Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VDO HC 12.6 fietscomputer hapert... - Forum Wereldfietser

VDO HC 12.6 fietscomputer hapert...

Hallo allemaal,

Ik heb een VDO fietscomputer type HC 12.6. Dit is een fietscomputer met een draadje. Deze leek het eerst heel goed te doen, maar op een gegeven moment viel hij gewoon uit! Weer even na gekeken, enzo, stukkie gefietst en toen leek ie het weer te doen, maar dat duurde niet lang.
Ik weet zelf niet wat het probleem kan zijn en daarom de vraag of iemand wel eens problemen heeft gehad met een fietscomputer die het af en toe niet doet...? Of waar ik eens naar zou kunnen kijken om te testen of dat wel helpt?

Alvast bedankt!
(Te) simpele vraag misschien, maar: is je batterij nog goed? Hoe lang zit die er al in?
Zit het magneetje op de spaken goed? Zijn de contacten van de houder en interface schoon?
batterij: de batterij die we erbij kregen toen we hem kochten... weet niet meer echt of we deze tijdens onze reis nog vervangen hadden... Maar als een batterij leeg is dan doet ie het toch permanent niet meer, en niet ineens wel en dan weer niet?
Maar ga er zeker even een nieuw batterijtje indoen!

Magneetje: die zit goed, komt goed dicht langs voorvork waar de aansluiting zit.
De houder kan ik ook nog even naar kijken, maar die ziet er niet vies uit...
Ja, Janneke, dat heb ik ook meegemaakt onderweg. Alles geprobeerd: nieuwe batterij, schoonmaken, afstelling magneetje, niets hielp. Een behulpzame fietsenmaker constateerde een breuk in het snoer dat niet goed genoeg "vrij" maar toch "zeker" was bevestigd aan het frame. Vervangen. Nu nooit meer probs! :wink:
Rachel schreef: een breuk in het snoer dat niet goed genoeg "vrij" maar toch "zeker" was bevestigd aan het frame. Vervangen. Nu nooit meer probs! :wink:
Wat bedoel je met niet goed genoeg 'vrij' maar toch 'zeker' bevestigd aan het frame?
En heb je bij je fietsenmaker gewoon een nieuw snoertje gekregen? of heb je die moeten bestellen?
Janneke schreef:
Rachel schreef: een breuk in het snoer dat niet goed genoeg "vrij" maar toch "zeker" was bevestigd aan het frame. Vervangen. Nu nooit meer probs! :wink:
Wat bedoel je met niet goed genoeg 'vrij' maar toch 'zeker' bevestigd aan het frame?
En heb je bij je fietsenmaker gewoon een nieuw snoertje gekregen? of heb je die moeten bestellen?
De oorspronkelijke leverancier van mijn fiets had het snoer van het fietscomputertje te strak gemonteerd zodat er bij de beweging van het stuur te weinig speling was. De fietsenmaker* die ik onderweg trof had het snoertje 'toevallig' nog liggen in een laatje met afgedankte spulletjes. Mazzel voor mij. :wink:



*: Eventjes opgezocht waar dat was. In het gehucht Marienfeld voor Gütersloh onder Bielefeld aan de R1. Echt een Fahrradschuppen... :wink:
Ik heb ooit ook eens een VDO fietscomputer gehad. Deze stopte er ook mee van de een op de andere dag. Alles nagekeken incl. snoertje. Het bleef een raadsel. Ik hoef i.i.g. nooit meer een VDO-tellertjes. Bij mij komt er alleen nog maar een Cateye op mijn fietsen. Die zijn onverwoestbaar...ook met snoertje.
Totdat je een tropische regenbui treft... Dan doet ook CatEye het niet meer, en als je vraagt aan hun of dat gebruikelijk is, beantwoorden ze de e-mail niet...
Robertjan schreef:Totdat je een tropische regenbui treft... Dan doet ook CatEye het niet meer, en als je vraagt aan hun of dat gebruikelijk is, beantwoorden ze de e-mail niet...
Ook een Sigma doet het ook niet meer na een (goede) Nederlandse regenbui..
hooge schreef: Ook een Sigma doet het ook niet meer na een (goede) Nederlandse regenbui..
Yep, ik heb ook een Sigma. Staat zelfs in de gebruiksaanwijzing dat je "het" droog moet houden. 8) En beschermen tegen te veel zon. Hoe je dat moet doen staat er niet bij. :wink: Alleen rondjes om de kerk ofzo...
hmz, dus de conclusie is dan maar goedkopere fietscomputertjes te kopen zodat je niet 50 euro zo hatsieflatsie kwijt bent als je computertje er ineens mee ophoud?

:-(
Zo heb ik dat inderdaad gedaan na het CatEye debacle....
Cordo, € 12,50 bij Profile. Gaat zelf na 6 uur zonder input weer op 0. Geen knopjes. Alleen snelheid, dagafstand, en totaalafstand.

Zonder die knopjes overigens nog verrassend veel zon en regen weerstaan...! :D
Robertjan schreef:Totdat je een tropische regenbui treft... Dan doet ook CatEye het niet meer, en als je vraagt aan hun of dat gebruikelijk is, beantwoorden ze de e-mail niet...
Die van mij deed het nog wel na een tropische regenbui. Ook temperaturen van >40 graden heeft die overleefd. Hij is al een aantal keer over de straat gestuiterd en zelfs na een frontale botsing met een auto....deed mijn computertje het nog steeds :lol:
Tja, ik heb ook goede ervaringen met Cateye. Die op mijn boodschappenfiets is al twaalf jaar oud, af en toe vervang ik de batterij en hij blijft het doen. Die op mijn andere fiets gaat ook al vier jaar mee.
die cateye computertjes: hebben jullie dan gewoon een computertje met draadje? of een draadloze? Of maakt dat niet veel uit voor de kwaliteit van een computertje?

Denk dat ik maar even ga sleutelen aan m'n VDO en als het niet lukt toch maar even een nieuwe kopen, maar dan bijv. de goedkoopste cateye (of sigma, m'n vriend rijdt daar ook al jaren mee rond...)
Gewoon met draad. Er is ook een type met een dikkere draad, de enduro 8.
Frank schreef:Tja, ik heb ook goede ervaringen met Cateye.
Ik ook, ooit een keer een draadloze gehad, maar gauw weer overgestapt op een Cateye met dikker draadje; de Enduro 8 dus en die doet het al zeker 15 jaar prima en heeft ook hevige regen- en hagelbuien overleefd. :wink:
Gaat het scherm ook op blank als de cpu hapert? Als er alleen geen waarden op het scherm verschijnen, maar het scherm nog wel werkt (doet de klok - dus niet de stopwatch - het nog?), zou je inderdaad denken dat de draad niet goed is. Nieuwe kun je o.a. kopen bij de harslagmetershop.nl of bikecomponents.de.

Heb zelf ook al een paar jaar de VDO HC 12.6 op de racefiets. Vorig jaar moest ik een keer de cpu in zijn houder heen en weer wiebelen om weer contact te maken, maar met mijn oude Cateye had ik daar om de haverklap last van, tot de Cateye (op de vakantiefiets) er afgelopen vakantie al na twee dagen helemaal mee ophield. Verder nooit problemen gehad met de VDO. Twee andere mensen die ik ken hebben dezelfde VDO en hebben ook nooit problemen. Maar je kunt natuurlijk pech hebben met een slecht exemplaar. Geldt voor elk merk, lijkt me.
Hey,
Het scherm doet het dan ook helemaal niet... 2 jaar geleden in zwitserland kwamen we langs m'n ouders, m'n pa heeft ook zo'n VDO dus die is er idd wat mee gaan wiebelen en fietsen, toen deed ie et. Maar toen we zelf weer verder gingen fietsen heeft ie het eigenlijk nooit meer gedaan... :-( Was niet zo'n probleem omdat m'n vriend er ook één had, maar nu ga ik 3 weken in m'n uppie fietsen dus moet toch óf een nieuwe kopen, óf even die van m'n vriend overzetten...
Beetje balen, kostte een hoop geld dat ding