Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo - Forum Wereldfietser

naafdynamo

Ik denk er sterk over om een goede naafdynamo te kopen met een goede lux lamp.

Mijn vraag is: De Son kost 200 euro en is 6 volt/3 watt, maar de shimano
DN380 kost 71 euro heeft XT kwaliteit en is ook 6 volt/3watt.

Weet iemand misschien wat het precies het verschi is, en of ik op de shimano ook een 80 of 60 lux kan aan sluiten.

Mario
mario schreef:Ik denk er sterk over om een goede naafdynamo te kopen met een goede lux lamp.

Mijn vraag is: De Son kost 200 euro en is 6 volt/3 watt, maar de shimano
DN380 kost 71 euro heeft XT kwaliteit en is ook 6 volt/3watt.

Weet iemand misschien wat het precies het verschi is, en of ik op de shimano ook een 80 of 60 lux kan aan sluiten.

Mario
een vergelijking (door SON) staat hier: link

Alle dynamo's (ook zo'n 5 euro bouwmarktding!) leveren in principe hetzelfde vermogen en kun je dus gebruiken met een moderne LED lamp. De verschillen zitten in hoe hard je daarvoor moet trappen en hoelang het blijft functioneren.
Marten,

dat schema ziet er leuk uit, maar inmiddels heeft shimano een andere betere naaf op de markt, die niet in de test voor kwam de DH-3N80.

Uit het boek " Deze naaf heeft een weerstandsreductie van ca 75% ten opzichte van de HB-NX32, en weegt zonder snelspanners 481 gram".

Ik vind die 100 euro meer voor de Son niet echt overtuigend.

mario
mario schreef:
Ik vind die 100 euro meer voor de Son niet echt overtuigend.

mario
Dan zou ik geen Son kopen ;)
Ik neem aan dat je de DH-3N80 bedoelt?

Sinds een paar weken rij ik rond met zo'n naaf en moest ook kiezen tussen Son of Shimano. Als ik mij de discussie van toen nog goed voor de geest haal, dan heb je met de Shimano ietsje meer weerstand dan met de Son en de lagers van een Shimano kun je niet reviseren (?). Mijn indruk is dat we over erg kleine verschillen praten.

Ik heb omwille van de prijs voor die Shimano gekozen en ben er tot nu toe dik tevreden over. Er komt een gigantische hoeveelheid licht uit mijn B+M Cyo.
Guus,

Ik heb jij de cyo met met 40 of 60 lux. Ik zat er ook aan te denken. je hebt deze namelijk in 2 varianten met en zonder nabijverlichting. Wat ik jouw ervaring.

mario
mario schreef:Ik denk er sterk over om een goede naafdynamo te kopen met een goede lux lamp.

Mijn vraag is: De Son kost 200 euro en is 6 volt/3 watt, maar de shimano
DN380 kost 71 euro heeft XT kwaliteit en is ook 6 volt/3watt.

Weet iemand misschien wat het precies het verschi is, en of ik op de shimano ook een 80 of 60 lux kan aan sluiten.

Mario
Sinds kort heb ik ze allebei. Een Shimano 3N80 in het 28 inch wiel van m'n Koga Traveller en een standaard Son in het 20 inch wiel met schijfrem van de Hase Pino (tandem). Hoewel ik ze dus niet onder volledig gelijkwaardige omstandigheden kan vergelijken heb ik wel het idee dat de Son iets lichter loopt.
De reden dat ik de Son koos was de beschikbaarheid van een 20 inch uitvoering met schijfrem. Het verschil met de Shimano blijkt echter groter dan ik had gedacht. Ik denk dat ik bij een eventuele volgende keer direct de Son kies.

Frank
mario schreef:Ik denk er sterk over om een goede naafdynamo te kopen
Prima idee! Merk dat sinds ik er eentje heb, ik ook veel vaker 's avonds of bij valavond fiets.

Heb zoals Frank de SON in 20 inch versie, eigenlijk bedoeld voor ligfietsen, waar het wiel meer toeren maakt. Maar met LED-verlichting kan je die ook in een 28 inch wiel gebruiken, toch als je tot de snellere fietsers behoort :wink:. Voordeel is een nog wat lagere weerstand.
mario schreef:Guus,

Ik heb jij de cyo met met 40 of 60 lux. Ik zat er ook aan te denken. je hebt deze namelijk in 2 varianten met en zonder nabijverlichting. Wat ik jouw ervaring.

mario
Mario,

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er twee verschillende varianten in omloop waren. Ik heb het even uitgezocht, volgens mij heb ik die met 40 lux (nabij verlichting, met reflector). Het geeft ontzettend helder licht, maar in een heel scherp afgebakend gebied. Er ontstaat een soort driehoek tot een meter of 4 voor de fiets, die op zijn breedst denk ik ongeveer twee of drie meter is. In dat vak heb je heel goed licht. Er omheen is het helemaal (nou ja) donker. Die overgang van licht naar donker gaat ook niet geleidelijk, die is abrupt.

Ik heb wel mijn voordrager er af gehaald, omdat ik al snel het idee kreeg dat die lamp precies tegen de bovenkant van die drager aan ging schijnen en ik had het idee dat ik dan alleen nog maar naar die voordrager zou zitten turen.

Ik heb deze gekozen, omdat ik veel in het buitengebied over onverlichte wegen rijd. Hij bevalt tot nu toe erg goed moet ik zeggen.
reichbus schreef:
mario schreef:Guus,

Ik heb jij de cyo met met 40 of 60 lux. Ik zat er ook aan te denken. je hebt deze namelijk in 2 varianten met en zonder nabijverlichting. Wat ik jouw ervaring.

mario
Mario,

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er twee verschillende varianten in omloop waren. Ik heb het even uitgezocht, volgens mij heb ik die met 40 lux (nabij verlichting, met reflector). Het geeft ontzettend helder licht, maar in een heel scherp afgebakend gebied. Er ontstaat een soort driehoek tot een meter of 4 voor de fiets, die op zijn breedst denk ik ongeveer twee of drie meter is. In dat vak heb je heel goed licht. Er omheen is het helemaal (nou ja) donker. Die overgang van licht naar donker gaat ook niet geleidelijk, die is abrupt.

Ik heb wel mijn voordrager er af gehaald, omdat ik al snel het idee kreeg dat die lamp precies tegen de bovenkant van die drager aan ging schijnen en ik had het idee dat ik dan alleen nog maar naar die voordrager zou zitten turen.

Ik heb deze gekozen, omdat ik veel in het buitengebied over onverlichte wegen rijd. Hij bevalt tot nu toe erg goed moet ik zeggen.
De 60 lux versie ( 'Sport') heeft een helder glas, de 40 lux versie heeft een glas dat voor een groot gedeelte gebruikt wordt voor de retroreflector. Persoonlijk moet ik die laatste versie niet zo, ik ben meer geinteresseerd in wat er verder op gebeurt en veel lichtsterkte onder mijn voorwiel vindt ik niet interessant
reichbus schreef:Ik neem aan dat je de DH-3N80 bedoelt?

Sinds een paar weken rij ik rond met zo'n naaf en moest ook kiezen tussen Son of Shimano. Als ik mij de discussie van toen nog goed voor de geest haal, dan heb je met de Shimano ietsje meer weerstand dan met de Son en de lagers van een Shimano kun je niet reviseren (?). Mijn indruk is dat we over erg kleine verschillen praten.
Volgens Shimano kun je de van de linkerkant wel de conus vervangen, maar van de rechterkant niet. In de praktijk kan het aan de rechterkant wel met hetzelfde type conus als aan de linkerkant. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het draadje, want dat oogt wat fragiel. Bij mijn exemplaar zaten er al na zo'n 10.000 km zonder vet te vervangen wat slijtsporen op de conus. Misschien dat op tijd vet vervangen helpt, maar dat moet je afwegen tegen het risico dat je dat draadje beschadigt. Shimano dynamo conussen zijn overigens best prijzig.
Over de Shimano naafdynamo's kan ik niet uit eigen ervaring spreken, wel over de SON. Ikzelf heb een SON 28, maar mijn vrouw een SON 20, allebei in 26 inch wielen. Het verschil in lichtopbrengst is voor mij niet zichtbaar, behalve bij lopen met de fiets aan de hand. Het verschil in weerstand is bij ingeschakeld licht echter duidelijk merkbaar. Als ik de lamp aanzet bij mijn SON 28 voel ik de toegenomen weerstand, maar bij de SON 20 in een 26 inch wiel voel ik die weerstand niet. Bij de huidige led lampen zou ik daarom iedereen aanraden ook in een 26 of 28 inch wiel een SON 20 te gebruiken. De enige reden om nu nog een SON 28 te gebruiken zou zijn als je er ook apparatuur mee wilt opladen, of als je nog meer licht wilt hebben door twee edeluxen tegelijk te gebruiken (pfff).
Wim
hi mario,

ik heb afgelopen zomer een wiel met daarin de shimano-naafdynamo (dh3n80) gekocht. precies dezelfde afweging als jij aangeeft gemaakt: is het het prijsverschil waard? ik wilde graag de son kopen, maar kon dat financieel niet voor mezelf verantwoorden. uiteindelijk blij toe, want zowel met als zonder licht merk ik nauwelijks dat ik een naafdynamo heb of dat het licht aan staat. loopt even soepel als mijn dynamoloze racevoorwieltje. prima dus.

dan over de lichten: ik rijd met de cyo op 60 lumen, een goede vriend met de fly op 40 lumen. rijden we naast elkaar dan kunnen we het onderlinge verschil niet zien. wel is het zo dat tegemoetkomende automobilisten vaak erg onder de indruk zijn.. ;)

beide lampen hebben zo hun voor en nadelen; de fly is mooi voor dichtbij en heeft een ingebouwde reflector; de cyo ziet er kwa uiterlijk prettiger uit, maar heeft een naar aansluitdraadje dat een beetje verdwaald rondzweeft als je geen achterlicht aansluit. heb ik zelf strak opgerold en afgesloten met een krimpkous, maar mooi is natuurlijk anders.

succes met je keuze! (rose had vorig jaar erg scherpe aanbieding wbt wielen met naafdynamo; allicht nog steeds?)
Eelco,

leuk dat je reageert. Ik volgde jouw avonturen op de fiets. Heb je nog steeds die Vittorio? Hoe is het nu met je opleiding, ben je nu afgestudeerd arts.

IK denk toch dat ik voor de shimano ga. Ik werk zelf in een fietsen zaak en kan de Son dus, bij Marten met korting kopen, maar daar moet ik nog wel de btw bij optellen. Er wordt niet veel winst opgemaakt, dus kost die naaf nog steeds veel geld.

Rose heeft nog steeds goede prijzen. Als ik die DN380 naaf koop, ingespaakt (sapim db) in een goede velg (vergelijkbaar met de exal SP19) dan betaal ik 94 euro. Koop je alles los dan ben je 31 euro meer kwijt.

mario
Mario: Als je bij een fietsenmaker werkt dan maak je het wiel toch zelf? Dan heb je een beter wiel dan zo'n in elkaar gegooid machine massa wiel.
Even aangenomen dat er bij jullie een goede wielbouwer rondwandeld, dus meten met spaakspanningsmeter en aandacht voor het wiel.
ha mario, leuk dat je mijn verhalen destijds gelezen hebt; hopelijk met een beetje plezier? :) ben inmiddels arts, en ja, de vittorio staat nog steeds op een mooi plekje op zolder te wachten tot ik hem weer eens ga uitlaten.. ;) veel plezier met je naafdynamo! groet, eelco
rvdh,

ik spaak mijn eigen wielen. Als ik dit wiel binnen heb dan kijk ik natuurlijk de spaak spanning na.

De wielen worden met de hand gemaakt. Zij hebben namelijk een speciale afdeling waar alleen maar wielen worden gemaakt.

Voor de fietsen ligt dit anders die komen klompleet binnen.

mario
dan snap ik alleen niet als je bij een fietsenzaak werkt dat je reclame maakt voor een postorder bedrijf.

Wel goed dat je de spaakspanning checkt.
Ik werk voor een stichting, waarbij ook een fietsen zaak zit.

mario