Additionally, paste this code immediately after the opening tag: balhoofd Koga Traveller vervangen - Forum Wereldfietser

balhoofd Koga Traveller vervangen

Ik heb een wat oudere Koga Traveller (2002) waarvan het balhoofd niet helemaal lekker meer draait bij belasting. Los, op de reparatiestandaard merk ik er niet zo veel aan. Ik zou de lagers graag vernieuwen maar ben niet zeker over hoe en wat. Op de website van Koga staan niet meer dan "Balhoofdstel Koga kogellager/naaldlager cartridge". Zet ik een schuifmaat op de stuurpen dan meet ik 22 mm (dat zal wel 22,2 moeten zijn).
Mijn vraag is eigenlijk, als ik het uit elkaar haal wat kom ik dan tegen? Kan ik de genoemde cartridges uitnemen en vervangen? En is dit een specifiek Koga onderdeel of is het standaard?
Hier staat een fotootje. Ben blij met (goede) raad.
Frank
frank bueters schreef:Ik heb een wat oudere Koga Traveller (2002) waarvan het balhoofd niet helemaal lekker meer draait bij belasting. Los, op de reparatiestandaard merk ik er niet zo veel aan. Ik zou de lagers graag vernieuwen maar ben niet zeker over hoe en wat. Op de website van Koga staan niet meer dan "Balhoofdstel Koga kogellager/naaldlager cartridge". Zet ik een schuifmaat op de stuurpen dan meet ik 22 mm (dat zal wel 22,2 moeten zijn).
Mijn vraag is eigenlijk, als ik het uit elkaar haal wat kom ik dan tegen? Kan ik de genoemde cartridges uitnemen en vervangen? En is dit een specifiek Koga onderdeel of is het standaard?
Hier staat een fotootje. Ben blij met (goede) raad.
Frank
Ik zou het eerst open maken.

Of je krijgt de lagers met schoonmaken en opnieuw invetten weer goed genoeg
Of je neemt ze me naar de fietsenmaker en kijkt of die er een vervanger voor heeft.

En het is een standaard onderdeel uit de school van 'Standards are lovely, there are so many to choose from" , hoewel er in de naaldlagers niet veel keus is
m-gineering schreef:
frank bueters schreef:Ik zou het eerst open maken.

Of je krijgt de lagers met schoonmaken en opnieuw invetten weer goed genoeg
Of je neemt ze me naar de fietsenmaker en kijkt of die er een vervanger voor heeft.

En het is een standaard onderdeel uit de school van 'Standards are lovely, there are so many to choose from" , hoewel er in de naaldlagers niet veel keus is

Ik had nooit eerder een balhoofd gedemonteerd, maar dat viel mee. Kabels en bedrading loshalen is eigenlijk nog het meeste werk.
Maar wat moet ik denken van deze lagers en lagerschalen? Is dit nog acceptabel of is de boel aan vervanging toe? Zie foto.
Frank
Er zitten wel putjes in,dus als het mijn fiets zou zijn.....
DPJD schreef:Er zitten wel putjes in,dus als het mijn fiets zou zijn.....
Geen probleem, het kan zó jouw fiets worden hoor :lol:
Ik heb de boel gevet en weer gemonteerd, totdat mijn lfm terug is van zijn 3 weken italië, eens kijken of hij zulke lagers en -schalen kan leveren.
Groet, Frank