Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje of Portugal eind sept? - Forum Wereldfietser

Spanje of Portugal eind sept?

Hoi,
Heb laatste twee weken van september vrij. Zuid-Europa lijkt mij een goede optie om even op de fiets te springen.
Iemand tips? Waarom Andalusie or waarom Portugal (zuid-midden)? Klimmen schuw ik niet. Maakt het nog uit qua dichtbezaaidheid van campings?

Alvast bedankt.
Anneke
Anneke schreef:Hoi,
Heb laatste twee weken van september vrij. Zuid-Europa lijkt mij een goede optie om even op de fiets te springen.
Iemand tips? Waarom Andalusie or waarom Portugal (zuid-midden)? Klimmen schuw ik niet. Maakt het nog uit qua dichtbezaaidheid van campings?

Alvast bedankt.
Anneke
Hoi Anneke,

In Portugal heb je bijna alleen maar campings langs de kust. In Spanje heb je wat meer campings in het binnenland. Het Spaans Verkeersbureau in Den Haag heeft een CD met campings. Je kunt natuurlijk ook een combinatie maken van beide landen.

Een tip: de route van Blanche in het oosten van Andalusie met twee van de leukste campings in Spanje bij Cazorla en Las Negras. Met de Sierra Nevada, de Alpujarras, de Cabo de Gata, de Sierra de los Filabres, de Sierra de Carzola de Sierra de Segura en de woestijn van Tabernas. Aanvliegen op Almeria, Granada of Murcia.

Saludos cordiales!
Wel leuk om zowel Portugal en Spanje te doen. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als kustliefhebber. Maar aanvliegen op Faro (enkeltje met Transavia) en dan richting Spanje via de fietsroute (slechts 80 km tot de grens) en dan ergens naar Malaga of zo.
Beslissing genomen: het wordt Andalusië. Begin -en eindpunt zeer waarschijnlijk Malaga. Vluchten naar Almeria gaan nauwelijks meer tegen die tijd of zijn zo duur vergeleken met Malaga.

Nu nog een mooie route puzzelen :D maar dat zal niet erg moeilijk zijn met de tips die ik al heb van Bert en Ronald (dank!).

Iemand ervaring met hoe koud het in de bergen is eind sept? Is de Pico Veleta nog open?

Anneke
Anneke schreef:Beslissing genomen: het wordt Andalusië. Begin -en eindpunt zeer waarschijnlijk Malaga. Vluchten naar Almeria gaan nauwelijks meer tegen die tijd of zijn zo duur vergeleken met Malaga.

Nu nog een mooie route puzzelen :D maar dat zal niet erg moeilijk zijn met de tips die ik al heb van Bert en Ronald (dank!).

Iemand ervaring met hoe koud het in de bergen is eind sept? Is de Pico Veleta nog open?

Anneke

Hoi Anneke,

Gefeliciteerd met je beslissing, tis een goeie! Voor inspiratie een video van onze tocht. Bij de beschrijving Vimeo zelf, vind je de exacte route. Een aanrader. We hebben hulp gehad van Raoul en Bert bij de samenstelling. Wij waren in mei daar en op hoogte hadden we s'avonds thermo ondergoed aan. Als je nog info wilt over de slaapplaatsen hoor ik het wel. Is vliegen vanuit Dusseldorf een optie voor je? Dan kan je Air Berlin op Almeria kiezen. Marianne is ooit in Oktober in Spanje geweest, vraag haar eens naar de temperaturen.

Bron
Ha Blanche. Ik was al aan het wachten op een reactie van je :wink:
Uiteraard had ik je route (en je video) al bekeken. Mooi!
Vanaf Dusseldorf naar Almeria is niet echt een optie vanwege de ongunstige dagen wanneer die vluchten gaan....
Hoi Anneke,

Eind september valt het met de kou in de bergen nog wel mee. 's Morgens beginnen de dagen wel laat en het duurt lang voordat de zon boven de bergen uitsteekt. Dus blijft het tot die tijd ook wat kouder.
De Pico Veleta is doorgaans tot half oktober open. Ik had net de pech dat er half oktober veel sneeuw was gevallen en niet verder kon dan de voormalige Parador op 2500 meter hoogte. Mijn tweede poging was in het einde van juni. In de stad Granada was het 35 graden. Ik zweette 's morgens mijn tent uit, maar op 2800 meter hoogte stond ik voor een muur van sneeuw.

Je kunt met de trein naar Granada en verder via naar Almeria. Je moet wel overstappen en een mogelijk een stukje fietsen tussen twee stations. Je neemt in Malaga de Medio Distancia naar Sevilla en stapt na nog geen uur uit in Bobadilla. Op dit station stopt drie keer per dag een trein naar Granada. Meer keuze heb je als je van Babodilla naar Antequera fietst (c.a. 15 km). Vanaf Antequera gaan ook treinen die na een stop in Granada doorrijden naar Almeria. Er gaan ook rechtstreekse bussen van Malaga naar Granada.
Half september is de Pico Veleta ook met een flinke verkoudheid vanuit Capileira nog goed te doen.

In de buurt van Malaga wonen i.h.a. niet de beste automobilisten van Spanje, en ik zou dan ook óf met OV ergens anders starten, óf een leuke route verzinnen er omheen (bijv. Cártama - Almogía - Casabermeja).
Nog een route idee kan je bij Roald halen. Die is van het voorjaar ook in de regio geweest.
Anneke schreef:
Iemand ervaring met hoe koud het in de bergen is eind sept? Is de Pico Veleta nog open?

Anneke
In september is het ook in de bergen nog prima weer. (zie ook ons verslag waar we 15 september in Cazorla (850m) waren. Of de Pico Veleta open is is lastig te zeggen, informeer ter plekke.

Ronald
Veel info over campings in Portugal, dus ook die in het binnenland, voor mijn gevoel alle officiële, vind je op
http://www.roteiro-campista.pt/
Het boekje dat ze voor € 6,80 verkopen kun je op alle campings kopen. (Via de post wordt het voor € 10,= naar je huisadres gestuurd.)

Harry
Die cd waar Bert het over had heb ik dit voorjaar aangevraagd, mijn indruk is dat daar alleen de grotere officiele 'erkende' oftewel "ANWB goedgekeurde" campings op staan dus niet echt handig in gebruik vond ik zelf.

Route die ik linksom gereden heb: http://www.bikemap.net/route/407191
Roald schreef:Die cd waar Bert het over had heb ik dit voorjaar aangevraagd, mijn indruk is dat daar alleen de grotere officiele 'erkende' oftewel "ANWB goedgekeurde" campings op staan dus niet echt handig in gebruik vond ik zelf.

Route die ik linksom gereden heb: http://www.bikemap.net/route/407191
Roald er staan op die site campings die erkend zijn door de federatie van Spaanse kampeerterreinen. Er zijn inderdaad ook een paar campings die daar geen lidivan zijn, maar het zijn er meer dan door de ANWB gekwalificeerde camping.
bert sitters schreef: campings die erkend zijn door de federatie van Spaanse kampeerterreinen. Er zijn inderdaad ook een paar campings die daar geen lidivan zijn, maar het zijn er meer dan door de ANWB gekwalificeerde camping.
Daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens omdat ik de precieze benoeming niet opgezocht had... ;)

Diverse kleinere campings kon ik niet terugvinden op de cd en de omschrijving op de cd vond ik ook niet echt weldadig ruim beeldend.
Dus dan is de lijst met campings die je op internet kan vinden, net zo handig, lijkt me.
Anneke schreef:
Iemand ervaring met hoe koud het in de bergen is eind sept? Is de Pico Veleta nog open?

Anneke
Wij hebben jaren geleden op 22 oktober de Pico beklommen. Zie hier. Neem in ieder geval warme kleding/muts/handschoenen mee voor de afdaling. Hou de plaatselijke krant in de gaten of er niet een vroege sneeuwbui is gevallen.
ik veel even een variatie op de originele vraag:
ik wil half tot eind oktober van Madrid naar Leon en evt. verder het noord-westen gaan fietsen.
Heeft iemand ervaring waarmee ik rekening moet houden wat betreft het weer?
Regen en/of kou lang ondergoed e.d.

annemarieke
annemarieke schreef:ik veel even een variatie op de originele vraag:
ik wil half tot eind oktober van Madrid naar Leon en evt. verder het noord-westen gaan fietsen.
Heeft iemand ervaring waarmee ik rekening moet houden wat betreft het weer?
Regen en/of kou lang ondergoed e.d.
annemarieke
Het verschil tussen noord- en zuid-spanje is in het voor- en najaar gemiddeld best groot, dus houd rekening met kou. Het kan ook warmer zijn maar het kan 's nachts zeker vriezen.
Leon
Veel mensen onderschatten Madrid, maar je kunt daar heerlijk fietsen. Alleen is het een grote stad i.p.v. een rustige natuurgebied.
In de omgeving rond Madrid kun je bv. de M500 doen (bekijk ook de filmpjes op de site):
http://www.m500.es/index.php/etapas