Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Forum Wereldfietser

x

x

x
wakkeropdefiets schreef:Ik fietsleek (fiets normaal nooit) heb een bobyak gekocht en die aangepast voor mijn hondje. Voorop en achterop 2 tassen en achterbovenop de tent en een fietscomputer
Bepakt en bezakt op de fiets met de hondenkar ben ik begonnen aan de camino santiago. Hardstikke leuk, die fietscomputer laat zien hoe snel ik rij. De hond zit lekker in zijn bakkie, veel glimlachende mensen onderweg naar Dorus.
We waren om 11.15 vertrokken en om 16.30 bij zoetermeer. ruim 5 uur gedaan over 40 kilometer in de storm. Dan heb ik maar 8 kilometer per uur gedaan.
Doordat de nieuwe tent lekte moest ik de volgende dag terug. 10.30 vertrokken en 16.00 thuis.
Ik vind dat ik wel erg weinig kilometers maak. Is dit normaal als je nooit eerder hebt gefietst of ben ik gewoon een fietswandelaar? Nu moet ik wel zeggen dat ik ook voor de hond tussendoor wel genoeg pauzes hou dat ie de pootjes een beetje kan strekken.
Heeft iemand tips hoe je het beste je conditie moet opbouwen? want de tweede dag kreeg ik behoorlijke last van mijn knieën.
Uiteindelijk viel de spierpijn na 2 dagen wel mee. Dus ik hoop het volgende ritje 50km per dag te rijden.
kampeerbagage is 17 kilo, kar 6 kilo, hond 5 kilo, fiets batavus 10kilo?
met 24 versnellingen

wakkeropdefiets hoopt op wat tips voor beginnelingen.
Leuk verhaal, er zal vast wel iemand zijn die er serieus op in gaat :wink:
Ik reken altijd met gemiddeld 13 km/h van camping tot camping. Dat is met meer trainen, minder bagage, maar wel met heuvels/bergen.

Staat je zadel niet te laag? Met de hak op het pedaal in onderste positie moet je je been kunnen strekken

Als je niet harder gaat zou ik de hond leren heuvel op mee te lopen ;)


Die BAtavus weegt trouiwens vast wel meer dan 10 kilo,

x

x
wakkeropdefiets schreef:Hoi.

Hoeveel kilometer per dag zou ik moeten kunnen halen met zo'n hondje in een kar? 60? 70?
Dat bepaal je helemaal zelf hoor. Wat ik je als tip kan geven is in je vrije tijd wat gewicht in die bob yak te steken en ermee gaan trainen, maak kilometers. Begin rustig en bouw het op.

Ik fiets met mijn bob yak zo'n 100 - 120 km/dag. Dan trek ik zo'n 20 a 25 kg (kar inbegrepen)

En wat betreft jouw versnellingsprobleem, wat dacht je van een systeem waarbij je kunt schakelen in stilstand? Er zijn heel wat naven op de markt. Een combinatie van Sram met 3 verhoudingen en een derailleur bijvoorbeeld. Dan kun je als je stil staat schakelen tussen je kleinste, middenste en grootste voorblad. Gemakkelijk om terug op te trekken in de stad.
laagvlieger schreef:
wakkeropdefiets schreef:Hoi.

Wat ik je als tip kan geven is in je vrije tijd wat gewicht in die bob yak te steken en ermee gaan trainen, maak kilometers. Begin rustig en bouw het op.
Het grappige is dat hij al onderweg is. Voorbereiden op zo'n reis is er blijkbaar niet van gekomen... . :? Nu lijkt het me wat aan de late kant. Mijn tip, doe het heel kalm aan en luister goed naar je lichaam (knieën) of stap op de trein naar huis, ga trainen, verdiep je in het reizen per fiets en probeer het volgend jaar opnieuw.
Gelukkig zijn er soms nog mensen die spontaan de wereld intrekken zonder al te veel voorbereiding.

Je zal zien dat het elke dag een beetje beter gaat en soms je rust moet pakken. Maak niet uit of je 40 of 80 kilometer per dag fietst. Geniet ervan. Van de ontmoetingen met locals en prachtige natuur. Geniet van de ervaring. Als je maar lang genoeg de tijd neemt, kom je er wel.

Rutger
Inderdaad, laat je niet leiden door de afstand, maar door de reis.......

Als je snel veel kilometers wil afleggen moet je zaken anders aanpakken (hond en kar weg, andere fiets misschien) maar of je dan nog van de reis geniet. :roll:

Veel plezier!

Eric
Prachtig, het zal vast elke dag beter gaan, maar forceer je de eerste week vooral niet. Neem extra rustdagen. Tja en dan verder. Met iets minder bagagewicht zou het vast makkelijker gegaan zijn. Pas op dat je niet met een te zwaar verzet fietst, dat is funest voor de knieen. Laat ze maar ronddraaien die benen. Let inderdaad ook goed op je houding op de fiets. Die zadelhoogte kan een rol spelen, net als de stand van het stuur. Veel mensen op dit soort fietsen zetten de verstelbare pen zowat helemaal omhoog. Dan kun je geen kracht zetten, en vang je veel wind. Zet het stuur wat lager en verder naar voren, zodat je wat meer voorover zit (elke dag een beetje meer). Banden maken veel uit. Ik weet niet wat erop zit, maar iets bredere (42 mm als het past) gewone Schwalbe Marathon banden zouden wel eens veel verbetering kunnen geven. Die Bob heeft van zichzelf heel brakke banden. Iets snels als een Schwalbe Big Apple maakt veel uit.
Geniet ervan.
Wim
wakkeropdefiets schreef:Hoi.

ik ben een loper, die nu gaat fietsen.
Dat zou op zich wel goed moeten zijn denk ik. Hangt er wel een beetje van af wat voor afstanden je loopt.

In Duitsland heb ik een paar dagen gefietst met een gast die marathons liep. En het fietsen ging hem goed af. Mijn snelheid lag misschien een fractie hoger, maar met het duurvermogen had hij totaal geen moeite.
Leo van Lierop schreef:
wakkeropdefiets schreef:Hoi.

ik ben een loper, die nu gaat fietsen.
Dat zou op zich wel goed moeten zijn denk ik. Hangt er wel een beetje van af wat voor afstanden je loopt.

In Duitsland heb ik een paar dagen gefietst met een gast die marathons liep. En het fietsen ging hem goed af. Mijn snelheid lag misschien een fractie hoger, maar met het duurvermogen had hij totaal geen moeite.
is in ieder geval beter als andersom: fietsers die gaan hardlopen hebben meer conditie dan de benen aankunnen !

x

x
Veel plezier,
Wim
Ooit sprak ik iemand die onderweg een puppy had opgepikt. Hij had een mandje aan het stuur gemaakt. De hond en het mandje werden steeds groter en uiteindelijk kwam hij met een hond van 10 kg thuis.
Een BoB voor zo'n hond lijkt me een goede oplossing, maar omdat je met 28 kg onderweg bent (eten en drinken voor jou en hond meegerekend?) moet je gewoon accepteren dat je (te) zwaar beladen bent. Je conditie zal wel steeds beter worden, maar het gewicht blijft de beperkende factor.

x

x

x

x
9 kilo afgevallen in 17 dagen! Dat is wel erg veel en ongezond. Het verbaasd me dan ook niks dat je niet voldoende kracht had om harder te fietsen en meer kilometers te maken per dag. En het verbaasd me dan ook niet dat je je reis niet heb kunnen afmaken. Fietsen kost energie. Energie haal je uit je voeding. Wanneer je te weinig eet en bijna 4 kilo per week afvalt, verlies je je kracht en raak je uitgeput.
Fietsen kost meer energie dan wandelen! Het vergt meer van je lichaam en zeker wanneer je zoveel kilo's aan bagage meesleept. Denk daar de volgende keer aan!
Wat is je leeftijd als ik vragen mag?
Ook al ben je al weer terug, toch nog wat tips van een 'medefietser met de hond' :D. Ook wij hebben wat meer voort te trekken dan anderen, de hond zelf (17kg) en voer en wat andere hondenbenodigheden, wij hebben daarvoor een tandem met een (kinder)fietskar er achter zie:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 1313790195.

(ook wij trekken veel bekijks zoals je ziet)

Wij nemen halve dagporties voer mee, en vullen dat aan met wat we lokaal vinden, om gewicht wat te beperken. De hond loopt meestal 2 keer per dag mee, steeds een km of 5 maximaal, als het heuvelop gaat mag ze ook uitstappen. Met de hond naast de fiets rijden we maximaal 16, 17km per uur, jouw hond heeft wat kortere pootjes dan die van ons, ik kan mee voorstellen dat je dan minder hard kan gaan. Dag afstanden zijn voor ons gem 70-80 km, als het erg klimmen is 50-60, tegenwind helpt zeker niet mee. Onze gemiddelde snelheid volgens t tellertje is zo tussen de 13-17km/h, in de praktijk leggen wij (met stops) 10km af in een uur, voor 80 km, ben je dus 'bruto' 8 uur onderweg.

Roef
wakkeropdefiets schreef: en nu gaan we trainen en de bagage optimaliseren.
Het gaat er niet om hoe je ergens komt, maar dat je geniet van hetgene je doet. En dat hebben wij absoluut gedaan, tot de koek op was en ik na 9 kilo te zijn afgevallen, merkte dat het te laat in het seizoen was om energie te kunnen tanken en door te gaan. inplaats daarvan ben ik omgedraaid en heb nog een paar dagen voor de wind terug gereden naar een trein. wordt vervolgd.
Met je hond op die manier op pad te zijn lijkt me geweldig!
Als het je doel is om daarvan zoveel mogelijk te genieten, zou je m.i. beter op je energiebalans moeten letten: je verbruikt erg veel energie, meer dan je denkt. En de tijd van het jaar ("te laat in het seizoen") heeft daar niets mee te maken.
Goed doordacht eten, drinken, rusten (ook voor je hond - die doet dan wel niets, maar het uitzicht vanuit die Bobyak gaat ook vervelen :D ) dan moet je op je klompen naar Santiago kunnen fietsen! :D
Ben ook benieuwd wat je uitgangsgewicht was toen je vertrok.


Gee

x

x