Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mening gevraagd m.b.t. nieuwe energie voorziening - Forum Wereldfietser

Mening gevraagd m.b.t. nieuwe energie voorziening

Hallo allemaal,

Als ik dit forum zo eens bekijk zie ik dat er een aardige energie-behoefte is onder de forumbezoekers en merk ik ook dat men het lastig vindt om een juiste energie-voorziening te kiezen.

Samen met studenten van de TU Delft en van de Erasmus Universiteit hebben we een alternatief bedacht voor de huidige energie voorziening. Zouden jullie eens willen kijken of dit wat is voor jullie en je opmerkingen/vragen hier ventileren?
http://www.thesistools.com/?id=123315

B.v.d!
Ingevuld. Op zich een aardige enquete, maar ik je schrijft 'Zouden jullie eens willen kijken of dit wat is voor jullie'. Wat is hetgeen dat je dan wilt tonen, behalve een aantal vragen algemeen over opladen van apparatuur?

Ik zou als ik jou was wel even naar je spelling kijken. Er staan heel veel foute spaties in de vragen (bijvoorbeeld 'foto camera', 'navigatie systeem' en 'fiets computer').

Bij de vraag 'Hoevaak heeft u tijdens het tour fietsen een energiebehoefte? (het laden van een lege accu of batterij)' staat niet aangegeven wat er onder 'soms', 'regelmatig' enzo bedoeld wordt. Wat is soms? Eens per maand, eens per week, eens per dag?

Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Marc v G schreef:Bij de vraag 'Hoevaak heeft u tijdens het tour fietsen een energiebehoefte? (het laden van een lege accu of batterij)' staat niet aangegeven wat er onder 'soms', 'regelmatig' enzo bedoeld wordt. Wat is soms? Eens per maand, eens per week, eens per dag?
Ik was gedwongen altijd in te vullen, anders valt mijn fiets( )computer immers uit.
Overigens komt de meeste energie uit boter( )hammen, pasta en rijst en zo en uit de benzine van de brander, maar het bleek hier te gaan om electriciteit voor apparaten die je bij je hebt.

Die spelling kun je de studenten niet kwalijk nemen, zo'n extra spatie zit al in de naam van de universiteit.

Leon
Als ik de enquête invul vraag ik mij af of 'mijn' oplader er ooit gaat komen?

Mijn uitgangspunt: GPS, Fototoestel en GSM.
Voor hoofdlampje en eventueel radio gebruik ik gewone batterijen en die gaan meer dan één vakantie mee, dan wel ik koop onderweg nieuwe.

Het kan wel eens regenen en dus is spatwaterdicht een minimum voorwaarde.

GPS en fototoestel gebruiken AA-batterijen. GSM is oplaadbaar op campings of in geval van nood, met een AA-batterij. Bovendien haalt de accu van de GSM bijna een hele vakantie als je hem alleen aanzet en gebruikt indien nodig.
Ik heb dus geen behoefte om apparaten rechtstreeks op de oplader aan te sluiten. Geen behoefte aan snoertjes, USB stekkers en andere externe contacten. Daarmee wordt spatwaterdichtheid ook gemakkelijker realiseerbaar.
Simpel, één eis: opladen van AA-batterijen.

Een doosje dat open kan, passen 2 of 4 AA-batterijen in, dekseltje dicht en meteen spatwaterdicht. Geen externe contacten. De elektronica zou hetzelfde moeten kunnen als mijn 220V oplader: overgaan op druppelladen zodra de batterijen vol zijn. Ik heb geen zin om voortdurend te voelen of de NiMh batterij al warm is (wat is warm?) en dus gaat overladen.

De plaats op de fiets: hier kon ik in de enquête geen keuze maken uit de geboden alternatieven.
Tassen zitten niet altijd op de fiets, dus niet in een tas.
Stuurtas zit wel altijd op de fiets, maar is ook het eerste dat van de fiets gaat tijdens een pauzestop. En dan moet ik het snoer los gaan koppelen? Vraagt minimaal om een vast contactdoosje op het stuur gemonteerd. Anders hangt er zonder stuurtas ergens een losse kabel.
Montage aan het frame betekent een nodeloos lange afstand voor een kabel (ga uit van een naafdynamo in het voorwiel). Montage betekent óf het opofferen van een bidonhouder voor de oplader óf tie-wraps (waar ik niet heel blij van word). Een nieuwe fiets met nokjes speciaal voor een oplader laat in ons geval nog 10 jaar op zich wachten.
Montage op het stuur is ook nog een optie als het niet anders kan. Eigenlijk horen hier alleen dingen thuis die tijdens het rijden ook daadwerkelijk gebruikt worden en hierbij ontstaat al snel ruimtegebrek. Montage dan niet midden bovenop het stuur, maar onder het stuur, bijvoorbeeld onder een ander apparaat (gps, bel, snelheidsmeter) en meer naar achteren gericht zodat er geen conflict aan de voorzijde met de stuurtas ontstaat. Kwestie van een paar verschillende modellen slimme montagebeugels.
Waarom niet op de vorkkroon? Als de koplamp aan de voorzijde van de vorkkroon zit gemonteerd, kan de oplader soms aan de achterzijde. Koplamp en oplader beiden aan de voorkant zal ook vaak lukken met de juiste beugeltjes (koplamp boven de oplader, of koplamp vóór de lader en lader daarachter tegen de balhoofdbuis). De oplader zit hiermee altijd op de fiets, net als de koplamp (SON Edeluxe). Beiden zijn ongeveer even duur en beiden zijn dan dus even gevoelig voor diefstal.
Maar deze laatste opties zie ik niet genoemd in de enquête.

Op dit moment voldoen noch Zzing noch E-werk van B&M aan mijn eisen. Beiden hebben weer een losse AA-oplader nodig. Waarmee de hele toestand in de stuurtas terecht komt wat dan weer niet mijn voorkeur heeft.
Ik kwam deze http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... =NL&slg=nl li-polymer accu tegen.

Zou deze gebruikt kunnen worden voor de garmin oregon, en kan je deze accu met de naafdynamo opladen?
hanzefietser schreef:Ik kwam deze http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... =NL&slg=nl li-polymer accu tegen.

Zou deze gebruikt kunnen worden voor de garmin oregon, en kan je deze accu met de naafdynamo opladen?
Je hebt sowieso nog elektronica nodig om de wisselspanning van de naafdynamo om te zetten naar een ietwat nette gelijkspanning.

Of daarmee het accupack te voeden is, is niet zeker. Li-ion vraagt een nauwgezet en complex laadproces, dat de elektronica in het pack voor z'n rekening neemt. De vraag is wat die elektronica doet als de spanning geregeld varieert of wegvalt, naargelang fietstempo en verkeerslichten.

Om de Oregon te voeden met het pack, heb je de juiste kabel nodig, anders gaat deze gewoon in USB storage mass mode.
Kris Kilowatt schreef:Om de Oregon te voeden met het pack, heb je de juiste kabel nodig, anders gaat deze gewoon in USB storage mass mode.
Die kans is aanwezig, maar je kunt de GPS zo instellen dat dit niet gebeurt.
Instellingen > systeem > Interface > Garmin Spanner
Met deze instelling aan zal de Oregon eerst vragen of ie in de USB mass storage mode moet als je een USB kabel aangesloten hebt, als je "nee" antwoord, dan zal de Oregon als GPS blijven werken en gevoed worden door de USB-aansluiting.
Frank schreef:Die kans is aanwezig, maar je kunt de GPS zo instellen dat dit niet gebeurt.
Instellingen > systeem > Interface > Garmin Spanner
Met deze instelling aan zal de Oregon eerst vragen of ie in de USB mass storage mode moet als je een USB kabel aangesloten hebt, als je "nee" antwoord, dan zal de Oregon als GPS blijven werken en gevoed worden door de USB-aansluiting.
Interessant, dat is nieuw voor mij. De verwante Dakota die ik gebruik, kent deze optie helaas niet.

Nu zal Garmin de "beveiliging" via kabeltype ingebouwd hebben opdat het toestel niet met pakweg een te lichte adapter aan de slag gaat. Dit accupack kan echter 350 mA leveren, da's 250 meer dan wat standaard via USB afgetwijgd mag worden, dus daar zal de Oregon wellicht genoeg aan hebben.
Kris Kilowatt schreef:
Om de Oregon te voeden met het pack, heb je de juiste kabel nodig, anders gaat deze gewoon in USB storage mass mode.

Die kans is aanwezig, maar je kunt de GPS zo instellen dat dit niet gebeurt.
Instellingen > systeem > Interface > Garmin Spanner
Met deze instelling aan zal de Oregon eerst vragen of ie in de USB mass storage mode moet als je een USB kabel aangesloten hebt, als je "nee" antwoord, dan zal de Oregon als GPS blijven werken en gevoed worden door de USB-aansluiting.

Hoi Frank,

ik heb een Oregon 400t, en ik ben er altijd vanuit gegaan dat de USB uitgang enkel en alleen aangewend kon worden tbv gegevensbeheer. Dus heel erg bedankt voor deze info. Ik denk dat je alle andere eigenaren van een oregon die dit lezen ook erg blij maakt met deze info. Ik sluit met inachtneming van jouw info mijn Oregon aan op mijn laptop en idd, de vraag wordt gesteld. Betekent dit dat 2 NiMh penlites opgeladen kunnen worden via de USB van je Oregon (mbv een extern oplader systeem (bijv. Pedal Power+ of Zzing) via naafdynamo)? Ik ben een ei mbt electriciteit, dus dat is de reden dat ik dit expliciet vraag. Nogmaals bedankt!!!

groeten Walter
Walter B. schreef:Betekent dit dat 2 NiMh penlites opgeladen kunnen worden via de USB van je Oregon (mbv een extern oplader systeem (bijv. Pedal Power+ of Zzing) via naafdynamo)? Ik ben een ei mbt electriciteit, dus dat is de reden dat ik dit expliciet vraag. Nogmaals bedankt!!!
Graag gedaan.

De batterijen worden niet opgeladen als je de Oregon op deze manier aansluit, dit is gedaan om te voorkomen dat schade ontstaat als je gewone (niet-oplaadbare) batterijen in de GPS hebt zitten. De GPS is nl. niet goed instaat om het verschil te detecteren.
Hi Frank,

aha, dus tijdens het fietsen krijgt het apparaat spanning via de USB, maar de 2 AA's worden niet opgeladen. Dus stop je met fietsen (en je AA's zijn helemaal leeg), heb je geen werkende GPS meer. Overigens kan en moet je de Oregon wel speciaal instellen welke AA's je gebruikt, ofwel alkaline ofwel NiMh!

gr Walter
Walter B. schreef:Hi Frank,

aha, dus tijdens het fietsen krijgt het apparaat spanning via de USB, maar de 2 AA's worden niet opgeladen. Dus stop je met fietsen (en je AA's zijn helemaal leeg), heb je geen werkende GPS meer.
Nog niet geprobeerd, maar dat neem ik wel aan. Als ik bij mijn Colorado de USB-stekker eruit trek, dan krijg ik de vraag of ie aan moet blijven (zelfs als de batterijen helemaal vol zijn). Plug ik daarna de USB-stekker er na verloop van tijd weer in, dan schakelt ie automatisch over naar externe voeding, zonder vragen.
Overigens kan en moet je de Oregon wel speciaal instellen welke AA's je gebruikt, ofwel alkaline ofwel NiMh!
Als je niet het juiste type batterij hebt ingesteld, dan kan de GPS geen goede schatting doen hoelang de batterijen nog meegaan.
Hallo Frank,

bedankt voor je kennis. Ben nu veel wijzer geworden. Ga morgen naar mijn buurman, en vertel hem wat ik vanavond geleerd heb - hij had dezelfde prangende vraag!!! Mijn dank is groot.

gr Walter