Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein Kroatie - Forum Wereldfietser

Fiets in trein Kroatie

Beste fietsers,

Heeft er iemand ervaring met de trein en fiets in Kroatie? Ik wil namelijk de tein van Zagreb naar Zadar nemen met de fiets en kan er weinig informatie over vinden.

Vriendelijk bedankt.

Paul
Kroatisch is inderdaad niet makkelijk maar met google is er wel uit te komen. Naar Zadar rijden geen treinen met ruimte voor fietsen wel naar Split. Houdt wel rekening met een lange reistijd. Makkelijker en sneller is denk ik gewoon een dag voor vertrek een buskaartje kopen en aangeven dat je fiets me moet, vriendelijk blijven en blijven lachen dan zou het volgens mij moeten lukken. En anders pak je toch gewoon de fiets in 3 dagen moet het wel te doen zijn, je zult wel een paar behoorlijke pukkels over moeten.
Geen ervaring in Kroatië, maar wel in Servië. Daar was ook geen aparte ruimte voor fietsen, maar de fiets kon mee aan het begin of eind van een treinstel, zie http://moh.freehostia.com/index.html?20 ... tos/photo7 In Hongarije ging het ook zo, dus waarom niet in Kroatië?
Vaak moet je ook nog de conducteur omkopen om de fiets mee te mogen nemen ;-)
Als je met een of twee fietsen bent zou ik de bus proberen. Onderin is meestal ruimte genoeg.
Op doorgaande lijnen is een fiets mee in Kroatië niet (fatsoenlijk) mogelijk. Omdat we in Roemenië ook een 'nee' kregen wat gewoon een 'geef me geld, dan kan alles' betekende, dachten we er ook wel mee weg te kunnen komen in Kroatië. Maar daar werd de conducteur toch wel oprecht chagrijnig en kregen we keurig een boete, met bonnetje en al. Ik weet niet meer welk bedrag dat was, maar best veel t.o.v. het kaartje.
Of goedkoop met een binnenlandse vlucht naar zadar met de fiets 8) Kijk dan even op croatie airlines.Er vliegt er een tussen zagreb en zadar.50 min vliegen.wie weet.
Of je fietst nog een stukje. Als er fietsen meemogen in de trein naar Split, dan kun je ook op een tussenstation uitstappen.
Gracac ligt op 60 km.
Bedankt voor jullie reacties. Momenteel ben ik in Budapest en ik ga toch proberen om binnen een week in Zadar te zijn met de fiets. FF een weekje ploegen.

Paul
Ik wil volgende maand ook wel even langs het station van Zadar fietsen om te kijken hoe of wat, maar tegen die tijd ben jij er al geweest :wink:
Als je nog tips hebt voor mooie routes, campings ed langs de Dalmatische kust hou ik me aanbevolen. 8)
Tovenaar, de kust is simpel de Jadranska volgen tot begin of eind, in het land wat er achter ligt is waar er nog wat te zien valt, dat veel mensen dat niet doen kan ik me wel voorstellen, je zult bijna altijd een berg over moeten. Campings genoeg langs de kust, neem dan de kleine en niet die fabrieken al zijn die soms wel handig om een keer de was te doen. In het binnenland jammer genoeg maar een paar, boven Sibenik bij de Krka een paar nog verder naar boven iets onder Duga Resa Kamp Slapic, bij Plitvice nog 2 en maar dan zit je bijna in Hongarije in het Nationaal Park Lonsjko Polje is er ook nog 1 al staat die niet in de boekjes. Wat ook leuk is om te doen is vanuit Rijeka te gaan eilandhoppen naar het zuiden, het is wel wat uitzoekwerk maar zeker de moeite waard om (wel buiten het hoogseizoen) te doen. Fiets kan bijna altijd mee al moet je daar meestal wel voor betalen. Van Rab naar Pag (Schiereiland) zul je over het vasteland moeten tenzij je een bootje kan regelen van Rab stad. Wel een hele mooie klim overigens. (zelfs nieuw asfalt). Ga je liggend of gebukt?
Globaal plan is om vanuit Klagenfurt (per trein te bereiken) via Ljubljana, Risnjak NP, Plitvicka Jezera NP , Starigrad (Paklenica NP), Zadar, Sibenik, Split, misschien Hvar, Makarska (beklimming Sv. Jure), Ston, Dubrovnik, Kotor, Nksic (Ostrog monastery), Zabljak (Durmitor NP), Foca en eindigen in Sarajevo. Twijfel nog of ik de ligfiets pak of toch maar de bukker (handiger in steden). Ik heb jouw route al op Everytrail bekeken, kan ik goed gebruiken :)
Ljubljana is ook met de trein te bereiken, via Munchen, Salzburg en Villach. Bij Risjnak is een soort van hotel, als het daar vol is is er in het dorp ook nog wel slaapruimte te regelen, zorg wel dat je een beetje Kroatisch spreekt, de meeste mensen die hier komen komen uit het land zelf. Hvar is prachtig vooral de weg van Stari Grad naar Sucuraj (Pont naar het vaste land) Je moet dan wel weer helemaal terug naar Makarska. De dag voordat ik de berg op wilde kwam ik door een kuil zeer snel tot stilstand met als gevolg pijn en een verbogen voorvork die hier in Nederland pas na een maand kon worden vervangen. (Misschien iets voor volgend jaar (de berg dan) Als je toch in Montenegro bent neem dan ook even de uitstap naar Sköder (het meer) en vandaar naar Cetinje (voormalige hoofdstad) omhoog. Je kan daar nog verder omhoog naar het Mausoleum in NP Lovcen of anders terug naar Kotor met een fantastische afdaling en uitzicht op de Baai. Nadeel is wel dat je ook weer omhoog moet wil je naar Niksic en Durmitor. Geen ervaring met ligfietsen behalve 200 meter proefrijden op een van de eerste challenges, kan je wel vertellen dat voorzover je van verkeer kan spreken het niets is in vergelijking tot Nederland, met uitzondering dan van de grote steden Split, Zadar, Dubrovnik, langs de kust in Montenegro (al schijnt de weg daar opgeknapt te zijn) en Sarajevo, waar je ook rekening mee wilt houden is de staat van de weg in ieder dorp of stad want dat laat nog al eens te wensen over. In Montenegro kan het trouwens zo maar zijn dat er een stuk weg weg is (in 2004 iig) vooral in de bergen. Zorg ook voor goede verlichting want zeker in Bosnië zijn niet alle tunnels verlicht en dan is donker opeens echt donker. Misschien toch maar bukken.

Van de route op everytrail kan ik nog vertellen dat ik hem hier en daar wel wat heb opgeschoond en staar je niet blind op de gemiddelde snelheid (die lag in werkelijkheid een stuk hoger) dat is iets wat de meeste GPS-programma's nog niet goed weten om te zetten.
Ok, bedankt voor de tips. Trein naar Ljubjana is geen optie want er waren geen fietsplaatsen meer. Ook om met de fiets in Klagenfurt te geraken is het vrijwel onmogelijk dit online te boeken, dat kan alleen via een reisbureau of NS internationaal ticket loket, en die zijn veel duurder dan de online tickets via Dbahn :|
Jammer voor je. Ik heb zelf goede ervaringen met de treinreiswinkel. Zodra je de grens in duitsland overgaat wordt het inderdaad lastig online een kaartje te boeken. Ik had verwacht dat je zeker tot Villach wel online (al is het dan in 2 stappen (bahn.de en oebb.at) een kaartje zou kunnen regelen. Vanaf Villach gaat namelijk pas de trein richting Ljubljana en verder. Had je vanuit Villach over Italië (Tarvisio) (niet zo steil als de Würzenpas (vanuit Villach)) ook in 2 dagen in Ljubljana kunnen zijn.
Het scheelt trouwens behoorlijk in de prijs als je vroeg boekt.

Hoe dan ook veel plezier.
Het is uiteindelijk toch nog gelukt, bij het loket alleen CNL Utrecht-München plus de fiets- en zitplaatsreserveringen tot Klagenfurt en daarna online een treinkaartje München-Klagenfurt (scheelde 100 euro). De reden voor Klagenfurt is dat ik dat deel van Slovenië nog niet ken, m.n. de omgeving van Logarska dolina (misschien de panoramaweg via Podolševa naar Solcava, als die niet al te onverhard is).
Het begint meer op een Balkan onderwerp te lijken dan alleen van hoe kom ik in Zadar vanuit Zagreb maar ach. Ken dit deel van Slovenië ook niet, ziet er nogal onbewoond uit en als ik naar de slingers op de kaart kijk gaat het flink omhoog of naar beneden. In Google Earth is op sommige foto's te zien dat de weg geasfalteerd is, of dat daar overal het geval is is natuurlijk maar de vraag er zijn in Slovenië nog genoeg gele wegen op de kaart die voorzien zijn van macadam (met dank aan John mcAdam) over het algemeen best goed te berijden. Wat me dit jaar wel opviel is dat doordat iedereen er tegenwoordig een auto heeft de toestand van de wegen toch wel achteruit is gegaan of dat komt door de strenge winter of gewoon door gebrek aan geld weet ik niet, ik kan natuurlijk ook gewoon pech hebben gehad.
Ja begint op een Balkanonderwerp te lijken. Tovenaar wanneer vertrek je?

Rutger
Rutger schreef:Ja begint op een Balkanonderwerp te lijken. Tovenaar wanneer vertrek je?
Rutger
5 september vanuit Klagenfurt, de 25e weer terug vliegen vanaf Sarajevo. Is Zadar nog de moeite waard voor een stop?
De tovenaar schreef:
Rutger schreef:Ja begint op een Balkanonderwerp te lijken. Tovenaar wanneer vertrek je?
Rutger
5 september vanuit Klagenfurt, de 25e weer terug vliegen vanaf Sarajevo. Is Zadar nog de moeite waard voor een stop?
Hoi,

Laatste bericht is dat ik mogelijk op 28 augustus naar Ljubljana vlieg. Ik vlieg vanaf daar dan op 29 september weer terug. Tovenaar, ik heb nog wel een adresje voor je in Sarajevo.

Rutger