Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste wereldoorlog route? - Forum Wereldfietser

Eerste wereldoorlog route?

Bestaat er zoiets als een Eerste wereld oorlog fietsroute? Ik bedoel langs historische sites van de 1e WO? Of hoe zou zo'n route eruit moeten zien, bv. van Diksmuide naar Verdun.

Ik kwam wel dit boek tegen: Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... uct_images
Dat lijkt een goede basis.

Bedankt
Peter Rodenburg schreef:Bestaat er zoiets als een Eerste wereld oorlog fietsroute? Ik bedoel langs historische sites van de 1e WO? Of hoe zou zo'n route eruit moeten zien, bv. van Diksmuide naar Verdun.

Ik kwam wel dit boek tegen: Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... uct_images
Dat lijkt een goede basis.

Bedankt
Geen idee, maar er is wel een europese fietsroute door het voormalig sperrgebiet van de muur
Ik kan je het boek 'Velden van Weleer' (auteur Chrisje Brants) van harte aanbevelen. Een erg goed geschreven en uiterst informatief boek/reisgids.
Ik heb het jaren geleden gelezen (helaas niet meer in mijn bezit). Heb het zelf niet als reisgids gebruikt.

Ruud
Peter Rodenburg schreef:Bestaat er zoiets als een Eerste wereld oorlog fietsroute? Ik bedoel langs historische sites van de 1e WO? Of hoe zou zo'n route eruit moeten zien, bv. van Diksmuide naar Verdun.

Ik kwam wel dit boek tegen: Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... uct_images
Dat lijkt een goede basis.

Bedankt
Beste Peter,

Lijkt op een balletje voor open doel. Wat let je om een degelijke route te maken. Er valt historisch materiaal genoeg te downloaden, of op te duiken in bibliotheken of archieven. Ook onderweg, want de "Groote Oorlog" leeft altijd nog sterk in de Vlaamse Westhoek en in de Frontgebieden van de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. En op de IGN-kaarten, of Michelinkaarten kun je gemakkelijk een route uitzetten. Is een originele route, zonder dat je in het vaarwater van andere routemakers treedt.
Succes,

Bert
Peter Rodenburg schreef:Bestaat er zoiets als een Eerste wereld oorlog fietsroute? Ik bedoel langs historische sites van de 1e WO? Of hoe zou zo'n route eruit moeten zien, bv. van Diksmuide naar Verdun.
Een jaar geleden vroeg ik me dit ook af. Steeds wanneer ik in de Vlaamse Westhoek of Noord Frankrijk fietste, stuitte ik op herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Het leek me een mooie uitdaging om van de hele westelijke frontlijn, van de IJzermonding tot de Zwitserse grens, een 1100 km lange fietsroute te maken.
bert sitters schreef:Lijkt op een balletje voor open doel. Wat let je om een degelijke route te maken. Er valt historisch materiaal genoeg te downloaden, of op te duiken in bibliotheken of archieven. Ook onderweg, want de "Groote Oorlog" leeft altijd nog sterk in de Vlaamse Westhoek en in de Frontgebieden van de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. En op de IGN-kaarten, of Michelinkaarten kun je gemakkelijk een route uitzetten. Is een originele route, zonder dat je in het vaarwater van andere routemakers treedt.
Precies zoals Bert hier beschrijft, ben ik aan de slag gegaan. Het grootste deel van deze ‘Frontlijnfietsroute’ heb ik in het afgelopen jaar gefietst. Circa 80% van de route ligt al vast. Nu ben ik begonnen om alle verzamelde informatie in een leesbare vorm te gieten. Vanaf april wil ik weer veldwerk gaan verrichten. Het zal nog wel even duren voordat het eindresultaat op de plank ligt, maar er wordt aan gewerkt.
Wie daar niet op wil wachten en binnenkort alvast een stuk langs de frontlijn wil gaan fietsen, kan bij mij terecht voor tips.

Afbeelding
keesswart schreef:Een jaar geleden vroeg ik me dit ook af. Steeds wanneer ik in de Vlaamse Westhoek of Noord Frankrijk fietste, stuitte ik op herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Het leek me een mooie uitdaging om van de hele westelijke frontlijn, van de IJzermonding tot de Zwitserse grens, een 1100 km lange fietsroute te maken.
Leuk idee Kees!!
Ik heb wel eens gespeeld met het idee van een fietsroute langs de Atlantikwall.
Van Den Helder naar de grens met Spanje.
Wie weet als ik met pensioen ben ;-)
Goed nieuws Kees!
Deze route voegt echt iets toe aan het bestaande net.
Je kunt vanuit Nederland aan komen fietsen over de LF-1 langs de kust en van Basel terug met de CNL.
De Vlaamse Westhoek zit nog vol met sporen uit veertien-achttien. Onder andere de Menenpoort in Ieper vind ik een indrukwekkend monument, waar iedere avond om 20.00 uur The Last Post wordt geblazen.
Kijk bijvoorbeeld op http://www.wo1.be en op http://www.toerismewesthoek.be

De Vlaamse Westhoek was (voor een molenliefhebber als ik) ooit vol bezaaid met meestal standerdmolens. Door hun ligging op de vele heuvels vanwege de windvang waren de molens juist als uitkijkposten militair gezien van strategisch belang. Vanuit zowat iedere heuvels kon men wel meer dan dertig draaiende molens tegelijk zien. De trouwe korenmaalders, die al sinds de 12e eeuw het landschap stoffeerden, werden zinloos één voor één door de strijdende partijen neergehaald. De Spanbroekmolen in Wijtschate was met zoveel dynamiet opgeblazen, dat de knal in Londen te horen was! Nu nog ligt er een diep krater, met water gevuld. Pal ernaast ligt de Spanbroeker Molen British Cemetery. Verschrikkelijk gewoon.
Nu nog zijn er enkele molens over, meestal herbouwd of van elders overgeplaatst.

Het boek "Molens van de frontstreek" (auteur John Verpaalen, Roosendaal 1995, ISBN 90-5508-029-2) vertelt er meer over. Van vele tientallen Vlaamse dorpen bleven er na de WO I geen steen meer op de andere over.

Ik ben ook in Verdun geweest. Heel indrukwekkend.

Ik bezit een foto uit 1914 van de bekende plaats Dinant aan de Maas, met de opgeblazen brug en van de kerk voor de hoge rots was niet meer dan een kapot geschoten ruïne. Volkomen waanzin!
Ik dacht hee Martin die reageerd opdit draadje. Die zal vast wel weer een foto gemaakt hebben van toen hij bij de eerste WO I was. Maar nee hoor.
Valt me wel een beetje tegen Martin :lol:
Blanche schreef:Ik dacht hee Martin die reageerd opdit draadje. Die zal vast wel weer een foto gemaakt hebben van toen hij bij de eerste WO I was. Maar nee hoor.
Valt me wel een beetje tegen Martin :lol:
Hier is er dan een voor je
Afbeelding

Martin zal nog wel even uitleggen bij wat voor molen die gestapelde stenen horen :D
:lol: :lol:
keesswart schreef: Een jaar geleden vroeg ik me dit ook af. Steeds wanneer ik in de Vlaamse Westhoek of Noord Frankrijk fietste, stuitte ik op herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Het leek me een mooie uitdaging om van de hele westelijke frontlijn, van de IJzermonding tot de Zwitserse grens, een 1100 km lange fietsroute te maken.
Interessant.

Kom je met deze route ook nog langs Diksmuide met zijn Dodengang en de IJzertoren?
Mooi initiatief Kees. Ik vraag me net als Peter ook af waarom je niet via Diksmuide gaat, zoals op het kaartje te zien.

Zelf heb ik overigens een beetje moeite met "oorlogstoerisme", maar dit terzijde al stap ik heus wel eens af bij een oorlogsmonument of kerkhof. Maar als thema voor een reis?

Rutger
Peter Rodenburg schreef:Kom je met deze route ook nog langs Diksmuide met zijn Dodengang en de IJzertoren?
Jazeker (zie foto).
Rutger schreef:Zelf heb ik overigens een beetje moeite met "oorlogstoerisme", maar dit terzijde al stap ik heus wel eens af bij een oorlogsmonument of kerkhof. Maar als thema voor een reis?
Ik denk dat ik je gevoel over ‘oorlogstoerisme’ wel deel. Bij vlagvertoon en militaire parades voel ik eerder weerzin dan enthousiasme. Wel ben ik geïnteresseerd in de littekens die achtergebleven zijn in het landschap en de verhalen die zijn overgeleverd. Ook de vele monumenten, variërend van heel sober tot bombastisch, vertellen een verhaal. Soms een verhaal dat door elke generatie anders wordt opgevat; het IJzermonument, dat op miraculeuze wijze de functies van oorlogsmonument, vredesmuseum en symbool van Vlaams nationalisme combineert, is daar een mooi voorbeeld van.
Natuurlijk zal het thema de een meer aanspreken dan de ander; voor fietsers wordt het in ieder geval een mooie route, ook goed te combineren met andere fietsroutes.

Afbeelding
Ik denk dat de route absoluut mooi wordt. Maar ik denk dat ik te gevoelig bent om hem te gaan fietsen.

Rutger
U treft het. Mijn hobby is fietsen en de geschiedenis van 14-18. Dit komt omdat ik woon in de 'frontstreek' van het Ieperse. Wij vinden het hier hoogst eigenaardig dat meer en meer Nederlanders, toen neutraal, zich geïnteresseerd voelen in deze periode. Tja, Rutger, ik begrijp je volledig. Tegenwoordig erger ik me ook soms aan bepaalde toeristen of nog meer aan sommige plaatselijke winkeliers die de commercie ten top drijven. Maar alle achting voor de goeie bezoekers, die eerbied hebben voor alle leed van die tijd.
Ooit probeerde ik eens een tocht uit te stippelen van Nieuwpoort tot de Zwitserse grens. Maar al vlug besefte ik dat de frontlinie geen lijn is maar verschillende lijnen. Al was de eerste wereldoorlog een stellingoorlog, toch zijn er belangrijke verschuivingen geweest. Ik noem hier bv. na de gasaanval van 1915; de derde slag rond Ieper of het lenteoffensief van 1918.
Best is van per streek enkele dagen rond te toeren. Zo fiets ik uiteraard veel rond in mijn streek, maar ook aan de Somme en Verdun.
goede recente boeken zijn:
1. In het Frans : Première Guerre mondiale des Flandres à l'Alsace; le guide uitgegeven door "le Guide ; Casterman. 474 pagina's jaar: 1996
2. Ook héél goed is deze van onze voormalige vijand: Militärgeschichlicher Reiseführer; zu den Schlachtfeldern des Ersten Weltkrieges in Flandern und Nordfrankreich. door Markus Klauser jaar: 2004 (192 pagina's)

Zeker deze laatste is een goed bruikbaar boek met goeie Michelin kaarten met aanduiding van de te bezoeken monumenten.
Blanche schreef::lol: :lol:
Ik wilde als molenliefhebber alleen aangeven dat West-Vlaanderen en het aangrenzende Frans-Vlaanderen vóór de WO I zeer rijk bezaaid was met molens, waar onze eigen Kinderdijk zowat niets bij vergeleken is. Juist door hun strategische liggingen waren de vele eeuwenoude molens, in de meeste gevallen standerdmolens (in het Vlaams: staakmolens) door de strijdende partijen moedwillig vernietigd.
Zelfs molenaars en hun gezinnen werden gefusilleerd, omdat de legers dachten dat zij met hun wieken aan de vijand gingen seinen, terwijl zij gewoon aan het malen waren....! Dit veroorzaakte een volkomen kaalslag in het Vlaamse landschap. Het is toch zoiets om er stil bij te staan.
Immers, molens zorg(d)en niet onbelangrijk voor de voedselvoorzining van het volk. Zonder deze zouden onze voorouders honger lijden en ongetwijfeld zouden er nu veel minder wereldfietsers rondrijden!
Vrijwel elk Vlaams dorp bezat een of meer molens. De Frans-Vlaamse plaats Cassel, net over de grens, spande de kroon met maar liefst tweeëntwintig standerdmolens dicht bij elkaar. Wanneer er een goede wind was en de wieken van al die malende en stampende reuzen de lucht doorkliefden, moet dit een adembenemende schouwspel zijn geweest! Hieronder een ansichtkaart uit ca. 1900 met zes van de 22 molens.

Afbeelding
De heuvel in Cassel is wel heel erg moeilijk te beklimmen. Steil en met kasseien. Ik heb die klim nu een keer of vier gedaan, maar vindt het nogal tijd serieus. Volgens mij is de heuvel 128 meter hoog, staat ook bekend als "De Mountain Everest van Vlaanderen". Je hebt bij taverne Het Kasteelhof wel een prachtig uitzicht.

Eh Kees, je krijgt met al deze tips van wereldfietser het toch wel makkelijk. Zo wordt het boekje heel goed.

Rutger
Rutger schreef:De heuvel in Cassel is wel heel erg moeilijk te beklimmen. Steil en met kasseien. Ik heb die klim nu een keer of vier gedaan, maar vindt het nogal tijd serieus. Volgens mij is de heuvel 128 meter hoog, staat ook bekend als "De Mountain Everest van Vlaanderen". Je hebt bij taverne Het Kasteelhof wel een prachtig uitzicht.

Eh Kees, je krijgt met al deze tips van wereldfietser het toch wel makkelijk. Zo wordt het boekje heel goed.

Rutger
Je kunt Cassel op Streetview van Google Maps bekijken. Ik ben er nog nooit geweest. De steile Route de Dunkerque heeft inderdaad kasseien.... Vanuit de geasfalteerde S-vormige bocht (ten NW van Cassel) heb je mooie vergezichten! Het stadje heeft zowel Franse als Vlaamse bouwstijlen. Ik heb er al zin in! In Cassel is er nu nog slechts één standerdmolen van de tweeëntwintig over, de "Kasteelmolen", die overgens in 1948 is herbouwd. Hij staat pal achter de taverne Het Kasteelhof, die ook op Google Maps staat aangegeven.