Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leiden - Parijs, newbie vragen - Forum Wereldfietser

Leiden - Parijs, newbie vragen

Met twee vrienden heb ik het plan opgevat om 15 juli a.s. van (ongeveer) Leiden naar Parijs te fietsen.

Nu ben ik wat het fietsen zelf betreft redelijk bekend (ik zit vrij fanatiek op de mountainbike en ben werkzaam in de fietsindustrie), maar een roadtrip als deze is totaal nieuw voor mij (en ons).

Wat is de makkelijkste manier om een route te bepalen? Zijn hier gemakkelijk uit te printen routeplanners voor of is rijden met een kaart onvermijdelijk? Ik heb gekeken op fietsrouteplanner.eu, maar echt gebruiksvriendelijk vind ik dit niet.

Het plan op dit moment is:

- dag 1: 250km
- dag 2: 150km
- dag 3: rest

Wat zijn handige slaapplaatsen om aan te doen? Na een dag fietsen lijkt een bed me wel lekker ipv een nog-op-te-zetten tentje dus ik zou het liefst gebruik maken van B&B, Formule 1 of herberg.

Iemand tips voor deze newbie(s)?

Alvast bedankt!

Hubert
Mischien kan je een route plannen via de LF (lange afstandsroutes) ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/LF-route
Vervolgens bepaal je je halte plaatsen en google je per plaats naar b&b's.
Pittige dagafstanden hoor. Ga je op de racefiets?
Bedankt voor je bericht, ga ik zeker naar kijken!

Ik rijd op een trekkingfiets, een Trek X600, met twee achtertassen.
Heb je een GPS? Dan kan je ook routes zoeken op een landkaart met sites als routeyou.com. Desnoods knutsel je er een paar aanelkaar.

Ik weet dat Astrid onlangs naar Parijs is gefiets maar hoe ze met de achternaam heet? Mischien is ze zo vindbaar in dit forum.

Heftig hoor zoveel km per dag met een gewone trekkingfiets. Tis toch wel vakantie he :wink:

Een van zweedse de leden van de wereldfietser op vimeogroep fietst binnenkort ook naar Parijs.
Je kan hem mailen als je een vimeo account hebt. Zie hier zijn introvideo;

Bron
Een GPS heb ik helaas niet en wil ik zo kort van tevoren ook niet aanschaffen eigenlijk. Bovendien ben ik van mening dat het zonder ook wel moet lukken en daar zullen het er een hoop hier mee eens zijn, niet? :)

Fietsrouteplanner.eu geeft me 642km via Breda, Antwerpen. Is dit niet heel erg om? Met de auto is het een kleine 500km ....

Het eerste stuk rijd ik via de LF11 Prinsenroute van Den Haag naar Breda. Het eerste stuk is er dus :)
Vraag me af wat je dan in die 2 tassen allemaal gaat stoppen.
40 liter volproppen en dan nog verwachten met zo'n 30km/u gemiddeld weg te komen op LF-routes, lijkt me wat onrealistisch. Niet overal, maar een aantal routes zijn toch wat smaller/onoverzichtelijk.

Voor Vlaanderen kun je trouwens gebruik maken van Fietsnet. In België kennen ze de Grote Routepaden, wat overeenkomt met LF-routes.
Hubert schreef:
Het plan op dit moment is:

- dag 1: 250km
- dag 2: 150km
- dag 3: rest
Als je forse daggemiddelden wil halen
moet je

1) hard fietsen
2) veel uren maken op de fiets
3) zo min mogelijk tijd verdoen met navigeren en fout rijden

1) impliceert een diepe zit, lichte banden en weinig bagage. Gooi maar eens je vakantiebepakking op je fiets en kijk hoeveel langer je over je normale rondje doet

2) vroeg opstaan, eten op de fiets met een goede strategie hoe je op tijd aan je eten en drinken komt, efficient pauzeren en je energie goed doseren over de dag

3) betekent of een doodsaaie route ( en ik geloof niet dat mij oude strategie van je koopt een kaart 1 op een miljoen en fietst 12 cm per dag nu nog fantastisch werkt ;) ) of een GPS

Ik zou er voor waken de eerste dag heel veel inspanning te verrichten, hoewel je dan natuurlijk nog het thuisvoordeel hebt van makkelijk rijden in bekende omgeving. De laatste dag met een vast omlijnde bestemming kun je altijd meer
Hoi,

Astrid is te vinden met gebruikersnaam Astrid*. Zij is naar Parijs gefietst via de Santiago de Compostela route.

Ze had zo'n heel handig boekje met wegbeschrijving, kaartje en hier en daar een gedetailleerd kaartje. Leek me enorm praktisch!

Groetjes,
Kelly
dag 1: 250 km, dag 2: 150, dag 3: 100+ km....

Lijkt mij, zeker zonder racefiets en indraaien een pittige klus. Het scheelt dat je met z'n drieen bent, kun je in een treintje rijden maar het blijft zwaar denk ik.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om eens vroeg op pad te gaan met de bepakking die je mee denkt te nemen en dan gewoon naar Groningen te fietsen, pakweg 230 kilometer. Fiets vooral door de Flevopolder en zoek een dag op met oostewind. Noord Frankrijk is net zo inspirerend om te fietsen als de Flevopolder en eigenlijk moet je er dan nog irritante heuvels bij denken :wink:
Je kunt dan in de trein terug mooi evalueren...

Lange afstanden fietsen is fysiek maar vooral ook mentaal pittig. Zelf ben ik op de derde dag meestal redelijk moe omdat je lichaam zich moet aanpassen aan de belasting en je nog niet zoveel eet. De eerste dag kun je goed doen op je reserves maar dag twee en drie zijn zwaar omdat je reserves op zijn en de bevoorrading nog niet op een heel hoog niveau staat.
Hoe is de conditie van je fietsmaten? Ben je aan elkaar gewaagd en dan sleur je elkaar er wel doorheen. Is het pokkeweer en vindt één van je vrienden het na 150 km wel mooi geweest (een mooie afstand voor een eerste dag met tegenwind en regen...), hoe ga je daar dan mee om...

Misschien ter voorbereiding ook het volgende: Amsterdam - Parijs nonstop op het fietsforum

Veel voorpret!

Eric
Allen,

Bedankt voor de tips en de bezorgdheid! ;)

Wij zijn allen redelijk fit en houden wel van iets geks (4:00u 's nachts op de fiets stappen en dan de gehele dag doorfietsen valt daaronder voor mij).

Langste tochten die ik zelf reed waren een 160km lange marathon op de mountainbike (Grand Raid Godefroy) en een ca. 400km lange roadtrip van Houffalize tot Leiden op een SingleSpeed mountainbike met slicks en een BobYak. Deze laatste verdeeld over 2 dagen.
Heb je geen racefiets? Als je ook min of meer non-stop met een MTB van Houffalize naar Leiden rijdt zou ik minimale bagage meenemen en in 2 dagen naar Parijs knallen, dan heb je helemaal niet zo'n trekking-vrachtwagen nodig..
Hubert schreef:Het plan op dit moment is:
- dag 1: 250km
- dag 2: 150km
- dag 3: rest
Flinke eerste dagafstand lijkt me, maar als ik zie dat je wel eens 400km in twee dagen gedaan hebt, vinden jullie dat blijkbaar een uitdaging om te doen.

Ik reken mezelf nooit te rijk met het aantal fietskilometers. De autokilometers vermenigvuldig ik ongeveer met 1,5 dus Parijs zou dan uitkomen op 750km. De fietsers van Amsterdam-parijs http://amsterdam-parijs.skits.nl hadden echter dik 500km op hun tellers staan dus vanaf Leiden is het de laatste dag nog maar 70km als je alsmaar rechtdoor de Route Nationals neemt.

Zelf ben ik meer liefhebber van de witte en gele weggetjes van de Michelinkaart, maar ik geloof dat jullie doel meer het halen van Parijs in drie dagen is dan mooie weggetjes vinden is het niet?

Geen campings maar hotelletjes onderweg. Scheelt een hoop bagage en moeite voor die drie dagen.
eric190173 schreef:Noord Frankrijk is net zo inspirerend om te fietsen als de Flevopolder en eigenlijk moet je er dan nog irritante heuvels bij denken;)
Veel plezier in het mooie Noord-Franse landschap; ikzelf ben er juist helemaal weg van!
Hubert,

Kijk eens op Roparun.nl . Die route is vanaf le Bourget naar de Coolsingel in Rotterdam 520 km. Je kunt dan meteen het kaartenboek downloaden en eventueel printen. Aardige bijkomstigheid is dat het ook nog een leuke route is.
Je moet hem alleen "andersom" lezen. :)

Succes,

Gerrit
windinderugfietser schreef: Zelf ben ik meer liefhebber van de witte en gele weggetjes van de Michelinkaart, maar ik geloof dat jullie doel meer het halen van Parijs in drie dagen is dan mooie weggetjes vinden is het niet?
Dat klopt wel zo'n beetje. Het moet wel een beetje rap gaan ... ;)
windinderugfietser schreef: Geen campings maar hotelletjes onderweg. Scheelt een hoop bagage en moeite voor die drie dagen.
Dat was mijn idee inderdaad.

Allen,

Bedankt voor de tips en informatie.

Ik zal hier vanavond op mijn gemak even naar kijken.

Wij hebben er reuze zin in! :)

Hubert
Toch een racefiets nemen (liefst een garry fisher :wink: )
Voor en trekkingfiets is het wel veel KM, pakken http://www.bikepacking.net/forum/index.php?www
Lange routes doe ik plannen via google maps en aflezen via telefoon
http://amsterdamparis.web-log.nl/amster ... aix_paris/ maar dat was om