Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Filmen op de Fiets - Forum Wereldfietser

Filmen op de Fiets

Ik zie steeds weer mooie fietsfilmpjes voorbij komen, mijn vraag is nu, hoe zijn deze opgenomen ? Met 1 hand fietsen en 1 hand filmen of een slimme constructie aan het lichaam bedacht ? Vast op het stuur met een klemstatiefje lijkt me niet zo bevordelijk voor de camera.

Kees
Hoi,

Ik heb een zelf gemaakt houder die ik op mijn boven buis zet (een stuk stabieler dan op de stuur) hier doe ik 50% mee de rest ouderwets met de hand ( dit is een mooi manier om van een fietsvakantie een extreem sport vakantie te maken tijdens de afdaling :lol: )

Het resultaat is hier en hier te zien, jammer dat ik pas na de vakantie (10 weken slecht filmen dus) ben achter gekomen dat Mijn auto-focus niet zo lekker werkt....
Hoi Kees,

Ik ben begonnen met filmen met een gewoon compact camera zo uit de hand. Gewoon naast het fotograferen. Je moet dan wel een camera met stabilisator hebben. Die haalt de ergste schokken eruit. Omdat ik het wel leuk vond dat filmen, kocht ik een HD camera. Met deze camera is filmen uit de hand terwijl je fietst niet echt aan te raden. Je ziet namelijk al snel kleine schokken. Ik film dus eigenlijk niet meer vanaf de fiets. Ik stop om te filmen en bij voorkeur met statief voor het mooiste resultaat. Meestal film ik Douwe maar ik ben van plan om er ook zelf vaker op te staan. Gewoon een kwestie van even terugfietsen. Je hebt al statiefjes van minder dan een kilo.

Zien we je binnenkort in de Wereldfietser-groep op Vimeo?
Er gingen je al 93 internationale leden met 278 video's voor.

See ya! :wink:

Blanche
Pas op reclame :wink: : Met een camera op het stuur kom je al heel ver. Ook tijdens het fietsen.
Als je dan een low-riderdrager hebt met een voorstandaard, kun je je fiets snel stabiel zetten en strak filmen (dat mankeert nogal eens aan filmpjes).

Kijk maar eens hier: http://vimeo.com/3250593
(maar ik heb soms ook met een groot statief gefilmd)

Op de Fiets- en Wandelbeurs geven Carla en ik een lezing over onze laatste tocht. We zullen tijdens die lezing ook weer bijzondere (en mooie) filmpjes laten zien (HD kwaliteit).

Blanche; zodra we een trailertje hebben die wij goed genoeg vinden, zetten we die uiteraard op de wereldfietser groep op Vimeo.
Kijk ook eens naar de Video van Rob met filmtips als je (alleen) op fietsreis bent.

http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/2436036
Blanche schreef:Omdat ik het wel leuk vond dat filmen, kocht ik een HD camera. Met deze camera is filmen uit de hand terwijl je fietst niet echt aan te raden. Je ziet namelijk al snel kleine schokken. Ik film dus eigenlijk niet meer vanaf de fiets.
Dat lijkt me toch wel jammer - youtubefilmpje, niet van mij. Wat doet zo'n gestabiliseerde HD-camera als je hem op je helm monteert?
Leon
Hij haalt de ergste schokken uit je beeld. Maar zelf zou ik zo weinig mogelijk al fietsend filmen. Dit maakt het beeld aalleen maar onrustig. Met name als je HD filmt. Mooier is het om af en toe een mooi shot te maken door je camera ergens aan de kant van de weg te zetten (op een statief) en er dan zelf langs te fietsen. Bovendien is het weer een xtra reden om te stoppen bij een mooi punt. :wink:
Ja Eric de reclame is overbodig, ik heb dat mooie statiefje al in mijn handen gehad bij jou in de winkel....maar durfde het niet aan vanwege mogelijke schade aan de camera door flinke trillingen en klappen van het stuur. Af en toe beetje trillend beeld door het uit de hand filmen vind ik niet zo'n probleem, maar zeker met druk verkeer in een stad hou ik graag beide handen aan het stuur. Leuke tips in het filmpje Blanche ! Bedankt voor jullie reacties !
Peter Rodenburg schreef:http://www.flycamone.eu/
"superb video en foto kwaliteit".
Leon rolt nu over de vloer van het lachen!
Mijn kleine HD camera kost pakweg € 700,-. Ik had verwacht dat hij het bij de eerste tocht (veel onverhard) zou begeven. Maar hij doet het zelfs na de tweede tocht nog steeds erg goed. Ik moet er wel bij zeggen dat als het wegdek slecht is, het geen zin heeft om met een stuurcamera HD-opnames te maken.

Kijk, bij een film op een klein formaat (bijvoorbeeld 400 pixels breed) heeft een trilling een amplitude (=uitslag) van bijvoorbeeld 1 mm en dat is visueel nog wel acceptabel. Maar als je op HD dit bekijkt (1920 pixels) dan wordt de amplitude 4 mm groot en dat is vreselijk irritant.
Isolatiedempers (ook wel anti-resonatiedempers genoemd) die ik heb gemonteerd onder de stuurcamerahouder werkten niet. Die vergrootten juist de amplitude. :roll:
En ook met een HD camera op mijn helm trilde het beeld veel te veel. Dus gewoon een statief gebruiken, zoals Blanche zegt, werkt het beste. Afbeelding

Overigens is het ook wel leuk om voor cutaways gewoon vanuit de hand te filmen tijdens het fietsen; geeft leuke effecten.

En nu ik dit zo schrijf, is het misschien een leuk idee om eens een artikel over videootjes maken te schrijven voor ons tijdschrift. Wordt vervolgd (met een interview met Blanche?)
Leon schreef:Leon rolt nu over de vloer van het lachen!
Ja lach maar, ik fiets liever met zo'n flycam op mijn helm dan met zo'n HD cam van Eric :lol:
En de beelden zijn iig minder schokkerig dan een HD camera.

Afbeelding

Zo'n cameraatje kan je overal aan vastmaken, zoals aan de achterderrailleur als in mijn youtube filmpje, of op het stuur:

Afbeelding
Tja Kees als je dan toch per se 'schokkend' beelden wilt, dan moet je daar voor gaan. Het lijkt wel of ik aandelen heb bij Vimeo. Maar er is een speciale groep voor - jawel! - :lol: Cycling Helmet Cans. Kan je gelijk een vergelijkend warenonderzoek doen.
Ik zit er heel erg aan te denken om een GoPro HD Hero te kopen. Samen met een helm strap en iets om aan een of andere buis te knopen zijn er dan heel wat mogelijkheden voor verschillende shots. Ik heb een aantal keer in een podcast gehoord dat er ook software is die schokkerige video kan "rechttrekken". Het zal allicht resolutie kosten, maar van 1080p naar 720p moet je het ergste wel kwijt zien te raken.

Als ik de MTB fimpjes op http://www.goprocamera.com/hdheropreview/ mag geloven dat zit er heel wat potentie in. Meer dan goed genoeg voor wat napret, zeker als ik hem ook op m'n MTB ga gebruiken.

Ik heb elders ook wat video's gezien van deze camera (motorfietsers zitten met dezelfde sores) en dat zag er zelfs ruw uit de cameral al heel behoorlijk uit.
Vooropgesteld dat ik helemaal geen verstand van camera's heb en ook geen aandelen ibood, maar vandaag vond ik deze aanbieding in mijn milbox en dacht dat sommige fietsers dit wel aardig zouden vinden....
http://www.ibood.com/nl/nl/product_spec ... orts_Pack/

Gegroet,
Eric
eric190173 schreef:Vooropgesteld dat ik helemaal geen verstand van camera's heb en ook geen aandelen ibood, maar vandaag vond ik deze aanbieding in mijn milbox en dacht dat sommige fietsers dit wel aardig zouden vinden.... http://www.ibood.com/nl/nl/product_spec ... orts_Pack/
Geinig ding en volgens de Amazon-recensies ook niet eens zo heel slecht.
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik toch maar een GoPro HD Hero gekocht en afgelopen week een eerste test filmpje (op de mtb) op Youtube gezet.

De eerste resultaten zijn tegelijk hoopgevend en tegenvallend. De camera aan het hoofd is onrustiger dan ik dacht, terwijl achterwaarts vanaf de zadelpen erg mooi is. Een paar dagen erna ook voorwaarts op het stuur geprobeerd op de MTB route van Leersum/Amerongen en hoewel dat ook best wat mooie plaatjes oplevert trilt dat wel heel erg. Op asfalt is het beeld vanaf het stuur (en ook dus de zadelpen) zeker bruikbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=259IWuFYmpU

Binnenkort maar eens een keer naar het werk heen en weer met de Santos, eens kijken hoe goed dat gaat. Dat rijdt veel stabieler en strakker op de weg, zeker met bagage, dus dat zal wel nog beter gaan, hoop ik.
Nou het resultaat valt me heel erg mee. Zou leuk zijn als je deze beelden nu zou combineren met andere standpunten. Dus ook jezelf eens al fietsend filmen vanaf een vast punt op de weg enzv.

Succes!
ramdyne schreef:In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik toch maar....
Ik ken je niet...maar ik houd wel van mensen die dergelijke uitdrukkingen over zichzelf durven te gebruiken...ik maak me erzelf nl. ook weleens(te vaak) schuldig aan. I'm a poor lonesome cowb.... 8)
:wink:
Andreas Bartelds 8)
Eric Schuijt schreef:Mijn kleine HD camera kost pakweg € 700,-. Ik had verwacht dat hij het bij de eerste tocht (veel onverhard) zou begeven. Maar hij doet het zelfs na de tweede tocht nog steeds erg goed.
Eric, je bent miljonair of hij is van een ander? :?: