Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostzee: rechtsom of linksom? - Forum Wereldfietser

Oostzee: rechtsom of linksom?

Dag allemaal,

Ik ben van plan om de Oostzee rond te fietsen. Als het uitkomt (en als het leuk is) probeer ik de EuroVelo (EV) 10 aan te houden. Rusland sla ik over omdat ik geen zin heb in het visa gedoe, dat hun nog steeds hanteren.
Ik ben van plan om met begin van het voorjaar (en warmer weer) te vertrekken, misschien half april. Mijn idee is om met de klok mee te fietsen. Eerst Scandinavië en dan de Baltische staten.
Nu vraag ik mij af of er redenen zijn om misschien toch andersom te gaan. De Elbe fiets je bijvoorbeeld het beste stroomopwaarts vanwege de voorheersende windrichtingen. En zo zijn er ook voor andere regio's redenen om een bepaalde richting aan te houden. Bestaat zoiets ook voor de Oostzee?
Graag hoor ik jullie suggesties.
Al-inpakkende groeten - andreas
Hoi Andreas,

Ik zou met de klok meerijden. Bij een rondje rechtsom ligt de Oostzee altijd dichterbij dan linksom! Bovendien heb je dan minder wegen te kruisen. Bedenk dat wegen altijd aan zee eindigen in een splitsing.

Neem je dan de boot van Helsinki naar Tallin (Estland)? Ik zou Kaliningrad niet overslaan al kost het even wat moeite om een transitvisum te krijgen (maar wel mogelijk in Klaipeda). De Kurische Nehrung en Kaliningrad is wel heel erg bijzonder en mag je niet missen.

Rutger
Dag Rutger,
Bedankt voor je reactie.
Over je eerste suggestie moest ik wel even nadenken. Maar nu snap ik het. :-)
Mijn reden om met de klok mee te gaan is dat ik dan aan het "einde" nog heerlijke landschappen kan verwachten (in Litouwen en Polen). Denemarken en Schleswig-Hostein zijn zeker ook mooi maar niet zo bijzoder voor mij.

Ja, ik ben van plan om van Helsinki naar Tallin te gaan. De idee om ter plekke te proberen een transitvisum voor de regio Kaliningrad aan te vragen had ik ook al. Goed om te horen, dat dat in Klaipeda kan.

andreas
Het verkrijgen van een visum in Klapeida weet ik niet zeker. Er verandert nog wel eens wat daar. En het is al weer enige tijd geleden. Misschien dat zoeken op internet helpt. Anders misschien hier op het forum een nieuw topic beginnen. Let bij het doorkruisen wel op waar je als fietser wel of niet de grens over mag, want sommige zijn alleen voor gemotoriseerd vervoer.

Kortom: Kaliningrad is een avontuur.

Rutger
De Baltische staten vond ik van de ene kant erg fijn qua atmosfeer (mensen, die leuke houten huisjes), van de andere kant een tikje saai (landschap vaak vlak en weinig variatie). Wel waren de bossen een wildkampeerparadijs. Kijk maar eens hier. Daarbij zijn de grotere wegen echt vervelend door de agressieve rijstijl van de Baltikanen.

Het boekje Baltikum per Rad biedt uitkomst: veel kleine weggetjes, die echter vaak zandweggetjes zijn, waar je af en toe in vast komt te zitten. Omdat de kaartjes in het boek nogal slecht zijn, moet je het doen met de routebeschrijvingen. De route langs de kust is beschreven tegen de klok in.

Mocht Kaliningrad niet lukken dan kun je in Litouwen grote delen lands de rivier de Nemunas rijden en dat is schitterend. De Kurische Nehrung is inderdaad de moeite waard, ik heb er een halve dag gefietst (vanuit Klaipeda op en neer naar het zuiden) en in de duinen geslapen.

Liepaja raakte me nogal, omdat er zo'n oude authentieke sfeer hangt. In Ventspils kwam ik erachter dat de boot naar Saaremaa niet meer vaart. Noordelijk van Ventspils wordt de gravel weg langzaam vervangen door asfalt. Vergeet niet daar een of twee dorpjes aan de kust te bezoeken. Riga was niet zo aantrekkelijk omdat het centrum helemaal gezandstraald is. Riga ben ik vanwege het verkeer in- en uitgegaan met de trein, een leuke belevenis.

Overigens heb ik er in mei gefietst en het zat er vol met muggen. Die muggen hielden zich niet aan de muggentijd ('s avonds) maar waren er de hele dag. Ik was blij dat ik DEET bij me had en kleren waar ze nauwelijks doorheen konden prikken (dunne polyester-katoenen afritsbroek en dun nylon jasje).
Erik, Bedankt voor je suggesties.
De landschap op je foto's ziet er in der daad heel erg mooi uit.
Over "Baltikum per Rad" had ik al gelezen en juist ook, dat de kaart nergens goed voor is en dat het ook soms echt outdated is. Maar ik probeer het boek een keer bij een Duitse boekenwinkel te bekijken. Eigenlijk ga ik liever met een goede kaart zelf op zoek. En omdat alle drie Baltische staten proberen fiets toerisme te bevorderen, hoop ik, dat ik ter plekke ook goede kaarten kan kopen.
Met muggen hou ik sowieso rekening en deet gaat mee.
andreas
Voor Kaliningrad kwam ik toevallig :?: dit tegen op de site van de R1:

Is een PDF

Het geeft een hoop info over visa en zo.

Peter
Hartelijk bedankt!
Op de fiets en vakantie beurs sprak ik iemand die hetzelfde rondje wilde doen als jij, maar dan expliciet tegen de klok in vanwege de overheersende windrichtingen. Vooral in Noorwegen schijn je vaak een noordenwind te hebben.

Overigens kan je dit zelf onderzoeken op wetteronline.de, tik bij Ort oder PLZ bv norwegen in, kies een plaats, Klima, Klimarechner, verander parameter in Windrichtung ...

Succes bij het kiezen van deze mooie tocht !
Bedankt, Lars, voor je suggestie.
De overheersende windrichting is iets waar ik liever niet om geef. Want dan moet ik misschien mijn plan veranderen :-) Inmiddels heb ik namelijk wat plannen gemaakt voor de ronde met de klok mee.

wetteronline.de is fijn, alleen krijg je de windrichting in "Rückblick" alleen als je daarvoor betaald :-)
Andreas schreef: wetteronline.de is fijn, alleen krijg je de windrichting in "Rückblick" alleen als je daarvoor betaald :-)
Andreas, ik schreef ook dat je moet kijken bij Klima en niet bij Ruckblick.
Bij Klima is het, gratis, op te zoeken :wink:

En je dilemma klinkt bekend :)
Bedankt voor je hint, Lars. Nu zie ik het ook :-)
Hellas staat er ook geen windrichting bij aangegeven. Maar beter een idee, dan helemaal niets weten ;-)
Beste Andreas,

Hij die schreef : Nederlands schrijven moet ik nog oefenen. Maar fietsen kan ik al.
Je kan misschien nog meer oefenen, er staat heus Windrichtung ( duits voor windrichting :wink: ) bij de parameter ...

Nog 1 x : Bij Ort oder PLZ bv norwegen, kies een plaats bv Mo I Rana, vervolgens Klima aanklikken, dan klimarechner, en dan bij Parameter windrichtung.
Je kan zelf kiezen over welke periode in de vakjes daarboven.

Nogmaals succes en plezier bij de voorpret :D
Lezen lijkt mij iets om nog te leren. Of wel, de tijd nemen om een "handleiding" als jouw eerste helemaal te lezen voor dat ik iets bekijk en vervolgens beoordeel. :-)
Bedankt voor de moeite. Nu heb ik het gevonden. Ik had tot nu "Klimarechner" niet gelezen en niet bekeken, maar alleen de "Reiseplaner".