Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx winnaar Op Pad outdoor Award - Forum Wereldfietser

Idworx winnaar Op Pad outdoor Award

De Idworx Off Rohler is de winnaar van de Op Pad Outdoor Award 2010.
Juryrapport: ‘De Off Rohler van Idworx is tot in detail prachtig uitgevoerd met de beste componenten. Deze fiets is goed voor 100 jaar fietsplezier’

Gerrit, gefeliciteerd!

De andere genomineerde vakantiefietsen waren:

Van Nicholas Pioneer. Juryrapport: ‘Het gebruik van titanium is bij de Pioneer tot in het kleinste detail consequent doorgevoerd. Schitterende fiets met een stevig prijskaartje’

Santos Worldtraveller. Juryrapport: ‘Santos toont lef door een fiets met een revolutionaire aandrijving in de markt te zetten’

Zie voor de overige winnaars:
http://www.anwb.nl/vrije-tijd/bladen/op ... wards.html

Alle gouden winnaars zijn te bewonderen op de Fiets en Wandelbeurs op 27 en 28 februari in de Amsterdam-RAI.
Ik kan mij heel goed vinden in deze uitslag.

De Pioneer is de mooiste fiets maar is erg duur. Ik las laatst ergens iets, dat er een nieuw procede wordt ontwikkeld voor het maken van titanium, waardoor in de toekomst dit soort fietsen goedkoper zou kunnen worden. Ben benieuwd, want het rijdt wel erg lekker.

En de Santos is met de riemaandrijving ook nog geen winner. Eerst moeten de voordelen maar eens opwegen tegen de nadelen. Als ik met mijn riemaandrijving heuvel op ga, maakt hij meer herrie dan mijn fiets met een stalen ketting.

Dus de idworx blijft over. :twisted:
Mijn eerste vakantiefiets, een Giant Expedition, kostte een kwart van deze Idworx. Het mag tegenwoordig blijkbaar wat kosten.
Dat is meteen ook de zwakte van een dergelijke verkiezing, zo'n dure fiets laten winnen.
Het verbaast me niets, de Off Rohler is simpelweg een tank van een fiets. Het frame en de wielen vormen echt de basis: knalstijf & degelijk frame, en de wielen met de dikke Extremes geven je een oergevoel. De geometrie doen de fiets maar blijven sporen en het lijkt alsof ie alleen maar naar voren wil rijden, zoveel rust en stabliteit geeft het frame.

Vervolgens maakt de complete montage het geheel tot in de puntjes af en blijft werken onder alle omstandigheden. Ook al heb je een dikke modder/sneeuwprak om je frame heen geplakt, alles blijft het doen (remmen, verlichting, schakelen).

De echte wereldreizende purist zal misschien wijzen op het aluminiumframe die bij eventuele breuk onderweg niet gelast kan worden. Zal wijzen op de magura remmen die in de bush niet simpel zelf gerepareerd kunnen worden en zal wellicht wijzen op het ontbreken van een Brooks zadel. Maar ik denk dat er genoeg goeds tegenover staat (veel Deutsche Gründlichkeit en een goed Giant frame).

Het enige spijt waar ik van heb is dat ik de off rohler niet eerder heb gekocht. En met deze winter is het een uitkomst geweest om echt lekker veel buiten te fietsen. Je betaalt wat, maar je hebt dan wel (voor mijn gevoel althans) het beste van het beste zonder een al te specifieke fiets te hebben.

Dat Op Pad juist kiest voor de meest degelijke fiets van de drie verbaast me anderzijds wel. Ik dacht dat ze zouden gaan voor een innovatieve fiets. Zoals de Pioneer met zijn titaniumframe of de Santos met riemaandrijving. Kennelijk vonden ze de dikke krachtpatser van Idworx toch net iets duurzamer en degelijker.
Jan Eleveld schreef:Mijn eerste vakantiefiets, een Giant Expedition, kostte een kwart van deze Idworx. Het mag tegenwoordig blijkbaar wat kosten.
Dat is meteen ook de zwakte van een dergelijke verkiezing, zo'n dure fiets laten winnen.
In deze prijsklasse zijn geen slechte fietsen te vinden. Met alle fietsen kun je over de wereld kachelen. Zijn meer verkiezingen voor liefhebbers die van mooie dingen houden. Niets mis mee maar als klant heb je er niet zoveel aan. Alle fietsen zijn "probleemloze" trekkers. Op het moment van de koop lijken alle details van levensbelang te zijn. Eenmaal een jaar onderweg geldt maar een vraag: doet tie het of doet tie het niet.
Had er ook een snel, vittorio of welk merk dan ook tussen kunnen zetten. Kies gewoon een van de fietsen die je het mooist vindt en trek lekker de wereld in.
bert sitters schreef:Deze fiets is goed voor 100 jaar fietsplezier’
Nou, de jury heeft er echt kijk op...

Hoe complexer de fiets des te kleiner de kans dat je de fiets een langere periode aan de praat kunt houden. Een fiets van 100 jaar geleden kun je nu nog net met een hoop zoeken aan de praat houden, maar met een fiets van nu met alle plastic onderdelen kun je het over 100 jaar schudden.
Over de keuze van een nieuwe fiets heb ik ongeveer 4 maanden gedaan en daarbij heb ik gekozen tussen de IDWorx easy rohler, de Koga M Randonneur en de Koga M Traveller. In prijs een wereld van verschil en je raadt het al: ik heb na lang testen en meerdere ritten gekozen voor de goedkoopste de Traveller. De IDWorx paste ronduit niet bij me: veel te stug, bonkig rijden - zelfs de big applebanden konden dat niet compenseren - en tegenvallende details, wel een rohloffnaaf. Ook het stale frame van de Randonneur ervoer ik als stug, weinig flexibiliteit en niet mijn kleur: zwart(het oog wil ook wat). De Traveller voldeed, buiten het goed instellen van de verhoudingen(hoogte zadel in relatie stuur en afstand), geheel aan het door mij gewenste profiel. Ik heb deze dan ook gekocht en heb daar na 1000km rijden nog geen spijt van. Een kwestie van smaak?
Toen ik de drie genomineerden zag staan had ik al het idee dat het de idworx zou worden... :wink:
Zie ook eerdere verwante discussies...., ook al is dit zeker een mooie fiets.
Wim
Wat ik zou willen is een prijs voor de beste vakantiefiets onder bijvoorbeeld de 1000 euro. Er is een schreeuwend gebrek aan keus in dit segment, omdat de markt gedomineerd wordt door fietsen waar het geld gebruikt is om er overbodige zooi aan te schroeven.
Als het budget feitelijk zowat onbeperkt is, dan is zowat alles mogelijk, en is zo'n verkiezing niet echt spannend. Zonder budget constraints is het resultaat alleen maar afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren van de berijder.
Wim
Marco Meijerink schreef:Op het moment van de koop lijken alle details van levensbelang te zijn. Eenmaal een jaar onderweg geldt maar een vraag: doet tie het of doet tie het niet.
Marco, dit vind ik een wereld-opmerking voor mensen die aan twijfelziekte lijden, zoals ondergetekende.
bikelike schreef:
Marco Meijerink schreef:Op het moment van de koop lijken alle details van levensbelang te zijn. Eenmaal een jaar onderweg geldt maar een vraag: doet tie het of doet tie het niet.
Marco, dit vind ik een wereld-opmerking voor mensen die aan twijfelziekte lijden, zoals ondergetekende.
Mee eens, maar waarom kopen we - lees ook figuren als ik - dan met z'n allen vooral met zicht op de accessoires/onderdelen? Ik zie nl. weinig fietsen zonder "prullaria".
Voor de duidelijkheid, wat vinden jullie prullaria?
Leo van Lierop schreef:Voor de duidelijkheid, wat vinden jullie prullaria?
Geniale vraag.
Een fiets moet voor mij basic zijn. Geen standaard, geen spatborden, geen verlichting, geen voordrager, geen slot, geen vlinderstuur of een verstelbaar stuur en geen verende zadelpen. Niet meteen wat je prullaria noemt, maar dingen die je best kunt missen en hij wordt er een stukje goedkoper van.
Aan de andere kant wil ik wel graag voorvering, een spiegeltje en barends op mijn fiets. En natuurlijk versnellingen.
Het blijft dus subjectief....
bert sitters schreef: Gerrit, gefeliciteerd!
Dank je Bert!

Deze award laat opnieuw weer even zien dat waar wij met idworx mee bezig zijn toch iets heel speciaals is. Het is niet altijd gemakkelijk dit soort fietsen te maken als kleine fabrikant omdat je de eisen voor jezelf en de toeleveranciers heel hoog legt (dit kost echt veel kracht).

In nu alweer 10 jaar hebben we met idworx vele bruikbare trends gezet die meer en meer ook bij andere fabrikanten opduiken. Dit motiveert ons en onze toeleveranciers natuurlijk ook weer extra.

"Ride it all, all the time" sinds 2000!

Wat mooi is om te zien: dat de kleine fabrikanten, zoals ook b.v. Santos en VanNicolas in Nederland maar ook die in Duitsland (b.v. Velotraum en Tout Terrain), allemaal met PASSIE zeer bijzondere fietsen maken! En niet altijd op share-holder value moeten letten. Dit is voor de kleine niet altijd gemakkelijk omdat de grotere fietsenboeren natuurlijk m.b.t. de inkoopsprijzen van de onderdelen grote voordelen hebben en dat bij de kleine tegen de geringe aantallen, relatief hoge vaste -en ontwikkelingskosten staan.

Maar het zijn vooral de genoemde kleine bedrijven, waar de mensen nog ZELF fietsen, die de bijzondere fietsen produceren met dat beetje extra wat je onderweg als fietser dan echt gaat waarderen. En ik vind het zeer belangrijk dat de fietsers zich dit ook goed realiseren.

Ik ben a.s. zondag even gezellig in NL op de Fiets en Wandelbeurs dus tot dan!
Tja, niet zo vreemd, als je zo een onderhoudsarme, hoog kwalitatieve fiets bouwt, de Op Pad outdoor Award krijgt.
Mijn fietsenmaker liet zich eens ontvallen:
"Als ik alleen maar Idworx fietsen zou verkopen kon ik mijn werkplaats wel sluiten. :wink:
Tuurlijk, een beetje gechargeerd, maar toch.
Gr. Roger.
Ik gun het Gerrit van harte, maar niet voor de eerste keer constateer ik dat
je Op Pad niet kan betichten van grote nauwkeurigheid. Lees bijv. het juryoordeel over de Pioneer: "Het gebruik van titanium is tot in de kleinste details consequent doorgevoerd". Toevallig is de voorvork van de Pioneer - toch niet het geringste onderdeel van een fiets - niet van titanium.

Gerd
Ik vind het mooi om pioniers bekroond te zien worden, en Gerrit is een echte pionier. Evolutie is toch een heerlijk iets. Met warme nostalgie leest ik in de vroegere boeken van mijn grote held Frank van Rijn hoe hij zijn oude fietsen oplapt. De andere kant, perfectie, vooruitgang, vind ik ronduit opwindend.

Op Pad heeft het niet over de esthetische kanten gehad. De nieuwe zwarte Idworx is voor mij een sensatie. Zo weinig ik met het voorgaande grijs kon, zo overdonderd was ik door het het zwart en de kwaliteit van het lakwerk, die ervan straalt. Ik zag hem staan in de Vakantiefietser. Eric stond naast me en hij deelde mijn enthousiasme.

Deze grote kloeke fiets op bolle banden is een krachtige machine, een bijna macabere verschijning die overtuigend het lef van Idworx uitstraalt. Nooit geweten dat ik zo van zwart kon houden.

Dus van mij heeft hij van de drie ook nog eens de schoonheidsprijs!
Afbeelding
Het is gewoon een beest van een fiets 8).