Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bodensee konigssee radweg - Forum Wereldfietser

bodensee konigssee radweg

heeft er iemand ervaring met het fietsen van de bodensee konigssee radweg?
volgens de kaartjes die we vinden op het net is het een constant klimmen en dalen, waar we echter naar zoeken zijn de percentages van de hellingen,
alle info is welkom,

frank en diane
frank en diane schreef:heeft er iemand ervaring met het fietsen van de bodensee konigssee radweg?
volgens de kaartjes die we vinden op het net is het een constant klimmen en dalen, waar we echter naar zoeken zijn de percentages van de hellingen,
alle info is welkom,

frank en diane
Geen ervaring met de route, maar gezien het terrrein schat ik tot 10% met af en toe misschien een uitschietertje. Duitse wegen lopen meestal wel
Ja, afgelopen zomer gedaan. Ik ben altijd erg traag met m'n verhaal op m'n site zetten, ik ben er nu bijna mee klaar.
Even snel nu een eerste reactie. Later uitgebreider, en als het verhaal op de site staat meld ik dit uiteraard.

Omdat je over de tenen van de Alpen gaat is het inderdaad veel klimmen en dalen. de 10% die Marten noemt is te veel. Ik schat dat het hoogtens tot een % of 8 komt.

Maar er zijn ook grote stukken echt plat!

Een handige site om je op te oriënteren is deze:

radweg

Peter
We hebben deze route in de zomer van 2009 gefietst van Lindau tot de Konigssee en terug voor het grootste deel door Oostenrijk.
Een verslag met hoogteprofielen en de GPS-track kun je vinden op http://www.wimsalemans.dds.nl/2009.html.

Nuttige literatuur: de Bikeline fietsgids van deze route.

Wim Salemans
Wij hebben gedeeltes gereden. Dit is het hoogteprofiel van de track van Bodensee-Koningssee-Radweg (van links naar rechts weergegeven):

Afbeelding

Het vertalen van een GPS-track naar hellingspercentages is weer een afzonderlijke truc:
:arrow: Sporttracks
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Downloads/
:arrow: GPS-Track-Analyse.NET
http://www.gps-freeware.de/

Als je dit soort vragen hebt wordt het tijd voor een GPS + een goede kaart. Ook onderweg kun je dan precies zien welke afstand het nog is naar de top en hoeveel hoogtemeters je nog te gaan hebt.
Je zou ook een track binnen Google Earth kunnen bekijken.
Hellingspercentage alleen is onvoldoende, ik wil dan ook graag weten hoeveel kilometer we hoeveel omhoog moeten fietsen (of: lopen).
In bovenstaand hoogteprofiel kun je ook zien dat je 'beter' vanaf de Bodensee kunt vertrekken dan andersom: Sonnenreuth (810 m) naar Karrenhub (612 m.) is dan 3,2 km. omlaag. Als je tenminste liever daalt dan klimt. Het gemiddelde is hier dus slechts 6%.

Afbeelding

Over het algemeen kom je (praat nu vanuit mijn geheugen) niet boven de 6%, maar er zitten wel degelijk steile stukken in (van Bayerisch Gmain via Oostenrijk naar Winkl, is over een afstand van 1,13 km. 97 meter omhoog. Dat zijn stukken met méér dan 10%).

En echt vlak is het niet heel vaak. Maar ja, wat noem je 'vlak'?
Onze ervaring in dit gebied: het hobbelt constant, maar niet heftig. Juist daardoor vermoeiender dan de 'echte bergen'. Tegen de tijd dat je het ritme om te klimmen te pakken hebt, ga je alweer naar beneden. Nauwelijks de moeite om op te schakelen, want het volgende stukje omhoog is al weer zichtbaar. Zo hebben wij ervaren dat een dagafstand van 90 km, met een paar forse klimmetjes als minder vermoeiend werd ervaren dan een dagtocht van slechts 60 km langs de meren met nauwelijks serieus hoogteverschil, maar wel continue 'vals plat' omhoog of omlaag. Als je dan 'sportief' rijdt (snelheid maken in de afdaling en in één adem weer naar boven) gaat het beter, maar ook die methode kost kracht, zeker als je met bepakking rijdt.