Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e keer fietsvakantie - uitrusting ? - Forum Wereldfietser

1e keer fietsvakantie - uitrusting ?

Hallom,,

we zijn van plan om eind sept- begin okt voor de eerste maal op fietsvakantie te gaan: Maleisië. Het idee is om onze mtb's daarvoor te gaan gebruiken.
Daarvoor moeten we nu nog (bagage)dragers, tassen ed. aanschaffen.
Zijn er tips voor dragers(ook icm geveerde voor- en achtervork) Ik heb namelijk wel dragers gezien die je aan de zadelpen kunt klikken, echter is dit max. gewicht van 10 Kg voldoende? Ook tips voor tassen, weet nog niet of we deze manier van reizen vaker zullen kiezen dus wil er nu nog niet al te veel geld aan uitgeven. Heeft iemand ook tips / een lijst van spullen waar we verder nog aan moeten denken?

Dank,
Michiel
Ik wil niet echt vervelend doen, maar een beetje inlezen op dit forum doet wonderen.

Peter
Niet echt vervelend, maar....
Heb nochtans niets kunnen vinden op zoekopdracht "bagagedrager + achtervering -> vandaar dus.
Chieleke schreef:Niet echt vervelend, maar....
Heb nochtans niets kunnen vinden op zoekopdracht "bagagedrager + achtervering -> vandaar dus.

klikerdeklik :wink:
idem voor de andere vragen. Onlangs was er een draadje van Wim over complete lowbudget uitrustingen.
Old Man Mountain maakt prima dragers voor geveerde fietsen. In Nederland geimporteerd door http://www.m-gineering.nl. Zelf ben ik niet dol op volgeveerde fietsen voor vakantiegebruik. Neem in elk geval zo min mogelijk mee. Er is hier de laatste tijd een discussie aan de gang over lichtgewicht uitrusting, en ik heb zelf een budget variant ervan gepost: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=13038 Gewoon even kijken. Zie ook: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Ik zou inderdaad als je net begint niet teveel uitgeven en kopen. Gaandeweg merk je wat je nodig hebt. Wij zijn ook begonnen met een heel basic uitrusting en hebben deze langzaam uitgebreid met betere spullen toen duidelijk werd wat we nodig hadden. Je kan volgens mij ook spullen huren (tassen en dragers). Maar ik weet niet precies waar.
Het enige waar je wel gelijk goed geld aan kan besteden, zijn je tassen. De ortlieb classic met rolsluiting is wat mij betreft de beste!
Chieleke schreef:Niet echt vervelend, maar....
Heb nochtans niets kunnen vinden op zoekopdracht "bagagedrager + achtervering -> vandaar dus.
Resultaten van zoeken op "bagagedrager" en "achtervering".
In het oudste topic maakt Wim al melding van Old Man Mountain.

Verder is de link die Wim geeft (PDF van 2,7 MB) zéér nuttig als je voorbij de fietsinfo scrollt.
Overigens schrijft hij in de fietsinfo ook over de Old Man Mountain dragers voor full-suspension mountainbikes, en ook schreef hij daarin dat deze in Nederland door M-Gineering geïmporteerd worden.
Voor een tent in de tropen zou ik een tent met een binnentent van gaas overwegen, zoals ook veel amerikaanse tenten hebben. Wel is dat tamelijk frisjes in nw Europa. Als voorbeeld kun je denken aan de gewone MSR Hubba Hubba (dus niet de duurdere HP uitvoering met gesloten binnentent): http://www.futurumshop.nl/product/6074- ... ubba.phtml Kijk ook eens naar andere amerikaanse tenten (de oostkust is daar ook heel vochtig warm), al zullen die lang niet allemaal hier te krijgen zijn (Big Agnes, Tarptent).
Verder kun je heel klassiek denken aan een katoenen tent. Dat ventileert veel beter, en is beter bestand tegen UV licht. Tatteljee maakt de Erdman Schmidt tenten weer, en veel eenvoudiger is er de Esvo Eskimo (waarom die zo heet?) http://www.esvocampingshop.com/nl/esvo- ... mo-nl.html
Wim
Michiel heeft nog niet gezegd of hij gaat kamperen. Als Maleisië is zoals Thailand dan zou ik misschien niet kamperen en zeker niet zelf gaan koken. Dat scheelt enorm in de bagage die je meeneemt. Je hebt dan misschien wel genoeg aan iets dat aan het zadel of liever de zadelpen hangt. Samen met een stuurtas, evt. frametas en een camelbak bv. kom je een heel eind. Als je wel kampeert kun je een BoB overwegen.
Hallo,

Dank voor alle reacties..een actief forum!
We zijn inderdaad niet van plan om te gaan kamperen, die old man mountain gaat me ook wat te ver voor een probeersel wat het voor ons toch is.

groet,
Michiel
Heb je inderdaad achtervering? Dan kun je bij zo weinig bagage ook denken aan een Carradice Camper Longflap zadeltas van 25 liter (met dragertje): http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... duct_id=35
Wim
Alles wat je dan bij hoeft te hebben zijn gereedschap, kleding, wat reispapieren, en het belangrijkste voor een wereldreiziger: toiletpapier.
Yep...een rocky mountain mtb FS.
wellicht een bruikbaar alternatief wat je hier noemt.. Zal toch nog wel aanzienlijk selectiever moeten inpakken dan met mijn 70 L backpack waarmee we eerder hebben rondgetrokken :?
In de tropen volstaat 1 fietstas achter, 20/25 liter. Dat is errug relaxed tijdens de vliegreis, hoef je alleen je fiets in te checken en heb je de tas als handbagage.
In je gereedschap kunnen "wapens" zitten als bijv. een pedaalsleutel. Die zou ik dan in een zadeltas o.i.d. aan de fiets laten zitten.
Voor de verdeling v/h (kleine) gewicht tijdens het fietsen, zou ik toch liever een zadeltas hebben dan 1 zijtas.
Ja inderdaad, als je nog fietstassen moet kopen dan is een zadeltas een veel mooiere oplossing dan 1 gewone fietstas.
jimvdberg schreef:In de tropen volstaat 1 fietstas achter, 20/25 liter. Dat is errug relaxed tijdens de vliegreis, hoef je alleen je fiets in te checken en heb je de tas als handbagage.
Ik heb aan slechts een fietstas in de tropen niet genoeg, maar ik ben dan ook geen grammenjager. Zelf in sommige delen van de tropen en zeker in de bergen kan het 's avonds flink afkoelen en dan is wat warms toch wel prettig. Verder voel ik er niets voor om elke dag kleding te wassen. Behalve mijn achtertassen heb ik ook mijn stuurtas. Daarin zit alles wat belangrijk is. Klik ik even los en hang ik aan mijn schouder tijdens een sanitaire stop. Als ik een tempel of een waterval wil bekijken, ga ik eerst bij een tentje wat drinken of ook wat eten. Vervolgens vraag ik de mensen van het tentje of ze op mijn fiets willen passen, maar zaken als paspoort etc heb ik toch liever bij me.
Voor steeds meer intercontinentale vluchten moet je toch extra voor je fiets betalen, ook als je totaal nog geen 20 kilo incheckt. Er zijn airlines waar 30 kilo kunt inchecken, zoals Emirates. Bij andere luchtvaartmaatschappijen kun je gratis extra kilo's krijgen voor je fiets, als je de tickets boekt bij een reisbureau dat hierover afspraken heeft gemaakt met de airline.
70 liter backpack, mijn hemel. Dat heb je met moderne spullen nog niet nodig in noord Noorwegen. Op onze recente buitenlandtrektocht hadden de meeste deelnemers alleen achtertasen plus een stuurtasje. Dat is 40 liter plus 5, en de tent dan meestal nog apart daarbuiten. Maar dat was kamperen in Noorwegen, met kans op temperaturen aardig onder nul. Zonder tent, zonder slaapzak, zonder kookspullen en zonder heel warme kleding kan het toch makkelijk in een zadeltas van 25 liter, plus een stuurtas voor de waardevolle spullen? Ik zou het wel weten.
Wim
Chieleke schreef:Hallom,,

we zijn van plan om eind sept- begin okt voor de eerste maal op fietsvakantie te gaan: Maleisië. Het idee is om onze mtb's daarvoor te gaan gebruiken.
Daarvoor moeten we nu nog (bagage)dragers, tassen ed. aanschaffen.
Zijn er tips voor dragers(ook icm geveerde voor- en achtervork) Ik heb namelijk wel dragers gezien die je aan de zadelpen kunt klikken, echter is dit max. gewicht van 10 Kg voldoende? Ook tips voor tassen, weet nog niet of we deze manier van reizen vaker zullen kiezen dus wil er nu nog niet al te veel geld aan uitgeven. Heeft iemand ook tips / een lijst van spullen waar we verder nog aan moeten denken?

Dank,
Michiel
Het ideale bagagegewicht kan als volgt over de fiets verdeeld worden: eenderde deel vóór en tweederde deel achter.