Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk vet waar??? - Forum Wereldfietser

Welk vet waar???

Na jaren overal (lager)vet uit een enorme pot gemeerd te hebben wil ik het toch eens proffesioneel aanpakken.

Mijn crank is losgelopen en dan ga je anders over dit soort dingen denken.
Op internet zijn veel meningen over wel of geen vet tussen crank en (ISIS)as.

Hoe doe jij dat en wat voor een vet smeer je waar???

Mijn interesse ligt niet in je (wiel)lagers maar meer schroefdraad van drager, bidonhouders, boutjes in kettingblad, pedalen, tussen zadelpen en frame, enz.

John.
als draad verbindingen nog los moeten, dan gebruik je montage pasta, lock-not, lithium vet of anti seize. Moet het vast blijven dan locktite.

Een vierkante as geen pasta, powerspline wel.

Bas
B@se schreef:Een vierkante as geen pasta, […]
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html

.tsooJ
Alien schreef:
B@se schreef:Een vierkante as geen pasta, […]
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html

.tsooJ
Yep, opgave shi*mano.....

Mes bien.

Bas
Alien schreef:
B@se schreef:Een vierkante as geen pasta, […]
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html

.tsooJ
Sheldon is nog niet heilig verklaard, en bij Brandt weet je nooit wanneer hij weer uit zijn nek kletst. :shock: :roll:
Ook van Campa moet je de vierkante as afvegen
Heh. "Don't shoot the messenger…" de meningen zijn verdeeld, zullen we maar zeggen.

.tsooJ
Daarom wacht ik maar gewoon tot mijn pot lithiumkogellagervet op is. Dat duurt aan de inhoud te zien nog zo'n 15 jaar.
Leon
Leon schreef:Daarom wacht ik maar gewoon tot mijn pot lithiumkogellagervet op is. Dat duurt aan de inhoud te zien nog zo'n 15 jaar.
Leon
Dacht ik ook met die grote pot, maar loslopende trapassen zijn niet fijn...
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

John
johntelleman schreef:
Leon schreef:Daarom wacht ik maar gewoon tot mijn pot lithiumkogellagervet op is. Dat duurt aan de inhoud te zien nog zo'n 15 jaar.
Leon
Dacht ik ook met die grote pot, maar loslopende trapassen zijn niet fijn...
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

John
trapas in frame: montagepasta, bij alu frame ook nog een slinger ptfe tape. Metalen cups 70Nm, plastik 30 Nm

crank op vierkante trapas: as afvegen, bout op minimaal 30 Nm, na 50 en 100 km nogmaals natrekken

crank op multispline: as invetten, bout op min 30Nm, na 50 en 100 km natrekken. Vervolgens linker bout onder controle houden,: afhankelijk van je fietsstijl kan die wel of niet los gaan zitten
Hallo Marten,

De bracketlagers, bij mijn zoon, zijn in een alu-frame gemonteerd met kopervet !
Ik dacht dat deze combinatie juist verboden was omdat dan juist de boel aan elkaar rot (als ik dat even zo zeggen mag)

Graag even jouw mening.

vriendelijke groet

hans stalpers
Kopervet tussen de bracketas en de bracketpot is alleen maar goed. Het isoleert beiden van elkaar, waardoor het aluminum en staal roest proces minder op gang komt. Echter kopervet is "giftig" om langdurig te gebruiken als toepasser. Daarom is er tegenwoordig montage pasta, welke min of meer dezelfde werking heeft, maar niet giftig zou zijn.
nsa1984 schreef:Kopervet tussen de bracketas en de bracketpot is alleen maar goed.
kopervet en aluminium kunnen soms raar corroderen. Verder wordt je er ongelofelijk vies van ;)
m-gineering schreef:
nsa1984 schreef:Kopervet tussen de bracketas en de bracketpot is alleen maar goed.
kopervet en aluminium kunnen soms raar corroderen. Verder wordt je er ongelofelijk vies van ;)
Kun je uitleggen waarom dat crroderen soms gebeurd? Ik heb namelijk altijd geleerd kopervet te gebruiken bij staal / aluminium combinaties vanwege de verhoogde isolatie tussen beide materialen.

Wat betreft vies worden tjah het is net wat erger dan regulier vet, maar het maakt allemaal smerig als je niet even netjes de "open" plekker afveegt.
nsa1984 schreef:
m-gineering schreef:
nsa1984 schreef:Kopervet tussen de bracketas en de bracketpot is alleen maar goed.
kopervet en aluminium kunnen soms raar corroderen. Verder wordt je er ongelofelijk vies van ;)
Kun je uitleggen waarom dat crroderen soms gebeurd? Ik heb namelijk altijd geleerd kopervet te gebruiken bij staal / aluminium combinaties vanwege de verhoogde isolatie tussen beide materialen.
Met koper (=prima geleider) ga je echt geen twee metalen van elkaar isoleren!

Als je twee onedele metalen met elkaar in contact brengt zal de minst edele corroderen. Het zink op een lantarenpaal lost op, het staal is dan beschermd.

aluminium en staal verschillen in edelheid, het minst edele aluminium zal door het spanningsverschil corroderen, vandaar de vastgerotte zadelpennen. Koper is edeler dan staal, het spanningsverschil aluminium-koper wordt daarmee groter waardoor het aluminium nog sneller corrodeert
nsa1984 schreef:Kun je uitleggen waarom dat crroderen soms gebeurd?
Galvanische corrosie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion
of iets begrijpelijker:
http://forum.waterkoeling.nl/showthread.php?t=546
Of deze heel korte samenvatting:
Hoe sterker electrisch aan elkaar gehechte metalen of legeringen verschillen hoe meer problemen, mits er een drupje water tussen en een klein snufje van een of ander zout tussen zit.
Vandaar ook de ellende met de koperen strips in voor- en achterlichten. Voor de geleiding is het koper daar niet nodig, daarvoor is het stroompje veel te klein.
Leon
m-gineering schreef: trapas in frame: montagepasta, bij alu frame ook nog een slinger ptfe tape. Metalen cups 70Nm, plastik 30 Nm

crank op vierkante trapas: as afvegen, bout op minimaal 30 Nm, na 50 en 100 km nogmaals natrekken

crank op multispline: as invetten, bout op min 30Nm, na 50 en 100 km natrekken. Vervolgens linker bout onder controle houden,: afhankelijk van je fietsstijl kan die wel of niet los gaan zitten
Bedankt Marten, deze print ik uit en lijst ik in!
Het is inderdaad altijd links die losloopt...

John.
Leon schreef:Of deze heel korte samenvatting:
Hoe sterker electrisch aan elkaar gehechte metalen of legeringen verschillen hoe meer problemen, mits er een drupje water tussen en een klein snufje van een of ander zout tussen zit.
Vandaar ook de ellende met de koperen strips in voor- en achterlichten. Voor de geleiding is het koper daar niet nodig, daarvoor is het stroompje veel te klein.
Leon
Da's eigenlijk een beetje de vraag in dit geval. Kopervet tussen aluminium en staal kan wel degelijk een functie hebben, juist om vocht aan te trekken. Een beetje zoals een kathodische anode bij een boot. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodische_bescherming. Daar wordt bewust een element aangebracht wat aangetast mag worden om de rest te beschermen. Of dit ergens op slaat weet ik eigenlijk niet, t'is maar een gedachte.
En uierzalf of vaseline hoeft niet echt meer bij gebruik van een goede fietsbroek...ik weet niet wat jij nog onder die lange outdoorbroek altijd draagt... :oops:
maar ik gebuik het niet meer.... :cry: