Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beste (of minst slechte?) poncho - Forum Wereldfietser

beste (of minst slechte?) poncho

beste medefietsers,

Ik weet dat er veel op de site veel over geschreven is maar wellicht zijn er nieuwe inzichten

Welk merk poncho vinden jullie het best.

Ik fiets niet graag in fietsregenpakken omdat ik altijd door zweet drijfnat wordt, in ademde en natuurlijk ook in niet ademende. Onder de bovenbenen mag bij mij alles nat worden.

Rob
Carradice?
Inmiddels heb ik een poncho gekocht. De lichtgewicht van vaude.

Onderwerp kan van site gehaald worden , wat mij betreft.
Rob
In plaats van het onderwerp van de site te halen zou het nuttiger zijn als je over een maand of wat je bevindingen met deze poncho hier toevoegt. Houdt'ie je droog? Raak je alsnog erg bezweet (op je rug bijv.)? Hoe voldoet het als het nogal waait?

En welke heb je nu gekocht, de Covero of de Valdipino?
Doe ik

Rob
De valdipino Ponco van Vaude gekocht, 290 gram. en koordjes voor capuchon werken heel soepel
Hema poncho was 790 gram
Agu niet gewogen maar in winkel geschat en zat er tussen in. Heeft strak elastiek om de hals.
Fast rider poncho net zo zwaar als Agu en heeft plastic doorkijkjes aan zijde maar de koortjes om capuchon vaster te zetten werken lullig.
Rob
alime schreef:De valdipino Ponco van Vaude, 290 gram. en koordjes voor capuchon werken heel soepel
Hema poncho was 790 gram
Agu niet gewogen maar in winkel geschat en zat er tussen in. Heeft strak elastiek om de hals.
Rob
Ik heb een Agu Track (oranje) en blijf lekker droog.
Heeft géén strak elastiek om de hals.
520 gram.
Ik heb het nu ongeveer een jaar.

Afbeelding
Is het geen plaatje? ;-)
Hallo,

Jaren hebben we, uiteraard met regenweer, gefietst met regenschoenen, regenbroek en ademend jack. Het resultaat was altijd na verloop van tijd dat je binnen en buiten even nat was.
Het aandoen van deze hele klimbim vergde tijd en gebalanceer om je regenbroek over je schoenen aan te doen.
Afgelopen jaar zijn we ouderwets teruggegaan naar de poncho. De Agu Track hebben we in het oranje en groen.
Voor de doorsnee buien een perfekte en snelle bescherming ook v.w.b. de kleur in het grijze regenweer. We zijn duidelijk beter zichtbaar.
Nadeel is als je tegenwind hebt, dan heb je het idee constant heuvelop te fietsen.
Voordeel is dat m'n rugzakje met fotospullen OOK droog blijft onder de poncho.
Het gewicht van de poncho is duidelijk lager dan regenschoenen, regenbroek en dikker jack, die neem ik dus niet meer mee.

hans stalpers
Mijn idee ook.

Op weg naar Alicante in Zuid Frankrijk slecht weer. Van binnenuit helemaal zeiknat.

Nu die Vaude Poncho met uiterst licht en goedkoop waterdicht agu jacky (190 gram) en regenbroek. Per saldo minder gewicht dan voorheen. Afwachten hoe het gaat. Vanaf Vrijdag naar Berlijn en nog wat.
Rob
Ik kan beamen dat regenkleding je zeer beperkt beschermt. Ik reed samen met een Belg naar praaag en hij had precies zo'n ademende "waterdicht" jasje. Toch werd hij na een paar uur door en door nat. Zijn spieren begonnen bij iedere stop te verklammen, terwijl ik juist lekker opwarmde onder de tijdelijke beschutting tegen regen en wind. Wat schoeisel betreft neem ik altijd open sandalen. Het hebben van natte voeten is niet bepaald een probleem. Wordt snel droog een stinkt dan niet. Natte schoenen gaan echter stinken en worden ook nog eens moeilijk droog in een regenperiode.
Nu wilt hij ook een poncho en sandalen :roll:
Voor korte ritjes zal passende regenkleding prima voldoen, maar als er een kans is dat het de hele dag (veel) regent, pak dan maar een poncho :!:
Geniet, maar loop geen longontsteking op ;-)
Uitstekend voorbeeld van teveel warmte binnen in de jas, en/of katoen onder een ademend jack.
Wellicht had een winddicht jack voldoende geweest, omdat het m.n. de wind is die je afkoelt tijdens een stop.
Robertjan schreef:Uitstekend voorbeeld van teveel warmte binnen in de jas, en/of katoen onder een ademend jack.
Wellicht had een winddicht jack voldoende geweest, omdat het m.n. de wind is die je afkoelt tijdens een stop.
Ik zou denken dat het anderom is. Door al dat koude water in je kleding wordt lichaamswarmte onttrokken. Beschutting of niet.
Ik zelf koelde enkel af omdat mijn spijkerjas niet echt winddicht was en het was best koud. Ik schat een graad of 12. Op dat moment gaan open sandalen zich ook wreken. Maar dat is minder erg.
Precies, teveel warmte opbouw onder de jas dus. Ik, als sterke zweter waardoor ik met nagenoeg geen enkel materiaal droog kan fietsen, kan zelfs bij 15º nog zonder transpiratie aan de binnenkant van de jas fietsen. Mits ik gebruik maak van eVent en een dun ondershirt draag met lange mouw. Met Gore-Tex hoef ik dat niet te proberen.
Als je je comfortabel kleedt vóór vertrek, heb je het na 10 minuten te warm. Kleed je je frisjes voor vertrek, dan heb je het na 10 minuten lekker: niet te warm, maar ook niet fris. Dan zal ook geen/weinig transpiratie zich opbouwen binnenin de jas.

En dat is me best wat waard. Vandaar dat ik voor het fietsen een eVent-jack heb aangeschaft, voor het skiën een stevig zwaar Gore-Tex jack ooit kocht, en achter de hand heb ik nog een Patagonia-jack met H2No zelf gekocht. De VAUDE Infinity met eVent die ik jaren geleden kreeg, zal ik m.n. voor wandelen, skiën, en alledaags gebruik gebruiken. Bij windkracht 6 bolt die veel teveel uit om lekker te kunnen fietsen, net als bij een poncho.
alime schreef:Mijn idee ook.

Op weg naar Alicante in Zuid Frankrijk slecht weer. Van binnenuit helemaal zeiknat.

Nu die Vaude Poncho met uiterst licht en goedkoop waterdicht agu jacky (190 gram) en regenbroek. Per saldo minder gewicht dan voorheen. Afwachten hoe het gaat. Vanaf Vrijdag naar Berlijn en nog wat.
Rob
Beste medefietsers.

Ik zou de lezers op de hoogte houden van mijn ervaringen met mijn nieuwe poncho op weg met omweg naar Berlijn deels via R1
---------
Voor en tijdens de aankoop. De eerste poncho was van de Hema en woog 980 gram en heb ik weer teruggebracht. De tweede was van Agu en woog 500 gram en ook teruggebracht. De derde is van Vaude, is rood, en weegt 290 gram. Die heb ik gehouden.

Ikzelf maar ook mijn korte broek en alles wat daar boven zit is tijdens regen prima droog gebleven. Van binnen uit ook niet nat door zweet. Ook de kapuchon werkt goed en kan zo ingesteld worden dat het zicht goed is. De poncho gebruik ik ook om in de regen lopend een dorpje te zien of naar een winkel te komen. De boodschappen tas en verder alles wat niet nat mag worden kan er onder. Natuurlijk sokken en schoenen wel nat. Ik heb eigenlijk geen last van de poncho als windvanger gehad. Nou fiets ik in regen ook niet snel en zeker niet als je in de bossen op vaak onverharde paden zit zoals op de R1 in de Harz. Noot: Fiets ik eenmaal in de regen dan zoek ik zo snel mogelijk onderdak. Dus ik heb nooit langer dan een uurtje op twee in regen gefietst. Ik heb nog wel een heel licht maar windicht jackie tegen de kou wanneer je van koude hoogte een afdaling inzet, zoals deze zomer in de Pyreneeën. Alles bijelkaar nu lichter (en goekoper) ook dan met duurdere ademende (waar ik toch zeiknat in werd) en zwaardere regenjas
Rob
Nadeel van een regenjasje tov poncho is ook: aflopend water en je fietsbroek is binnen de kortste keren zeer nat. En moest je ze al dragen, handschoenen idem.
Oja, natuurlijk bleven mijn handen ook lekker droog en warm.
Rob
Ik wilde ook eerst een regenbroek en regenjas kopen, hoewel dat nogal een gedoe is natuurlijk met schoenen aan. Een regenjas alleen laat al het water op je broek lopen dus dat is ook geen goed idé.

Toch maar een poncho genomen dus. Wel een van het leger, omdat deze:
1 ) rektangulair is, dus ook als dakje of grondzeil te gebruiken is.
2) 6 van die ogen heeft, waarmee je het vast kunt binden.
3) Groen is, zodat je het s nachts over je fiets kunt leggen en de fiets minder zichtbaar wordt.

Niet alle legerponchos hebben die 'ogen', wat toch best wel handig is, ook als je tent eens lek mocht raken.

Na het internet afzoeken vond ik uiteindelijk deze:
http://www.trancheemilitaire.com/parka- ... gnole.html

Het is ripstop en voel echt sterk aan. Misschien een aanrader.
Het lijkt mij een goed ding.
Maar wat is het gewicht?
Rob
Het gewicht weet ik zo niet, ik zal het morgen even op de keukenweegschaal leggen,
en het dan hier melden,
Het is inderdaad een goed ding, jammer dat het niet altijd regent :D
Vroeger hadden fiets-poncho's altijd banden aan het achterpand, zodat je het achterpand om je middel vast kon binden. Mijn laatste twee poncho's hadden dat niet. Dat heeft mij verschillende keren in een gevaarlijke situatie gebracht, doordat het achterpand plotseling over mijn hoofd in mijn gezicht waaide, zodat ik niets meer zag.
Hebben de Vaude-poncho's een voorziening om het achterpand vast te binden om je middel? Zo nee, zijn er andere poncho's die dat wel hebben?

Gerd