Additionally, paste this code immediately after the opening tag: je potje koken - Forum Wereldfietser

je potje koken

hallo allemaal
nou hier een eters vraag:
na dat je een aantal km achter de rug heb kom je op je plaats van bestemming opde camping,maar na zo'n dagje heb je wel,trek gekregen dus op naar de winkel (of waar je het ook vandaan haald) wat koop je dan.je kan niet(of juist wel) elkedag hetzelfde halen en hoe maak je het klaar je heb 1 brander 3 pannetjes nou ik zou zeggen brand maar los het zal mijn benieuwen.wand ik heb zelf nog nooit met een tentje op een camping gestaan,ja vroeger ging ik met mijn ouders mee en stond er een complete keuken in de tent.maar nu moet ik het zelf doen wel een hele ervaring,geen gejank om je heen heerlijk lijkt me dat.
gr marcel
Hallo Marcel,
Ja, ik heb ook een reuze-honger na een dagje fietsen, reken maar.
Ik kan je van harte aanraden om op de komende fiets- en wandelbeurs (RAI) te komen kijken naar de presentatie van Jim en mijzelf. Wij komen compleet met bepakte fiets en pakken die al presenterend voor het publiek uit om te vertellen wat er in de tassen zit. Jim is de lichtgewicht-man en heeft dus maar één pannetje en kookt dus erg eenvoudig: soms expeditiepakken uit de buitensportwinkel maar vaak ook heel eenvoudige pasta- of rijstgerechten. Ik ben degene die altjid twee pannetjes en minimaal twee borden bij zich heeft, en daarmee kan ik bijna alles koken wat ik thuis ook kook, ook al er een gast bij mij aanschuift. Mijn brander is ook anders en vooral mijn voorraard potjes is een heel stuk uitgebreider.
Overigens is het bijna altijd handiger om je boodschappen gedaan te hebben voordat je de camping bereikt.
En inderdaad vind ik het koken 's avonds een van de fijne rustpunten van de dag.
Succes en smakelijk,
Leon
Hoi Marcel,

Je kan heel goed met een pannetje koken. Mijn pannenset heeft een deksel die ook dienst doet als bakpan. Als je het uitgebreid wil doen neem je twee pannetjes mee. Bijvoorbeeld:

Bak tomaten (of (met) andere groenten) en knoflook met wat kruiden, eventueeel vlees/vis met zout en peper in de olijfolie in de deksel. Als dit gaar is haal je het van het vuur. Je gebruikt nu je bakpannetje als deksel met het prutje er nog in. Kook je pasta, bonen of bulger in het grote pannetje. Na afloop mik je alles bij elkaar en eten maar!

Hee Marcel je hebt heel veel vragen! Is het voor jou niet handig om naar de De beginnerstocht te gaan? De ervaren Ronald kan je dan live laten zien hoe een ervaren Wereldfietser alles aanpakt :wink:

Meer ifo over deze en andere tochten vind je hier
vorigjaar was ik ok bij de beurs leon maar toen kwamen we er te laat achter en heb ik de helft gezien,dit x wil ik alles zien en aan de voorste rij.met neus er bovenop.en kom ik natuurlijk bij de stent kijken en praten met de andere
Hee Marcel je hebt heel veel vragen! Is het voor jou niet handig om naar de De beginnerstocht te gaan? De ervaren Ronald kan je dan live laten zien hoe een ervaren Wereldfietser alles aanpakt
ik heb mijn al opgegeven zie hier de andre topic
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 23&t=11834
gr
Marcel,

Ik gebruik 2 pannetjes en begin met de macaroni aan de kook te brengen.
Als deze kookt zet ik het pannetje met een deksel erop op de grond, hoeft niet in een slaapzak hoor ( wat beter isoleert ) , gewoon 8 a 10 minuutjes op de grond laten staan is goed.
In pannetje 2 giet ik de olie uit het blikje tonijn ( in olie ;-) , ik fruit een uitje, teen knoflook erbij, gesneden tomaatje erbij, blikje tonijn erbij en eventueel nog wat olijven en als het echt luxe is wat feta kaas erbij.
Ik eet dit al meer dan 10 jaar en nog verveelt het niet; kan het ook als het moet dagen achter elkaar eten.
Mijn variant hierop is alweer eerst de macaroni en in pan 2 ook weer de ui, knoflook en tomaat en een halve paprika en dan een half blikje corned beef erbij en zo'n klein blikje geconcentreerde tomaten puree erbij.
Dag twee eet ik dan de tweede helft van de corned beef en paprika.

Eetze !
Hoi Marcel,

Ik heb zelf ook mijn eerste fietsvakantie achter de rug en ik kan je in elk geval vertellen wat je niet moet doen (tenzij je echt dagen achtereen niemand tegenkomt.

1 Koop geen 1 kilo pak met rijst, je eet de eerste 5 dagen dan rijst en dan heb je het ook echt gehad daarmee.

De onderste kan je gewoon meenemen:

2 Belangrijk is dat je wat vers fruit bij je hebt, ik fiets zelf altijd heel goed op tomaten en bananen en later in de middag een halve liter melk (een heel enkele keer werd het een liter). Met name bananen zorgen voor goede energie.

3 Hoewel ik erg gecharmeerd was van de kant en klare potten saus voor door de pasta zou ik er toch voor gaan om er wat extra ingredienten aan toe te voegen, net wat meer voedingswaarde dan een potje zou ik zeggen. Dit moet ik overigens zelf ook nog uitproberen. :P

Iemand zij eens dat er 3 lessen zijn:
1 drinken, drinken en drinken
2 eten, eten en eten,
3 GENIETEN

gewoon gaan met die banaan :D
paul1987 schreef:Hoewel ik erg gecharmeerd was van de kant en klare potten saus voor door de pasta zou ik er toch voor gaan om er wat extra ingredienten aan toe te voegen, net wat meer voedingswaarde dan een potje zou ik zeggen. Dit moet ik overigens zelf ook nog uitproberen. :P
Nog handiger is om het kant-en-klare spul zelf weg te laten. Sinds er een wet is die bepaalt dat de ingrediënten op de verpakking vermeld moeten worden in afnemende gewichtsvolgorde is ook heel gemakkelijk te zien waarom dit zo is. Begin met olie, ui, knoflook, peper en tomaat en voeg later basilicum toe en je hebt 99% van de ingrediënten van het potje al te pakken, maar je mist het saaie en geprefabriceerde ervan alsmede de eventuele E-nummers en smaakversterkers en de meestal te grote hoeveelheid zout. Bovendien zijn uien, knoflook, olie, peper en gedroogde basilicum gemakkelijk te vervoeren en tomaten in de zomer overal te krijgen. Vroeger dacht ik dat ik dan iets zou missen wat er in het zakje zou zitten, Mama Bertolli of het geheim van Dr. Oetker of zo, maar dat is niet zo.
Leon
Hoi Marcel,

Wat voor soort koker ben je als je thuis bent? Dat bepaalt volgens mij ook veel hoe je onderweg eet.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van couscous, bulgur en volkoren pasta en maak veel maaltijd salades. En vooral met salades hoef je vaak je brander niet eens aan te steken. Als het warm is eet ik net zo lief een lekkere salade met brood. In heel veel landen kun je ook vlees zo van het spit kopen en dat is er dan heel lekker bij om jezelf extra te verwennen......

Oefen gewoon eens thuis zou ik zeggen....

Succes
hoi eric
Wat voor soort koker ben je als je thuis bent?
ik ben een hele goede koker ik kan bijna wel alles maken,maar daar zal het niet aan leggen,het gaat er mijn om op wat voor een manier mensen koken op een camping.ik denk dat ik maar eens in een winkel ( hier is dat deen of de deka)ga kijken wat of er mogelijk is om te maken en wat niet te dduur is en zo klaar is.je kan wel un uur voor je brander zitten maar dan is hij ook snel op.en dat 2 weken achter mekaar dan mag je wel een aantal gasvlesjes mee nemen of (onderweg kopen)
gr
je kan wel un uur voor je brander zitten maar dan is hij ook snel op.en dat 2 weken achter mekaar dan mag je wel een aantal gasvlesjes mee nemen of (onderweg kopen)
Ik kook zelf op prikblikjes en wanneer ik op vakantie ga dan zorg ik dat ik een vol blikje direct in de gasbrander heb zitten en dat ik ook altijd een prikblikje op voorraad heb. Ze zijn op veel plekken te verkrijgen en als je aanhoudt dat je altijd een reserveblikje hebt dan is het over het algemeen geen probleem. Heb zelf 2 prikblikjes verbruikt in 13 dagen, zette trouwens geen thee of iets dergelijks (alleen avondeten koken). Volgend jaar wil ik ook wat meer thee hebben (thermosfles heb ik al).

gr Paul
Persoonlijk ben ik iemand die niet van uitgebreid koken houd, meer een beetje van vlug vlug. In dat assortiment is tegenwoordig veel te vinden in de winkels.
Het koken van een uitgebreide maaltijd voor een persoon lijkt me sowieso wat ingewikkelder dan als je voor 2 personen aan het koken bent.
Ik ben wat dat betreft best wel opportunistisch. Als ik op de camping een lekkere salat mit pommes en schnitzel, of pasta kan krijgen sla ik dat niet over. :D
Maar eerlijk gezegd moet ik mijn culinaire repertoire wel wat uitbreiden. :twisted:
Thuis ben ik overigens wel een goede kok en koop ik weinig kant en klaar spul!

Dus wat ik Marcel wil adviseren, begin simpel. Koop eenvoudige dingen die redelijk snel klaar zijn. En probeer langzaam als je er steeds meer handigheid er in krijgt je culinaire diversiteit uit te breiden. :wink: