen. Die heb ik vervangen.

ps Ik heb met veel enthousiasme de cursus bij Marten gevolgd, maar heb het technisch inzicht van een aardappel... Misschien moet ik maar eens op herhaling.
bladboutjes, zadelpen, stuurpen, snelspanner, frame,......

http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Heel herkenbaar. Erg irritant zo'n tik. :evil: Vaak is het erg moeilijk te detecteren waar het precies vandaan komt. Mijn manier om daar achter te komen is meestal een stil weggetje op te zoeken, goed te luisteren, voelen en op verschillende manieren te fietsen. Zit het in het zadel dan zou het op moeten houden als je staand gaat fietsen. Zit het in een van de pedalen dan hoor je het vaak op hetzelfde punt in de pedaalomslag. Zit het in de cranck dan voel je het soms ook bij het trappen.
Check ook alle mogelijke boutjes of er niks half los getrild is. Het blijft hoe dan ook erg lastig te vinden. Succes.
Ik had laatst hetzelfde probleem en was er ook van overtuigd dat het probleem in de crank zat, want daar leek het geluid vandaan te komen.

Ik heb m'n fiets naar de fietsenmaker gedaan, die heeft de crank dan terug ingevet en goed terug vastgezet, maar dat hielp helemaal niets (zo merkte ik toen ik bij de fietsenmaker buiten reed). We zijn er dan samen achtergekomen (ik op de fiets, de fietsemaker al luisterend vanwaar het geluid kwam) dat het de zadelpen was die het geluid maakte.

Ik heb de zadelpen er dan zelf uitgehaald, proper gemaakt en goed terug ingevet en toen was het euvel opgelost.
als het geluid van de trapas komt dan is gewoon aanspannen zeker niet de oplossing (als die los zit dan is die trouwens verkeerd gemonteerd geweest); kans is dan groot dat er teveel vuil binnenin zit en alles eens uitgekuist moet worden en opnieuw insmeren, andere mogelijkheid is dat de as een kleine barst vertoond en aan vervanging toe is

overal bij een maat hetzelfde meegemaakt en tot de conclusie gekomen dat zijn bidonhouder te los zat, da's zo eentje waar je niet direct aan denkt
Dank voor de tips. Zal mijn horizon eens verbreden ;-)
ik heb ook zo een tip
fiets volledig in orde laten stelen, nieuwe onderdelen enz.
als ik gewoon ging fietsen, alles ok
ik vertrok met bagage en na een dag fietsen was het zo ver: een tik in mijn pedaal of daar ergens in de buurt. als ik op houdt met trappen stopt ook het tippen.
nu is de bagage er weer af, maar de tip blijft....
alle onderdelen in deze omgeving (crank, pedaal enz) waren gloednieuw