door
Wim » ma 21 dec, 2009 15:41
Dons blijft inderdaad een moreel lastig product. Sommig dons wordt keurig verkregen uit consumptiepluimvee. Als je geen vegetarier bent dan is er met dit dons ook niets mis. Maar er is ook dons van levend geplukte dieren, en dat is geen mooi gezicht. Het probleem is dat je er meestal niet achter kunt komen waar jouw dons vandaan komt.
Over de technische voordelen van dons is veel minder discussie mogelijk. Voor een zelfde isolatiewaarde is het veel lichter en compacter, en gaat het ook nog eens veel langer mee. Mijn zoontje heeft een Ajungilak kunststof slaapzak, en dat heet toch nette kwaliteit te zijn. Na een paar jaar heeft deze slaapzak echter al flink wat van zijn isolatievermogen verloren. Voor een kinder of jeugd slaapzak waar ze toch weer binnen enkele jaren uitgegroeid zijn is dat niet zo erg, maar voor mezelf heb ik met zo'n snelle afschrijving toch ook wel weer moeite. Een natte slaapzak heb ik nog nooit gehad, en als dat risico bestaat (bijvoorbeeld door condens bij heel koud weer) dan zou ik ook en misschien wel allereerst denken aan een waterdichte tijk. Zelf heb ik overigens voor solo gebruik een donzen ultralight zak van 600 gram die tot +5 graden gaat, en een synthetische buitenzak van nog eens 800 gram die eromheen kan, en die een waterdichte tijk heeft. Samen kom ik daarmee een aardig eindje onder nul. Voor wat hier gezocht wordt is dat echter overkill.
Het grote voordeel van de tweepersoonsbovenslaapzak die ik met Tatteljee ontworpen heb is dat je onderop de isolatie van je matjes gebruikt. Het dons aan de onderkant van je slaapzak is overbodig omdat het toch geplet wordt. Daarmee bespaar je ongeveer een kwart aan gewicht, een kwart aan volume, en een kwart aan kosten. Er waren al eerder isohoezen van Tatteljee en later ook Birdland om van een eenpersoons dekenslaapzak een tweepersoons combinatie te maken. De nieuwe topbag van Tatteljee werkt dit idee verder uit, en nu echt goed. Wij zijn er zelf erg blij mee.
Wim