Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenbanden op IJsland - Forum Wereldfietser

Buitenbanden op IJsland

Wij gaan in augustus naar IJsland :D Ik dub nog over de bandenkeuze, met name over noppen of niet. We rijden nu op Continental Travel Contact. Glad loopvlak en noppen aan de zijkanten. We hebben hierop wel vaker op gravel gereden, bijvoorbeeld in Noord-Noorwegen. Dat ging wel goed. Maar zijn deze banden ook geschikt voor de onverharde IJslandse (kust- en binnen)wegen?

groet, Gerben
Ik heb er vanwege mijn komende Noorwegen tocht nu net Marathon Extremes op. Ik ben tot nu toe erg tevreden over. Waar ik bang voor was, namelijk een hoge rolweerstand, valt heel erg mee. Natuurlijk zijn er snellere banden, maar deze zijn zeker niet verkeerd, en ook tamelijk licht (600 gram voor 26x2.0). Ze zullen dus best aardig klimmen, en dat is natuurlijk vaak het zwaarste deel. Ze maken meer lawaai, maar ook dat valt erg mee, want veel minder dan echte mtb banden. Ik heb er inmiddels door los zand mee gereden, en dat ging een stuk beter dan met gladde banden.
Wim
Hallo Gerben,

We rijden al jaren op de Continental Travel Contact dus we weten wat voor band het is. We doen ze pas weg als er zo'n 11000-13000 km mee gereden is. Tot nu toe nooit een lekke band gehad.
We hebben vorig jaar in IJsland gewandeld, ook door het binnenland, en zijn een aantal fietsers tegengekomen. De randweg om het eiland is bijna helemaal geasfalteerd. De binnenwegen zijn de beruchte gravelwegen. Velen auto's hebben we met lekke banden zien staan, wij waren daar ook een van.
Gravel op IJsland is wat anders dan dat je gewend bent. IJsland is vulkanisch en dat betekent dat het gravel uit lavakorrels en steentjes bestaat. Deze lava is veel scherper, daardoor meer slijtage, dan de gewone gravel in Noorwegen.
De fietsers die we tegen kwamen hadden, zonder uitzondering, erg brede banden met zwaar noppenwerk.
Ik denk dus dat je er beter Marathons kan gebruiken dan een band met een slikprofiel in het midden. Over snelheid hoef je je sowieso niet druk te maken op dat soort wegen.

Veel plezier in IJsland het is zooooooo mooi daar !

vriendelijke groet

hans stalpers
Ik heb voor IJsland de Marathon Extremes gemonteerd, en daar vorige maand ook een week in Zweden (op asfalt) mee gefietst. Bevallen erg goed, ook (zelfs) op asfalt.

Afbeelding

Het hangt er van af waar je gaat fietsen op IJsland. De ringweg, en steeds meer binnenwegen zijn - helaas voor ons - geasfalteerd. De ruige pistes in het hoogland vragen om brede banden met een goed profiel en stevige wangen!

Veel succes en plezier met de voorbereidingen!

Gee
Qua wegdek zal onze vakantie wel een mix worden van asfalt en onverhard. De Kjolurroute hebben we bijvoorbeeld wel in de planning. Ik had daarom die Marathon Extremes al in het vizier. Uit jullie reacties maak ik op dat dit een goede band is. Hopenlijk net zo onplatbaar als de Travel Contact.

groet, Gerben
Wim schreef:Ik heb er vanwege mijn komende Noorwegen tocht nu net Marathon Extremes op. Ik ben tot nu toe erg tevreden over.
Lijkt me overkill. Ik heb mijn Noorwegentocht op 35 mm vouwkojaks gedaan. Weegt minder dan de helft, loopt superlicht. Altijd uitstekende grip, ook op gravel maar vooral op nat asfalt erg goed. 1 x lek op dik 4600 km. Ik zou het in overweging nemen, als je geen (grote) problemen hebt met zadelpijn of je polsen. 0,6 kg is best wel relevant in Noorwegen.

Over IJsland durf ik niks te zeggen.

Grtjs, Waltertje
Normaal heb ik de heel snelle en lichte 26x1.75 Panaracer Pasela's. Ik heb de laatste tijd echter last van mijn rug gehad, en wilde dus iets breeds vanwege het comfort. 50 mm Big Apples die ik nog had waren comfortabeler maar langzamer en vooral nogal zwaar, en dat wilde ik niet vanwege het klimmen. Omdat we ook hele stukken onverhard gaan rijden wilde ik iets met meer profiel dan de BA, en lichter. Het mooie van de Extremes is dat ze niet heel erg zwaar zijn (600 gram), een heel goed werkend profiel hebben waar ik me veel veiliger mee voel, en naar ik nu merk niet eens een erg hoge rolweerstand op asfalt.
Voor IJsland kun je als reserveband een 50 mm Kojak vouwband meenemen die je achter monteert (waar de lagere rolweerstand het meeste verschil maakt), en voor de off road stukken verwisselt met een Extreme. Je kunt je banden ook lichter maken door ultralichte binnenbanden te nemen: voor deze maat wegen die van Schwalbe 95 gram, tegen 190 gram voor de gewone. Voor twee wielen en twee reserve binnenbanden scheelt dat dus 380 gram.
Wim
Hallo Gerben,

ik heb Marathon XR banden die mij zeer goed bevallen. Ik heb er vorig jaar mee naar de Noordkaap gefietst (6000 km) en ik heb in Scandinavie vrij veel op grindwegen gefietst. Ik zit nu op zo'n 8500 km en nog steeds geen lekke banden gehad :D
Ik begreep dat de Marathon Extreme de opvolger is van die XR. Wij kiezen voor de Extreme, al is de prijs wel even slikken. Vijftig euro per stuk :? (op bik4travel).

groet, Gerben
Vorige week terug gekomen uit IJsland. Wat een geweldig land! Onze banden, de Marathon Extremes dus, zijn erg goed bevallen, op alle soorten wegdek die we zijn tegen gekomen, het binnenland incluis. En geen lekke banden gehad. Ik leg ze er een volgende keer weer om.

groet, Gerben
Ik heb in 2007 met Conti Travel Contacts op IJsland gereden, veel onverhard, ook slechtere wegen dan de Kjolur. Geen lekke banden. (Ook na dik 12.000 km niet trouwens)
Mooi. Ik heb dezelfde ervaring met de Extremes gehad in Noorwegen. Op de onverharde stukken was ik heel blij met de extra grip. Velen in de groep reden met Big Apples, en hoewel ik op asfalt moeite had om hen bij te houden was ik onverhard erg blij met de extra zekerheid. En zo erg waren ze op asfalt nu ook weer niet. Ze zijn bovendien erg licht voor een dergelijke band. Dat klimt merkbaar lekkerder, en het stuurt wat minder lomp dan een zware band als de gewone Big Apple. Een lekke band heb ik evenmin gehad.
Wim
Gerben Mensink schreef:Vorige week terug gekomen uit IJsland. Wat een geweldig land! Onze banden, de Marathon Extremes dus, zijn erg goed bevallen, op alle soorten wegdek die we zijn tegen gekomen, het binnenland incluis. En geen lekke banden gehad. Ik leg ze er een volgende keer weer om.

groet, Gerben
Hey Gerben,

Mooi dat IJsland goed is bevallen! Mijn Extremes voldeden ook perfect!

Groet,

Gee

http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/14472652
Nu 6000 km met marathons extreme gereden. Op asfalt ook een prima band. Groot nadeel vind ik dat er vaak steentjes tussen het profiel klemmen, die je er toch regelmatig tussenuit moet halen. Tot nu toe 1 keer lekke band, doordat een vast geklemd steentje dat boven het loopvlak uitstak, door de band heen had gedrukt.
Grappig dit topic tegen te komen. Ik heb net besloten dat ik over een week op de boot naar IJsland stap. Ik ben niet zoveel van plan het ruige binnenland in te gaan, en volgens mij is þjóðvegur 1 grotendeels verhard. Ik twijfel nog om de Schwalbe Kojak (slick met redelijk hard rubber) erop te laten of de Vredestein Perfect Moiree (bijna slick met zacht rubber) erop te zetten. Als ik met profiel zou gaan rijden zet alleen een noppenband echt zoden aan de dijk. Dan zou ik de noppenband kunnen nemen die ik afgelopen winter hier voor de sneeuw heb gekocht, maar die is werkelijk niet vooruit te branden op asfalt.
Er zit natuurlijk nog wel wat tussenin, al ws het maar de vertrouwde gewone Marathon.
Wim
nu moet ik wel zeggen dat die noppenband een goedkoop ding was (12 euro). alternatief zou bv een Schwalbe Sammy Slick zijn. Band met nopjes die naar het schijnt op asfalt vrijwel net zo licht loop als een Kojak. Iemand toevallig ervaring mee?
Een marathon lijkt me dus niks. Ik heb ervaring met die band, o.a. in zweden, het profiel helpt amper in los gruis, en er blijven wel steentjes in steken waardoor de band lek gaat. En ze lopen zwaar op asfalt. Nu was ik niet van plan een tijdrit te gaan houden op ijsland, maar toch ;)
bast1aan schreef:Een marathon lijkt me dus niks. Ik heb ervaring met die band, o.a. in zweden, het profiel helpt amper in los gruis, en er blijven wel steentjes in steken waardoor de band lek gaat. En ze lopen zwaar op asfalt. Nu was ik niet van plan een tijdrit te gaan houden op ijsland, maar toch ;)
In Schotland met de Marathon 47mm gereden, off road en op asfalt. Was er zeer tevreden mee. Nu heb ik niet op gruis gereden, maar daarvoor moet je ook een zo breed mogelijk band monteren.
[quote="bast1aan"] Ik heb net besloten dat ik over een week op de boot naar IJsland stap. Ik ben niet zoveel van plan het ruige binnenland in te gaan, en volgens mij is þjóðvegur 1 grotendeels verhard./quote]

De Ringweg is inderdaad inmiddels vrijwel geheel geasfalteerd. Dat heeft tot gevolg dat er veel harder wordt gereden (op een relatief smal wegdek, zonder extra strook langs de rechterstreep). Op sommige trajecten, vooral in de buurt van Reykjavik en Akureyri, is het soms gewoon druk, niet prettig om te fietsen.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Gee


http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/14472652