Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelfdragende tenten - Forum Wereldfietser

Zelfdragende tenten

In voorbereiding voor het komend fietsvakantieseizoen kan een nieuwe tent niet ontbreken. Ik zat te denken aan een zelfdragende tent, eentje waarbij de haringen alleen dienen om wegwaaien te voorkomen. Een zelfdragende tent lijkt me gemakkelijk te drogen, want je tilt de tent op en draait hem zo in de zon om te drogen. En een zelfdragende tent lijkt me gemakkelijk op te zetten in geval van een stenige ondergrond, alwaar je alleen met heel veel moeite een haring in de grond krijgt.


Momenteel heb ik al sinds lange tijd de Exped Orion (EUR426) in gedachten. Maar alvorens ik tot definitieve aanschaf overga zou ik jullie willen vragen: 1) of bovengenoemde voordelen tov zelfdragend wel legitiem zijn en 2) of er nog andere goede zelfdragende 2 persoonstenten het overwegen waard zijn.

Afbeelding



vrgrt
AB
Alle grote merken hebben ze, ook bijvoorbeeld Hilleberg. Een ander voordeel is dat ze heel goed tegen dikke bergen sneeuw kunnen. Het nadeel is dat ze krap zijn, of anders gezegd zwaar voor de ruimte die je krijgt. Het zijn vooral hooggebergte/extreem weer tenten.
Wim
Ik heb op mijn laatste tocht de MSR Hubba Hubba getest. Hij beviel goed, al was hij wel wat klein.
Nog een paar voordelen:
Binnen- en buitentent wordt gelijktijdig opgezet, dus binnentent blijft altijd droog in de regen.
Stokken hoeven niet moeizaam door de sleuven te worden gewurmd, maar zitten alleen aan de uiteinden vast in de tentsleuven.
In geval van harde wind zet je eerst de tent vast met haringen en scheerlijnen en pas daarna wordt de tent opgericht door deze aan de stokken te hangen.
Twee video's op internet die dit illustreren:
Hilleberg Tarra
Hilleberg Staika
Binnen en buitentent aan elkaar heb je bij goede tunnel tenten als van Hilleberg of Helsport ook (daar is dat zelfs begonnen). En ook die zijn makkelijk op te zetten. Koop een tunnel als je iets heel lichts wilt, en koop een zelfdragende koepel als je veel sneeuw verwacht of geen gelegenheid verwacht een haring in de grond te kunnen rammen (zoals op een richel in het hooggebergte).
W
Wim schreef:Binnen en buitentent aan elkaar heb je bij goede tunnel tenten als van Hilleberg of Helsport ook (daar is dat zelfs begonnen). En ook die zijn makkelijk op te zetten. Koop een tunnel als je iets heel lichts wilt, en koop een zelfdragende koepel als je veel sneeuw verwacht of geen gelegenheid verwacht een haring in de grond te kunnen rammen (zoals op een richel in het hooggebergte).
W
Wim, ik heb momenteel de Nordisk Norheim Si-2000.
Inmiddels 3 jaar oud, en begint al een beetje in te hangen. Ben er op zich niet ontevreden mee, zelfs een kg lichter dan de Exped Orion, maar het ding heeft wel veel haringen nodig. En straks in de woesternij van Utah zou het wel eens nadelig kunnen zijn. Of zeg je dan: hamertje meenemen en een stel spijkerharingen.
AB schreef:En straks in de woesternij van Utah zou het wel eens nadelig kunnen zijn. Of zeg je dan: hamertje meenemen en een stel spijkerharingen.
Zou dat hamertje maar thuis laten, er liggen daar genoeg stenen die je kunnen helpen. Neem ook niet veel spijkerharingen mee, gebruik ze om een gaatje te maken en zet daar een lichtere haring in. Ik zou in dat soort warme gebieden vooral kijken naar een tent waarbij je de binnentent zonder buitentent op kan zetten.
1) je vermoedens kloppen, in die omstandigheden biedt een zelfdragende zeker voordelen.
2) ik ben daarom als allround tent voor 1 persoon voor een langere reis op de Lightwave G1 Ultra uitgekomen. Maar ik kan me voorstellen dat voor 2 personen een Lightwave G2 Ultra XT beter zal voldoen.
Zou in elk geval geen Quecha's (heel goedkoop huismerk van Decathlon) kopen.
Kosten maar een paar euro,
Waaien bij windkracht 2 al helemaal scheef
De stokken (nou ja stokken) breken heel vlug
maar ja.........op beton is het wel makkelijk opzetten
@ Waaien bij windkracht 2 al helemaal scheef
@ De stokken (nou ja stokken) breken heel vlug

Ervaringsdeskundige/feiten of een vooroordeel?
Mijn Quecha's is alleen wat zwaarder met 2,4 kg (feit).

@AB

Mischien is dit wat http://www.tarptent.com/scarp2.html

De Scarp 1 wedijvert met de Akto die Chris Townsend nu gebruikt.

http://www.christownsendoutdoors.com/20 ... -gear.html

Groeten, Willem
Ik heb vorig jaar de verkeerde tent gekocht. Op zich een mooie tunneltent maar neemt veel plaats in en als het in de nacht sneeuwt dan heb ik in de ochtend een pak sneeuw op mijn voeten.

De MSR Hubba HP lijkt me wel wat maar ik kan hem in Nederland nergens vinden. Ik geloof dat hij nogal nieuw is.

Alleen vraag ik me af, is hij wel goed geventileerd?
bikelike schreef:Ik heb vorig jaar de verkeerde tent gekocht. Op zich een mooie tunneltent maar neemt veel plaats in en als het in de nacht sneeuwt dan heb ik in de ochtend een pak sneeuw op mijn voeten.

De MSR Hubba HP lijkt me wel wat maar ik kan hem in Nederland nergens vinden. Ik geloof dat hij nogal nieuw is.

Alleen vraag ik me af, is hij wel goed geventileerd?

Te koop bij Zwerfkei in Woerden. Meestal staan ze daar ook opgezet.

http://www.zwerfkei.nl/product/MSR/Hubba-HP

Succes, Gerco
Volgens mij heb ik hem laatst ook bij Waterborg in Groningen bekeken. Die tent vond ik te krap om in te komen. Het lijkt me ook geen sneeuwtent. Voor een eenpersoons sneeuwtent denk ik dan toch eerder aan de Hilleberg Soulo (ook de Akto heeft in de sneeuw zijn beperkingen).
Wim
Ik heb zelf sinds enige tijd de MSR Hubba Hubba Hp en heb 'm onlangs gebruikt met een zesdaagse sneeuwschoenwandeltocht. Voor zijn tweeën is de tent erg gezellig en je moet absoluut niet lichamelijk contact schuwen. Ik heb 'm eigenlijk gekocht als 1-persoonstent want dan is ie ruim genoeg voor alles.
Voordelen:
- gewicht is 1,8 kg
- de wanden gaan bij hoofd- en voeteneinde recht omhoog (beter voor lange mensen)
- Als de buitentent opengeritst is dan regent het niet binnen; daardoor ook goed te ventileren
Nadelen:
- Buiten- en binnentent moet je los van elkaar opzetten. Eerst buitentent opzetten, is wel mogelijk.
- het buitendoek ritselt (beetje als een plastic zak)
- Het is toch wel handig om de twee zijpunten met een haring vast te zetten.
- heel veel sneeuw drukt de zijpunten naar binnen, levert geen grote problemen op, behalve dat de tent nog knusser wordt.
- de buitentent is geel, valt alleen in een koolzaadveld niet op.

Sjirk
bikelike schreef:Ik heb vorig jaar de verkeerde tent gekocht. Op zich een mooie tunneltent maar neemt veel plaats in en als het in de nacht sneeuwt dan heb ik in de ochtend een pak sneeuw op mijn voeten.

De MSR Hubba HP lijkt me wel wat maar ik kan hem in Nederland nergens vinden. Ik geloof dat hij nogal nieuw is.

Alleen vraag ik me af, is hij wel goed geventileerd?
Ik heb de goedkopere Hubba, de binnentent is in Mesh, dus zeker goed geventileerd. De HP-versie heeft enkel bovenaan Mesh, zal wat warmer zijn maar ook wat minder ventileren.
Wim schreef:Volgens mij heb ik hem laatst ook bij Waterborg in Groningen bekeken. Die tent vond ik te krap om in te komen. Het lijkt me ook geen sneeuwtent. Voor een eenpersoons sneeuwtent denk ik dan toch eerder aan de Hilleberg Soulo (ook de Akto heeft in de sneeuw zijn beperkingen).
Wim
Voor mijn toch ook al bijna 4 decennia oude knoken en 1m86 lengte, valt het met de krapte best mee, al ben ik eerder spartaans ingesteld. Voor sneeuw zou ik deze tent inderdaad zeker niet aanbevelen!

Opgelet, de tent is ook niet zelfdragend. Eerst de binnentent opzetten, dan het zeil erover, gaat wel bliksemsnel. Zie ook dit bericht voor 'n foto.
AB,

De Orion heeft maar 1 lengtestok en 2 dwarsstokken. Qua windvastheid is dat niet bijzonder, lijkt me. Hoe meer kruisende stokken, hoe beter.

Ik zie net dat The North Face zijn Mountain 25 heeft vernieuwd. Wellicht dat een winkel nog het oude 'goede' model heeft voor een zacht prijsje. Als ze slim zijn zien ze ook wel in dat die meer waard wordt, maar wie weet tref je het. :wink:
Een ander model met meer kruisende stokken is de Terra Nova Ultra Quasar.
Nog een zeer goede optie is de Mountain Hardwear Trango 2. Die weegt 4,6kg, maar is wel één van de meest stabiele zelfdragende tenten van het moment.
Verder biedt de zelfdragende VAUDE Mark II Long (4,2kg) net wat meer lengte (230cm in de binnentent), wat erg prettig is voor wat langere mensen.
Robertjan schreef:AB,

De Orion heeft maar 1 lengtestok en 2 dwarsstokken. Qua windvastheid is dat niet bijzonder, lijkt me. Hoe meer kruisende stokken, hoe beter.

Ik zie net dat The North Face zijn Mountain 25 heeft vernieuwd. Wellicht dat een winkel nog het oude 'goede' model heeft voor een zacht prijsje. Als ze slim zijn zien ze ook wel in dat die meer waard wordt, maar wie weet tref je het. :wink:
Een ander model met meer kruisende stokken is de Terra Nova Ultra Quasar.
Nog een zeer goede optie is de Mountain Hardwear Trango 2. Die weegt 4,6kg, maar is wel één van de meest stabiele zelfdragende tenten van het moment.
Verder biedt de zelfdragende VAUDE Mark II Long (4,2kg) net wat meer lengte (230cm in de binnentent), wat erg prettig is voor wat langere mensen.
Leuke tips!

Inderdaad die Exped Orion moet je nog wel met scheerlijnen vast zetten als het hard waait. Maar geldt dat niet voor alle zelfdragende tentjes?

En die Hilleberg Allak lijkt me ook een mooie (lichte) 2persoonstent, wel prijzig (850euro), dus het zal wel een keuze worden die ik nog lang ga uitstellen. Maar als Hilleberg 2x zo lang meegaat als andere merken is het misschien wel het geld waard. Wat denk jij Robertjan?
De Hilleberg is op lichtgewicht geënt. Daarom maar 3 kruisingen van stokken. Wel heerlijk licht en toch vrijstaand, en ruimte. Het doek zou zo'n 350-400 gebruiksdagen mee moeten gaan, de andere modellen zo'n 275-350 gebruiksdagen...
Bij de Mountain Hardwear kruisen de stokken 7 maal, wat veel stabieler is maar ook meer weegt.
Het verschil is dan ook wel 2,9kg t.o.v. 4,6kg... De prijs zal ik even buiten beschouwing houden.

Dan zou ik toch de Terra Nova Ultra Quasar erbij betrekken. Die is voor 3,1kg en € 529 euro (prijs incl. maar gewicht excl. gasbrander) verkrijgbaar. De lengte en luifelruimte is wel wat kleiner... :roll:

De VAUDE valt overal zo'n beetje tussenin: kost niet zoveel als andere modellen, weegt niet zoveel als de MH, is toch heel stevig, biedt een gemiddelde ruimte van al die modellen.

En dan de keuze maken wat belangrijk is voor je: stabiliteit, gewicht, prijs, combinatie van...?
Van Vaude zien de Space tentje er ook goed uit (naast de Mark II Long).

Vaude Space III
4.4 kg
2.15cm*1.65cm
€ 361.00

Vaude Space III Light
3.2 kg!!!
2.15cm*1.65cm
€ 650.00

http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf ... ageSize=99
bikelike schreef:De MSR Hubba HP lijkt me wel wat maar ik kan hem in Nederland nergens vinden.
Kijk bijv. eens op deze website:
http://www.outdoorgear.co.uk/eshop.asp? ... +Selection

Willem