Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar worden fietsframes gemaakt? - Forum Wereldfietser

Waar worden fietsframes gemaakt?

Pas geleden was ik bij Snel en die vertelde trots dat hun frames nog in Belgie gemaakt worden. Op zich vind ik dat wel leuk, dat ze de produktie nog dicht bij huis houden, zeker aangezien ze zeker niet duur zijn met hun frames.

Nu vraag ik me af waar de frames van fietsen tegenwoordig gemaakt worden? Van andere framemakers weet ik dit niet zeker hoewel ik dacht dat Avaghon ze ergens in Tjechie liet bouwen. Ik vermoed dat een aantal de produktie naar China hebben verplaatst om de kosten te drukken (zoals Thorn in Engeland), maar kan dat niet ergens vinden in de rijzen. Of zou de afwerking dan van een veel betere kwaliteit zijn?

Heeft iemand hier enig idee waar de frames van bijv. Santos, Koga, Multicycle of de Duitse merken (VSF) gefrabiceerd worden?
Vittorio-, Sputnik-, en M-Gineering-frames worden in Nederland gemaakt, al schijnt Vittorio niet zelf meer te bouwen.
De genoemde merken denk ik in China, maar dat weet Marten vast beter.
En de vervolg vraag is dan of je net zoals je bij racefietsen degelijke no name carbon frames kan kopen, je degelijke no name wereldfiets frames kan kopen...
Robertjan schreef:Vittorio-, Sputnik-, en M-Gineering-frames worden in Nederland gemaakt, al schijnt Vittorio niet zelf meer te bouwen.
Nee hoor, Vittorio bouwt nog steeds zelf.
Zelfs de titaniumframes van een oernederlands familiebedrijfje als Van Nicholas worden in China gebouwd. Op zich zegt de plaats/land van fabricatie niet zoveel. Belangrijker is wie het framedesign doet, wat de fabricagenormen zijn, en hoe (streng) de kwaliteitscontrole op de productie gebeurt.

Wat Koga betreft, ik dacht altijd dat die kaders door Miyata in Japan werden gebouwd, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die onder licentie van Miyata bv. in Taiwan of China worden gebouwd.
laten we de fabrikanten maar eens vragen waar ze de frame's laten maken,en vermelden op de folders,we weten toch ook waar de div fietsbanden vandaankomen :idea: /gemaakt worden...
jansenius schreef:Zelfs de titaniumframes van een oernederlands familiebedrijfje als Van Nicholas worden in China gebouwd. Op zich zegt de plaats/land van fabricatie niet zoveel. Belangrijker is wie het framedesign doet, wat de fabricagenormen zijn, en hoe (streng) de kwaliteitscontrole op de productie gebeurt.
Je vergeet de belangrijkste: hoe goed het frame in elkaar gezet en gelast wordt. Je kunt bij lassen niet alles in normen ondervangen of naderhand controleren. De basis van kwaliteit is de kunde en het fatsoen van de fitter en lasser om de zaak netjes in elkaar te zetten en te lassen volgens de bijbehorende regels van het ambacht.

Voorbeeld: van een lasser die denkt dat hij de zaak even af kan maken met het stukje lasdraad in zijn zak, wat net niet het goede materiaal is, kan later iemand ongelooflijk veel last krijgen, maar zal door de controle nooit gezien worden.

Het zou best kunnen dat Chinese lassers in grote fabrieken een ander type motivatie hebben om er niet met de pet naar te gooien dan Europese lassers, maar voor het resultaat is dat natuurlijk irrelevant.

Leon
jansenius schreef:Wat Koga betreft, ik dacht altijd dat die kaders door Miyata in Japan werden gebouwd, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die onder licentie van Miyata bv. in Taiwan of China worden gebouwd.
Allang niet meer. Vanaf deze zomer gaat (eindelijk?) officieel dat "Miyata" van de merknaam af. Misschien dat er nog een enkel stalen frame voor een top-Koga van Miyata komt (wie anders levert die FM-1 buizen?), maar de rest is allemaal afkomstig van diverse zusterbedrijven binnen de Accell-groep.

.tsooJ
Ik heb eens gelezen dat veel frames van kleine bouwers worden gemaakt door de firma Fort in Tsjechië.

Dit gold tot voor kort voor de staalframes van Velotraum: http://velotraum.de/news/besuch-beim-ve ... tschechien
Ze zijn zoals daar ook wordt geschreven onlangs overgestapt naar Caribou in Taiwan. De alu frames werden daar al gemaakt.

"Unser langjähriger Partner FORT Frames konnte die Velotraum-Entwicklung zum Premiumanbieter leider (das meinen wir wirklich ernst) nicht mitgehen. Weder eine Weiterentwicklung, noch ein durchgängig hoher Qualitätsstandard war mit FORT, auch nach mehrmaligen Versuchen, zu realisieren (im vorletzten Absatz dieses Berichts hatten wir das schon recht deutlich anklingen lassen). Zum Glück haben wir mit Caribou einen Rahmenbauer, der sowohl Aluminium- als auch Stahlrahmen auf hohem Niveau fertigen kann. Top-Stahlrahmenbau ist inzwischen eine absolute Rarität, nicht nur in Fernost."
Dat zal dus ook wel gelden voor Santos.
Wim
Er hangt een beetje een waas van geheimzinnigheid bij de meeste fietsmerken, rond de plaats waar hun frames worden gemaakt.
Vreemd.
Ik zou er mij niet al te druk in maken. Als de fabrikant een 'lifetime' garantie geeft op zijn frame tegen fabrikagefouten, zou het mij eerlijk gezegd niet uitmaken of mijn frame in UK of in Taiwan werd gebouwd.
Wim schreef:Dat zal dus ook wel gelden voor Santos.
Wim
Robert vertelde ons vorig jaar dat hij zijn frames in China laat lassen, o.a. vanwege de kwaliteit. Zijn verhaal was toen dat daar de echt goede lassers (relatief?) dik betaalde banen hebben en de luxe auto's rijden.
pascoa schreef:Pas geleden was ik bij Snel en die vertelde trots dat hun frames nog in Belgie gemaakt worden. Op zich vind ik dat wel leuk, dat ze de produktie nog dicht bij huis houden, zeker aangezien ze zeker niet duur zijn met hun frames.

Nu vraag ik me af waar de frames van fietsen tegenwoordig gemaakt worden?
Mischien bij
De Jonckheere
Konijnenboslaan 12
8470 GISTEL
059 27 64 48
De kaders van http://www.pro-winner.net/Fabriek.html wel dus.....
jansenius schreef:Er hangt een beetje een waas van geheimzinnigheid bij de meeste fietsmerken, rond de plaats waar hun frames worden gemaakt.
Vreemd.
Niet zo vreemd. Weet jij waar je meubels worden gemaakt, het paneel van de platte TV, de diverse onderdelen van je PC, het weefsel van je kleding, het leer van je schoenen, het meel van je brood, het lapje vlees op je bord, het water uit je kraan of waar je garnaaltjes precies werden gepeld? Ik denk dat er maar weinig artikelen zijn waar wél echt duidelijk van is waar het vandaan komt.
Leon
hendrikjan schreef:En de vervolg vraag is dan of je net zoals je bij racefietsen degelijke no name carbon frames kan kopen, je degelijke no name wereldfiets frames kan kopen...
In principe kun je die al wel krijgen hoor:

http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOIN/on-one-inbred-frame
gebruikerservaring: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 80290&v=1Z

Of deze:

http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25006
gebruikerservaring: http://rad-forum.de/showflat/Number/503936/page/35

Niet no-name, wel een stuk goedkoper en blijkbaar nog redelijk degelijk.
Hans van Lent schreef:
Robertjan schreef:Vittorio-, Sputnik-, en M-Gineering-frames worden in Nederland gemaakt, al schijnt Vittorio niet zelf meer te bouwen.
Nee hoor, Vittorio bouwt nog steeds zelf.
Dat klopt. Deze foto's heb ik anderhalf jaar terug bij Vittorio in Heerhugowaard gemaakt. Zelfs het lakwerk deden ze nog zelf.

Afbeelding

Afbeelding
Dat klopt, ik heb vorig jaar nog een fietsie gekocht. Maar...

Ik heb gehoord via-via, dat ze het sinds vorige zomer zo'n beetje, uitbesteden aan iemand anders in Nederland.
Niets van te vinden, al zou ik me best kunnen voorstellen dat ze het bij grote drukte soms voor een deel uitbesteden. Wel hebben ze nu weer een goedkope aluminium confectiefiets in het programma. Misschien gaat het gerucht daarover. Maar who cares?
Wim
Bij wie? :roll: