Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Werk opgeven of niet - Forum Wereldfietser

Werk opgeven of niet

Hallo,

Ik heb van men werkgever de kans gekregen om 4 maanden te kunnen gaan fietsen met loopbaanonderbreking. Het is wel zo dat een aantal collega's hierdoor hun verlof niet op de periode kunnen nemen dat het hen uitkomt. Op men werk ben ik ook wel een beetje uitgekeken en de bedoeling was om dan men ontslag te geven bij terugkomst. Maar nu heb ik een beetje last van men geweten, er wordt de moeite gedaan om de planning aan te passen aan mij, collega's zijn er de dupe van, en bij terugkeer zou ik bedanken en verdwijnen. Dus ondanks de kans die ik krijg zit ik toch met wat wroeging. Met loopbaanonderbreking krijg je een uitkering als je een job hebt. Anders had ik nu mss men ontslag al ingediend maar dan geen uitkering. Maar mss moet ik dat maar doen ook en zien dat het financieel lukt. Zo om dan conflict met collega's en werkgever te vermijden. Bij terugkeer is er dan wel een langere periode zonder werk mogelijk.

Die langere fietstocht is al langer een droom van me. 5j terug had ik dezelfde plannen maar gingen door omstandigheden nier door. Ik zou nu naar de Noordkaap willen. Heen via Be, NL, Duitsland, Polen, Baltische staten, Finland en terug via Noorwegen, Denemarken Duitsland, NL, Be. Ik ben 26 en heb nog geen verplichtingen naar een gezin of afbetalingen toe.

Peeke
Wat wil je nu horen?
Dat het een goed plan is om je collega's te naaien? :roll:

Niet zo netjes inderdaad om het zo aan te pakken.. maar dat kan jij alleen bepalen.
Als jij jezelf in de spiegel kunt blijven kijken, wie ben ik dan om te bepalen dat je het anders zou moeten aanpakken.

Verder, dit is internet mocht je het nog niet weten.. dit bericht wordt zo door Google gevonden en dan is het wereldnieuws :shock:

Theoretisch zouden je collega's dit bericht dus kunnen lezen, zien ze in ieder geval dat je een geweten hebt. 8)
vragen dat je je ontslag krijgt he, dan kun je nog gaan 'doppen'
Dit is goed voer voor onze nieuwe rubriek in De Wereldfietser/De Vakantiefietser: De Fietspsycholoog. :lol:
eerlijkheid duurt het langst.... kun je niet ene mooie regeling proberen te treffen met je werkgever? iets van ontslag aanvaarden, maar pas over 4 maanden ontslag?

Lijkt mij als je het niet netjes doet dat er ook geen mooie referentie ligt te wachten daarna (mocht je daarvan afhankelijk zijn)
Als je niet zeker bent dat je na vier maanden ontslag wil nemen (wie weet tot wat voor inzichten 4 maanden fietsen leidt), kun je om je geweten te sussen ook met jezelf afspreken dat je het daarna serieus nog een kans gaat geven. Je zou je twijfel ook met je chef kunnen bespreken.
Peeke schreef:Ik heb van men werkgever de kans gekregen om 4 maanden te kunnen gaan fietsen met loopbaanonderbreking. Het is wel zo dat een aantal collega's hierdoor hun verlof niet op de periode kunnen nemen dat het hen uitkomt. Op men werk ben ik ook wel een beetje uitgekeken en de bedoeling was om dan men ontslag te geven bij terugkomst. Maar nu heb ik een beetje last van men geweten, er wordt de moeite gedaan om de planning aan te passen aan mij, collega's zijn er de dupe van, en bij terugkeer zou ik bedanken en verdwijnen. Dus ondanks de kans die ik krijg zit ik toch met wat wroeging. Met loopbaanonderbreking krijg je een uitkering als je een job hebt. Anders had ik nu mss men ontslag al ingediend maar dan geen uitkering. Maar mss moet ik dat maar doen ook en zien dat het financieel lukt. Zo om dan conflict met collega's en werkgever te vermijden. Bij terugkeer is er dan wel een langere periode zonder werk mogelijk.
Die langere fietstocht is al langer een droom van me. 5j terug had ik dezelfde plannen maar gingen door omstandigheden nier door. Ik zou nu naar de Noordkaap willen. Heen via Be, NL, Duitsland, Polen, Baltische staten, Finland en terug via Noorwegen, Denemarken Duitsland, NL, Be. Ik ben 26 en heb nog geen verplichtingen naar een gezin of afbetalingen toe.
Prijs je gelukkig. In mijn best aardige arbeidsverleden heb ik nooit meegemaakt dat werkgevers ook maar de suggestie wekken bijzondere medewerking te willen verlenen aan een langer verlof, dus ik vermoed dat je je lange verlof goed verdiend hebt.
Neem nooit ontslag als je niet zeker weet dat je op een andere plaats of ander moment verder kunt.
Leon
Toen ik op mijn werk vertelde dat ik een jaar op wereldreis wou gaan, bleek het mogelijk te zijn om 1 jaar onbetaald verlof te krijgen. Ze wilden me graag terug. Juist door open te zijn over mijn plannen, kreeg ik meer opties. Had zelfs de indruk dat ik het wel geregeld zou krijgen om een jaar onbetaald te nemen en daarna ontslag!
Omdat 1 van de redenen om op wereldreis te gaan, het kiezen voor vrijheid is, heb ik besloten om toch ontslag te nemen. Vandaag mijn ontslagbrief ontvangen!!

Als je ontslag neemt kun je ook nog langer dan 4 maanden weg! Nog een extra stuk Rusland meenemen? Via de Oostgrens van West-Europa afdalen naar het zuiden?

Altijd een baan in vooruitzicht hebben, biedt veel economische zekerheid, maar leidt ook tot vastplakken aan dingen die eigenlijk helemaal niet wilt.

maak je eigen keuzes!

Sjirk
Nooit met wroeging op pad gaan, dat maakt de reis de helft minder leuk. Gewoon die baan opzeggen! Je hebt toch al andeer ideeen, dus waarom aan die oude baan blijven hangen? Lekker vrij van alles en iedereen de reis gaan maken.
Neem het nou maar van mij aan 8)
Groetjes uit Argentina
Ali
Ik vind het gek dat je deze vraag zomaar anoniem op een forum stelt waar mensen reageren die je helemaal niet kent. Alsof je een diagnose laat stellen door de ANWB. Vertrouw liever op een goed advies van goede vrienden of familie.
willem.megens schreef:Ik vind het gek dat je deze vraag zomaar anoniem op een forum stelt waar mensen reageren die je helemaal niet kent. Alsof je een diagnose laat stellen door de ANWB. Vertrouw liever op een goed advies van goede vrienden of familie.
Soms zijn de meningen van "anderen" helder en verfrissend. Bovendien is het doet van een fiets sabbatical niet iets wat iedereen doet, en dus kan het handig zijn om de mening te vragen aan mensen die eerder zoiets hebben gedaan.

Verder tjah ik denk dat als je nu al het plan hebt om ontslag te nemen, dat je dat gewoon moet gaan doen. Immers als je na je fietsen terug komt dan begin je met "tegenzin" aan je werk. Als je nog twijfelt over of je na je fietsen ontslag wil nemen, dan zou ik denk ik gewoon gaan fietsen, en tijdens jouw fietstocht kijken en bedenken hoe je verder wil gaan. Niet alleen denk aan je (toekomstige) werk maar er wel een beetje je gedachten over laten dwalen. En heel simpel geformuleerd, bij terugkomst zul je niet meteen een andere baan hebben, dus je hoefd het ontslag niet aan je reis te koppelen.
nsa1984 schreef:Soms zijn de meningen van "anderen" helder en verfrissend. Bovendien is het doet van een fiets sabbatical niet iets wat iedereen doet, en dus kan het handig zijn om de mening te vragen aan mensen die eerder zoiets hebben gedaan.
Klopt. Maar het gaat hier om een gewetensvraag. Ik zou zoiets zelf nooit aan 'vreemden' voorleggen. Maar goed: als iemand dat per se wil respecteer ik dat natuurlijk.

Dat gezegd hebbende asviseer ik als volgt: het feit dat je de optie van 4 maanden gaan en na terugkomst zeggen dat je ontslag serieus overweegt zegt mij dat je dit dan ook maar moet doen. Het past blijkbaar bij je. Doen dus!
beste peeke, in je queeste naar psychologisch advies :) kan je ook eens te rade gaan in dit topic http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ead#unread
Vraag die studie eens op, en je hebt meteen een wetenschappelijk onderbouwde insteek op de vraag of jouw profiel/ambities/verzuchtingen matchen met die van een wereldfietser. Dat lijkt mij een belangrijkere vraag.
Mijn persoonlijke mening : een sabbatical van 1 jaar voor een (wereld)fietsreis is een veel ingrijpender beslissing dan het lijkt. Het zal nadien erg moeilijk zijn om de draad in het professionele leven weer op te nemen. Wees dus voorbereid op die tweede stap, die NA de reis.
Sterker nog, het is niet alleen moeilijk na een wereldfiets reis. Ik ben diverse malen langere tijd in het buitenland geweest voor het werk, met en zonder gezin. Gaan is makkelijk, terugkomen is moeilijk.
Wim
Peeke schreef: Met loopbaanonderbreking krijg je een uitkering als je een job hebt.
Dit meen je niet! Is dat werkelijk waar :shock: Waarom is die levensloopregeling er dan eigenlijk?
Omdat dat het verschil is tussen België en Nederland...?
willem.megens schreef:... het gaat hier om een gewetensvraag. Ik zou zoiets zelf nooit aan 'vreemden' voorleggen.
Internet is zo'n beetje het medium bij uitstek gebleken om te praten over lastige onderwerpen.
En je moest eens weten wat mensen nog meer op internet doen :oops: :roll: :wink:
Of je het misschien onder pseudoniem wilt doen is iets anders.
Leon (die echt zo heet)
audrey schreef:
Peeke schreef: Met loopbaanonderbreking krijg je een uitkering als je een job hebt.
Dit meen je niet! Is dat werkelijk waar :shock: Waarom is die levensloopregeling er dan eigenlijk?
In België heb je geen levensloop maar wel heel gunstige regelingen als je ff iets anders wilt doen.
Is Peeke zelf eigenlijk nog in beeld? :wink:
Blanche schreef: In België heb je geen levensloop maar wel heel gunstige regelingen als je ff iets anders wilt doen.
Ik kom ook in Belgie wonen!
Je kunt ook een mail sturen naar Mirjam, die is al, ik geloof 2 jaar door de wereld aan het fietsen en zit nu ergens in Australie. Ze heeft geloof ik ook een teller op haar site staan die aangeeft over hoeveel dagen zo terug wilt zijn in Nederland en dat duurt dan nog wel even. Ik geloof iets van 250 dagen.

Dat is die jonge vrouw, die op de vorige fietsbeurs van de directeur van Multicycle een fiets gratis kreeg.

mario