Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Therm-a-rest: mini gaatje niet te vinden - Forum Wereldfietser

Therm-a-rest: mini gaatje niet te vinden

Ben net terug van een 2 maand lange reis door de bush van Kenya (helaas niet met de fiets, maar op rugzak foto-reportage)

Nu denk ik dat mijn Term-a-rest halverwege zo een klein pitske van een doorn heeft gekregen. Resultaat is dat ik het gaatje niet vindt, en mijn matje ook zo traag leeg trekt dat bubbeltjes onder water zeer moeilijk te vinden zijn. Het gaatje is volgens mij alleen doorlatend met mijn vage lijf op het matje, en dan nog is het matje nog hard genoeg voor een dikke 2 uur.

Wat nu? Dat geworstel in (en de kost van) dat sterren-zwembad heeft me niet veel opgebracht.

Verdomme. Is dit het einde van de mat?

(het gaat hem over een Prolite van het jaar 2006, grootste maat)
ottovelo schreef:Ben net terug van een 2 maand lange reis door de bush van Kenya (helaas niet met de fiets, maar op rugzak foto-reportage)

Nu denk ik dat mijn Term-a-rest halverwege zo een klein pitske van een doorn heeft gekregen. Resultaat is dat ik het gaatje niet vindt, en mijn matje ook zo traag leeg trekt dat bubbeltjes onder water zeer moeilijk te vinden zijn. Het gaatje is volgens mij alleen doorlatend met mijn vage lijf op het matje, en dan nog is het matje nog hard genoeg voor een dikke 2 uur.

Wat nu? Dat geworstel in (en de kost van) dat sterren-zwembad heeft me niet veel opgebracht.

Verdomme. Is dit het einde van de mat?

(het gaat hem over een Prolite van het jaar 2006, grootste maat)

Er zijn ultrasone lekzoekers, microfoons die het gesis van het uittredend gas kunnen horen.

Nou nog een bedrijf vinden waar ze zo'n ding hebben en het grappig vinden om te proberen of het op een matras werkt
m-gineering schreef:Er zijn ultrasone lekzoekers, microfoons die het gesis van het uittredend gas kunnen horen.
Nou nog een bedrijf vinden waar ze zo'n ding hebben en het grappig vinden om te proberen of het op een matras werkt
Marten toch. Ultrasoon zoeken naar een gaatje?
Wat wel erg goed werkt is een heliumlektest. Het bedrijf DCI kan de meest absurd kleine gaatjes vinden. Grappig zullen ze het testen van een matje zeker vinden..... als je betaalt. :lol: :roll:

Zonder gekheid. Ik heb ook kleine gaatjes (meerdere uren op te liggen) in matjes gehad die lastig te vinden waren. Een openbaar zwembad lijkt me erg onrustig om een klein gaatje te vinden. Een ligbad of babybadje lijkt me handiger. Voeg een klein beetje - niet te veel - afwasmiddel toe om belletjes beter te kunnen zien en maak het water lekker warm want je bent even bezig en de druk valt dan niet meteen weg.
Je moet het matje inderdaad keihard opblazen en er nog in knijpen ook.
Vaak zitten de gaatjes in een naad.
Succes,
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Er zijn ultrasone lekzoekers, microfoons die het gesis van het uittredend gas kunnen horen.
Nou nog een bedrijf vinden waar ze zo'n ding hebben en het grappig vinden om te proberen of het op een matras werkt
Marten toch. Ultrasoon zoeken naar een gaatje?
http://www.pneuvano.com/automation/uld- ... lekken.htm
m-gineering schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:Er zijn ultrasone lekzoekers, microfoons die het gesis van het uittredend gas kunnen horen.
Nou nog een bedrijf vinden waar ze zo'n ding hebben en het grappig vinden om te proberen of het op een matras werkt
Marten toch. Ultrasoon zoeken naar een gaatje?
http://www.pneuvano.com/automation/uld- ... lekken.htm
Ze hebben het als voorbeeld over een gat van 1 mm^2.
He-testen is wat gevoeliger (tot 10^7 x gevoeliger dan een zeeptest)
Afbeelding
Groet,
Leon
Dank Leon, met jouw tips kan ik tenminste wat aanvangen. Wil nou ook niet te veel geld tegen ultrasone toestanden gooien, dan koop je denk ik beter een nieuw matje :?

off-topic: was sowieso al aan het kijken naar die Exped toestanden...
Je kan je buurvrouw vragen of je even haar bad mag lenen. :wink:

Chips, het is alweer de 2e. :|
Ik heb exact hetzelfde gehad, een doorn van een bramenstruik had een klein gaatje geprikt. Ik heb het gaatje gevonden door het matje erg hard op te blazen en, al zittend op het matje, met een beetje water telkens een stukje te nat maken. Kost wel wat tijd maar heb het wel gevonden.
Hoi

Ook ons is het gelukt om een heel klein gaatje te vinden.
Blaas mat op, maak hem nat, probeer hem op te rollen zodat er veel meer druk ontstaat, en het lek was bij ons heel snel gevonden, ook al was die piepklein.
De truc is druk te krijgen in de mat

Succes en seamseal doet de rest
je zou hem ook nog kunnen vullen met gas,en dan met een zg.snuffelaar
controleren op lekkage.
je zou hem ook nog kunnen vullen met gas,en dan met een zg.snuffelaar
controleren op lekkage.
Of een zippo.. :-)