Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelert Solo tent - Forum Wereldfietser

Gelert Solo tent

Heeft iemand ervaring met de Gelert solo? Voor de prijs(+/- 30E) hoef je het niet te laten en vooral op engelse fora zijn de recencies veelbelovend/erg goed.
Voor de prijs van een Hilleberg Akto (qua model vergelijkbaar) koop je zowat 10 Gelert's! Het is bijna te mooi om waar te zijn.
:D
Is dat geen enkeldaks tentje? Als ik het goed zeg, heb ik van het voorjaar iemand ontmoet in zo'n tentje. Helaas was dat een condensgevoelig nachtje, dus dan is ventilatie lastig te vergelijken.

-Nu ik even nadenk, is het niet geheel enkeldaks...-
Robertjan schreef:Is dat geen enkeldaks tentje? Als ik het goed zeg, heb ik van het voorjaar iemand ontmoet in zo'n tentje. Helaas was dat een condensgevoelig nachtje, dus dan is ventilatie lastig te vergelijken.

-Nu ik even nadenk, is het niet geheel enkeldaks...-
Op de site staat dat je de buitentent eerst op zet, dus ik neem aan dat 'ie niet enkeldaks is ;)

Overigens lijkt het me een prima tent, voor zover je dat kunt verwachten voor 30 euro. De Hilleberg Akto is misschien dan wel 10 keer zo duur, maar die gaat ook 10 keer langer mee. Goedkoop is duurkoop...
Ik had een Gelert Solo. De kwaliteit is ruim voldoende. Ik heb hem echter verkocht omdat ik er met mijn lengte van bijna 1,90 m net niet rechtop in kon zitten.
Tentje is besteld en inmiddels binnen. Ingepakt is het tentje een compact rolletje dat makkelijk in een achtertas past.
Binnentent wordt het eerst opgezet en is voorzien van ruime vlakken meshdoek. Dus qua ventilatie zit het, wat de binnentent betreft, wel goed.
Verder heeft de tent glasfiber boogjes (kan ook niet anders voor die prijs) en een nylon ripstop buitentent van (nog) onbekende kwaliteit.
De stalen(!) haringkjes zal ik vervangen door alu, scheelt weer een paar grammen.

Het tentje is gemakkelijk op te zetten, binnen 5 minuten en net zo snel weer af te breken.

Al met al is de eerste indruk erg goed!

wordt vervolgd..
Wat weegt ie in het echt?
Moet ik nog even nawegen..nou had ik ergens een digitaal weegschaaltje..ik kom er nog op terug!
hooge schreef:Overigens lijkt het me een prima tent, voor zover je dat kunt verwachten voor 30 euro. De Hilleberg Akto is misschien dan wel 10 keer zo duur, maar die gaat ook 10 keer langer mee. Goedkoop is duurkoop...
Het verschil tussen een 'prima' Gelert en een Hilleberg ('uitstekend'?) is echt geen 10x langere levensduur hoor. Stel dat de Gelert 10 vakanties mee kan, dan zou de Hilleberg tot in de 22e eeuw mee moeten kunnen...

Zelf ben ik bijvoorbeeld in het bezit van een 'budget' Eureka (Autumn wind €180) en een Hilleberg (Staika €850) en het verschil tussen beide merken zit vooral in het feit dat Hilleberg uit Zweden komt...

Zoals zovaak krijg je voor een heleboel meer geld maar een klein beetje extra kwaliteit.
Hilleberg uit Zweden? Of uit Noorwegen+Estland? Ik zie net dat de thuisbasis inmiddels inderdaad in Zweden is... :|

Kwaliteit is overigens niet alleen maar duurzaamheid, maar ook gewicht, treksterkte, waterdichtheid, stormvastheid etc.
pedalman schreef:Al met al is de eerste indruk erg goed!

wordt vervolgd..
Alvast gefeliciteerd! Vind het altijd leuk om ervaringen van anderen te lezen van zowel high-end al low-end produkten. Als goedkope low-end produkten goed bevallen is de voldoening vaak het grootst. :D

Mischien leuk ter info; op een andere site kwam ik onderstaande review tegen van een Gelert Solo en misschien herken je er iets in:
+Het tentje is met 1,5 kilo erg licht.
+Opzetten is een eitje.
+Niet veel ruimte nodig om hem te kunnen opzetten.

-Het tentje is klein voor lange mensen.
-Kleine luifel.
-Bij open buitentent regent het direct de binnentent.

Afbeelding
De keuze voor goedkope of een duurdere tent zou ik vooral baseren op hetgeen ik met de tent ga doen. Een Gelert kan de beste keus zijn voor een relaxte zomervakantie langs campings langs de Middellandse Zee (OK, Zuid-oost-Frankrijk nu ff niet). Een Hilleberg voldoet ongetwijfeld beter bij een tocht langs een stormachtige kust in Noord-Europa. Daar zijn die tenten namelijk voor ontwikkeld en gemaakt.
Hun kwaliteit bewijst zich pas als die nodig. Ik was in elk geval erg blij met mijn keuze voor een Nallo 2 van Hilleberg in de gierende stormen die ik heb meegemaakt en waarin ik heel wat andere tentjes heb zien wegwaaien, met alle gevolgen van dien voor hun bezitters.
Dat het prijsverschil wel erg groot is, daar ben ik het overigens mee eens.
Voor een deel is dat natuurlijk te verklaren uit het feit ontwikkelen en innoveren geld kost en productie in relatief kleine aantallen duur is, en kopiëren en massaproductie stukken goedkoper...
Ik denk vooral dat laatste de prijs bepaalt in combinatie met afwerking en productie locatie.

Het wegwaaien van tentjes, uitzonderingen daargelaten, ligt vooral aan degene die de tent opzet.....

Als student kampeerde mijn vrouw en ik op de Hebriden met een zeer goedkoop tentje (Nomad Tourech oid). Deze bleef staan, en een duur spacetechnology tentje waait de vrijheid tegemoet omdat de eigenaren een mooi uitzicht wilden vanuit hun tent.....
Zet je je tent op een slimme manier op dan zie ik niet dat zo'n Gelert eerder wegwaait dan een Hilleberg oid. Wel zal de afwerking van een Hilleberg beter zijn en zal er meer nagedacht zijn over een aantal dingen.

Groeten
Eric
Niet met je eens, Eric.
Dat de manier van opzetten van een tent invloed heeft op de wegwaaikansen is evident, maar bij diverse testen voor grote windmachines komen vrijwel steeds dezelfde merken uit de bus die (het langst) blijven staan, en die komen, niet geheel toevallig, beide uit Scandinavië: Helsport en Hilleberg. Zoek maar eens wat fernwege.de e.d.
Dat zal inderdaad wel zo zijn. In lab-tests zal een duurdere tent langer blijven staan en ik geloof direct dat Scandinavische tenten dan punten scoren. Maar in real life gaan tentjes eerder de lucht in door 'dom' opzetten dan door materiaalkwaliteit (echte prultentjes daargelaten).

Als ik slecht weer c.q. veel wind verwacht dan gebruik ik vaak een extra scheerlijn om de top van de tent vast te leggen aan een boom, picknicktafel oid. Of ik vraag mensen of ze hun auto voor onze tent willen zetten.

Tig jaar geleden op de Hebriden (Lewis) vroeg ik aan een Schotse Landrover-eigenaar of hij zijn flatgebouw voor onze tent wilde parkeren. Hij begon te lachen, zei vriendelijk nee, hij zei dat hij zijn caravannetje aan de auto ging binden. De 'Gails' kwamen er aan en hij vertrouwde zijn caravan niet :shock:

Wij hebben onze tent toen maar aan picknictafel gebonden en zijn in de caravan van de Schot whiskey gaan drinken met uitzicht op onze tent...

Een andere tent (het was druk we waren met 3 stellen op de camping) met uitzicht op zee en de Gails dus recht in de ingang ging de lucht in.

Had die tent wat lager gestaan en goed opgezet dan was er waarschijnlijk niks gebeurd. Ons Nomadje ging compleet plat tijdens de windstoten maat bleef wel op zijn plek..
@Allen: bedankt voor de respons tot dusver.

Ik heb het tentje nog even gewogen: 1,8kg. Toch iets zwaarder dan fabrikantenopgave; het fenomeen van optimistische gewichtsopgaves kom je wel vaker tegen.

Gezien het lage profiel en de 16(!) afspanpunten maak ik mij wat betreft stormvastheid nog niet veel zorgen. De tijd zal het leren...