Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wasbenzine in Bulgarije - Forum Wereldfietser

wasbenzine in Bulgarije

Voor onze benzinebrander gebruiken we het liefste wasbenzine. t Is nog wel eens lastig geweest dat te vinden in het buitenland. (men komt aan met spiritus, terpentine, lampenolie etc.)
In nederland is het overal te koop, waar zouden we het in Bulgarije kunnen vinden?
Weet iemand wellicht het bulgaarse woord ervoor?
Meenemen in het vliegtuig lukt altijd wel maar is feitelijk verboden. Heeft iemand hier ooit problemen mee gehad?
Hallo.

Mijn Bulgaarse huisgenoot dacht dat met wasbenzine waarschijnlijk " nafta " bedoelt wordt.
(Dit is hoe je het uitspreekt, hoe je het in het Bulgaars schrijft, kan ik hier helaas niet typen)
100 % zeker was hij er niet over, omdat hij niet volledig zeker was wat ik bedoelde. Maar je kunt het proberen.
Ook staat er volgens hem op de verpakkingen, net als hier, in diverse talen de omschrijving op het etiket. Ook wel in het engels of duits.

Succes en goede reis.

Gerco.
wasbenzine is inderdaad het schoonst.

ik heb echter opgegeven dit in het buitenland te zoeken. benzinepompen zijn overal en werkt in mijn msr whsiperlite altijd prima.
als ik het al vond was het vaak duur en in kleine flesjes van 50ml of iets dergelijks.
men gebruikjt het misschien niet voor hetgene waar men het in nederland voor gebruikt (weet eigenlijk ook niet waarom het in nederland verkocht wordt behalve dan aan kampeerders met benzinebranders. maar daarom zal het niet in supermarkten staan)
Gerco schreef:Mijn Bulgaarse huisgenoot dacht dat met wasbenzine waarschijnlijk " nafta " bedoelt wordt.
(Dit is hoe je het uitspreekt, hoe je het in het Bulgaars schrijft, kan ik hier helaas niet typen)
нафта
Leon
.
.
.
.
Nee, ik spreek niet alle talen, maar Google Translate werkt prima in combinatie met Ctrl-C :D
frank F schreef:wasbenzine is inderdaad het schoonst.
Nou, nee, niet het schoonst. Dat is [reclame] Coleman fuel [/reclame]. Maar dat is dan weer (belachelijk) duur en niet ideaal verkrijgbaar.
Wasbenzine bestaat uit meerdere stoffen, die allemaal een (net iets) ander brandpunt hebben, waardoor ze net niet allemaal op hun optimale verbrandingspunt zitten, wat resulteert in (bijvoorbeeld) roet of aanslag aan de binnenzijde van de brandstofleiding. Daardoor is het mogelijk dat je brander verstopt raakt. Bovendien werkt het uitdrogend, dus moet je je leertjes (en rubbertjes) in de gaten blijven houden.

Volgens de een is loodvrije benzine wel beter, een ander 'roemt' de schadelijke dampen. Overigens zitten daar ook weer additieven in, dus ja, 't is maar wat je wil.

Erg duidelijk is het allemaal niet eigenlijk...

Groet,
Maurits

(Die zijn optimus nova overigens ook gewoon blijft stoken op wasbenzine...)
Eeen hele tijd terug heeft iemand eens een lijst voor brandstoffen in verschillende talen geplaatst op dit forum. Volgens mij was dat Ellen van der Zwan.
Er is een leuke site genaamd http://www.spiritburner.com, waar ik bijgaande link vond naar internationale namen voor brandstoffen:
http://fuel.papo-art.com/

Frank
De papo Art - site is dezelfde als één vd de links die Blanche achterhaaldde, alleen een nieuwere versie. Hier staat het bulgaars wel bij!, al klinkt het mij nogal duits. Ben benieuwd. Voor de zekerheid noteer ik ook maar het russische woord. Bedankt

Nogmaals, heeft iemand er (met het meenemen) ooit problemen mee gehad met vliegen/douane?
Don Raoul schreef: Nogmaals, heeft iemand er (met het meenemen) ooit problemen mee gehad met vliegen/douane?
Wij hebben onze fles altijd leeg. We willen niet riskeren dat we een dure brander kwijt raken. Ik zou het niet proberen. Je kan nog altijd loodvrij stoken. Goede reis. Bulgarije is fantastisch! Welke route fiets je?
Vanaf Sofia gaan we iei noord door "de kloof" vervolgens oost, met div. highlights in de Balkan range, wellicht n stukje donau vallei. Of we de zwarte zee kust halen ?? (is dat de moeite rond Varna?) via valei vd Rozen, Rhodopes en Plovdiv, bekijken of we nog tijd hebben n indruk te krijgen van t Rila.
Ergens moet "'t stenen woud" zijn. Zag er plaatjes van maar heb t nog niet gelokaliseerd.
Dus eigenlijk een rondje met de klok mee, van/naar sofia!
Don Raoul schreef: Ergens moet "'t stenen woud" zijn. Zag er plaatjes van maar heb t nog niet gelokaliseerd.
Pobiti kamani, 18km ten westen van Varna:
http://www.panoramio.com/map/#lt=43.227 ... &a=1&tab=1
In mijn 'video' die ik toegevoegd heb, vind je onze route in het groen aangegeven (op minuut 1.39) en beelden van het prachtige stenen woud in Belograchik (vanaf minuut 7.48) . Waarschijnlijk heeft Minko/de Tovenaar een ander woud in gedachte.

Ikzelf zou niet richting de kust gaan. Lijkt me een domper vanwege het massatourisme. En ook niet naar de donau vallei dat schijnt heel industrieel te zijn. Sla zeker de kloven in de buurt van Trigrad, klooster in Rila en de mooie stad Veliko Turnovo niet over! Goh ik zou zo weer naar Bulgarije gaan. Ik snap niet waarom niet meer mensen daar fietsen.


Bron
- gemodereerd -
Ik heb me een paar keer beholpen met BBQ aanmaakvloeistof op Petrolium basis. Werkt prima, maar geeft roet op je pannen als je het vuur laag zet.
1 keer gebruikt in Frankrijk op de route van de middelandse zee naar het noorden, en onlangs in duitsland waar ik richting Praag reed.
In beide gevallen blindgezocht, maar niet gevonden bij drogisterijen of Supermarkten. Praktiker had wel wasbenzine, maar was net zo duur als Colemanfuel bij Bever. Wel hadden ze prikblikken gas voor een goede prijs ;-)
Schijnt dat de Duitsers wasbenzine niet meer zoveel gebruiken. Milieu?
Heerlijk gefietst in Bulgarije!! Prachtig land, vriendelijke mensen! Prachtig slechte wegen.
Voor de brander hebben we benzine gebruikt, maar ook vaker in Pectopaht 'jes gegeten dan voor ons gebruikelijk. Erg lekker en goedkoop!

De oostelijke helft hebben we moeten skippen, anders misten we te veel bergen. Ze zijn goed te befietsen, door de Rhodopes, of road over de flank van de Pirin (Bresnitjsa tot Besbok) als toetje geprobeerd het Rila (zuid-noord) te doorkruisen. We kwamen een eind. Op de kaart(en) staat een 'dirtroad' er is ook werkelijk een erg dirty road, we kwamen tot aan de pas, maar je mag er niet door ... Gaat langs de waterzuivering tbv Sofia.

Zowel Pirin bergen als t Rila zijn ook prachtig om eens te voet een top te bereiken zonder specifieke wandeloutfit, om over mtb'en maar te zwijgen.
Ik heb gehoord dat je moet vragen naar: бензол, dus geen: бензин