Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alleen fietsen - Forum Wereldfietser

alleen fietsen

Beste allemaal,

Een tijdje geleden vatte ik het wilde idee om op de fiets door Europa (vooral richting het oosten) te gaan reizen. De meesten die dit berichtje zullen lezen, zullen het misschien zó'n wild idee vinden, tot ik zeg dat ik dit alleen wil doen.
Ik ben een meisje van 18 jaar, en heb al eerder alleen gereisd - of nouja, alleen... Ik ben vorig jaar in mijn eentje begonnen aan de pelgrimstocht naar Santiago, lopend. Er waren echter zoveel mensen op de weg, en zoveel herbergen naast de weg, dat je er nooit voor hoefde te kiezen alleen te lopen. Ook heb ik veel gelift, maar dat altijd met iemand anders samen.
Hoe dan ook, dit nieuwe plan lijkt me wel iets anders. Bijna iedereen die ik het vraag, lijkt het gevaarlijk. Mijn ouders willen het zelfs verbieden...

Daarom wil ik jullie, ervaren fietsers, graag om raad vragen. Is het inderdaad zo gevaarlijk om in je eentje naar en in het oosten van Europa te fietsen? Omdat ik niet veel geld heb, zou ik óf campings opzoeken óf mensen vragen of ik mijn tentje in hun tuin zou kunnen opzetten. Natuurlijk zouden dan wel een aantal maatregelen worden getroffen zoals pepperspray en ik heb natuurlijk altijd wel mijn zakmes in de buurt uit praktische overwegingen.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie misschien tips of kunnen jullie me dingen afraden? Redenen om het WEL of juist NIET te doen?

Bij voorbaat heel veel dank!

Noortje
Mijn dochter zou het niet mogen (en mijn vrouw is slaviste). Oost Europa is wel een heel stuk gevaarlijker geworden dan vroeger (wat niet wil zeggen dat er niet ook heel veel keurige fijne mensen zijn).
Waarom probeer je niet gewoon ervaring op te doen in het wat meer aangeharkte west Europa? Gewoon alles op zijn tijd - wat mij betreft. Als ik terug kijk op wat ik op die leeftijd deed, dan zaten daar toch wel wat onverstandige dingen bij die ook fout hadden kunnen aflopen. Maar: ik ben er zeker van dat de volgende berichten hier het niet met me eens zullen zijn.
Wim
Nora-169 schreef:Beste allemaal,

Een tijdje geleden vatte ik het wilde idee om op de fiets door Europa (vooral richting het oosten) te gaan reizen. De meesten die dit berichtje zullen lezen, zullen het misschien zó'n wild idee vinden, tot ik zeg dat ik dit alleen wil doen.
Ik ben een meisje van 18 jaar, en heb al eerder alleen gereisd - of nouja, alleen... Ik ben vorig jaar in mijn eentje begonnen aan de pelgrimstocht naar Santiago, lopend. Er waren echter zoveel mensen op de weg, en zoveel herbergen naast de weg, dat je er nooit voor hoefde te kiezen alleen te lopen. Ook heb ik veel gelift, maar dat altijd met iemand anders samen.
Hoe dan ook, dit nieuwe plan lijkt me wel iets anders. Bijna iedereen die ik het vraag, lijkt het gevaarlijk. Mijn ouders willen het zelfs verbieden...

Daarom wil ik jullie, ervaren fietsers, graag om raad vragen. Is het inderdaad zo gevaarlijk om in je eentje naar en in het oosten van Europa te fietsen? Omdat ik niet veel geld heb, zou ik óf campings opzoeken óf mensen vragen of ik mijn tentje in hun tuin zou kunnen opzetten. Natuurlijk zouden dan wel een aantal maatregelen worden getroffen zoals pepperspray en ik heb natuurlijk altijd wel mijn zakmes in de buurt uit praktische overwegingen.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie misschien tips of kunnen jullie me dingen afraden? Redenen om het WEL of juist NIET te doen?

Bij voorbaat heel veel dank!

Noortje
Het grootste risico is om plat gereden te worden. Leeftijd & geslacht maakt daarbij niet uit.

Pepperspray (mag je dat wel hebben in al die landen) klinkt leuk maar is geen compensatie voor een overschot aan naiviteit
Gewoon doen!!

Een avond alleen door Rotterdam/Amsterdam lopen is misschien gevaarlijker.

En ja, je heb misschien meer aan een spiegel op je stuur dan pepperspray :lol:
Hallo Noortje,
Er is op deze site al veel geschreven over fietsen door vrouwen alleen.
Je kunt dit vinden via deze link in google.
Het allerbeste is natuurlijk om fietsende vrouwen live te ontmoeten, op de komende beurs zal dat beslist lukken, want er zijn behoorlijk veel dames die naar het oosten gefiets hebben, al zijn de meesten wel iets ouder dan jij.
Succes, waar je ook naar toe gaat.
Leon
Hallo Noortje,

Het verbaasd me telkens weer hoe negatief mensen zijn over Oost europa.
Ik ben er meerdere keren in meerdere landen geweest en ben het absoluut niet eens met dat gegeven. Ik vind dat veel mensen een heel interesant stukje europa zoals Bulgarije en Roemenie laten liggen door onterechte bangmakerij. Maar ja de angst voor de balkan bestaat al meer dan een eeuw. :? Denk dat je met een beetje gezond verstand/ alertheid je helemaal niets hoeft te vrezen. Gewoon gaan!

Voor inspiratie kijk eens op mijn weblog.

Blanche
...en doe anders nog een cursus judo of andere zelfverdedigingscursus....
(just in case...)

EN laat je ouders een boek van Josie Dew lezen...

Veel succes.
Ik denk ook niet dat Oost-Europa gevaarlijker is dan West-Europa. Zeker niet op dit gebied.

Persoonlijk zou ik ook mijn hart vasthouden als mijn dochter zoiets zou willen. Aan de andere kant, als je 18 bent kunnen ouders het ook niet meer verbieden en lijkt het mij verstandiger om je juist zo goed als mogelijk er bij te ondersteunen.

Zelf was ik 16/bijna 17 toen ik voor het eerst alleen met een vriend naar de Ardennen ging op de fiets en dat was absoluut niet gevaarlijk (behalve dan het gevaar om plat gereden te worden of om zonder helm met 80 km/u naar beneden een ravijn in te storten). Achteraf ben ik toch verbaasd dat mijn moeder mij zo makkelijk heeft laten gaan toen.

Niet om je af te schrikken, maar als mensen je echt kwaad willen doen helpt pepperspray, een zakmes en zelfs een grote sterke vriend niet.
Roald schreef:...en doe anders nog een cursus judo of andere zelfverdedigingscursus....
(just in case...)
op vrijdagavond achter de tap staand kon je wel eens nuttiger kennis opdoen omtrent -het omgaan met- de medemens ;)
Je moet natuurlijk niet door arbeiderswijken van grote steden gaan fietsen in het oostblok, dan vraag je er om. Maar zo zijn er ook genoeg wijken in Nederland waar ik niet graag kom, De Bijlmer, Culemborg . . . :twisted:
Op mijn tocht in California in 2007 samen met mijn broer ontmoette wij het NL meisje met de gele tas op de fiets op de foto in deze serie ( ff srie doorlopen ) :

http://members.quicknet.nl/janschoutsen ... 20show.htm

Zij was met een groep vanuit Alaska op weg naar San Francisco of LA.
Ze kon de groep niet bijhouden en de groep heeft haar toen, schandalig genoeg, achtergelaten en aan haar lot overgelaten.
Op de camping maakte ze op mij de indruk het zwaar en moeilijk te hebben.
Ze kwam op mij zeer kwetsbaar over. Een prooi voor kwaadwillenden.
We hebben met gemengde gevoelens afscheid van haar genomen.
Helaas geen gegevens uitgewisseld. Ze was geen lid van de WF, maar als iemand haar toevallig kent dan verneem ik dat graag om te weten te komen hoe het haar is vergaan. Dan zou je haar kunnen vragen hoe het is om alleen te fietsen.
Jan Schoutsen
Hi Noortje,

Ik heb ondertussen al aardig wat ervaring met het fietsen als vrouw alleen en ik kan het je echt aanraden. Eng? Ja als ik in m'n omgeving vertel dat ik alleen op de fiets op vakantie gaat is voor de meesten Belgie al erg eng. Veel mensen denken nl alleen maar in gevaar. Dus steek je licht op bij mensen die er geweest zijn zoals Blanche hierboven. En lees eens hoe andere vrouwen alleen reizen en hoe het hun vergaat zoals Bernadette. En vergeet ook die pepperspray en judolessen. Het zal me meer helpen als je een duidelijk plan hebt, goed in je vel zit, kortom zelfverzekerd overkomt en dan zal je veel aardige mensen ontmoeten.
Je ouders kan je juist betrekkken bij je plannen zodat ze weten wat je wel en niet van plan bent. Toen ik de eerste keer alleen op de fiets ging (en ik was echt geen 18 meer) heb ik dat ook zo aangepakt om geen onterecht bezorgde ouders thuis te hebben.

Succes met je voorbereiding!
Inderdaad Marianne! Hear hear!!! Ik hoopte al dat je ook zou reageren.
Noortje je bent ten alle tijden welkom om contact met me op te nemen. Ik reis welliswaar niet alleen omdat ik al 20 jaar met een medefietser samen ben. (Maar als ik nog single was geweest was ik ook niet alleen thuis blijven zitten omdat ik toevallig geen fietsmaatje had. Zonde!) Maar weet veel van dit gebied en heb er met vrouwenogen naar gekeken. :wink:

Stuur me een PB-tje dan kunnen we afspreken hoe we contact hebben.

Seeya!

Blanche
[quote="Marianne"]
En vergeet ook die pepperspray en judolessen. Het zal me meer helpen als je een duidelijk plan hebt, goed in je vel zit, kortom zelfverzekerd overkomt en dan zal je veel aardige mensen ontmoeten.
quote]

Ik vind die pepperspray geen slecht idee.
Ik heb een vloeistof bij me waar 25 % ammonia in zit in een spuitflesje, kan je een beer mee plat krijgen ...
Ik heb het bij me voor verdediging, voor kleine honden en grote ( lees menselijke ) honden.

Mijn punt is : ik ben niet bang meer voor honden en mij helpt het om nog meer zelfverzekerd te zijn wat idd het meest belangrijke is.

Zelfverzekerd, Vertrouwen in de mensheid maar ook je intuitie volgend; voelt een situatie, een gebied of een weggetje niet goed, luister naar je gevoel !!!
Behandel ander mensen zoals jezelf graag behandeld wilt worden, wees vriendelijk.

En ga genieten !!!!
Roald schreef:
EN laat je ouders een boek van Josie Dew lezen...

Veel succes.
Maar dan niet "Met de wind in mijn wielen"; dat boek waarin ze wordt aangerand.....In Roemenie
Noortje,

Goed voorbereiden, zorgen dat je de belangrijkste fietsreparaties zelf kunt doen en je 'sensible' gedragen - dan word jij het nieuwe woord in de Van Dale: fietsmeisje. :lol:

PS. Ik fiets al sinds ik 20 was, alleen of samen. Ik vind fietsen zo leuk dat het gebrek aan een fietsgenoot me niet belemmert. Het heeft allebei zo zijn voordelen: samen vind ik met name met kamperen en koken gezelliger en je kunt elkaar opbeuren als je er doorheen zit. Maar alleen ontmoet je veel makkelijke andere mensen (leuke ontmoetingen), bovendien kan je dan je eigen tempo en afstanden fietsen en dat is dan weer minder vermoeiend (ik fiets alleen meestal harder en verder ;-)).
Ik weet niet of Iris überhaupt wel eens vrouwonvriendelijke gebieden heeft doorkruist, maar ik vermoed dat dat gebieden zijn waar ik ook als man alleen liever niet door rij.
Klopt. En ik bereid me sowieso voor. Zo fietste ik op Lombok met een sarong aan (over mijn fietsbroek) en met t-shirts (nooit oksels en knieholtes laten zien). Als je dan toch een schoolklas achter je aan krijgt, heeft dat meer met jou-als-fietser (en bezienswaardigheid) te maken dan als vrouw. Vond me in die hoedanigheid dan ook niet bedreigd, al vond ik het niet leuk. Maar dat geldt voor iedereen.

Het is geen wet van Meden en Perzen, maar ik denk dat je eigen veiligheid, zoals Marianne ook al zei, veel heeft te maken met je gedrag en je uitstraling. Zo fiets ik nog steeds bij nacht en ontij van de stad naar huis na een avondje 'stappen', nu in Zwolle, vroeger ook in Amsterdam (waar ik langs de Bijlmer moest) en dat voelt voor mij veel veiliger dan staan wachten op de metro of bus. Al denk ik natuurlijk wel na over de route en zit ik niet op de fiets te flirten. Dat is 'sensible'.

PS. En nee, ik ben geen manwijf, kenau of rugbytype maar een 'lief klein meisje' (toen, nu vrouw) zoals je op de vakantiefoto's van dertig jaar geleden kunt zien. Hoewel ook dat niets zou moeten uitmaken. http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 1&start=20
Nora,

Hoe denk je er nu zelf over na alle adviezen?
Als vrouw alleen zijn er bepaalde gevaren die groter zijn maar ook andere gevaren die veel kleiner zijn dan voor een man alleen. Met name het uitgelokt worden tot een vechtpartij of ongewenst drankgelag zal je als vrouw niet zo snel overkomen. In hoeverre ongewenste aandacht een probleem gaat vormen hangt heel erg van het land af waar je gaat fietsen. In delen van Oost-Europa (met name delen van de voormalige Sovjet-Unie) is dat probleem een stuk minder. O.a. omdat de lokale vrouwen assertiever zijn en zo de aandacht van jou afleiden (maar voor allen rijdende mannen wel lastig kunnen zijn).
Je moet dus per land/gebied gaan kijken wat exact het lokale gevaar is. Dat kan van mensen komen, van dieren of vanuit het landschap. Ga je de Balkan in dan moet je goed kijken hoe daar de conflictlijnen liepen een jaar of 15 geleden. Sommige gebieden hebben daar nog fors last van landmijnen, andere gebieden niet. Dergelijke gevaren ken je niet van hier, die zijn dus extra lastig omdat je ze niet gewend bent.
Verkeersgevaar is voor de modale Nederlandse stadsfietser amper een echt gevaar, daar weten we mee om te gaan, dat is een dagelijks gevaar.