door
Xxxxx » ma 01 mar, 2010 16:36
Als ik de enquête invul vraag ik mij af of 'mijn' oplader er ooit gaat komen?
Mijn uitgangspunt: GPS, Fototoestel en GSM.
Voor hoofdlampje en eventueel radio gebruik ik gewone batterijen en die gaan meer dan één vakantie mee, dan wel ik koop onderweg nieuwe.
Het kan wel eens regenen en dus is spatwaterdicht een minimum voorwaarde.
GPS en fototoestel gebruiken AA-batterijen. GSM is oplaadbaar op campings of in geval van nood, met een AA-batterij. Bovendien haalt de accu van de GSM bijna een hele vakantie als je hem alleen aanzet en gebruikt indien nodig.
Ik heb dus geen behoefte om apparaten rechtstreeks op de oplader aan te sluiten. Geen behoefte aan snoertjes, USB stekkers en andere externe contacten. Daarmee wordt spatwaterdichtheid ook gemakkelijker realiseerbaar.
Simpel, één eis: opladen van AA-batterijen.
Een doosje dat open kan, passen 2 of 4 AA-batterijen in, dekseltje dicht en meteen spatwaterdicht. Geen externe contacten. De elektronica zou hetzelfde moeten kunnen als mijn 220V oplader: overgaan op druppelladen zodra de batterijen vol zijn. Ik heb geen zin om voortdurend te voelen of de NiMh batterij al warm is (wat is warm?) en dus gaat overladen.
De plaats op de fiets: hier kon ik in de enquête geen keuze maken uit de geboden alternatieven.
Tassen zitten niet altijd op de fiets, dus niet in een tas.
Stuurtas zit wel altijd op de fiets, maar is ook het eerste dat van de fiets gaat tijdens een pauzestop. En dan moet ik het snoer los gaan koppelen? Vraagt minimaal om een vast contactdoosje op het stuur gemonteerd. Anders hangt er zonder stuurtas ergens een losse kabel.
Montage aan het frame betekent een nodeloos lange afstand voor een kabel (ga uit van een naafdynamo in het voorwiel). Montage betekent óf het opofferen van een bidonhouder voor de oplader óf tie-wraps (waar ik niet heel blij van word). Een nieuwe fiets met nokjes speciaal voor een oplader laat in ons geval nog 10 jaar op zich wachten.
Montage op het stuur is ook nog een optie als het niet anders kan. Eigenlijk horen hier alleen dingen thuis die tijdens het rijden ook daadwerkelijk gebruikt worden en hierbij ontstaat al snel ruimtegebrek. Montage dan niet midden bovenop het stuur, maar onder het stuur, bijvoorbeeld onder een ander apparaat (gps, bel, snelheidsmeter) en meer naar achteren gericht zodat er geen conflict aan de voorzijde met de stuurtas ontstaat. Kwestie van een paar verschillende modellen slimme montagebeugels.
Waarom niet op de vorkkroon? Als de koplamp aan de voorzijde van de vorkkroon zit gemonteerd, kan de oplader soms aan de achterzijde. Koplamp en oplader beiden aan de voorkant zal ook vaak lukken met de juiste beugeltjes (koplamp boven de oplader, of koplamp vóór de lader en lader daarachter tegen de balhoofdbuis). De oplader zit hiermee altijd op de fiets, net als de koplamp (SON Edeluxe). Beiden zijn ongeveer even duur en beiden zijn dan dus even gevoelig voor diefstal.
Maar deze laatste opties zie ik niet genoemd in de enquête.
Op dit moment voldoen noch Zzing noch E-werk van B&M aan mijn eisen. Beiden hebben weer een losse AA-oplader nodig. Waarmee de hele toestand in de stuurtas terecht komt wat dan weer niet mijn voorkeur heeft.