Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenadvies - Forum Wereldfietser

Bandenadvies

Aangezien die sneeuw maar blijft komen en de jongens toch een flink stuk met de fiets moeten rijden had ik graag banden met wat meer profiel voor hun gekocht. Zogezegde winterbanden dus. Het gaat over 28'' banden want ze zouden op een batavus papago en een gazelle orange moeten passen. Iemand een voorstel? :)
De Sjelle schreef:Aangezien die sneeuw maar blijft komen en de jongens toch een flink stuk met de fiets moeten rijden had ik graag banden met wat meer profiel voor hun gekocht. Zogezegde winterbanden dus. Het gaat over 28'' banden want ze zouden op een batavus papago en een gazelle orange moeten passen. Iemand een voorstel? :)
Ken de fietsen niet maar de basis -niet vouw- crossbandjes van Ritchey hoeven niet veel te kosten. Als er hele brede banden in passen wordt het een ander verhaal, maar veel spatbordruimte is niet raar met dit weer
idd een setje cx bandjes. Zat zelf gelijk te denken aan de schwalbe cx pro of smart sam in 622x35 of breder als het past of een conti speedking cross of cyclocross.

Ik weet niet hoe dat het met het strooien in Bels gaat maar hier is alles verworden tot een grote ijsbaan.... dus evt een setje snowstuds zou ook een optie zijn... maar waar ze die nog gaan hebben? En het prijsverschil is nogal enorm, een cx bandje kost ronde 13 euro één snowstud 50....

Succes

Bas

-- wel stoer, een stadse velo met cx bandjes --
Een setje Schwalbe Furious Fred's lijkt me óók wel sneeuwbestendig. Loopt óók nog eens lekker licht.
Maar ja, met bijna € 50,- per stuk (adviesprijs Schwalbe 2009) zal dát wel geen optie zijn.

Trouwens, de Snow Stud's doen in hetzelfde blaadje € 40,-.

Victor.
Het zullen wel cx banden worden hoor. Bedankt voor de reacties. :)
wat dacht je van Schwalbe Snow Stud 40-662, op maximale druk prima op asfalt en op minimale druk maximale grip. Heb zelf net een setje 50-559 gemonteerd.

Wim
wimligfiets schreef:wat dacht je van Schwalbe Snow Stud 40-662, op maximale druk prima op asfalt en op minimale druk maximale grip. Heb zelf net een setje 50-559 gemonteerd.

Wim
Deze ligfietsers http://www.velomobiel.nl/nieuws/#item24 rijden op een Sammy Slick van Schwalbe

Sneeuw was tot deze winter zeldzaam in Nederland. Maar nu ligt er afhankelijk van waar je woont al een maand sneeuw. Rijden in de sneeuw is zwaar maar gaat wel gemakkelijker met een profielband achter. Velomobiel.nl medewerker Jan Wijnen reedt met de Schwalbe "Sammy slick" achterband op zijn 26" Quest, hier zijn bevindingen.

Sneeuwritje bij

3 cm verse sneeuw
-1 graad Celsius

Zondagochtend toen ik wakker werd en zag dat er verse sneeuw was gevallen en ben ik gauw even mijn nieuwe “sneeuwband” gaan uitproberen. Deze band, de Sammy Slick van Schwalbe, zit al even op mijn fiets. Hij bevalt goed, hij is stil en lijkt niet zwaarder te rijden dan de standaard op de Quest gemonteerde Kojak slick band.

Voorheen monteerde ik de noppenband van mijn mountainbike wanneer er sneeuw lag. Die band heeft een fractie meer grip dan deze “Sammy Slick” maar op een schone weg loopt hij zwaar en produceert veel lawaai. Van de lekbestendigheid verwacht ik dat hij net zo goed is als die van de Kojak omdat hij ook een Raceguard antilek laag heeft. Wel is er een nadeel aan deze band; het is een vouwband en die je niet heel makkelijk omlegt.
Conclusie: Geschikte winterband, voor het rijden met een velomobiel meer dan genoeg grip in de sneeuw en toch stil en lichtlopend als de weg schoon is.

De “Sammy Slick vouwband 54-559 is verkrijgbaar bij Velomobiel.nl voor Euro 27.50. Verzenden kost Euro 7,50, een bijpassende binnenband euro 5.
Ligger schreef: Deze ligfietsers http://www.velomobiel.nl/nieuws/#item24 rijden op een Sammy Slick van Schwalbe
Diamantprofiel met dikke noppen op de zijkant. Heb je op een driewieler geen last van, maar op een harde ondergrond vindt ik de overgang op de dikke noppen doorgaans Sh#t
Ik heb de afgelopen tijd ook wat geeexperimenteerd. De breedte van de band had meer invloed dan het profiel, was mijn eerste observatie. De tweede was gisteren, toen ik mijn zoon's nieuwe vakantie atb uitprobeerde. Schwalbe 57 mm Nobby Nic voor en Racing Ralph achter, ofwel echt een flink nopppenprofiel, met een hele hoop lawaai op het asfalt, en flink wat rolweerstand. In de sneeuw was het beter dan een 50 mm Big Apple, maar dat het nu geweldig was? Op ijs glij je nog steeds zo maar weg, en dat is waar het eng is. Het is een beetje als met winterbanden op de auto. Het helpt wel, maar verwacht geen wonderen. Gelukkig duurt dat winterweer nu niet lang meer. Ik heb er echt genoeg van.
Wim
De afgelopen weken heb ik op Schwalbe Marathon Extreme 57-559 gereden en op sneew heeft deze band een prima grip, maar op ijs in een bocht ging ik onderuit. En aangezien ik alleen maar fiets en de bus ook niet rijd wanneer het glad is, heb ik een paar banden met spikes aangeschaft. Van alle genoemde banden zijn dit de enige die ook op ijs grip hebben. Want sneeuw verandert langzaam in ijs en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Wim
De afgelopen weken heb ik op Schwalbe Marathon Extreme 57-559 gereden en op sneew heeft deze band een prima grip, maar op ijs in een bocht ging ik onderuit. En aangezien ik alleen maar fiets en de bus ook niet rijd wanneer het glad is, heb ik een paar banden met spikes aangeschaft. Van alle genoemde banden zijn dit de enige die ook op ijs grip hebben. Want sneeuw verandert langzaam in ijs en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Wim
Maar ligt er bij jullie in Nederland dan overal sneeuw waar je met de fiets rijd? Of kun je met die sneeuwstuds ook op asfalt rijden? Ik kan met dat nog niet goed voorstellen hoe je dan rijd op zo 'n banden. Wat je dan ook hebt is wanneer alles een week of zo sneeuwvrij is kan je terug banden wisselen om ze er daarna weer op te leggen omdat het sneeuwt. Maar zo zal er natuurlijk altijd wel iets zijn he? :) Ik rijd met Smart Sams 28'' en ben van de grip op sneeuw wel echt tevreden, daarentegen op ijs heb je natuurlijk geen grip. :lol: Ben dan ook al twee keer gevallen op ijs. :D
Het is een beetje als met winterbanden op de auto. Het helpt wel, maar verwacht geen wonderen.
Bij winterbanden voor auto's is de rubbercompound anders: bij lage temperaturen blijft het rubber daardoor relatief zacht, waardoor je meer grip houdt.

's Zomers doorrijden op je winterbanden levert daarom snel gepiep (en dus slijtage) op, ook als je niet met een noodgang de bocht omgaat: het rubber is dan door de hogere temperatuur juist te zacht.

Ik vraag me af of bij de sneeuw/winterbanden voor fietsen de compound ook wezenlijk anders is of dat het alleen een kwestie van ander profiel en evt. spikes is.

Bij een auto vind ik winterbanden namelijk wel degelijk een heel groot verschil maken.

In de sneeuw vind ik brede banden met lage druk ook het beste alternatief. Het grootste probleem zijn de sporen en daar heb je met smalle bandjes sneller last van. Omdat je toch niet hard rijdt, doet het profiel niet echt ter zake.

Sjors
Profiel is volgens mij wel degelijk belangrijk ; kwam een keer in smeltende sneeuw tot stilstand met Schwalbe Marathon Plus 47-559 en ik kwam niet meer weg. Dat was met de Extreme of de Snow Stud geen probleem geweest.
Bij de Snow Stud zitten de Spikes wat uit het midden, wanneer je de banden op maximale druk rijd raken de spikes de grond niet. En ik heb 2 fietsen met 559 wielen en 3 sets wielen met verschillende banden, zodat ik snel kan wisselen.

Wim
wimligfiets schreef:ik heb 2 fietsen met 559 wielen en 3 sets wielen met verschillende banden, zodat ik snel kan wisselen
Nu ik een nieuwe 26 inch fiets heb, moet ik ook nog een winterwiel laten maken.
Zal eerdaags eens bij de fietsenwinkel langs lopen om een wiel te laten maken met een shimano naafdynamo en een goedkoop velgje. Daar zet ik 50mm snow studs op. Een adaptor maken voor son naar shimano stekkers zal ook wel niet zo moeilijk zijn.
Kan me nu al verheugen op de winter van 2011. :D
@ Wim:

Aan je woordenkeus maak ik op dat je velomobiel rijdt?

Victor.